Citat:
Ursprungligen postat av
Worldwatcher
Judarna har ju ett gammalt uttryck, Tikkun olam, som betyder ungefär ”laga världen” eller ”göra världen hel igen”. De ser alltså världen som förstörd och ond. Så jag är inte säker på att ens citatet du saxade in verkligen reflekterar något ondskefullt som judarna ser det. Även om vi givetvis anser det.
Det var en sekt inom judendomen som trodde att den psykiskt störde profeten Sabbatai Sevi var deras Messias. Han utgav sig för att vara guds son och gjorde en massa knasiga saker. Till slut blev han ställd inför valet att omvända sig till islam av den turkiske sultanen - eller dö. Han valde att omvända sig år 1666 då en stor del av alla då levande judar trodde han var messias.
Observera nu att det handlar om ett folk som vägrade att tro att jesus var deras messias och såg till att han blev korsfäst. Medan de istället glatt accepterade en psyksjuk wifeswapper som guds son! Man bör förstå att något är väldigt skevt i huvudet på en sådan samling individer.
Nå hursomhelst för att rättfärdiga att deras messias konverterade till islam började de lusläsa sina heliga skrifter för att hitta olika invecklade "bevis" för att Sabbatai Sevi ändå hade gjort rätt. Och det de kom fram till var att det judiska folket skulle kunna få messias att återkomma om de bröt mot så många gudomliga bud och tabun som möjligt. För då skulle gud bli så förtvivlad att han skulle återkomma till jorden av ren förtvivlan.
En rad olika sekter utvecklade tankar på detta område och sysslade mycket med sexuella riter, incest, ekonomiska brott och liknande och deras företrädare kom att nästla sig in i och påverka judendomens utveckling under 1800-talet. De var särskilt mäktiga i Österrike och exempelvis Freud var inspirerad av hans läror. De emigrerade till USA och startade filmindustrin i Hollywood och går där under beteckningen "Illuminati". De sista raderna något förenklat beskrivet.
Det mesta jag nämnt ovan finns att tillgå i judiska källor - som exempelvis Gershom Scholems böcker.
Till kandidaterna i Sverige som gjort störst skada skulle jag vilja nämna Göran Rosenberg samt tidigare nämnda Aschbergarna. Men det finns så oerhört många fula fiskar. Ja vi har ju Sarnecki så klart. Och Ted Goldberg som var först med att lobba för liberalisering av narkotikapolitiken.
/Johan