2020-11-02, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lellehingsta
De har gått ut och sagt att normeringen är justerad iår.
Vi får helt enkelt se hur det blir med det.
Citera
2020-11-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaremannen163
Hur menar du att normeringen är justerad? Den måste väl vara gjord på samma sätt som vanligt? Det ska ju inte vara svårare eller lättare att få högre/lägre. Bara för att det är förstagångsskrivare kan dom ju inte sänka andelen som får 2.0 osv.

Varför inte?

Om de inte sänker andelen som får 2.0 kommer detta bli det enklaste provet någonsin, sätt till antalet råa rätt som krävs för 2.0. Då kan man inte säga att de som är bäst kommer in med HP. Om en person skrev förra året och fick 1.5 medan en annan person med liknande antal rätt skrev detta prov och fick 1.8 bara för att normeringen blir enklare av att bara förstagångsskrivare gör provet blir det svårt att rättfärdiga provet.

Det kommer ändå bli orättvist, UHR har en skyldighet att minimera detta. Hur många förstagångsskrivare tror du får 2.0 på ett vanligt prov?
Citera
2020-11-02, 15:54
Medlem
Ändras inte normeringen för detta prov för att justera för att det enbart var förstagångsskrivare, så urholkar man förtroendet för högskoleprovet helt och hållet. Då kommer antagningarna framöver via HP-urvalsgruppen bli helt förstörd. Förstagångsskrivarna kommer i så fall få en gratisbiljett in på topputbildningar.
Citera
2020-11-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lellehingsta
De har gått ut och sagt att normeringen är justerad iår.
Men kommer fortfarande finnas de som får 2.0 med låga råpoäng. Anser du att det är rättvist? Nu menar jag i jämförelse med någon som kanske fick 1.4 med samma råpoäng.

Det är inte bara höstprovet 2020 man ska kolla på, utan du behöver en översikt.
Senast redigerad av awesome5 2020-11-02 kl. 16:50.
Citera
2020-11-02, 16:24
Medlem
Ja men det är väl omöjligt för UHR att göra det rättvist. Om de gör normeringen på så sätt att färre personer får de högre normerade poängen, så är det provet inte korrekt normerat och det blir då svårare att få en högre normerad poäng rent procentmässigt. Om de gör en vanlig normering blir tidigare skrivare missnöjda då råpoängen troligtvis blir lägre.

Men förstagångsskrivare eller ej, så konkurrerar man som skrivare mot de övriga som skriver provet. Bör
inte x % få y poäng osv, det är ju fortfarande samma andel som släpps ut med den normerade poängen. UHR sitter oavsett i en klurig sits för provet var riktat, och inte tillgängligt för alla, vilket i sig går i mot högskoleprovets funktion med normeringen.

Ni anser alltså att man ska basera den normerande poängen på t.ex. hur förstagångsskrivare har presterat tidigare? Sådana generaliseringar är ju riktigt svåra att göra eftersom det troligtvis skiljer sig mycket mellan åren. Eller hur anser ni att UHR ska göra?
Citera
2020-11-02, 16:55
Medlem
Citat:
Eller hur anser ni att UHR ska göra?
Ogiltigförklara resultaten. Det var en politisk motivering att hålla högskoleprovet denna höst. Vore inte bra om högskoleprovet ställts in under hela 2020, då hade sossarna fått skiten. Man ska se till att fåren fortsätter rösta på sin herde, likaså att nytt röstboskap röstar på den "rätta" läran när åldern är inne.
Handlar inte om människors hälsa eller möjligheter. Allt handlar om politisk makt.
Citera
2020-11-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ja men det är väl omöjligt för UHR att göra det rättvist. Om de gör normeringen på så sätt att färre personer får de högre normerade poängen, så är det provet inte korrekt normerat och det blir då svårare att få en högre normerad poäng rent procentmässigt. Om de gör en vanlig normering blir tidigare skrivare missnöjda då råpoängen troligtvis blir lägre.

Men förstagångsskrivare eller ej, så konkurrerar man som skrivare mot de övriga som skriver provet. Bör
inte x % få y poäng osv, det är ju fortfarande samma andel som släpps ut med den normerade poängen. UHR sitter oavsett i en klurig sits för provet var riktat, och inte tillgängligt för alla, vilket i sig går i mot högskoleprovets funktion med normeringen.

Ni anser alltså att man ska basera den normerande poängen på t.ex. hur förstagångsskrivare har presterat tidigare? Sådana generaliseringar är ju riktigt svåra att göra eftersom det troligtvis skiljer sig mycket mellan åren. Eller hur anser ni att UHR ska göra?

Jag kan nästan garantera att man använde utprövningspasset för att se hur provskrivarnas förmågor förhåller sig till tidigare års provskrivare. Det är faktiskt ganska simpelt att använda denna typ av statistik för att justera poängfördelningen i normeringen.

Det är både enkelt och rättvist att göra på det viset. Räkna med en normeringstabell ungefär i linje med senaste proven. Allt annat vore helt orimligt enligt mig.
Citera
2020-11-03, 13:48
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Varför är orddelen så löjligt enkel numera. Jag har fått 20/20 varje gång jag gjort orddelen de senaste åren när tidningar har publicerat testerna.

När jag själv gjorde proven i syfte att ta mig in på läkarutbildningen i början på 90-talet hade jag typ 60-65% rätt på orddelen. Betydligt svårare då!
Citera
2020-11-03, 18:45
Medlem
AWVAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Varför är orddelen så löjligt enkel numera. Jag har fått 20/20 varje gång jag gjort orddelen de senaste åren när tidningar har publicerat testerna.

När jag själv gjorde proven i syfte att ta mig in på läkarutbildningen i början på 90-talet hade jag typ 60-65% rätt på orddelen. Betydligt svårare då!

Kan också vara så att du lärt dig fler ord med åren...
Citera
2020-11-03, 21:52
Medlem
falukorvstjockisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

Du tror inte att det kan bero på att du hunnit lära dig ett antal fler ord under de senaste 30 åren? Och att proven är riktade till framförallt yngre studenter som ska söka in på högskola/universitet?
Citera
2020-11-04, 23:25
Medlem
Citat:

Jag misstänker att du är en förstagångsskrivare och att du har missuppfattat situationen.

Säg att du har skrivit 1.6 detta prov enligt tidigare normeringar. Om man utför denna normering med samma metod som tidigare så kommer du förmodligen få 1.9-2.0 av den enda anledningen att andra skrivare generellt var sämre än vanligt. Vad vi snackar om här, och vad UHR bör göra, är att normera på ett sådant sätt att du får ett liknande resultat som du hade fått om provet hade gets på vanligt sätt, dvs 1.6 i vårt exempel.

Vilket betyder. Om du har skrivit ett bra prov enligt tidigare normeringstabeller, oroa dig inte. Du bör få ett resultat väldigt liknande det om UHR gör rätt för sig, om de visar sig vara inkapabla även här så får du ett inflaterat resultat.
Citera
2020-11-09, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cipex
Jag misstänker att du är en förstagångsskrivare och att du har missuppfattat situationen.

Säg att du har skrivit 1.6 detta prov enligt tidigare normeringar. Om man utför denna normering med samma metod som tidigare så kommer du förmodligen få 1.9-2.0 av den enda anledningen att andra skrivare generellt var sämre än vanligt. Vad vi snackar om här, och vad UHR bör göra, är att normera på ett sådant sätt att du får ett liknande resultat som du hade fått om provet hade gets på vanligt sätt, dvs 1.6 i vårt exempel.

Vilket betyder. Om du har skrivit ett bra prov enligt tidigare normeringstabeller, oroa dig inte. Du bör få ett resultat väldigt liknande det om UHR gör rätt för sig, om de visar sig vara inkapabla även här så får du ett inflaterat resultat.

Så du menar att det blir samma eller lättare att få hög poäng i år jämfört med tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in