2020-08-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Har sett flera teorier om att Patrik skulle gått tillbaka mot Falun längs spåret och kanske tagit livet av sig eller blivit påkörd av tåget nära Hallsberg. Jag är väldigt säker på att det senare inte är fallet, han skulle helt enkelt redan ha hittats i så fall. Ända upp till Kumla finns åkrar och vägar längs järnvägen. Det finns en del djupa diken men jag vill minnas att de söktes igenom av privatdykare rätt tidigt efter försvinnandet. Men OM man tror på teorin så skulle jag leta här:

https://kartor.eniro.se/m/9As7z

Där är rätt snårigt, och på vissa ställen oländigare än det ser ut på satellitbilder. För mig verkar det dock otroligt. Jag vet att det röjts på några ställen där och jag antar att det är letat där sedan länge.

Bra input. Jag tillhör väl de som hävdar att det inte är letat överallt, baserat på att de som letat inte fått gå nära spåret. Bör/kan finnas någon/några meter som är för nära spåret för att vara genomsökt. Om det dessutom är av karaktären att banarbetare av olika slag inte kan/behöver röja där, så blir sådana ytor extremt intressanta. Framförallt de som ligger nära där han senast sågs.
Jag anser ju det är betydligt mer troligt att han ligger i det område du markerat än att han kunnat ta sig osedd genom Hallsberg och hamnar söderut.
Mest logiskt är att leta nära och leta ordentligt, men betoning på ordentligt. Tyvärr görs det sällan så när folk försvinner. Ett märkligt fenomen att de flesta hellre letar långt bort än nära, trots att så många hittas i omedelbar närhet.

Kan komplettera med att min teori bygger på att han sett en lämplig plats från tågfönstret och efter en stund bestämt sig. Gått närmaste vägen mot platsen, men tvingats vända för att vägen tog slut. Dumpat en väska där och letat sig fram till nästa väg. Gått mot spåren, dumpat andra väskan, setts nära järnvägsövergången. Och därefter är han försvunnen. Har trott att platsen skulle ligga längre norrut, men kan ju faktiskt vara söderut från övergången och just innan stationen. Ytan som markerats är högintressant, utifrån denna teori.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-08-30 kl. 21:47.
Citera
2020-10-29, 22:47
Medlem
-Firben-s avatar
Det finns vattendrag inte långt från tågstationen. Om han nu skulle fått någon form av psykos och gått mot norrgående riktning längs järnvägen mot Kumla (se karta). Han tappar sedan balansen vid bron och ramlar ner i vattendraget, eller av någon anledning avviker från järnvägsspåret och går åt höger (se karta) där han sedan drunknar. Kroppen spolades sedan bort av vattnet (se pilarna) en bit. Någon som vet om de (MP etc.) har letat runt det röda krysset på kartan ?

https://i.ibb.co/j65z4sR/vaten.jpg
Citera
2020-10-30, 19:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förde strömmarna bort hans kropp?

Citat:
Ursprungligen postat av -Firben-
Det finns vattendrag inte långt från tågstationen. Om han nu skulle fått någon form av psykos och gått mot norrgående riktning längs järnvägen mot Kumla (se karta). Han tappar sedan balansen vid bron och ramlar ner i vattendraget, eller av någon anledning avviker från järnvägsspåret och går åt höger (se karta) där han sedan drunknar. Kroppen spolades sedan bort av vattnet (se pilarna) en bit. Någon som vet om de (MP etc.) har letat runt det röda krysset på kartan ?

https://i.ibb.co/j65z4sR/vaten.jpg

Eftersom hans kropp aldrig har återfunnits, så kan detta också vara fullt möjligt.

Om strömmarna förde bort hans kropp kan denna ha hamnat långt ifrån där han sågs för sista gången.
Citera
2020-10-31, 22:49
Medlem
Märkligt att det hittills inte finns ett enda spår fortfarande förutom hans väskor.
Här snackar vi på allvar ”gå upp i rök”
Citera
2020-11-01, 20:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gå upp i rök.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMakaber
Märkligt att det hittills inte finns ett enda spår fortfarande förutom hans väskor.
Här snackar vi på allvar ”gå upp i rök”

Ja, här kan vi verkligen tala om en person som kom att gå upp rök.

Tyvärr är han inte ensam om detta. Finns många sådana fall enbart i det här landet.
Citera
2020-11-03, 09:18
Medlem
Liepkalniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, här kan vi verkligen tala om en person som kom att gå upp rök.

Tyvärr är han inte ensam om detta. Finns många sådana fall enbart i det här landet.

Du som ofta är påläst: har du någon teori om detta fall?

Jag tycker att det är märkligt att en person som har begått självmord, som en del tror, skulle kunna sudda ut vartenda spår av sig själv och fortfarande vara spårlöst försvunnen efter tre och ett halvt år. Om jag minns rätt uppträdde Patrik förvirrat före försvinnandet. Det skrevs i pressen att han hade varit deprimerad. Det gör ju teorin om självmord mer sannolik. Frågan jag ställer mig är vilken metod en person som vill begå självmord väljer för att försvinna för gott.
Citera
2020-11-03, 12:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte så märkligt som man kan tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Liepkalnis
Du som ofta är påläst: har du någon teori om detta fall?

Jag tycker att det är märkligt att en person som har begått självmord, som en del tror, skulle kunna sudda ut vartenda spår av sig själv och fortfarande vara spårlöst försvunnen efter tre och ett halvt år. Om jag minns rätt uppträdde Patrik förvirrat före försvinnandet. Det skrevs i pressen att han hade varit deprimerad. Det gör ju teorin om självmord mer sannolik. Frågan jag ställer mig är vilken metod en person som vill begå självmord väljer för att försvinna för gott.

Här är ett sådant fall. Denne skrev i o f s ett brev: (FB) Bengt Gotthard Holm försvunnen 1969

Du har andra försvinnanden som aldrig har blivit uppklarade och som en del menar att det handlar om självmord som t. ex. "Hymme" Lundqvist 1965, Benny Forsgren 1976 och Bosse Jansson 1976. Nu tillhör inte jag de som tror på självmord gällande något av dessa fall.

Vad skall man tro när det gäller denne försvunne unge man? Jag kan inte se något några andra orsaker till hans försvinnande än självmord och i andra hand olycka. Har mycket svårt att se att han skulle ha blivit utsatt för ett grovt brott.

Om man ser historiskt gällande försvinnanden som har blivit avklarade med en tragisk utgång. så är det ca 90% som har återfunnits i olika vattendrag. Vare sig det handlade om självmord eller olycka.

Jag tror att PL kom att begå självmord i första hand och att detta kom att ske i något närliggande vattendrag. Strömmar kan ha fört hans kropp långt bort.
Citera
2020-11-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Här är ett sådant fall. Denne skrev i o f s ett brev: (FB) Bengt Gotthard Holm försvunnen 1969

Du har andra försvinnanden som aldrig har blivit uppklarade och som en del menar att det handlar om självmord som t. ex. "Hymme" Lundqvist 1965, Benny Forsgren 1976 och Bosse Jansson 1976. Nu tillhör inte jag de som tror på självmord gällande något av dessa fall.

Vad skall man tro när det gäller denne försvunne unge man? Jag kan inte se något några andra orsaker till hans försvinnande än självmord och i andra hand olycka. Har mycket svårt att se att han skulle ha blivit utsatt för ett grovt brott.

Om man ser historiskt gällande försvinnanden som har blivit avklarade med en tragisk utgång. så är det ca 90% som har återfunnits i olika vattendrag. Vare sig det handlade om självmord eller olycka.

Jag tror att PL kom att begå självmord i första hand och att detta kom att ske i något närliggande vattendrag. Strömmar kan ha fört hans kropp långt bort.
Vattendrag runt Hallsberg, det är ju bara bäckar och diken, så där borde han ha hittats.
Varför lämna väskorna på det sätt han gjorde?
Citera
2020-11-03, 14:12
Medlem
Om han fastnat under vattnet...
Citera
2020-11-03, 14:18
Medlem
-Firben-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Vattendrag runt Hallsberg, det är ju bara bäckar och diken, så där borde han ha hittats.

Det finns flera vattendrag runt Hallsberg, det syns bara inte på google maps. Enligt uppgift så hittades PL 's väska vid Dollar Store (se krysset på kartan). Så om han har tagit livet av sig vid närliggande vattendrag/kärr, så kan hans kropp ligga en bra bit från den plats han drunknade på (se karta). Någon som vet om MP har sökt igenom vid kärret vid Dollar Store ? borde ju vara den plats som ligger närmast tågstationen om han ville ta sitt liv.

https://pasteboard.co/JyEqa1O.bmp
Citera
2020-11-03, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket svårlöst försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Lättare att ta sig fram.

Om han begick självmordet, så behövde han inte längre innehållet i väskorna. Om han ev. har tagit livet av sig i något närliggande träsk, så ligger han "säkert" där på dess botten. Då har han hakat fast i växtligenheten. Om han hamnade i ett träsk för 3½ år sedan, så har ytterligare växtlighet bidragit till att "kila fast" kroppen, idag skelettet, där.

Ett annat scenario är att han hamnat i ett vattendrag och strömmarna fört bort kroppen långt från där sökningar har gjorts. Åtminstone jag kan inte se några andra troliga orsaker till försvinnandet.

Kanske kommer det att gå på samma sätt med detta försvinnande som det gick med Paul Virtanen 1974 och Benny Forsgren 1976?
Citera
2020-11-03, 15:11
Medlem
Har de anhöriga accepterat att han förmodligen tagit sitt liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in