Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Ja. Sedan har vi fighten mot Försäkringskassan. Krävs ju läkarintyg om man ska kunna bli sjukskriven och få sjukpenning. Visserligen är den ofta betydligt lägre än lönen, men det är ändå något. Sedan finns förstås risken att Försäkringskassan överprövar. Många kan hamna i en väldigt jobbig knipa och är man då dessutom så sjuk att man inte kan eller orkar jobba måste det vara fruktansvärt. Det är därför jag säger att fler borde skydda sig och framförallt borde samhället hjälpa till så att fler kan skydda sig. Jag begriper exempelvis inte varför man inte inför distansundervisning i betydligt högre utsträckning. Målet måste väl vara att barnen ska lära sig, inte nödvändigtvis att de måste vara på fysisk plats i skolan. Inte mitt under en dödlig pandemi som är den värsta på 100 år. Det är så dumt att det inte är sant!
Jag håller helt med dig. Alla måste börja förstå att detta handlar inte enbart om antalet avlidna utan det är mycket mycket större än så. Ju fler som smittas desto fler personer med långtidssymptom får vi, det är enkel matematik.
Att som sjuk behöva kriga mot både primärvården och sedan möjligtvis FSK kräver ju energi! De som lider av långtidssymptom saknar ju just bl a kraft och ork. Det kommer berättelser om hur förut friska och motionerande människor i 30-40-års åldern blir utmattade bara av att hämta posten eller liknande. Smittspridningen måste hejdas NU om den inte ska få förödande effekter på folkhälsan inom en mycket snar framtid, det har ju redan skett men det blir bara värre ju längre tiden går.
Det blir allt tydligare att allt skulle gjorts för att förhindra spridningen av viruset när det först kom till Sverige, dels för att på så sätt få ner antalet döda men även antalet smittade. Att köpa sig tid är den bästa strategin, bättre kunskaper om hur covid-19 patienter ska behandlas kommer ju med tiden samt att det inom en snar framtid kommer ett vaccin som fungerar är ju starka argument. Det ökande antalet personer med långtidssymptom är också det ett mycket starkt argument till varför inget land har råd att släppa viruset mer eller mindre fritt, genom att bara fokusera på att platta kurvan så pass mycket så att sjukvården klarar av det.
Vårdpersonalen är ju dessutom redan utmattade på många håll i landet.