2020-11-03, 07:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Samma info finns faktisk på en zoombar karta på FHM
Tror du inte också att varje region har det som regionskåne?
Citera
2020-11-03, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det såg bra ut, särskilt i jämförelse med andra regioner, även om det såg ut som att trenden var fallande redan i samband med åtgärderna i början av oktober. Även antalet tester spelar väl in. En ren gissning är att färre testar sig - särskilt de med inga eller milda symptom - under en lockdown.

Jag är usel på spanska. Står det något om positive-rate? I detta läget är den siffran viktigare
Citera
2020-11-03, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tror du inte också att varje region har det som regionskåne?

Absolut!
Det var bara någon som hoppades på en icke låst artikel.
För oss insatta så finns siffrorna framför näsan
Citera
2020-11-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Visst är det märkligt att Sverige utan att blinka släpper in tusentals utländska män utan dokumentation som uppger sig vara "barn" medan man misstror sin egna medborgare som är sjuka pga ett livsfarligt virus?
Svea rike i ett nötskal
Citera
2020-11-03, 07:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Visst är det märkligt att Sverige utan att blinka släpper in tusentals utländska män utan dokumentation som uppger sig vara "barn" medan man misstror sin egna medborgare som är sjuka pga ett livsfarligt virus?

Jo, visst är det märkligt. Måste vara väldigt jobbigt att vara svårt sjuk och sedan dessutom inte bli trodd på dessutom.
Citera
2020-11-03, 07:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och betänk då att dom som kommer så långt som till IVA är toppen på ett isberg! Så många det måste vara, som är hemma och kämpar med de jobbiga symptomen!

Det är hemskt. För det är verkligen som du säger. De på IVA är bara toppen på ett isberg. De är bara de lyckliga som har fått en vårdplats. Mörkertalet lär vara massivt. Det kan mycket väl vara 10 gånger så många som borde vara på IVA och de som "bara" ligger hemma och kämpar kan vara 1000 gånger så många som de som ligger på IVA. Det är tuft nu, ingen tvekan om det.
Citera
2020-11-03, 08:01
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Förstår väl i någon mån hur du menar, men samtidigt, en kraftig lockdown nu, skulle garanterat innebära en tredje våg efter nyår, om än sannolikt något mildare än de två första. Länder som haft ett jätteutbrott nu, som Belgien och Tjeckien kommer komma upp någorlunda när det väl går ner, även om även de kommer få nya vågor (tjedje för Belgien, andra för Tjeckien). I deras fall bör dock immuniteten göra de nya vågorna måttliga, men inte helt obetydliga.

Hur kommer det bli i Finland då?
Citera
2020-11-03, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Hur kommer det bli i Finland då?

Förstås omöjligt att veta, men om det inte kommer ett snabbt vaccin, så får de verkligen kämpa under en lång tid för att få strategin att fungera. Norge visar ju bara fler och fler smittade.
Citera
2020-11-03, 08:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Absolut!
Det var bara någon som hoppades på en icke låst artikel.
För oss insatta så finns siffrorna framför näsan
Ja jag vet, jag såg det! Jag skulle naturligvis även ha inkluderat den som först skrev det i mitt citat. ☺️
Citera
2020-11-03, 08:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, visst är det märkligt. Måste vara väldigt jobbigt att vara svårt sjuk och sedan dessutom inte bli trodd på dessutom.
Ja, att inte bli trodd av Primärvården måste få förödande konsekvenser för de drabbade. De kommer antagligen att utveckla någon form av depression eller ångestsymptom samtidigt som de lider av långtidseffekterna av covid-19. Så klart kan man ju anta att de redan är deppiga eftersom läkarna inte vet hur de ska behandla dem, jag tänker att misstron förvärrar ju saken tiofalt. Fy fan så hemskt.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-03 kl. 08:27.
Citera
2020-11-03, 08:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har fan mer empati än vad som är nyttigt. Fast den sparar jag till folk som det är synd om på riktigt. Inte gnällande vuxna barn.

Ok, kanske inte helt schysst av mig, du har säkert empati och dessutom vissa rätt ibland i dina inlägg.
Citera
2020-11-03, 08:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, att inte bli trodd av Primärvården måste få förödande konsekvenser för de drabbade. De kommer antagligen att utveckla någon form av depression eller ångestsymptom samtidigt som de lider av långtidseffekterna av covid-19. Fy fan så hemskt.

Ja. Sedan har vi fighten mot Försäkringskassan. Krävs ju läkarintyg om man ska kunna bli sjukskriven och få sjukpenning. Visserligen är den ofta betydligt lägre än lönen, men det är ändå något. Sedan finns förstås risken att Försäkringskassan överprövar. Många kan hamna i en väldigt jobbig knipa och är man då dessutom så sjuk att man inte kan eller orkar jobba måste det vara fruktansvärt. Det är därför jag säger att fler borde skydda sig och framförallt borde samhället hjälpa till så att fler kan skydda sig. Jag begriper exempelvis inte varför man inte inför distansundervisning i betydligt högre utsträckning. Målet måste väl vara att barnen ska lära sig, inte nödvändigtvis att de måste vara på fysisk plats i skolan. Inte mitt under en dödlig pandemi som är den värsta på 100 år. Det är så dumt att det inte är sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in