2020-11-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
vill minnas jag läst nåt om spanien idag och att det ser ljusare ut nu efter lockdown.
Det enda resultatet jag fick var att det förekommit protester.

Man kan ju tycka att information om resultatet av lockdown där borde ligga till grund för bl.a. Frankrikes och UKs beslut att stänga ner (Madrid har väl haft lockdown ett tag nu, och tanken i Frankrike är väl att stänga ner någon månad för att pressa tillbaka sjuktalen.)

Kan du minnas vart du har läst om detta?
Citera
2020-11-03, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Bedöm själv:

Sverige Vs Spanien
Klickar sällan på länkar. Har du möjlighet att beskriva vad som framgår där?
Citera
2020-11-03, 01:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja typ men hur sprids smittan, har du tänkt på det?

Ja. Men vad har det med saken att göra?

Personen jag svarade skrev att ungdomar sket i restriktionerna för att dom kände sig odödlig.
Vilket är sant, för folk i deras ålder dör knappt och blir inte heller speciellt sjuka.

Jag har inte påstått att dom gör rätt.
Citera
2020-11-03, 01:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det enda resultatet jag fick var att det förekommit protester.

Man kan ju tycka att information om resultatet av lockdown där borde ligga till grund för bl.a. Frankrikes och UKs beslut att stänga ner (Madrid har väl haft lockdown ett tag nu, och tanken i Frankrike är väl att stänga ner någon månad för att pressa tillbaka sjuktalen.)

Kan du minnas vart du har läst om detta?

Antalet smittade i Madrid sjunker och har gjort så ett tag. Spanien publicerar en pdf varje dag med siffror för alla regioner:

https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_241_COVID-19.pdf

På sidan sju i mitten hittar du Madrid.
Citera
2020-11-03, 01:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Har Madrid haft lockdown och i så fall hur länge? Har man därigenom lyckats pressa ner sjukdomstalen och räddat sjukvårdssystemet från att bryta samman?

Är det någon som vet hur det har gått?

Det finns väl anledning att misstänka att det blir samma resultat i andra regioner som nu inför hårdare åtgärder (Frankrike, UK, m.fl.). Förhoppningsvis ser läget ljust ut i Madrid...

Ja. Det är på väg ner i Madrid.

https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Actualizacion_241_COVID-19.pdf

Sidan 7 i mitten.
Citera
2020-11-03, 01:26
Medlem
Vad förväntade ni er egentligen av en pandemi? Att det skulle vara stillsamt och trevligt i er lugna vrå? Mycket av detta handlar om skadan från själva viruset (i vilket sammanhang) vs skadan från åtgärder mot viruset (tex fullskalig lockdown). Jag har stor respekt för er rädsla, ni 10-15 användare här som är rädda och skriver tusentals inlägg om vad som händer ur det perspektiv ni har och vad som kan göras åt det.

Det låter som att ni kanaliserar er rädsla i denna tråden. Jag köper det, säkert fler som gör det som är emot drastiska åtgärder. Alla är väl rädda i någon mån. Jag är det med, har inte läst denna tråden så mycket det senaste, men kikade in nu. Ryck upp er för i helvete? Ta ett personligt ansvar och förmedla något som ger styrka istället för något som ger en känsla av att ligga ner på golvet och gråta.

Att äldre och multisjuka dör av en sjukdom kan inte sju månader in i pandemin fortfarande vara något som förvånar någon. Så då borde tongången egentligen vara något annorlunda här i tråden då Sverige har ett helt annat läge än i stort sett hela Europa.

Ett läge som är extremt positivt på väldigt många sätt i stort, det är fullt möjligt att googla fram lite grafer.

Om man är inne på att peta i detaljer utan någon som helst eftertanke, och att dessutom placera dem helt ur sitt sammanhang, så är pandemier kanske inte något man bör ägna speciellt mycket energi åt. Lev vidare och ta ansvar. Det är hela strategin, det finns en mening i det. Mycket värdefullt dör i en lockdown. Ännu mer dör i två.
Citera
2020-11-03, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skärp dig!

Varför sitter du och säger att jag ljuger?

Uppskattningen som de flesta seriösa gör är att 25-100 tusen kan lida i sviterna av långtidscovid.
Sanningen är att ingen vet.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/560Od1/nu-maste-ni-hjalpa-de-langtidssjuka-i-covid

Vilken tragisk figur du är som inte kan erkänna att du ljuger och grovt överdriver! Jag hade ju t o m länkat klippet med rubriken där det står att: 25.000 KAN ha långtidscovid. (Alltså mer eller mindre tydliga covidsymptom i minst 8 veckor).

Jag vet att du inte mår bra, men paranoian och rädslan blir mer och mer bisarr. Antar att du vill försöka dra med dig fler ner i ditt träsk så kanske det känns bättre för en stund. Lämna tråden och sök hjälp, i all välmening!
Citera
2020-11-03, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Vad förväntade ni er egentligen av en pandemi? Att det skulle vara stillsamt och trevligt i er lugna vrå? Mycket av detta handlar om skadan från själva viruset (i vilket sammanhang) vs skadan från åtgärder mot viruset (tex fullskalig lockdown). Jag har stor respekt för er rädsla, ni 10-15 användare här som är rädda och skriver tusentals inlägg om vad som händer ur det perspektiv ni har och vad som kan göras åt det.

Det låter som att ni kanaliserar er rädsla i denna tråden. Jag köper det, säkert fler som gör det som är emot drastiska åtgärder. Alla är väl rädda i någon mån. Jag är det med, har inte läst denna tråden så mycket det senaste, men kikade in nu. Ryck upp er för i helvete? Ta ett personligt ansvar och förmedla något som ger styrka istället för något som ger en känsla av att ligga ner på golvet och gråta.

Att äldre och multisjuka dör av en sjukdom kan inte sju månader in i pandemin fortfarande vara något som förvånar någon. Så då borde tongången egentligen vara något annorlunda här i tråden då Sverige har ett helt annat läge än i stort sett hela Europa.

Ett läge som är extremt positivt på väldigt många sätt i stort, det är fullt möjligt att googla fram lite grafer.

Om man är inne på att peta i detaljer utan någon som helst eftertanke, och att dessutom placera dem helt ur sitt sammanhang, så är pandemier kanske inte något man bör ägna speciellt mycket energi åt. Lev vidare och ta ansvar. Det är hela strategin, det finns en mening i det. Mycket värdefullt dör i en lockdown. Ännu mer dör i två.

Klokt skrivet. Tråden har blivit ett beroende och en samlingsplats för dels ett antal rädda personer och dels för några genuina Sverigehatare som driver en politisk agenda och lyfter fram allt dåligt Sverige gör och allt bra alla andra länder gör.

Jag tar denna pandemi på rejält allvar och har vidtagit betydligt starkare förändringar än de rekommenderade av respekt för sjukvården och de svaga. Självklart också för egen/familjens del.
Citera
2020-11-03, 02:48
Medlem
Tror ni att vi kommer få någon lockdown i Sverige någonsin? Varför är vårt land så mesigt! Iallafall striktare regler med böter? Vi får bara rekommendationer som ingen förhåller sig till😴
Citera
2020-11-03, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Klokt skrivet. Tråden har blivit ett beroende och en samlingsplats för dels ett antal rädda personer och dels för några genuina Sverigehatare som driver en politisk agenda och lyfter fram allt dåligt Sverige gör och allt bra alla andra länder gör.

Jag tar denna pandemi på rejält allvar och har vidtagit betydligt starkare förändringar än de rekommenderade av respekt för sjukvården och de svaga. Självklart också för egen/familjens del.

Finns det någon här som bara jobbar och sedan sitter hemma självmant isolerad? Eller lever ni på som vanligt?
Citera
2020-11-03, 03:28
Medlem
hmm Norge med över 700 fall registrerade senaste dygnet. Kan verkligen inte se hur de ska kunna trycka ner smittan över tid. Förhoppningsvis hålls skiten utanför äldreomsorgen så de slipper dödsfall.
Citera
2020-11-03, 03:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sjukhusen i Stockholm är förmodligen i världsklass när det gäller att behandla IVA-covidpatienter. 4 av 5 tillfrisknar enligt statistik från i våras/somras.

Det berodde ju på att många äldre inte fick tillgång till IVA utan avlivades med palliativa metoder istället.

Så tar man bara emot de med störst chans att överleva så ser överlevnaden bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in