2020-11-02, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det är en väldans tur att barn smittade med Covid-19 inte smittar sina föräldrar, eller hur var det nu?

Att ha barn var inte förenat med högre risk för covid-19 i denna studie.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.21.20196428v1.full.pdf
Citera
2020-11-02, 23:20
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är det facit för Sverige som vi ser? Hemska tanke. Mycket märkligt hur de duttar på ena hållet och daltar på andra hållet.

Det är det inte, Sverige är stabilt, väldigt stabilt om du frågar mig.
Citera
2020-11-02, 23:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har rätt. Det är egentligen en liten detalj i sammanhanget. Men det är en indikator på hur fel Anders Tegnells strategi har gått.

Riktigt. Men ifall Folkhälsomyndigheten hade skött sina egentliga uppgifter, så hade jag haft större möjlighet att fira jul i Norge eller Danmark.

Det handlar inte enbart om regelverket. Det handlar även om risken att ta med sig smitta. Även såvida det blir tillåtet att resa, så planerar jag att avstå, så länge det finns risk att jag utsätter lokalbefolkningen för smitta.

Strategin håller på att kollapsa från grunden. Smittspridningen i Belgien och Spanien visar att immunitet genom infektion var en usel strategi.

En sak som hade kunnat vara värdefull, hade varit att ge medborgarna semester från restiktionerna under sommaren. Men det hade krävt att epidemin hade kvästs under våren. Under sommaren hade det varit värdefullt med seriös smittspårning och familjekarantän, för att ha så få smittbärare som möjligt i samhället när hösten kom. Anders Tegnell har misslyckats med allt. Nu får vi betala priset för misslyckandet. Jag räknar med både kraftiga restriktioner, och fullproppade bårhus. Både restriktioner och dödsfall hade kunnat lindras med en mer förutseende strategi. Vi har allt att förlora, och inget att vinna, på Anders Tegnells strategi.
Det är det mest motsägelsefulla inlägg jag läst i tråden. Du är sur för att det inte varit nån strikt nedstängning men du vill själv kunna resa utomlands när det passar dig, under kommande jul. Tror du allt cirkulerar kring dig? Du kan alltid leka nedstängning med strikta restriktioner i jul om du tror det är lösningen på allt.
Citera
2020-11-02, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
1,1% är mycket med tanke på att 65% av befolkningen testades. Målet var att alla i befolkningen skulle testas.

Gäller det antalet smittade man hittade i befolkningen? I så fall har ju Tegnell och company haft tokfel när man gissat på flera miljoner smittade i Sverige. Det är väl därför vi sett så lite antikroppar. Det är ett fåtal smittade som ger dessa enorma utbrott, dvs att mörkertalet är väldigt litet. Slutsats, med en så liten andel smittade så är det mordors portar som öppnas framför oss, känns lite olustigt. Synd man inte är en björn så man kan gå i ide, väck mig till våren tack!
Citera
2020-11-02, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stämmer. Lärare förväntas alltid vara lojala med det som Regimen tycker för tillfället. Oavsett vad det gäller.

Lärare är fruktansvärt oskyddade! Befinner mig i närheten av Göteborg - en skola kommer stänga snarast. I Oxelösund fick frugan in massor med fall, här har gymnasium stängt. Inom Arboga och närområdet finns ett flertal fall både bland personal och barn.

I köping sprids smittan lavinartat. Minst en skola har stängt eller kommer stängas.

Inom Örebro och nästan hela Närke sprids smittan kollosalt.
Citera
2020-11-02, 23:32
Medlem
Citat:
Gäller det antalet smittade man hittade i befolkningen? I så fall har ju Tegnell och company haft tokfel när man gissat på flera miljoner smittade i Sverige. Det är väl därför vi sett så lite antikroppar. Det är ett fåtal smittade som ger dessa enorma utbrott, dvs att mörkertalet är väldigt litet. Slutsats, med en så liten andel smittade så är det mordors portar som öppnas framför oss, känns lite olustigt. Synd man inte är en björn så man kan gå i ide, väck mig till våren tack!

Den andel som testade positivt på snabbtest i lördags, alltså pågående smitta, inte antikroppar. Och det verkar varit enbart på särskilda ställen man fick testa sig, inte hemtester. Vilket förhoppningsvis innebär att få personer med symptom valde att testa sig.
Citera
2020-11-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har sett en film på en joggare som sedan jagas av polisen på en strand, joggaren vinner och polisen stannar. Är det inte så jävla typiskt att man överreagerar inom avstånd.

En kille joggar på stranden, vem stör han och smittar?

Verkligen absolut ingen.
Citera
2020-11-02, 23:38
Medlem
Har Madrid haft lockdown och i så fall hur länge? Har man därigenom lyckats pressa ner sjukdomstalen och räddat sjukvårdssystemet från att bryta samman?

Är det någon som vet hur det har gått?

Det finns väl anledning att misstänka att det blir samma resultat i andra regioner som nu inför hårdare åtgärder (Frankrike, UK, m.fl.). Förhoppningsvis ser läget ljust ut i Madrid...
Citera
2020-11-02, 23:50
Medlem
Citat:
Är det facit för Sverige som vi ser? Hemska tanke. Mycket märkligt hur de duttar på ena hållet och daltar på andra hållet.

Sverige kanske lyckas bli det första landet med flockimmunitet - efter att ha fått 50000 döda...
Citera
2020-11-02, 23:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Nej, de kommer att räddas med lockdown.

Det intressanta är hur många liv som kommer att offras med en lockdown.
Citera
2020-11-03, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Kan kanske vara värt att lägga märke till att IVA nu enbart står för 1/8 av platserna för Covid-patienter, mot 1/4 i våras. Det lär hänga ihop med mer effektiva behandlingar i det tidigare sjukdomsförloppet. Så i praktiken kanske IVA-behovet är halverat (relativt smittspridningen.) mot i våras.

Din korrupta skitstövel! Är det så kul att förminska eller hitta små kryphål för din åsikt.

Just nu skickades en lärare in från Oxelösund till IVA, Göteborg. Även tre lärare i Stockholm ligger inne för sjukhusvård. Dock inte på IVA men två har syrgas och är svårt sjuka. Även lärare från Linköping,Norrköping och Alingsås ligger inne på sjukhus och är svårt sjuka.

På Lidingö brinner smittan, här haglar det in fall! Kristinaskolan har flera fall och föräldrarna till flera barn ligger på sjukhus.
Citera
2020-11-03, 00:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Som vanligt sitter du och ljuger och överdriver. I programmet sas det att 25000 svenskar KAN (observera ordet kan, finns inga säkra belägg) ha haft mer eller mindre diffusa covidsymptom i mer än 8 veckor, vilket räknas som långtidscovid. Detta bygger på tesen att ca 1.000.000 svenskar redan haft infektionen.

Så varför sitta och ljuga/överdriva?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/25-000-svenskar-kan-ha-langtidscovid

Skärp dig!

Varför sitter du och säger att jag ljuger?

Uppskattningen som de flesta seriösa gör är att 25-100 tusen kan lida i sviterna av långtidscovid.
Sanningen är att ingen vet.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/560Od1/nu-maste-ni-hjalpa-de-langtidssjuka-i-covid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in