2020-11-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skärp dig!

Varför sitter du och säger att jag ljuger?

Uppskattningen som de flesta seriösa gör är att 25-100 tusen kan lida i sviterna av långtidscovid.
Sanningen är att ingen vet.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/560Od1/nu-maste-ni-hjalpa-de-langtidssjuka-i-covid

Vilka är "dem flesta seriösa" ?
Citera
2020-11-03, 00:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilka är "dem flesta seriösa" ?

De inom branschen. Sjukvården och de sysselsatta inom rehabiliteringen. De som är i kontakt med patienterna.
Citera
2020-11-03, 00:18
Medlem
Citat:
De inom branschen. Sjukvården och de sysselsatta inom rehabiliteringen. De som är i kontakt med patienterna.

Det var ett vagt svar måste jag säga. Lite halvtrött på att folk kastar runt siffror utan förankring i någonting.
Men som du skriver, absolut ingen vet hur många som har långtids-covid. Lämna det där då.
Citera
2020-11-03, 00:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det var ett vagt svar måste jag säga. Lite halvtrött på att folk kastar runt siffror utan förankring i någonting.
Men som du skriver, absolut ingen vet hur många som har långtids-covid. Lämna det där då.

Jag lämnade ett ganska stort intervall eller hur?
Så sluta att kalla mig för lögnare, när jag bara citerar ett intervall av vad de olika experterna uttalar. Det enda vi vet är att det är ett gigantiskt problem. Detta är en Covid19 tråd där vi diskuterar de medicinska aspekterna. Är du intresserad av att diskutera det föreslår jag att du lämnar tråden. Då har du nämligen ingenting här att göra.
Citera
2020-11-03, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Har Madrid haft lockdown och i så fall hur länge? Har man därigenom lyckats pressa ner sjukdomstalen och räddat sjukvårdssystemet från att bryta samman?

Är det någon som vet hur det har gått?

Det finns väl anledning att misstänka att det blir samma resultat i andra regioner som nu inför hårdare åtgärder (Frankrike, UK, m.fl.). Förhoppningsvis ser läget ljust ut i Madrid...
vill minnas jag läst nåt om spanien idag och att det ser ljusare ut nu efter lockdown.
Citera
2020-11-03, 00:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det intressanta är hur många liv som kommer att offras med en lockdown.
Tja, hur många liv som offras utan lockdown lär vi få svart på vitt på ...
Citera
2020-11-03, 00:34
Medlem
Citat:
Jag lämnade ett ganska stort intervall eller hur?
Så sluta att kalla mig för lögnare, när jag bara citerar ett intervall av vad de olika experterna uttalar. Det enda vi vet är att det är ett gigantiskt problem. Detta är en Covid19 tråd där vi diskuterar de medicinska aspekterna. Är du intresserad av att diskutera det föreslår jag att du lämnar tråden. Då har du nämligen ingenting här att göra.

Även om du är känd för att driva din egen agenda i denna tråd, fara med osanningar ackompanjerat med fullständigt rabiata panikyttringar kring Covid-19, så var det inte jag som kallade dig lögnare denna gång. Det var en annan användare.
Jag ifrågasatte vad du definierade som "de flesta seriösa" och du gav mig ett flumsvar utan förankring i någonting alls. Men om du tror att 25 till 100000 svenskar lider av "långtidscovid" så får du väl tro det då. Än så länge vet ingen omfattningen av Covid-pandemin på sikt. Förutom du då.
Citera
2020-11-03, 00:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Även om du är känd för att driva din egen agenda i denna tråd, fara med osanningar ackompanjerat med fullständigt rabiata panikyttringar kring Covid-19, så var det inte jag som kallade dig lögnare denna gång. Det var en annan användare.
Jag ifrågasatte vad du definierade som "de flesta seriösa" och du gav mig ett flumsvar utan förankring i någonting alls. Men om du tror att 25 till 100000 svenskar lider av "långtidscovid" så får du väl tro det då. Än så länge vet ingen omfattningen av Covid-pandemin på sikt. Förutom du då.

Jag har sänt dig länkar och förklarat för dig. Om du väljer att inte tro på dem och kallar det flum så får det stå för dig. För övrigt var det du som bröt dig in i replikväxlingen.
Citera
2020-11-03, 00:38
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Har Madrid haft lockdown och i så fall hur länge? Har man därigenom lyckats pressa ner sjukdomstalen och räddat sjukvårdssystemet från att bryta samman?

Är det någon som vet hur det har gått?

Det finns väl anledning att misstänka att det blir samma resultat i andra regioner som nu inför hårdare åtgärder (Frankrike, UK, m.fl.). Förhoppningsvis ser läget ljust ut i Madrid...
Bedöm själv:

Sverige Vs Spanien
Citera
2020-11-03, 00:43
Medlem
Citat:
Enligt andra uppgifter i tråden drabbas 10 procent av de smittade får kvarstående besvär efter genomliden infektion.

Enligt ytterligare andra är antalet drabbade av dessa besvär 150 000.

Det innebär att 1,5 miljoner har varit smittade i landet.

Det innebär i sin tur att dödligheten ligger på 0,4 procent i Sverige, totalt och 0,005 procent för patienter under 50 år.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-11-03 kl. 00:46.
Citera
2020-11-03, 00:45
Medlem
https://twitter.com/GostaBroholmer/status/1322148666287771650

Ingen social distans... en som lägger armen runt nacken.

Han har misslyckats. Kolla den senaste presskonferensen och hans ansiktsintryck. Kändes nästan som han skulle grina.
Citera
2020-11-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tja, hur många liv som offras utan lockdown lär vi få svart på vitt på ...
Frågan är ju vilken siffra som är högst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in