2020-11-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Men domstolsförhandlingar har han sett och det en hel del. Ingen favorit till mig, men det rätta skall framgå. Alltså är det inte vanligt och en aningen förlegat i dagsläget. Hur fan vet du att han är ett fyllo undrar jag. Är det ryktesvägen eller är det klassificeringen på en som dricker lite då och då?

En annan sak slog mig att KL sitter som tjänstledigt hovrättsråd och skall dömas av en underinstans. Och martyren HOL spelar ut hela registret i domstolen för den som är villig att lyssna.
Hur var det nu med 5 torpeder? Han lever än, så det hela är otroligt.

Toppjurist är man oavsett när man tjänstgjorde sist. Vissa fattar inte det utan vill bara prata om fyllon.

Hon är inte ordinarie råd. Hon är fortfarande assessor trots nu snart 20 år sedan hon var ”färdigutbildad”. Denna toppjurist du höjer till skyarna. Denna mentor som lyft så många andra kvinnor men som inte ens kan sköta en simpel bodelning vid skilsmässa. Hon var sin far väldigt nära har vi förstått. Vad hade han tyckt om den här utvecklingen? Eller syrran som hon misshandlade och mamman som hon kallade hora på fyllan?
De äldsta vännerna, gayparet mfl, och de senaste vännerna, Dickie mfl, har alla vänt henne ryggen. Men inte du Browser. Du kämpar på. Men man får väl anta att hon är ett slagträ för din större agenda. Ändå verkar du så personligt engagerad så det är skrämmande.

Du menar att hon inte kan dömas av en tingsrätt utan måste dömas av en rätt som är i nivå med hennes arbetsplats eller högre? Du får gärna utveckla för jag fattar inte hur du menar där.

”För den som är villig att lyssna”? Du är rolig du. chefsrådmannen vid Stockholms tingsrätt sitter där med stora öron. Han lyssnar plikttroget. KL lyssnar också då hon uppenbarligen antecknar så pennan glöder. Killen har blivit skjuten i sitt eget trapphus. Klart han snackar. Risken är ju att detta upprepas.
Jag menar vem var den förste person KL kontaktade när hon kom ut 2019? Jo MR va. Sen fortsatte hon smida planer ÄVEN om hon hade ett halvt fotbollslag av span i hasorna. Då vill man att någon ska dö.
Du återvänder ofta till att det mste vara något som HOL gjort för att få henne så besatt och farlig. Vi vet vad han gjort och det är inget olagligt. T o m hennes barn har behövt vittna för att få klarhet i hennes falska påståenden om misshandel. Vad är det för en mor?
Citera
2020-11-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Elisabet Höglund numera frilansjournalist har inga problem med att berätta mer men inte ens hon skriver namnet. Hon skrev på sin blogg 16 september, 2019.

Varför berättar inte medierna sanningen om ”advokaten” och ”toppjuristen”?
Detta är en synnerligen märklig historia – till och med för att ha inträffat i Sverige. En världsberömd advokat skjuts ner på öppen gata av en man som påstås vara torped åt en kvinna som vill se advokaten död. Advokaten och kvinnan har legat i tvist med varandra sen 2015. Ingen får emellertid veta vad mannen och kvinnan har tvistat om eller vilken relation de har eller har haft till varandra.
Att historien har blivit så bisarr och så gåtfull beror helt och hållet på mediernas önskan att anonymisera den kvinna som man kallar ”toppjuristen” och som påstås ligga bakom mordförsöket på Henrik Olsson Lilja.

Vad är då detta för en sörja? Varför berättar medierna inte vilken relation den s k toppjuristen har till kändisadvokaten Henrik Olsson Lilja? Är det för att skydda henne? Eller är det för att skydda honom? Jag tror att det handlar om det senare. Möjligen vill man skydda båda, eftersom båda är eller har varit högt uppsatta jurister i det svenska rättsväsendet.
Jag kommer nu att avslöja vem kvinnan är men jag kommer inte att tala om vad hon heter. Kvinnan har tidigare varit gift med Henrik Olsson Lilja. Paret gifte sig 2003 och har tillsammans två barn, en 17-årig dotter och en 15-årig son. Kvinnan är fortfarande skriven på samma adress som exmaken, nämligen på Norr Mälarstrand 62 i Stockholm. Hon bor dock inte där. Det gör däremot han.
https://elisabethoglund.se/blogg/varfor-berattar-inte-medierna-sanningen-om-advokaten-och-toppjuristen/

Ja kikar man i Oisins krönika så ser man att han inte ens kan nämna vilken typ av process de haft, boende, vårdnad och bodelning m.m, för då kan folk räkna ut att det är exfrugan.

Blir ju lite lustigt då de inte kan skriva ut då ”alla” ändå vet men det är väl bra att vi har pressetiken. Tänker på de som blivit oskyldigt anklagade men det är nog ingen risk i detta fall.
Citera
2020-11-03, 00:00
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja kikar man i Oisins krönika så ser man att han inte ens kan nämna vilken typ av process de haft, boende, vårdnad och bodelning m.m, för då kan folk räkna ut att det är exfrugan.

Blir ju lite lustigt då de inte kan skriva ut då ”alla” ändå vet men det är väl bra att vi har pressetiken. Tänker på de som blivit oskyldigt anklagade men det är nog ingen risk i detta fall.
Konstigt att detta inte slås up mer än det görs.
Gissning. Man ser det här som en tokig kärring som fått spel. Inget att orda om. Vad ska sägas?
Citera
2020-11-03, 00:05
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Gissning. Man ser det här som en tokig kärring som fått spel. Inget att orda om. Vad ska sägas?
Fick du klart för dig angående tider å datum för rättegången fortsatt? Jag har inte koll på dagarna.
Kan även jag tänka mig att försöka mig på att få en plats någon av dagarna.
Citera
2020-11-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Om jag förstått allt rätt så kan de inte live-rapportera då de vid den rapporteringen skulle behöva skriva ”exmake”, ”skilsmässa”, ”vårdnadstvist”, ”barnen” osv och på så sätt avslöja hennes relation till HOL.

Oisin både skriver i krönikan och nämner i klippet från TV4 att han är begränsad att prata om konflikten. Vilket betyder att hennes identitet då skulle outas. Vilket betyder att de dragit slutsatsen att hon är så ”galen” att hon skulle stämma dem för förtal om de ens yppar något minsta om detta. Kika bakåt i alla krönikor och artiklar så är det bara prat om ”den kvinnliga toppjuristen” osv.

MEN tidigare satt tokkärringen själv i samma tidningar och blev intervjuad och typ outar sig själv så egentligen får hon skylla sig själv va?

Men som sagt de håller sig till pressetiken här och skulle de återge förhör m.m så skulle de behöva censurera.
Eller vad tror ni?
Citera
2020-11-03, 00:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja inte en chans att de publicerar namn innan dom. De har lärt sig senast vid metoo. Flera tidningar blev ju fällda av Pressens Opinionsnämnd för att ha brutit mot god publicistisk sed osv.

”Alla” kan ändå googla fram vem hon är. Så var det redan vid LOBarna för flera år sen. En icke namngiven rikskändis får hon väl vara ett tag till då.

De har ju skrivit en ”närstående” som han varit i konflikt med. Alltså skriver de inte ens ut ”hans fd fru” t.ex. Denna etiska regel gäller namn förresten:

Vara försiktig med namnpublicering. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering. Undvik att publicera om uppenbart allmänintresse inte finns. Om namn inte anges, undvik andra uppgifter som kan göra att personen kan identifieras.

Reglerna är inte tvingande, utan en frivillig överenskommelse som medierna själva gjort.
Varför diskuteras ens detta?

Finns väl ingen i tråden som ens önskat eller förväntat sig att de skulle skriva ut namn innan nåt domslut (dömd) och därav blurras bilder likaväl.
Citera
2020-11-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför diskuteras ens detta?

Finns väl ingen i tråden som ens önskat eller förväntat sig att de skulle skriva ut namn innan nåt domslut (dömd) och därav blurras bilder likaväl.

Ja det är solklart att de inte outar henne.
Intressant är dock att foton på KL mfl är sekretess i fupen. Varför? Nog att KL hade skador i ansiktet om jag förstod det rätt när blev anhållen i år? Men även foto av MR. Alla är på tårna runt denna toppjurist. Har hon skickat in en särskild begäran om att de bilderna ska ”tas bort”?

Tänker på stackars SVT-killen som fick leka tomtenisse hela julen med henne pga brist på offentlig bild (och en del kröken)...
Senast redigerad av Avel 2020-11-03 kl. 00:24.
Citera
2020-11-03, 00:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja det är solklart att de inte outar henne.
Intressant är dock att foton på KL mfl är sekretess i fupen. Varför? Nog att KL hade skador i ansiktet om jag förstod det rätt när blev anhållen i år? Men även foto av MR. Alla är på tårna runt denna toppjurist. Har hon skickat in en särskild begäran om att de bilderna ska ”tas bort”?
Ja, det är basic pressetik så därav fråga.

Att vissa bilder sekretessbeläggs är brukligt om det är skador som inte härrör till åtal, om det visar kroppsdelar som inte allmänheten behöver ta del av.
Likt en journal.

Hon visar bla nån skada, sår på handled hon fotat i encrochatten.

Men att de är på tårna är mer än övertydligt.
Exakt varenda jävel verkar kissnödig.
Det är skillnad på folk..

Det är synd att de inte har hennes som misstänkt (via TR) när hon ringer runt till sin systerson, Söderberg eller Falk.
Citera
2020-11-03, 00:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Om jag förstått allt rätt så kan de inte live-rapportera då de vid den rapporteringen skulle behöva skriva ”exmake”, ”skilsmässa”, ”vårdnadstvist”, ”barnen” osv och på så sätt avslöja hennes relation till HOL.
Men ge dig nu. .

De kan givetvis liverapportera det här likaväl som andra rättegångar.

Hon är väl ingen som ska särbehandlas som åtalad versus andra rättsfall.

Det är väl inte mindre känsligt för nån annan.
Citera
2020-11-03, 00:56
Medlem
Citat:
Men ge dig nu. .

Det är den slutsatsen jag drar. Sen dag ett har de inte avslöjat hennes relation till HOL. Kikade nyss ett klipp från Expressen TV från mitten av september där de inte nämner något om relationen eller vad deras konflikter gäller. I det klippet såg man en del av KL:s darrningar. Ligger på Youtube.

Jag menar att det blir svårt att live-rapportera från rättegången då i princip allt då skulle behövas skrivas om till förbannelse för att under fem veckor mörka deras relation. Kanske med viss eftersläpning då för att fundera ut hur hantera vissa partier av vittnesmål.
Vi har vant oss vid en nästan ordagrann rapportering av förhör osv. Jag ser inte att det skulle funka med den ”policyn” samtliga tidningar nu anammat?

Sen får man väl tycka vad man vill om den saken att de blivit lite för skitnödiga osv. Vi får väl leta fram lite aktuella fall för att få en rättvis jämförelse även om Arboga är en tacksam jämförelse i övrigt.
Menar alltså att alla tidningar skruvat upp pressetiken vad gäller detta något då sen senast hösten 2019 kanske.

I andra fall så är det helt öppet om relationen mellan åtalad och offer. T.ex här om 77-åring som mördat sin fru. Men då inget fall som blir aktuellt för live-rapportering. (Kanske i nån lokaltidning likt jaktbrottet där jägaren lockade björn med nougat.)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/77-aring-atalas-for-mord-sin-fru

Men jag antar att man anser att dessa personer är svårare att identifiera?

Tillägg till tolkning. Man har namngett offret HOL och därmed är KL för lätt att identifiera? I andra fall är både tilltalad och offer ofta anonyma?
Senast redigerad av Avel 2020-11-03 kl. 01:07.
Citera
2020-11-03, 01:08
Medlem
Citat:
Men ge dig nu. .

Kan hända att några tänker på de två tonårsbarnen, totalt oskyldiga som försöker leva sin vardag i sthlm,.
De behöver väl inte möta löpsedlarna på stan med sin mammas namn. Trots allt är den sjuka kvinnan barnens biologiska mamma. Tyvärr in till döden och efter det även i graven.
Citera
2020-11-03, 01:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Kan hända att några tänker på de två tonårsbarnen, totalt oskyldiga som försöker leva sin vardag i sthlm,.
De behöver väl inte möta löpsedlarna på stan med sin mammas namn. Trots allt är den sjuka kvinnan barnens biologiska mamma. Tyvärr in till döden och efter det även i graven.
Mammas namn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in