2020-11-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
KIA Ceed kombi (SW) bensinare
7 års fabriksgaranti.
Visst låter bra med 7 års garantin, men smakar det så kostar det, hiskligt dyr årlig service som är obligatorisk för att få behålla garantin, en garanti som urholkas med tiden.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-11-02 kl. 20:32.
Citera
2020-11-02, 21:04
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Visst låter bra med 7 års garantin, men smakar det så kostar det, hiskligt dyr årlig service som är obligatorisk för att få behålla garantin, en garanti som urholkas med tiden.

det där är en myt,
3000 mil service kostade 3700 kr
jämför gärna med en Golf !
Citera
2020-11-02, 21:14
Medlem
Citat:
det där är en myt,
3000 mil service kostade 3700 kr
jämför gärna med en Golf !
Köper du till ett serviceavtal till golfen betalar du 3600 kr för 36 månader upp till 4500 mil, tjejen hade ett sånt avtal, hon fick 2 service och 3 inspektioner under dom 3 första åren. vi jämförde med kia och det var minst det dubbla där.

Ps
Sedan skall du fortsätta med dyr service i 7 år för att få behålla garantin på Kian, som
sagt, smakar det så kostar det!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-11-02 kl. 21:18.
Citera
2020-11-02, 21:14
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange

Föreslår Citroen C4 .

haha, har du provat byta glödlampa på en C4 ?
du måste montera bort hela fronten ( kräver specialverktyg ) för att kunna byta
lampa i strålkastaren. Prova det på en mörk landsväg i november.
Citera
2020-11-02, 21:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Köper du till ett serviceavtal till golfen betalar du 3600 kr för 36 månader upp till 4500 mil, tjejen hade ett sånt avtal, hon fick 2 service och 3 inspektioner under dom 3 första åren. vi jämförde med kia och det var minst det dubbla där.

jo men du har ju betalad det genom priset på bilen.
du kan aldrig räkna hem det ekonomiskt.
Köp en golf jmf med en Ceed och äg den i 5 år och sälj den privat.
Räkna ut månadskostnaden / milkostnaden efter det och det skiljer massor.
samt att du inte har garantin när du skall sälja.
efter 5 år har du ändå kvar 2 år till den nya köparen.
Citera
2020-11-02, 21:25
Medlem
Citat:
jo men du har ju betalad det genom priset på bilen.
du kan aldrig räkna hem det ekonomiskt.
Köp en golf jmf med en Ceed och äg den i 5 år och sälj den privat.
Räkna ut månadskostnaden / milkostnaden efter det och det skiljer massor.
samt att du inte har garantin när du skall sälja.
efter 5 år har du ändå kvar 2 år till den nya köparen.
Det är en myt/ försälnings trick,tjejen hade en kia innan golfen, och hon tjänade inget på att ha den garantin mot vad hon hade fått för en golf i motsvarade skick när hon sålde kia, vi/jag framförallt räknade på det mycket noga, därför blev det golf .

Obs Detta var 2014, jag vet inte hur en kia står sig idag i andrahandsmarknaden .
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-11-02 kl. 21:28.
Citera
2020-11-02, 22:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför sär skriver du? Varför kommaterar du så märkligt? vad menar du med 'vi är lingvist'? Skriver du inte på ditt modersmål?
Vad jag haft är relevant, tidigare erfarenheter ger en bild av t ex kvaliteten av ett fordon, och de franska bilar jag haft har sugit, vilket är av relevans för TS, som söker att bra aternativ i Golfklassen. Citroën är ett alternativ, men inte ett bra alternativ, liksom övriga franska bilar. Min rekommendation är Skoda i den storleks- och prisklassen.

edit: här är en sammanställning som visserligen har några år på nacken, men man ser tydligt hur franska tillverkare dominerar botten på listan: https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/basta-och-samsta-bilarna-enligt-bilprovningen-128896/
Lustigt, du presenterar en lista där majoriteten är Svenska och Amerikanska bilar som ett bevis på att Citroen är dåliga, trots att det endast är en enda Citroën med i botten ... Vilken bra poäng du gör med den 12 år gamla listan. PSA, som äger Citroën, är ju en av de stora biltillverkarna i världen. De har generellt ryckt upp sig i kvalitet de senaste 10-15 åren. (det har även Renault, som ju faktiskt hade nästan lika många bilar som Volvo på listan, men bara nästan, utan att ha räknat Chrysler skulle jag nästan säga att de var sämst för 12 år sedan).

Citat:
haha, har du provat byta glödlampa på en C4 ?
du måste montera bort hela fronten ( kräver specialverktyg ) för att kunna byta
lampa i strålkastaren. Prova det på en mörk landsväg i november.
Du har inte heller bytt en glödlampa på en C4 märker jag, du fabulerar å det grövsta. Det är fult att ljuga, vet du inte det?

TS: För att lägga in ytterligare kandidater så skulle jag säga att Peugeot 308 generation 2, 2014-, är en trevlig bekantskap, den har ju lite annorlunda layout av instrument och ratt, men den är rolig, bekväm, tyst och billig i drift och jämfört med VW så håller den minst lika bra kvalitet.
Citera
2020-11-02, 22:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Lustigt, du presenterar en lista där majoriteten är Svenska och Amerikanska bilar som ett bevis på att Citroen är dåliga, trots att det endast är en enda Citroën med i botten ... Vilken bra poäng du gör med den 12 år gamla listan. PSA, som äger Citroën, är ju en av de stora biltillverkarna i världen. De har generellt ryckt upp sig i kvalitet de senaste 10-15 åren. (det har även Renault, som ju faktiskt hade nästan lika många bilar som Volvo på listan, men bara nästan, utan att ha räknat Chrysler skulle jag nästan säga att de var sämst för 12 år sedan).
Jag skrev ” man ser tydligt hur franska tillverkare dominerar botten på listan”.
Övre delen av listan är européer och asiater.
Citera
2020-11-02, 22:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vi är så korkade att vi nämner en bil av 2005 års modell.
Absolut ingen evidens.
Vi är visst lite sura.
Bara Lancia , delvis Ford annars Citroen i toppen vad gäller rally.
Men de är ju ej representativa överhuvudtaget då kvalitet saknas.
’Vi’? Vadå vi? Skriv som folk, idiot!
Och om nu Citroën är så bra på rally som du säger, vilket jag betvivlar, hur är det relevant för TS som vill ha en vardagsbil i Golfklassen, inte en rallybil.
Du förefaller helt besatt av Citroën, särskilt den usla C4an.
Citera
2020-11-02, 22:09
Medlem
Citat:
Vet du hur många gånger Citroen vunnit Rally vm de senaste 25 åren?
De hade inte gjort det med dålig kvalite.
Vidare så är Fransk design aktad överallt.
Motorer och växellådor fjädring världsledande ända sedan vi började med bilar.
Det är mig egalt vad någon anser om Franska bilar.
För mig finns det inte något annat.
Alla dom här positiva egenskaperna hjälper inte mot det faktum att dom blir näst intill värdelösa på bara några år.
Citera
2020-11-02, 22:22
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Alla dom här positiva egenskaperna hjälper inte mot det faktum att dom blir näst intill värdelösa på bara några år.

Så intressant, tämligen ointressant vid leasing.
Man köper inte bil nu i dessa tider.
Leasing.
Då byter man inte glödlampa själv heller.
Citera
2020-11-03, 06:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag skrev ” man ser tydligt hur franska tillverkare dominerar botten på listan”.
Övre delen av listan är européer och asiater.
Japp, dominerar. I min bok betyder det att man är störst, leder osv. Inte att man är två eller trea efter exv amerikanska och svenska tillverkare.
Dessutom är det franska märket med flest bilar på listan Renault, lite som att försöka bevisa hur dåligt SAAB är genom att konstatera att Volvo har flest dåliga bilar på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in