2020-11-02, 20:17
Medlem
Vetenskapens värld i SVT. Kanske intressant för en del. Går på TV nu men bör gå att finna på SVT Play också.
Vetenskapens värld
20:00 - 21:00

Svenskt vetenskapsmagasin från 2020. Corona – vaccinljus och långtidseffekter. Nu kommer vaccinen mot covid-19. Hur bra kommer de att förändra vår motståndskraft mot coronaviruset? Alltfler rapporter kommer också om att coronaviruset kan ha långtidseffekter. Kan smak och lukt skadas mer permanent? Håller en långtidsversion av covid-19 på att bli ett nytt problem för tusentals svenskar? Kan tidigare vältränade personer hamna i rullstol efter covid-19? Vi ger de senaste insikterna om viruset och vaccinen, från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige.
Citera
2020-11-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Tegnell gör inte allt i sin makt och alla länder har olika förutsättningar. Sverige hade bra - men sumpade det.

Tack för svar! Så i Sverige dör många pga Tegnells prestige men i alla andra länder är det pga dåliga förutsättningar? Har jag fattat rätt?
Citera
2020-11-02, 20:19
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är en minskning jämfört med förra söndagen.

Du som gillar att snöa in på siffror. Frankrike rapporterade 52.518 fall idag. Hur såg förra måndagens siffror ut?
Citera
2020-11-02, 20:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tack för svar! Så i Sverige dör många pga Tegnells prestige men i alla andra länder är det pga dåliga förutsättningar? Har jag fattat rätt?

Tegnell släppte smittan lös och vi ser organskador nu efter viruset. Ja Sverige hade bättre förutsättningar i tid och geografisk placering. Det går aldrig att jämföra med tex Belgien då de ligger geografiskt sett i hjärtat av Europa och är tätbefolkat. Jämför med tex Finland som det går jättebra för. Bra geografisk placering och tiden på sin sida, precis som Sverige men de införde snabba kraftiga restriktioner.
Citera
2020-11-02, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad säger ni om detta?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weebdd/belgias-helsevesen-paa-randen-av-kollaps-vil-skje-om-ti-dager

Kollaps om 10 dagar, men biografer är fortfarande öppna och 200 är tillåtna på div arrangemang.
Jävligt märkligt om ni frågar mig.

Skrämmande skitstorm som kommer förlama hela Europa innan lucia.

”Dette blir vanskelige dager, vanskelige uker og vanskelige måneder, sa Belgias statsminister Alexander De Croo under en pressekonferanse samme fredag.”
Citera
2020-11-02, 20:28
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ehh?
Lagarna är redan på plats efter i våras.

Den tillfälliga lagen trädde i kraft den18 april och om jag minns rätt så skulle den gälla högst tre månader.
Citera
2020-11-02, 20:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Vetenskapens värld i SVT. Kanske intressant för en del. Går på TV nu men bör gå att finna på SVT Play också.
Vetenskapens värld
20:00 - 21:00

Svenskt vetenskapsmagasin från 2020. Corona – vaccinljus och långtidseffekter. Nu kommer vaccinen mot covid-19. Hur bra kommer de att förändra vår motståndskraft mot coronaviruset? Alltfler rapporter kommer också om att coronaviruset kan ha långtidseffekter. Kan smak och lukt skadas mer permanent? Håller en långtidsversion av covid-19 på att bli ett nytt problem för tusentals svenskar? Kan tidigare vältränade personer hamna i rullstol efter covid-19? Vi ger de senaste insikterna om viruset och vaccinen, från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige.

Väldigt intressant program. Man blir klart oroad över alla dessa människor som får långvariga symtom från Covid19. Är dessa skador permanenta? Verkar som en del tyder på det.

Det kan handla om mellan 25-100 tusen människor som lider av detta i Sverige idag. Vågar inte ens tänka på vad det här kommer att kosta samhället.
Citera
2020-11-02, 20:29
Medlem
Citat:
Du som gillar att snöa in på siffror. Frankrike rapporterade 52.518 fall idag. Hur såg förra måndagens siffror ut?

Oj, rejäl ökning. Lär dock delvis vara en klumprapportering, var nog mindre rapportering i helgen för halloween. Men då har tycks de inte ha nått kulmen.
Citera
2020-11-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Björn Eriksson säger annorlunda. Tegnell t.om skakad, Min släkting med direkt insyn säger annorlunda.

Men du vet väl bäst.

Vad Björn säger har ju inte med Uppsala att göra.
Jag läser bara regionens egna siffror, men du tycker kanske att vi skall bortse från dom?
Det har ökat med några stycken inlagda över helgen ja, men att kalla det en explosion är ju att överdriva.
Citera
2020-11-02, 20:33
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Oj, rejäl ökning. Lär dock delvis vara en klumprapportering, var nog mindre rapportering i helgen för halloween. Men då har tycks de inte ha nått kulmen.

Nej och alltså illavarslande för scenariot överfulla sjukhus. De drog alltså i nödbromsen försent med sina hårdare restriktioner och detta bör Sverige dra lärdom av. Om man vill förhindra lidande och död dvs.
Citera
2020-11-02, 20:36
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
'

Nämen, som ett brev på posten? Vad varnade jag för igår? Jag som var så utom förnuft enligt dig?
Sjukhusen i Frankrike börjar få det svårt, precis som jag skrev.

https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/
Citera
2020-11-02, 20:38
Medlem
Citat:
Nej och alltså illavarslande för scenariot överfulla sjukhus. De drog alltså i nödbromsen försent med sina hårdare restriktioner och detta bör Sverige dra lärdom av. Om man vill förhindra lidande och död dvs.

Det finns absolut en gräns. Men tror inte Frankrike är över den, sett till befolkningen så har de ungefär hälften så många fall som Belgien, som iofs har det extremt tufft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in