2020-11-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är nog ganska få. Så här rapporterar expressens bystdrottning från Italien.

” Av de avlidna är 89 stycken av 36.008 under 40 år. ISS rapporterar att av dessa 89 (59 män och 30 kvinnor) var det bara 14 stycken som inte hade något känt hälsoproblem. Hela 64 stycken hade enligt ISS "mycket svåra" sjukdomar/problem. För elva personer saknas uppgifter.”

https://mobile.twitter.com/JenniferWegerup/status/1319546832050061312

Oj det är ju otroligt få...

Alltså kanske bara 2-3 st fullt friska i Sverige som dött av covid 19..

Är inte detta något man måste prata om ?
Citera
2020-11-01, 21:07
Medlem
.Dostoj.s avatar
46.000 nya fall i Frankrike idag, verkar som om de drog i spakarna lite försent. Kommer deras sjukvård klara denna typ av daglig ökning?
Citera
2020-11-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Undrar om det är ett höst- och vårvirus snarare än ett vinterhalvårvirus? I början av pandemin konstaterades att alla drabbade platser hade en medeltemp just då på över 0.

Det kanske är att hoppas på för mycket, men ökningen verkar redan mattas av på flera håll. Det kanske inte blir en halvårslång våg?

Sa nu när det börjar mattas av drar ex UK igång med en lockdown, vilket säkert kommer "ge resultat" för det verkar ju som om det avtar ändå. Så kan politikerna ta åt sig äran för ingenting. Tänker de bötfälla folk som sitter på stranden den här gången också? Trots att D-vitamin verkar vara det som skyddar bäst! Vilka galningar, det är nästan som om de vill att folk ska dö.

Nu kan jag säkert vara hur fel ute som helst och det kanske bara är en förhoppning.

Min känsla är ändå att anledningen till den snabba ökningen just nu, beror på ett långvarigt dåligt beteende från folk. I våras gav lockdowns och restriktioner likt de i Sverige stor effekt efter någon vecka. När folk började slappna av i somras hade vi sättet att umgås på utomhus samt vädret i största allmänhet på vår sida. När folk nu nästan lever som man gjorde före coronan, samtidigt som aktiviteter flyttar inomhus och att vädret såklart är bättre lämpat för smittspridning, så ballar det ur efter ett tag.

Jag hoppas och tror att om tillräckligt många ”backar” och börjar skärpa till sig, så kommer vi få grepp om detta. Jag hoppas också att det inte behöver krävas en sjukvård på knäna innan folk förstår allvaret.

Jag misstänker att detta är vad som skett i Tjeckien och nu Belgien. Man skall ju komma ihåg att fördröjningen är ca 3-4 veckor från förändring i beteende/lockdown tills det ger effekt.
Israels siffror är ett klart bevis på detta. Dock kvarstår de ökande dödstalen ännu längre..
Citera
2020-11-01, 21:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Vad ska vi göra med den informationen då?

Om alla utan risk lever som vanligt kommer de äldre dö som flugor (även fler yngre kommer stryka med eftersom sjukhusen kommer bli fulla).

Vi har alla ett ansvar att bidra till minskad smittspridning, oavsett ålder och vilken personlig risk man själv löper.
Citera
2020-11-01, 21:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Går det så långt att jag i Sverige riskerar 5000 spänn i böter för att jag är ute och promenerar efter kl 20 så har det gått så helvetes åt fanders att storleken på boten knappast spelar någon roll ändå. Jag förstår såklart att ni menar väl och säkert tar hand om skröpliga anhöriga och allt det där, men snälla, dessa restriktioner skadar så otroligt mycket mer än de gör nytta.

Det kommer aldrig att bli några restriktioner i Sverige som innebär att ordningsmakten bevakar dig och begränsar din egen frihet med böter på det sättet, lyckligtvis.
Citera
2020-11-01, 21:13
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
46.000 nya fall i Frankrike idag, verkar som om de drog i spakarna lite försent. Kommer deras sjukvård klara denna typ av daglig ökning?

Är det verkligen bara för söndagen?
Citera
2020-11-01, 21:13
Medlem
Citat:

Jo, onekligen. En sak till jag reagerade på är att det i snitt är 12 dagar från symptom till döden? Det var mindre än vad jag trodde. Då det tar ett tag från symptom till bekräftat fall, kan det inte var många dagar mellan att ett fall bekräftas, och avlidendag.
Citera
2020-11-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.

Är en minskning jämfört med förra söndagen.
Citera
2020-11-01, 21:15
Medlem
Citat:

Jag vet inte om jag tycker det. Jag måste nog säga att alla liv är lika mycket värda.
Bara för att det är multisjuka individer som avlidit så kan man ju inte tycka att det inte är något att bry sig om.
Framförallt vore det riktigt illa om tidningarna börjar skriva om det. Då kommer inte en käft bry sig om några restriktioner längre. Då blir det ju fortsatt snacket om att ”covid är helt ofarligt för en ung frisk individ”
Jag tror det skulle förvärra saker och vi skulle aldrig få någon ordning.

Tror inte heller att anledningen till att vården tex i Skåne nu börjar bli ansträngd är pga att det bara är multisjuka som behöver vård. Jag har hört om tillräckligt många unga friska som behövt lite syrgas och liknande.
Blir det fullt på sjukhusen, så finns det ju inte syrgas till folk som kanske bara behövt någon dag på sjukan heller..
Citera
2020-11-01, 21:15
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är det verkligen bara för söndagen?

Ja 46.290 fall endast söndag. Igår, lördag ca 36.000 fall.
Inte bra alls. Kommer bli fulla sjukhus i Frankrike nu.

https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/
Citera
2020-11-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, onekligen. En sak till jag reagerade på är att det i snitt är 12 dagar från symptom till döden? Det var mindre än vad jag trodde. Då det tar ett tag från symptom till bekräftat fall, kan det inte var många dagar mellan att ett fall bekräftas, och avlidendag.

Jag tror att domedags människorna inte gillar denna konversation...Jag tror dom mår bättre av kaos o död ..
Citera
2020-11-01, 21:17
Medlem
Landet som slapp Coronaviruset

https://www.gp.se/ledare/landet-som-slapp-coronaviruset-1.35325566
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in