2020-11-02, 18:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Förmodar att Sverige inte tänker försöka rädda Julen?

"Operation Rädda Julen pågår nu i åtminstone fyra länder — Norge, Frankrike, Tyskland och England.

Regering efter regering stänger ner samhällena för att kunna öppna till jul.

– Om vi vidtar åtgärder nu är det större chans att vi senare kan ha en normal julfest med släkten, sade Norges statsminister Erna Solberg förra måndagen."

Julen är inställd, det har jag sagt till mina barn. Min födelsedag är också inställd! 2020 blev ett skitår pga ett virus. Tur jag har vuxna barn, tungt att säga till en 4-åring att julen är inställd.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det inte bättre att den som tjänar minst är hemma då? Jag tror inte det innebär någon större katastrof. Merparten kan säkerligen jobba hemma också. Dessutom var det över 20 år sedan Ann Wibble rekommenderade alla att hålla en årslön på kontot för oförutsedda händelser, så alla har haft gott om tid att förbereda sig.

Tror du att undersköterskor som sliter inom hemtjänst och SÄBO, och som inte kan arbeta hemifrån, har möjlighet att lägga undan så de har en årslön sparat på kontot?
Om de dessutom är ensamstående mödrar - var ska de göra av sina barn om förskolan/grundskolan stänger?

En stängning av skolan skulle slå hårdast mot de som har det sämst ekonomiskt och som dessutom redan nu, får ta mest stryk av pandemin. Men viktigast av allt - vore för jävligt för barnen om skolorna stängdes ner.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför sätts inte begåvningsreserven - som måste resa mitt i en pandemi - i karantän när de kommer tillbaka till Sverige??? Helt sjukt att dårarna tar med sig den smittsamma spanska varianten och förvärrar läget ytterligare.

Begåvningsreserven kallades de människor som var begåvade men av ekonomiska skäl inte hade möjlighet att studera vidare. Dvs en outnyttjad resurs i samhället.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det verkligen något att gnälla över mitt under brinnande pandemi, att inte få fira julen utomlands?

Du har rätt. Det är egentligen en liten detalj i sammanhanget. Men det är en indikator på hur fel Anders Tegnells strategi har gått.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror inte FHM kommer anpassa sig efter din personliga önskan att fira jul i Norge eller Danmark, och det är heller inte deras uppgift.

Riktigt. Men ifall Folkhälsomyndigheten hade skött sina egentliga uppgifter, så hade jag haft större möjlighet att fira jul i Norge eller Danmark.

Citat:
Med Norges o Danmarks regler om smittspridningen så är det tveksamt.

Det handlar inte enbart om regelverket. Det handlar även om risken att ta med sig smitta. Även såvida det blir tillåtet att resa, så planerar jag att avstå, så länge det finns risk att jag utsätter lokalbefolkningen för smitta.

Citat:
Sveriges strategi med frivilliga råd verkar ju funka sådär nu i höst.

Strategin håller på att kollapsa från grunden. Smittspridningen i Belgien och Spanien visar att immunitet genom infektion var en usel strategi.

Citat:
Frågan är vad som hade krävts. Att Tengele backar om munskydd? Att stänga ner mer?

En sak som hade kunnat vara värdefull, hade varit att ge medborgarna semester från restiktionerna under sommaren. Men det hade krävt att epidemin hade kvästs under våren. Under sommaren hade det varit värdefullt med seriös smittspårning och familjekarantän, för att ha så få smittbärare som möjligt i samhället när hösten kom. Anders Tegnell har misslyckats med allt. Nu får vi betala priset för misslyckandet. Jag räknar med både kraftiga restriktioner, och fullproppade bårhus. Både restriktioner och dödsfall hade kunnat lindras med en mer förutseende strategi. Vi har allt att förlora, och inget att vinna, på Anders Tegnells strategi.
Citera
2020-11-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Slovakiens masstester för Covid kanske slår väl ut. De testade 3,6 miljoner personer i helgen (65% av befolkningen) och 1,1% var smittade.

Syftet med detta är att få ned smittan så att man slipper nedstängning. Man använde de mindre säkra snabbtesterna.

Jag tycker att detta är en riktigt intressant strategi, om man gör detta när smittan verkar stiga så skulle man nog snabbt kunna få kontroll på smittan. Och fortsätter den att stiga, ja då gör man det igen!

Var det bara tester på olika vårdlokaler eller fanns det hemtester också?
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Som ett eko från våren:

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-okningen-ar-varre-an-vantat/

Ska man vara ärlig så har nog hela Europa blivit tagna på sängen av tillväxttakten under hösten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns flera skolor som har stängt som inte rapporteras mer än i lokal media:
Distansundervisning på Pihlskolan

Pihlskolan i Hällefors har fall av covid-19. I samråd med smittskyddsenheten har skolan därför beslutat att skolan kommer vara stängd under nästa vecka, vecka 45.

Måndagen den 2 november är skolan helt stängd. Resten av veckan får eleverna distansundervisning, meddelar kommunen på sin hemsida.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-orebro-lan
Aha, tack. En till i Örebro: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/virginska-gymnasiet-stanger-hantverksprogrammet-pa-grund-av-smitta

7st skolor bara idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur många nya fall var det idag då? Inte uppdaterat på worldometer ännu.

6500 positiva på 20000 tester för söndagen, 32.1% positiva. Idag är det hittills 4000 fall(hur många tester redogörs dagen efter). Dom testar färre på söndagar, men har också börjat tappat frekvensen lite på vardagar vad det verkar. Ungefär lika många positiva test i två veckor nu, bara färre tester på slutet.
Citera
2020-11-02, 18:21
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Som ett eko från våren:

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-okningen-ar-varre-an-vantat/

Duh.

Man blir så innerligt trött...
Citera
Medlem
Siffrorna talar sitt tydliga språk....

Antalet inlagda patienter på vårdavdelning och intensivvårdsavdelning (iva) i de sex län som hade störst smittspridning vecka 43.

Stockholm 2 oktober: 30 vårdade varav 6 på iva.
Stockholm 2 november: 203 vårdade varav 20 på iva

Uppsala 2 oktober: 26 vårdade varav 2 på iva
Uppsala 2 november: 61 vårdade varav 10 på iva

Örebro 1 oktober: 0 vårdade
Örebro 1 november: 30 vårdade varav 4 på iva

Östergötland 1 oktober: 5 vårdade varav 0 på iva
Östergötland 1 november: 31 vårdade varav 3 på iva

Kronoberg 2 oktober: 3 vårdade varav 0 på iva
Kronoberg 2 november: 20 vårdade varav 3 på iva

Skåne 2 oktober: 10 vårdade varav 2 på iva
Skåne 2 november: 74 vårdade varav 5 på iva

I hate to say I told you so...

En stadig ökning uppåt, på många håll, i antal sjukhusvårdade. Ja, trots att FHMs galjonsfigur har försökt tona ned allvaret i media. (What else is new).

Vi ser fram emot en total perfect storm, medicinskt, och humant, denna vinter, som vi är precis i början av. Förnekarna kan försöka spinna det precis hur de vill, likt deras guru. De som ser och förstår, köper det inte.

Sorgligt att absolut inget förändrats och att inga lärdomar dragits, gällande att förebygga smittspridning i samhället. Folk kommer dö i onödan.
Igen.

Svarar inte förnekarna, då jag faktiskt anser att de hör hemma i konspirationsforumet, vid det här laget..... Men till er andra, har sett er kamp här inne. Ni har min respekt.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sa-okar-covidpatienter-i-hart-drabbade-lanen/
Senast redigerad av Maharaja79 2020-11-02 kl. 18:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Lärarförbundet är ett TCO-förbund med kopplingar till LO. LO står som bekant nära Socialdemokratiska arbetarepartiet. Kommentarer i övrigt är egentligen överflödiga. Ingen tvekan om att medlemmar faktiskt offras. Lärarnas säkerhet och trygghet kan omöjligen garanteras. De är tvingade att jobba i en miljö som är direkt hälsovådlig med facket och arbetsgivarnas goda minne.
Iofs OT men, nej, LO är LO och TCO är TCO. Möjligen har de litet samarbete runt försäkringar men de förhandlar var för sig.

LO är ett arbetarförbund och TCO är ett tjänstemannaförbund.
Citera
2020-11-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Julen är inställd, det har jag sagt till mina barn. Min födelsedag är också inställd! 2020 blev ett skitår pga ett virus. Tur jag har vuxna barn, tungt att säga till en 4-åring att julen är inställd.

Vad är det som är inställt? Allt kommer ju va som vanligt förutom att hela stora släkten samlas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in