Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Är det verkligen något att gnälla över mitt under brinnande pandemi, att inte få fira julen utomlands?
Du har rätt. Det är egentligen en liten detalj i sammanhanget. Men det är en indikator på hur fel Anders Tegnells strategi har gått.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Tror inte FHM kommer anpassa sig efter din personliga önskan att fira jul i Norge eller Danmark, och det är heller inte deras uppgift.
Riktigt. Men ifall Folkhälsomyndigheten hade skött sina egentliga uppgifter, så hade jag haft större möjlighet att fira jul i Norge eller Danmark.
Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Med Norges o Danmarks regler om smittspridningen så är det tveksamt.
Det handlar inte enbart om regelverket. Det handlar även om risken att ta med sig smitta. Även såvida det blir tillåtet att resa, så planerar jag att avstå, så länge det finns risk att jag utsätter lokalbefolkningen för smitta.
Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Sveriges strategi med frivilliga råd verkar ju funka sådär nu i höst.
Strategin håller på att kollapsa från grunden. Smittspridningen i Belgien och Spanien visar att immunitet genom infektion var en usel strategi.
Citat:
Ursprungligen postat av
qwerty-66
Frågan är vad som hade krävts. Att Tengele backar om munskydd? Att stänga ner mer?
En sak som hade kunnat vara värdefull, hade varit att ge medborgarna semester från restiktionerna under sommaren. Men det hade krävt att epidemin hade kvästs under våren. Under sommaren hade det varit värdefullt med seriös smittspårning och familjekarantän, för att ha så få smittbärare som möjligt i samhället när hösten kom. Anders Tegnell har misslyckats med allt. Nu får vi betala priset för misslyckandet. Jag räknar med både kraftiga restriktioner, och fullproppade bårhus. Både restriktioner och dödsfall hade kunnat lindras med en mer förutseende strategi. Vi har allt att förlora, och inget att vinna, på Anders Tegnells strategi.