2020-11-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur mättes halveringstiden?

Det står i artikeln jag länkade i tidigare inlägg.
Citera
2020-11-02, 17:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det inte bättre att den som tjänar minst är hemma då? Jag tror inte det innebär någon större katastrof. Merparten kan säkerligen jobba hemma också. Dessutom var det över 20 år sedan Ann Wibble rekommenderade alla att hålla en årslön på kontot för oförutsedda händelser, så alla har haft gott om tid att förbereda sig.

Det där verkar vara en nationell svaghet på alla plan, folket har inga pengar sparade, staten har inga beredskapslager osv. Är det en svensk sjukdom?
Citera
2020-11-02, 17:53
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Finns inga ord för att beskriva hur korkade dessa svenskar är.
Munskyddet runt armen och endast svenskar på resmålet. Gud i himlen 😳

Varför sätts inte begåvningsreserven - som måste resa mitt i en pandemi - i karantän när de kommer tillbaka till Sverige??? Helt sjukt att dårarna tar med sig den smittsamma spanska varianten och förvärrar läget ytterligare.
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-11-02 kl. 18:07.
Citera
2020-11-02, 17:54
Medlem
Slovakiens masstester för Covid kanske slår väl ut. De testade 3,6 miljoner personer i helgen (65% av befolkningen) och 1,1% var smittade.

Syftet med detta är att få ned smittan så att man slipper nedstängning. Man använde de mindre säkra snabbtesterna.

Jag tycker att detta är en riktigt intressant strategi, om man gör detta när smittan verkar stiga så skulle man nog snabbt kunna få kontroll på smittan. Och fortsätter den att stiga, ja då gör man det igen!
Citera
2020-11-02, 17:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Det har börjat märkas i matleveranstjänster, nu går det inte längre att boka mat för leverans till morgondagen, vilket har varit möjligt enda sen början av sommaren. I våras kunde det vara drygt en veckas väntetid innan de la om systemet.

Då blir det väl snart slut på toapapper igen.
Citera
2020-11-02, 17:57
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Huruvida Pandemrix orsakar narkolepsi är en separat fråga.

Men att beskriva den erkända neurologiska sjukdomen "narkolepsi" som en hittepådiagnos eller "svaga nerver", samt spekulation om att sedan länge tillfrisknade MIS-C barn plötsligt ska få någon okänd kronisk sjukdom, det kallar jag fria fantasier.

Narkolepsi är en autoimmun sjukdom. Ifrågasätter inte sjukdomens vara eller icke vara.
Ifrågasätter diagnostiseringen som gjorts i Sverige... Helt övertygad om att majoriteten med den diagnosen i Sverige har fått fel diagnos. Läkarna sveptes med i frågan på samma sätt som med dom "apatiska" barnen som för alla med hjärna var en uppenbar bluff för att få uppehållstillstånd. För övrigt också ett fenomen som på hela planeten bara existerade i Sverige. Knappast en tillfällighet. Snarare ett uttryck för svenska samhällets extrema bajsnödighet kombinerat med jesuskomplex.

Eftersom det för tidigt för att säga bu eller bä är det helt i sin ordning att spekulera.
Fan, det är ju vad precis alla gör i den här tråden...

Jag finner det inte alls otroligt att barn som fått MIS-C kommer drabbas av kroniska komplikationer framöver.
Senast redigerad av Testonio 2020-11-02 kl. 17:59.
Citera
2020-11-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Tjeckien ligger på över 30% och Belgien ligger på 25% positiva test, vilket indikerar att mörkertalet är stort. Båda ser ut att ha knäckt kurvan, men det är nog förtidigt att säga. Om 3-4 veckor kan vi se i dödstalen om smittspridningen minskat eller mörkertalet ökat.

Mm, litar dock mer på Belgien siffror även om det förstås finns mörkertal. Skulle säga att dödsfallen kommer 2 veckor efter att fallen bekräftas.
Citera
2020-11-02, 17:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det där verkar vara en nationell svaghet på alla plan, folket har inga pengar sparade, staten har inga beredskapslager osv. Är det en svensk sjukdom?

Vi är nog ett fredsskadat folk. Det kostar på att inte haft krig på 200 år. Spanska sjukan som var det som närmast kan jämföras med det vi upplever nu var också länge sedan. Cirka 100 år. Ingen nu levande har upplevt det.

Folk i andra länder har nog överlag en bättre beredskap för sådant här. Inte minst mentalt.
Citera
2020-11-02, 17:59
Medlem
Jag skrev tidigare idag om att niondeklassare går till skolan trots symtom för att de inte vill få hög frånvaro i sina betyg. Jag fick dock ingen reaktion på detta då.

Vore det inte vettigt att få till distansundervisning för de smittade på högstadiet så att eleverna inte går smittade till skolan? Detta borde ju tvingas fram av de som bestämmer!
Citera
2020-11-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men vilka tvingande regler kan användas i Sverige? Det känns ju lite som att lagstiftningen inte tillåter mycket mer än rekommendationer. Lagändringar är tydligen på gång, men kommer inte bli verklighet förrän efter vintern. Tills vidare får man jobba med ordningslagen, men det rör ju bara allmänna sammankomster som sport och krogliv.
Smittskyddslagen är tillämplig .

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168
Citera
2020-11-02, 18:04
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Med tanke på att Sverige inte köpt in testpinnar och syrgas tre månader efter att Kina larmade om Covid är det nog inte bara medelsvensson som saknar framförhållning.
Citera
2020-11-02, 18:04
Medlem
Över 200 i Stockholm får sjukhusvård för covid, enligt Rapport.

Någon med insyn i vården som har koll på åldersfördelningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in