2020-10-31, 18:57
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Du kommenterade att du tycker att vi ska bygga koncentrationsläger istället för att folk följer råden, vad missade jag?
Hört talas om ironi? Du vet, när man säger motsatsen till vad man menar? Eller överdriver det någon annan säger för att få fram en poäng i hur absurt det är? Jag trodde det framkom ganska tydligt när jag nämnde Gulag och koncentrationsläger

Jisses
Citera
2020-10-31, 18:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Korta svaret: Det var inget de väntade sig skulle inträffa.

Nej, det var det nog ingen som gjorde i det här slappa landet. Men i en sådan här situation tycker jag att man är skyldig att hålla sig informerad. Besluten kan ju komma fort nu, ibland samma dag som de träder i kraft...
Citera
2020-10-31, 18:58
Medlem
Smartphonen kan diagnostisera corona. Förstår inte det där att asymptomatiska hostar. Hostande är ju coronasymptom. Lyssna på olika sätt att hosta längre ned i artikeln.

Artificial intelligence model detects asymptomatic Covid-19 infections through cellphone-recorded coughs
Results might provide a convenient screening tool for people who may not suspect they are infected.

https://news.mit.edu/2020/covid-19-cough-cellphone-detection-1029
Citera
2020-10-31, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja den här pandemin har verkligen satt sina spår hos människors psyke. Det märks på mitt jobb. Och även i den här tråden.
Det märktes även på gymnasieeleverna i våras, det var många som inte mådde bra av att vara hemma. Både hos mitt barn och bland barnets kompisar.

Men det börjar också bli ett jätteproblem för de äldre som inte har släkten på samma ort (särskilt bland de som bor långt upp i norr och har barnen i storstadsområdena). Det kommer att ta lång tid innan de ens får träffa sina släktingar. Mina föräldrar blir helt ensamma i jul exempelvis, de kan pga risken inte chansa. De har varit ensamma länge nu.
Citera
2020-10-31, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Haha, seriöst vad är det för fel på er covidioter? En 90-åring avlider i sitt hem och tankarna går direkt till "covid-19". Detta virus har satt sig så djupt i era hjärnor att ni har förlorat all förmåga till rationellt tänkande.

Herregud.

Tror du har misforstået hvilken gruppe ordet covidiots skal rettes imod:

" What is a covidiot, exactly?

Macmillian Dictionary defines “covidiot” as “an insulting term for someone who ignores health advice about COVID-19." Urban Dictionary takes a pretty similar approach, defining “covidiot” as “someone who ignores the warnings regarding public health or safety. A person who hoards goods, denying them from their neighbors.”

Basically, a covidiot doesn’t take COVID-19 and the risks of the virus seriously, despite what government officials and the global health community say. At the same time, they may also engage in selfish behavior that doesn’t look out for the greater good when it comes to slowing down and stopping the spread of the coronavirus.
"

Lyder det bekendt?
Citera
2020-10-31, 19:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
New York är ju ff i semi-lockdown. Kolla in Times Square:
https://www.earthcam.com/cams/newyork/timessquare/?cam=tsstreet

Knappt något folk alls, där brukar vara fullpackat. Dessutom verkar folk ta saken på allvar och håller avstånd osv, jag tror det bidrar mycket. Slappnar de av så vete fanken vad som händer.

Lockdowns har ju varit sådär effektivt men skulle vara intressant se vad dom har för restriktioner. Har ändå svårt se att NY skulle skilja sig markant från andra delstater i USA i fråga om beteenden.
Citera
2020-10-31, 19:03
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Smartphonen kan diagnostisera corona. Förstår inte det där att asymptomatiska hostar. Hostande är ju coronasymptom. Lyssna på olika sätt att hosta längre ned i artikeln.

Artificial intelligence model detects asymptomatic Covid-19 infections through cellphone-recorded coughs
Results might provide a convenient screening tool for people who may not suspect they are infected.

Haha yes! Vilken härlig värld vi har framför oss. Du går runt på stan och hostar till lite, plötsligt piper din telefon och coronapolisen kommer och hämtar dig
Glöm det där med blodprov & näsprov. Din telefon är bättre på att diagnostisera om du är sjuk eller inte
Citera
2020-10-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hört talas om ironi? Du vet, när man säger motsatsen till vad man menar? Eller överdriver det någon annan säger för att få fram en poäng i hur absurt det är? Jag trodde det framkom ganska tydligt när jag nämnde Gulag och koncentrationsläger

Jisses

Skriv ordentligt då! det är så mycket skit som skrivs så man vet inte när folk är seriösa eller inte, i en normal diskussion hade jag skrattat och förstått, men det är ju så här diskussionerna går nu! ett läger vill stänga ner och stänga in folk, och ett annat tänker inte göra någonting och kommer leva precis som vanligt oavsett hur samhället kollapsar eller inte. Skönt att höra att du inte vill ha koncentrationsläger
Citera
2020-10-31, 19:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Det är riktigt coolt hoppas de implementerar det omedelbart. Det skulle hjälpa mycket.
Citera
2020-10-31, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Men snälla människa, läs det du skriver. Jag tycker det är skrämmande! Poliser och böter för att man umgås med folk i sina hem???

Ja, alternativet kanske är lite ökad smittspridning men kollapsad samhällsservice??? Om Sverige inte kollapsade i våras kommer den inte göra det nu heller. Coronavirus är säsongsbetonade och nu ser vi en ökning, som förväntat. Dessutom verkar ju vanlig influensa nästan helt utkonkurrerad. Snälla, ni måste inse att erat prat om lockdowns, poliser, böter inte är annat än fascism! Vägen till helvetet är alltid kantad med goda intentioner.

Det börjar tidigare denna säsong p.g.a. att det finns en grundsmitta här nu; förra året började de första fallen att komma först i slutet av januari, och den stora tillströmningen först på sportlovet. I mars 2021 kommer vi att ha många fler smittade och sjuka än vi hade i mars 2020, om smittspridningen får fortsätta ostört. Dessutom finns det en stor vårdskuld - alltså ANDRA sjukdomar och tillstånd som man inte kan skjuta upp behandlingen av längre. Samt att vårdpersonalen redan är utmattad. De orkar inte hur mycket som helst.

Även andra viktiga verksamheter, som räddningstjänst, polis- och rättsväsende, socialtjänst och social omsorg om missbrukare, funktionshindrade, psykiskt sjuka, hemlösa o.s.v., klarar inte att många i personalen är sjukskrivna eller i karantän samtidigt.
Citera
2020-10-31, 19:06
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Skriv ordentligt då! det är så mycket skit som skrivs så man vet inte när folk är seriösa eller inte, i en normal diskussion hade jag skrattat och förstått, men det är ju så här diskussionerna går nu! ett läger vill stänga ner och stänga in folk, och ett annat tänker inte göra någonting och kommer leva precis som vanligt oavsett hur samhället kollapsar eller inte. Skönt att höra att du inte vill ha koncentrationsläger
Well, det säger väl rätt mycket om hur galet allt är, när folk tror att man på allvar menar att man ska börja bygga koncentrationsläger

Nä, jag vill inte ha några koncentrationsläger, men det låter nästan på vissa som att dom vill det
Citera
2020-10-31, 19:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så är det. Masspskylogi är en svår vetenskap.
Något psykologiskt panoramafönster, som man kan finjustera efter behag i ett år, finns inte.

Det finns ett litet fönster, som snabbt stängs och aldrig går att öppna igen. Där är vi nu. Fönstret är stängt.

Jag var i huvudstaden igår, och såg allmän avtrubbning + enstaka munskydd. Vi har drabbats av någon sorts krigströtthet. Stockholmarna verkar iaf inte bry sig längre.

Spelar ingen roll hur stor faran är. Människan är enkel och klarar bara en viss mängd krisinfo.

Vi får samma inställning till Covid19 som till kärnvapen och HIV, som inte håller nån västerlänning vaken på natten.

Vi vänjer oss vid allt, på gott och ont.

Samma beteende i hela Europa. Därför denna runda av "lockdowns" är hårdare i princip överallt för att desperat försöka kompensera tröttheten. Med Sveriges frivilliga modell är svårare när majoriteten inte anstränger sig.

Sjukvården riskerar att få en riktigt jobbig höst/vinter tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in