2020-11-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är ingen fara. Det är jag också ibland.

Det är också en variant som kan fungera.

Min utgångspunkt har varit det önskemål som du och NurseRatched har haft, att separera politik från medicinsk vetenskap. Den uppdelningen försvinner såvida man samlar alla Corona-diskussioner under samma tak.

Men du kom med ett tillägg att kanske ändå behålla en sektion under vetenskap:

Då blir det fortfarande en uppdelning, mellan vetenskap och annat?
Att lägga forumen under samma paraply var bara ett försök till en pragmatisk lösning. Jag tror det skulle funka ganska bra om bara megatråden låg i allmän diskussion. Den tråden drar ju till sig en allmän publik p.g.a. sin storlek.

Det skulle alltså vara tre underforum precis som nu, men i en gemensam flik för Coronapandemin under olyckor/katastrofer.
Senast redigerad av aw 2020-11-01 kl. 22:07.
2020-11-02, 11:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vi har nu uppdaterat moderatormeddelandet som dyker upp när man postar i tråden.
Det nya meddelandet lyder som följer:

Vi vill uppmuntra ALLA som är missnöjda med förekomsten av OT-inlägg att rapportera dessa.
Det är en stor tråd. Antagligen en av de största i Flashbacks historia, och den växer snabbt. Om den skall kunna bli riktigt bra så behöver vi hjälp av er användare.
Kan man lägga in grupp mobbing mot enskilda skribenter som OT, för det förekommer ganska mycket i tråden?
Det är ju säkerligen inte så trevligt för de drabbade men utöver det så förstör det stämningen i tråden och är jobbigt och obehagligt för alla som ser och läser det.
2020-11-02, 12:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Med risk för att låta tjatig. Varför inte placera underforumet i "Olyckor och katastrofer"?

Coronapandemin är ju inte varken politik eller medicin. Det är en naturkatastrof, där politik och medicin är delmängder/underdiskussioner.

Här håller jag faktiskt med dig. Det som oroar mig är att man har gjort politik av en naturkatastrof.
2020-11-02, 14:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kan man lägga in grupp mobbing mot enskilda skribenter som OT, för det förekommer ganska mycket i tråden?
Det är ju säkerligen inte så trevligt för de drabbade men utöver det så förstör det stämningen i tråden och är jobbigt och obehagligt för alla som ser och läser det.
Vi strävar snarare efter att ha färre riktlinjer än fler, men det är trots allt upp till er användare att försöka hålla ett rimligt samtalsklimat.

Då vi tyckte att ni blivit något bättre på att inte fylla tråden med tjafs och trams så lättade vi något på restriktionerna.

Grundprincipen är dock alltid att vi försöker ha en i huvudsak medicinsk vinkel i Coronaviruset och covid-19, och en huvudsakligen politisk dito i Coronapandemin.
2020-11-02, 15:45
Medlem
Citat:
Vi strävar snarare efter att ha färre riktlinjer än fler, men det är trots allt upp till er användare att försöka hålla ett rimligt samtalsklimat.

Då vi tyckte att ni blivit något bättre på att inte fylla tråden med tjafs och trams så lättade vi något på restriktionerna.

Grundprincipen är dock alltid att vi försöker ha en i huvudsak medicinsk vinkel i Coronaviruset och covid-19, och en huvudsakligen politisk dito i Coronapandemin.
Det här med att det huvudsak ska vara medicinsk vinkel har folk svårare att respektera, tyvärr.

Tråden innehåller ungefär 400,000 inlägg. Om man söker i tråden så får man exempelvis de här sökträffarna:

"regeringen": > 200,000 inlägg
"tegnell": > 200,000 inlägg
"staten": 104,240 inlägg
"löfven": 92,860 inlägg
"idiot": 56,820 inlägg
"skola": 45,000 inlägg
"lärare": 32,000 inlägg
"kollektivtrafik": 31,260 inlägg
"journalist": 21,340 inlägg
"massmord": 8,840 inlägg
"svärje": 7,600 inlägg
"dödshjälp": 7,180 inlägg

Vissa av dessa sökord förekommer såklart även i medicinsk diskussion, men om man följt tråden så är det i huvudsak diskussioner om Sveriges politiska hantering av coronapandemin.
2020-11-02, 15:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det här med att det huvudsak ska vara medicinsk vinkel har folk svårare att respektera, tyvärr.

Tråden innehåller ungefär 400,000 inlägg. Om man söker i tråden så får man exempelvis de här sökträffarna:

"regeringen": > 200,000 inlägg
"tegnell": > 200,000 inlägg
"staten": 104,240 inlägg
"löfven": 92,860 inlägg
"idiot": 56,820 inlägg
"skola": 45,000 inlägg
"lärare": 32,000 inlägg
"kollektivtrafik": 31,260 inlägg
"journalist": 21,340 inlägg
"massmord": 8,840 inlägg
"svärje": 7,600 inlägg
"dödshjälp": 7,180 inlägg

Vissa av dessa sökord förekommer såklart även i medicinsk diskussion, men om man följt tråden så är det i huvudsak diskussioner om Sveriges politiska hantering av coronapandemin.
Jag har varit frånvarande några dagar, men skall inom kort försöka bilda mig en uppfattning om vart tråden drar just för tillfället. Dock har jag ju mycket kompetenta kollegor, och är helt övertygad om att de hållit god ordning i tråden under min frånvaro.

Riktlinjerna har förändrats med tiden, och vi kommer inte att ta bort gamla inlägg bara för att de diskuterar saker som idag hör hemma i andra trådar, så en del sådana sökträffar kommer man fortsätta att få upp.

Vi får helt enkelt utgå ifrån hur det ser ut i dagsläget och arbeta med det.
2020-11-02, 16:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Att lägga forumen under samma paraply var bara ett försök till en pragmatisk lösning. Jag tror det skulle funka ganska bra om bara megatråden låg i allmän diskussion. Den tråden drar ju till sig en allmän publik p.g.a. sin storlek.

Ja. Det är just trådens stora attraktionskraft som är den centrala frågan. För närvarande suger tråden uppmärksamhet bort från den politiska Corona-sektionen. Jag tänkte att ifall tråden flyttas, så kan den istället suga uppmärksamhet till den politiska Corona-sektionen.

Citat:
Det skulle alltså vara tre underforum precis som nu, men i en gemensam flik för Coronapandemin under olyckor/katastrofer.

Det skulle vara en möjlig lösning. Den allmänna Corona-diskussionen behöver inte nödvändigtvis ligga i politik-avdelningen. För närvarande har jag inte tagit ställning beträffande vilken plats som passar bäst, politik eller katastrofer.

Citat:

Den politiska Corona-sektionen saknar en viktig komponent. Det som saknas är en stor tråd som löpande behandlar allt möjligt som har med epidemin är göra.

Den tråd som saknas, existerar redan, men den ligger i den medicinska Corona-sektionen.
2020-11-02, 17:20
Medlem
Citat:
Den politiska Corona-sektionen saknar en viktig komponent. Det som saknas är en stor tråd som löpande behandlar allt möjligt som har med epidemin är göra.

Den tråd som saknas, existerar redan, men den ligger i den medicinska Corona-sektionen.
Precis.

Notera att jag och Onkel Kostia allt som oftast står på olika sidor av coviddebatten. Att vi enas här är för att vi upplever samma formproblem, att den politiska diskussionen pågår i fel forum.

Ett alternativ skulle ju vara att splitta tråden på något sätt, så att man fick en delmängd av tråden i varje forum, med tillräckligt mycket existerande diskussionsunderlag att ta vid.
2020-11-02, 17:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Precis.

Notera att jag och Onkel Kostia allt som oftast står på olika sidor av coviddebatten. Att vi enas här är för att vi upplever samma formproblem, att den politiska diskussionen pågår i fel forum.

Ett alternativ skulle ju vara att splitta tråden på något sätt, så att man fick en delmängd av tråden i varje forum, med tillräckligt mycket existerande diskussionsunderlag att ta vid.

Den ska absolut inte splittas! Det behövs en tråd där ALLA aspekter är tillåtna att diskutera, och just i det här ämnet flyter ju politik och vetenskap dessutom ihop. Det behövs en tråd där man kan diskutera vitt och brett och associera fritt, och även berätta om egna erfarenheter etc., utan att få OT-varningar på sig - det som stryper diskussionen i så många intressanta trådar annars.
2020-11-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den ska absolut inte splittas! Det behövs en tråd där ALLA aspekter är tillåtna att diskutera, och just i det här ämnet flyter ju politik och vetenskap dessutom ihop. Det behövs en tråd där man kan diskutera vitt och brett och associera fritt, och även berätta om egna erfarenheter etc., utan att få OT-varningar på sig - det som stryper diskussionen i så många intressanta trådar annars.
Ni kan väl fortsätta diskutera er blandning av vetenskap och politik om tråden ligger i politikdelen?

Problemet är att vi vetenskapsnördar tycker inte att det är lika kul att behöva stå ut med en massa politiska påhopp, som ni "politiskt intresserade" tycker det är kul att trycka till nördar.

Vi vill ha möjligheten att kunna diskutera studier, artiklar, statistik, grafer m.m. utan att behöva samsas med politiskt käbbel. Vi vill kunna diskutera exempelvis forskningen kring munskydd, aerosoler och immunitet, utan att ni hela tiden styr om diskussionen till Sveriges coronastrategi. Det går inte nu, eftersom ni har invaderat vår forumdel, samtidigt som ert eget coronaforum gapar tomt.

Jag menar inte att tråden ska splittas på mitten. Jag menar att man flyttar hela tråden till politik (eller liknande) och knoppar av kanske tio sidor av den nyaste renodlat vetenskapliga diskussionen, och gör en ny tråd av i vetenskapsedelen. Bara för att vi ska ha något att börja från början med.
2020-11-02, 19:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här håller jag faktiskt med dig. Det som oroar mig är att man har gjort politik av en naturkatastrof.

Epidemin blev politik i ett tidigt skede. Donald Trump försökte skydda sitt land från viruset, genom att införa restriktioner för resenärer från Kina. Det utnyttjade meningsmotståndarna till att anklaga Donald Trump för främlingsfientlighet. Eftersom epidemin har blivit så intimt sammankopplad med politik, så behöver vi få diskutera dessa politiska frågor. Vetenskaps-sektionen är kanske inte rätt plats för att diskutera alla dessa politiska aspekter av epidemin.

Citat:
Precis.

Nej, att dela tråden skulle bli tokigt. Dom vetenskapliga inläggen behövs som en komponent i diskussionen. Tråden skulle kunna flyttas, i sin helhet, till politik-sektionen, alternativt katastrof-sektionen. Därefter kan dom medlemmar som vill citera utvalda inlägg, och kopiera citaten till trådar i vetenskaps-sektionen.
2020-11-02, 19:17
Medlem
Citat:
Nej, att dela tråden skulle bli tokigt. Dom vetenskapliga inläggen behövs som en komponent i diskussionen. Tråden skulle kunna flyttas, i sin helhet, till politik-sektionen, alternativt katastrof-sektionen. Därefter kan dom medlemmar som vill citera utvalda inlägg, och kopiera citaten till trådar i vetenskaps-sektionen.
Som jag förtydligade till Merwinna. Jag menade inte dela på mitten. Det skulle ta flera år att sortera.

Jag menade bara att man kan ta några sidor med vetenskapsinlägg från de senase dagarna, för att kickstarta en allmän tråd i vetenskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in