2020-11-01, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatBitch
Låter som jag ska satsa på någon av de nyare VW-bilarna med denna bensinsnåla motor. Har tidigare goda erfarenheter av dessa och vet att de håller bra kvalitet.

Hur vet du det?

Kvalitet i dag är Toyota, Honda, Mazda, Hyundai/Kia.
Citera
2020-11-01, 22:38
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Hur vet du det?

Kvalitet i dag är Toyota, Honda, Mazda, Hyundai/Kia.
Inte nödvändigtvis, de har alla sina typfel de också.
Citera
2020-11-01, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Inte nödvändigtvis, de har alla sina typfel de också.

Japanska och koreanska märken har inte alls samma antal problem som VW. Som natt och dag.
Citera
2020-11-01, 23:00
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Tack för tips! Hmm, detta med franska bilar... Brukar vara snygga att se på, men inte bästa kvaliteten. Fattar inte vad Citroen tänkte med den där modellen för några år sedan som hade typ svarta gummiplattor på sidorna. Fulaste jag sett, näst efter Ford Ka.
Vet du hur många gånger Citroen vunnit Rally vm de senaste 25 åren?
De hade inte gjort det med dålig kvalite.
Vidare så är Fransk design aktad överallt.
Motorer och växellådor fjädring världsledande ända sedan vi började med bilar.
Det är mig egalt vad någon anser om Franska bilar.
För mig finns det inte något annat.
Citera
2020-11-01, 23:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Nio gånger mellan 1998 och 2019, enligt Wiki, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_World_Rally_Team
De har alltså inte ens varit med alla de 25 senaste åren.
Ingen som någonsin haft en fransk bil köper någonsin en igen.
Fransk design är inte aktad, utan något man aktar sig för.
Citera
2020-11-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotpuckofittunge
Japanska och koreanska märken har inte alls samma antal problem som VW. Som natt och dag.

Hade Seat i många år, aldrig ett endaste fel. Men kan även tänka mig en Toyota.
Citera
2020-11-01, 23:16
Medlem
Citat:

Franska bilar var för några decennier kända för att rosta och gå sönder. Men vet att det ser annorlunda ut nu. Har tidigare bl a funderat på Peugeot. Och som sagt har de nästan alltid gjort snygga bilar.
Citera
2020-11-02, 12:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Tack för tips! Hmm, detta med franska bilar... Brukar vara snygga att se på, men inte bästa kvaliteten. Fattar inte vad Citroen tänkte med den där modellen för några år sedan som hade typ svarta gummiplattor på sidorna. Fulaste jag sett, näst efter Ford Ka.
Det cirkulerar väldigt många gamla sanningar som inte längre stämmer, vissa av dom är också väldigt högljudda och bestämda här.

För ungefär 3 år sen så köpte jag ny bil och eftersom den jag hade innan förmodligen hade världens sämsta kvalité, jag sålde den när den hade gått runt 6000 mil (fortfarande rätt ny alltså) och hade då tvingats lägga ut bortåt 40k på reparationer + att AC:n la av precis innan jag sålde den, så gjorde jag min hemläxa när jag köpte min nuvarande.

Jag plöjde igenom alla kvalitetsundersökningar som jag kunde hitta, många mäter på olika sätt men den generella sanningen blir ungefär såhär:
1. Toyota/Lexus, framför allt deras hybrider.
2. Övriga japaner.
3. Koreanerna.
4. Nord/centraleuropéerna.
5. Italienarna/amerikanarna.

Så om du inte tvekar på en VW på grund av kvalitén så finns det ingen anledning att tveka på en fransk bil, det är ingen märkbar skillnad. Dock så ska man veta att man ligger på den under halvan om man köper europeiskt. VW, Volvo, BMW, Mercedes och alla andra klassiska "kvalitetsbilar" är i allmänhet driftsäkerhetsmässigt sämre än asiaterna.

Och slutligen, du ska inte lyssna ett skit på någon som säger "Jag har haft bil X och hade aldrig några problem.". Det säger absolut ingenting annat än att just den bilen han hade var problemfri, det säger inte ett skit om hur en annan bil av samma märke är.
Citera
2020-11-02, 13:04
Medlem
Personligen skulle jag kika efter BMW 1-serie, ganska rolig liten bil med ok bränsleekonomi. Bör gå att få tag på fina ex under 200.000kr. Är ekonomi det allra viktigaste skulle jag nog köpa en rätt ny hyundai i20 eller i30, god totalekonomi där, men mycket tråkiga bilar.
Citera
2020-11-02, 13:18
Medlem
george.sthlms avatar
KIA Ceed kombi (SW) bensinare
7 års fabriksgaranti.
Citera
2020-11-02, 13:59
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Varför sär skriver du? Varför kommaterar du så märkligt? vad menar du med 'vi är lingvist'? Skriver du inte på ditt modersmål?
Vad jag haft är relevant, tidigare erfarenheter ger en bild av t ex kvaliteten av ett fordon, och de franska bilar jag haft har sugit, vilket är av relevans för TS, som söker att bra aternativ i Golfklassen. Citroën är ett alternativ, men inte ett bra alternativ, liksom övriga franska bilar. Min rekommendation är Skoda i den storleks- och prisklassen.

edit: här är en sammanställning som visserligen har några år på nacken, men man ser tydligt hur franska tillverkare dominerar botten på listan: https://teknikensvarld.se/nyheter/konsument/basta-och-samsta-bilarna-enligt-bilprovningen-128896/

Vi är troligen fullständigt omedvetna om våra tillkortakommanden.
Håll dig du till tråden och ej andra här.
Citroen är ett bra val i förhållande till storlek C4 knappt 1100 kg 130 hk. De flesta konkurrenter i just Golfklassen som Ford och just WW väger 400-500 kg mer. För att ej ens nämna den Audi som ts har.
Alltså då ökar ju bränsleförbrukningen enormt. Så även köregenskaperna som försämras kraftigt oavsett dagens tekniska lösningar.
Därav en del av Citroens rallyframgångar.
Men bränsle åtgång , komfort, design, känsla det är faktorer som jag finner viktiga.
Säkerhet och bagage räcker till och blir över.
Citera
2020-11-02, 14:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vi är troligen fullständigt omedvetna om våra tillkortakommanden.
Håll dig du till tråden och ej andra här.
Citroen är ett bra val i förhållande till storlek C4 knappt 1100 kg 130 hk. De flesta konkurrenter i just Golfklassen som Ford och just WW väger 400-500 kg mer. För att ej ens nämna den Audi som ts har.
Alltså då ökar ju bränsleförbrukningen enormt. Så även köregenskaperna som försämras kraftigt oavsett dagens tekniska lösningar.
Därav en del av Citroens rallyframgångar.
Men bränsle åtgång , komfort, design, känsla det är faktorer som jag finner viktiga.
Säkerhet och bagage räcker till och blir över.
TS har en Audi A6, knappast Golfklassen, snarare Passatstorlek. Och vikten påverkar inte direkt köregenskaperna om inte bilen är felkonstruerad. Att påstå att bränsleförbrukningen skulle öka ’enormt’ gör att en bil råkar väga några hindra kg mer är ju bara korkat att påstå, kolla de uppmätta siffrorna för bilarna i Golfklassen så ser du att din Cittra inte drar ’enormt’ mycket mindre än konkurrenterna.
Och då var det det där med kvaliteten, som du inte ens kommenterade. Franska bilar dominerade ju listan jag länkade till när det gällde dålig kvalitet. Vill man ha en problemfri bil, köp inte franskt. Jag skulle nog rekommendera tyskt eller japanskt.
Och Citroëns rallyframgångar är inget vidare, vilket jag redan visat, och dessutom helt irrelevanta, så sluta tjata om dem i en tråd om en vettig bruksbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in