Citat:
Ursprungligen postat av
RabiatBitch
Tack för tips! Hmm, detta med franska bilar... Brukar vara snygga att se på, men inte bästa kvaliteten. Fattar inte vad Citroen tänkte med den där modellen för några år sedan som hade typ svarta gummiplattor på sidorna. Fulaste jag sett, näst efter Ford Ka.
Det cirkulerar väldigt många gamla sanningar som inte längre stämmer, vissa av dom är också väldigt högljudda och bestämda här.
För ungefär 3 år sen så köpte jag ny bil och eftersom den jag hade innan förmodligen hade världens sämsta kvalité, jag sålde den när den hade gått runt 6000 mil (fortfarande rätt ny alltså) och hade då tvingats lägga ut bortåt 40k på reparationer + att AC:n la av precis innan jag sålde den, så gjorde jag min hemläxa när jag köpte min nuvarande.
Jag plöjde igenom alla kvalitetsundersökningar som jag kunde hitta, många mäter på olika sätt men den generella sanningen blir ungefär såhär:
1. Toyota/Lexus, framför allt deras hybrider.
2. Övriga japaner.
3. Koreanerna.
4. Nord/centraleuropéerna.
5. Italienarna/amerikanarna.
Så om du inte tvekar på en VW på grund av kvalitén så finns det ingen anledning att tveka på en fransk bil, det är ingen märkbar skillnad. Dock så ska man veta att man ligger på den under halvan om man köper europeiskt. VW, Volvo, BMW, Mercedes och alla andra klassiska "kvalitetsbilar" är i allmänhet driftsäkerhetsmässigt sämre än asiaterna.
Och slutligen, du ska inte lyssna ett skit på någon som säger "Jag har haft bil X och hade aldrig några problem.". Det säger absolut ingenting annat än att just den bilen han hade var problemfri, det säger inte ett skit om hur en annan bil av samma märke är.