2020-11-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Skolgång?

Sorry, skolstängning ska det vara. Skulle skriva något annat först men det blev fel.
Citera
2020-11-02, 13:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Regeringens bedömning är det enda rationella. Det finns hundratals om inte tusentals studier som alla tydligt visar hur utebliven skolgång drabbar enskilda barn och samhällsekonomin på kort och lång sikt. Om man inte förstår vidden av dessa konsekvenser ska man inte debattera Covid 19. Då bör man göra något annat med sin tid som utförsäkrad eller förtidspensionär. Självklart kan man inte stänga skolorna för ett virus som nästan bara drabbar äldre sjuka om man inte ens vet att det ger effekt på smittspridningen. Även om det gav bevisad effekt och kunde ge något tusental multisjuka äldre ytterligare ett år med halvdan livskvalitet, vore det vansinne att stänga skolorna. Det är snudd på försök till barnmisshandel att ens föreslå det.

Och föreslår man distansundervisning för grundskoleelever, då har man ju tappat det helt. Då saknar man kontakt med verkligen så som den ser ut i skolan.

Det kan bli svårt att kommunicera dessa sanningar till människor som är känslostyrda, kortsiktiga, icke-analytiska och opålästa. Det är nog därför FHM inte går in i detalj på sina resonemang. Det vore helt enkelt lönlöst.

Lysande inlägg, äntligen en nykter och intelligent människa. Du ger mig hopp
Citera
2020-11-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag föreslår distansundervisning i grundskolan till dess pandemin är över och vi har fått ett vaccin. Det är inte rimligt att offra fler människoliv för att nå kortsiktiga ekonomiska vinster.

Skolan, kortsiktiga ekonomiska vinster? Det är provocerande att du likställer barns skolgång med kortsiktiga ekonomiska vinster. Tur som nog bryr sig ingen om ditt verklighetsfrånvända internetsvammel. Det är för att det är så urbota dumt att klockorna stannar. Nioåringar ska undervisas hemma vid datorn? Låt oss få tvinga några hundra tusen föräldrar att vara hemma ett halvår. För en undervisning som ändå inte kommer funka.

Jag mig tiden att svara eftersom jag sitter och skiter på jobbet. Snart ska jag gå och fortsätta mitt jobb som bland annat går ut på att utreda pandemins konsekvenser. Medan du sitter här med din eviga rundgång. Det är för vämjeligt.
Citera
2020-11-02, 13:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
1000 gymnasielever skickas hem, distansundervisning istället.

”1 000 gymnasieelever i Uddevalla skickas hem
UPPDATERAD IDAG 13:45PUBLICERAD IDAG 13:21
Från och med imorgon ska elever i årskurs 2 på Uddevalla gymnasiekola studera på distans. Beslutet berör 1 000 elever. Uddevalla kommun hoppas att åtgärden bidrar till att minska smittspridningen.
Det är över 3 000 elever som går på Uddevalla gymnasieskola. I syfte att minska spridningen av covid-19 har kommunen bestämt att elever i årskurs 2 på Uddevalla gymnasiet ska ha distansundervisning från och med imorgon tisdag. På så sätt minskar man antalet elever som rör sig i lokalerna.”

svt.se
Citera
2020-11-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skolgång håller inte barn hemma. De träffas ändå.

https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2020.25.13.2000188#html_fulltext

Jag vill här än en gång påpeka att antalet kontakter som eleverna har påverkar mycket. De elever (främst på högstadiet, på gymnasiet är det redan givet) som bussas till centrala skolor (som det är i ett antal kommuner i Sverige) kommer att ha större smittspridning i skolan. Dessa barn träffar fler andra barn (och vuxna). Om barnen träffar varandra i grannskapet och om det är samma elever som går på den lokala skolan, ja då får man inte heller någon större spridning av smittan bland dessa.

Men om man har 15 parallella klasser på samma högstadieskola där barnen från olika områden blandas med varandra på högstadiet, ja då får man en massiv potential till spridning mellan olika områden. Det spelar roll hur skolan ser ut om en skolstängning gör skillnad. Sedan tycker jag inte att man skall stänga skolorna annat än om det är ett utbrott, men man stängde inte våras ens när man hade utbrott då man inte testade barnen. Detta trots att det var många sjuka i klasserna.
Citera
2020-11-02, 13:54
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Överdödlighet under ett kvartal är inte intressant.
Egentligen är väl ett år också i kortaste laget. Ska vi inte ta och vänta tills 2026 med att utvärdera situationen? Fram tills dess så ska vi ta så lite åtgärder som möjligt. Det finns inga bevis för att Sverige klarar det här sämre än våra grannar - det kan vi ju som sagt inte utvärdera innan 2026. Egentligen så har vi nog i Sverige klarat det här bäst i Norden.
Citera
2020-11-02, 13:55
Medlem
Citat:

Från och med imorgon ska elever i årskurs 2 på Uddevalla gymnasiekola studera på distans. Beslutet berör 1 000 elever. Uddevalla kommun hoppas att åtgärden bidrar till att minska smittspridningen.
Det är över 3 000 elever som går på Uddevalla gymnasieskola. I syfte att minska spridningen av covid-19 har kommunen bestämt att elever i årskurs 2 på Uddevalla gymnasiet ska ha distansundervisning från och med imorgon tisdag. På så sätt minskar man antalet elever som rör sig i lokalerna.”

svt.se

Vettigt med tanke på att man verkar ha en ganska stor smittspridning i Uddevalla just nu. Gymnasieeleverna är ju dessutom vana att studera hemifrån redan.
Citera
2020-11-02, 13:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

svt.se

Många lärare vill inte offras som kanonmat för att till varje pris hålla skolorna.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larare-i-uppror-lat-oss-jobba-hemifran/

Han är inte ensam om att känna sig som kanonmat. Flera lärare som Expressen varit i kontakt med beskriver en arbetsmiljö där avstånd omöjligt kan hållas till kolleger och barn, nya arbetskamrater kontinuerligt insjuknar i covid och där resten av samhällets regler inte verkar gälla i skolans värld.
– Man behöver erkänna vilken situation vi befinner oss i. På en dag kan jag ha kontakt med 200 elever på en dag, säger Jonatan Kruuse, som är grundskolelärare i Båstad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Egentligen är väl ett år också i kortaste laget. Ska vi inte ta och vänta tills 2026 med att utvärdera situationen? Fram tills dess så ska vi ta så lite åtgärder som möjligt. Det finns inga bevis för att Sverige klarar det här sämre än våra grannar - det kan vi ju som sagt inte utvärdera innan 2026. Egentligen så har vi nog i Sverige klarat det här bäst i Norden.

Jag har inte svar på vilket som är det bästa tidsperspektivet. Det beror på vad man ska utvärdera. Alla förstår nog att ett kvartal inte är tillräckligt när det handlar om Covid 19.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du är ju så jävla korkad att man saknar ord. Nej - corona är inte en influensa.

Vilket jävla år det måste ha varit för dig sedan du skrev det här inlägget i februari. Förvirringen i din lilla hjärna måste ha varit konstant när det hela tiden kom data som pekade på att du hade fel.

Berätta, finns det en dödssiffra som skulle få dig att erkänna att du hade fel? Om det dör 5 miljoner personer globalt, kommer du då medge att corona var mer än en "hysteri".
Det dör årligen globalt 4 miljoner i lunginflammation. Varje år! Ingen verkar bli hysterisk över det. Blir du?

Each year, pneumonia affects about 450 million people globally (7% of the population) and results in about 4 million deaths.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pneumonia
Citera
2020-11-02, 13:58
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du försöker till varje pris försvara din alarmistiska hållning. Det är bara att gå till 1177 så kan man snabbt läsa: Influensa är en infektion som du får av virus.

Så ja c-19 är en influensa, men ännu inte en säsongsinfluensa.
Men herre Gud, du skämtar med mig va? Du läser den där meningen och drar slutsatsen "c-19 är en influensa, men inte en säsongsinfluensa".

Jag tror du och jag kan sätta punkt för vårt utbyte. Tack ska du ha för ett gott skratt.
Citera
2020-11-02, 13:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det dör årligen globalt 4 miljoner i lunginflammation. Varje år! Ingen verkar bli hysterisk över det. Blir du?

Each year, pneumonia affects about 450 million people globally (7% of the population) and results in about 4 million deaths.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pneumonia

Du låter som en repig gammal skiva. "Ööööööö, det dör folk ändå. Och eftersom det dör folk ändå, gör det inget att folk dör i Covid 19. Öhhhhh......"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in