2020-11-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vid en överblick verkar det vara ungefär det man visste. Man ser nåt sorts svar i laboratorium på cellnivå.

Det ska bli väldigt intressant att läsa hur det faller ut statistiskt i populationen.

Nu är vi inne i den sega delen av vaccinutvecklingen. Så här långt kunde man damma av gamla modeller från SARS-1 och MERS och anpassa dem till covid. Vaccinfabriker har byggts, produktion är i gång vad jag förstått. Risken tar staterna och man måste kassera.

Men själva försöken går inte att påskynda av naturliga skäl. Det tar sin tid att följa vad som händer med försökskaninerna. Utvecklar de motstånd, får de biverkningar, hur svåra? Hittills verkar det gå bra på så sätt att det inte kommit storlarm som tvingat till nedläggning av något av försöken. Men återstår att se om vaccinen är bättre än saltlösning. Men jag är optimistisk fast vi är i ett tidigt stadium.
Citera
2020-11-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kostnader för staten kan omöjligen uppgå till 3 milj per dag. Netto.

Nej.
Varför skulle det vara omöjligt?
Berätta gärna om din kalkyl som motsäger detta
Citera
2020-11-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Det är också ett faktum att vi klarat oss bättre än Belgien med samma antal invånare som oss och en mer liknande demografi vad gäller invandrad befolkning.

Belgien har en yta som Småland. Betydligt lägre befolkningstäthet talar för att Sverige klarar sig bättre. Om inte är det grav inkompetens.
Citera
2020-11-01, 13:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kostnader för staten kan omöjligen uppgå till 3 milj per dag. Netto.

Det är inte den enda kostnaden som räknas. Minskad produktivitet ger en omedelbar kostnad, sedan finns det andra kostnader som tillkommer på lång tid med minskad "livsinkomst" osv.
Citera
2020-11-01, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte på papper möjligtvis, men om Tegnell har båda Löfvéns öron så är det han som styr. Trodde t o m du skulle förstå det.

Va? Om det nu visar sig efterhand att Tegnell var rätt ute så är det inte en sådan ledare någon vill ha? Det skall se ut att vara rätt från början men vara fel när det sammanfattas? Eller vad menar du?

Det är också ett faktum att vi klarat oss bättre än Belgien med samma antal invånare som oss och en mer liknande demografi vad gäller invandrad befolkning.

Har Löfvens öron?
Är du så naiv?
Tegnell satte oss i skiten och nu gömmer sig fortfarande statsministern bakom honom.
Eller har du hört någon vara det minsta konfrontativ mot Löfven? Nej, alla hatar Tegnell istället.
Det är så riktig politik förs.
Citera
2020-11-01, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det var ju inte bara skolorna som var stängda, utan även arbetsplatserna där folk hade semester. Kollegorna Britt-Marie, 64, och Joel, 21, firar normalt inte semester ihop, men när de träffas på jobbet kan de smitta varandra, och föra vidare till varandras umgängeskretsar.

Jag motsätter mig inte att Britt-Marie och Joel tar semester på obestämd tid. Om dom inte har samhällsviktiga yrken.
Citera
2020-11-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu är vi inne i den sega delen av vaccinutvecklingen. Så här långt kunde man damma av gamla modeller från SARS-1 och MERS och anpassa dem till covid. Vaccinfabriker har byggts, produktion är i gång vad jag förstått. Risken tar staterna och man måste kassera.

Men själva försöken går inte att påskynda av naturliga skäl. Det tar sin tid att följa vad som händer med försökskaninerna. Utvecklar de motstånd, får de biverkningar, hur svåra? Hittills verkar det gå bra på så sätt att det inte kommit storlarm som tvingat till nedläggning av något av försöken. Men återstår att se om vaccinen är bättre än saltlösning. Men jag är optimistisk fast vi är i ett tidigt stadium.
Jag försöker vara optimistisk. Men man tycker att företagen borde vara angelägna om att rapportera positiva tecken, så snart de är statistiskt säkerställda. Om inget annat, för sin aktiekurs.
Citera
2020-11-01, 13:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Av det jag hört råder det ingen tvekan att vaccinen fungerar alldeles utmärkt. Nu handlar det mest om formalia, om en månad kommer det köras ut brett vaccineraing till alla 70+. När pandemin ökat några veckor till och vi ser samma dödstal som i våras i UK Belgien m fl länder kommer ingen politiker att våga att inte nödgodkänna vaccin. Det ska verkligen bli spännande se vilket land förutom Ryssland som nödgodkänner vaccinet först. Jag tippar på att UK blir först i Europa, inte för inte AstraZeneca har sitt huvudkontor där.
Citera
2020-11-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intressant. Det verkar som Vaccinet ger bättre skydd än genomgången sjukdom. Kanske dax köpa AstraZeneca aktier, Vi lever i spännande tider. Det är nog ganska hård press nu på myndigheter att godkänna vaccinet

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-coronavaccinen-ge-battre-skydd-an-om-man-varit-sjuk?utm_source=upday&utm_medium=referral
man får nog ta vad en talesperson för Astra säger om deras vaccin med en nypa salt.
Hon nämner också att Astra har ett vaccin mot Mers, jag trodde inte det fanns vaccin mot mers, det är iallafall vad som är en trådsanning.
Citera
2020-11-01, 13:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
man får nog ta vad en talesperson för Astra säger om deras vaccin med en nypa salt.
Hon nämner också att Astra har ett vaccin mot Mers, jag trodde inte det fanns vaccin mot mers, det är iallafall vad som är en trådsanning.

Dom körde igång mers vaccinutveckling men eftersom mers utrotades så las den utvecklingen ner. Det blev aldrig färdigt. Men dom plockade upp tråden igen och bytte bara ut spikeproteinet. Jag är då ganska lugn att dom har träffat rätt.
Citera
2020-11-01, 13:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Många vill ha detaljerade uppgifter om avstånd och staten ska lösa allt. Han är Extremt tydlig att du måste ta ett individuellt ansvar själv. Folk klagar över fulla bussar som om staten ska lösa alla problem. Han är tydlig att DU måste ta ett eget ansvar och undvika den fulla bussen. DU måste offra dig och ta en tugga av bajsmackan.
Ja JAG gör ju det men inte många andra. Uppenbarligen är det något som de inte begriper!
Citera
2020-11-01, 13:40
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag håller med dig i det du skriver, det Sverige bl a har misslyckats med är att ta fram adekvat skydd för dem i någon riskgrupp. Jag tänker då speciellt på lärare med underliggande sjukdom samt lärare med anhörig med riskfaktorer. Att som grundskolelärare ur riskgrupp eller med anhörig därur tvingas gå till ett arbete varje dag där det är omöjligt att hålla distans måste framkalla enorm ångest hos ett stort antal individer. Dessa har ingen möjlighet att arbeta hemma och det är omöjligt att få ersättning från FSK om du inte tedan arbetar som assisten till den i familjen som riskerar att bli svårt sjuk eller till och med avlida om denne blir smittad.

Att ha en anhörig som isolerat sig hemma medan du själv tvingas gå till arbetet som lärare varje dag är ju absurt. Dessutom är det åldrarna 10-49 där smittan verkar öka mest just nu och en lärare är omringad av dessa varje dag i form av kollegor och elever.
Samtidigt riskerar man ju att förvärra ångesten hos dem genom att bekräfta deras oro med specialanpassningar. Jag är kluven. Om nåt positivt ska ses i den här situationen är det väl att många som genom sin livsstil själva orsakat att de ligger i en riskgrupp (även om det såklart finns folk som finns där av andra orsaker) kanske får en ögonöppnare och skärper till sig. Övervikt, högt blodtryck m.m. är ju inte bara en risk för Corona utan också för alla andra ”vanliga” sjukdomar vi utsätts för. Det verkar det ju inte finnas så mycket ångest över. Oro ska tas på allvar, men anpassningarna ska också ligga på en rimlig nivå för att inte vara kontraproduktiva på vare sig individuell nivå som på ett samhällsplan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in