2020-11-02, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Jaha?
De som testar sig uppvisar förmodligen symptom och då är det ju mer sannolikt att covid-smittade ”fastnar” i testen.

FYI. Igår söndag testades dryga 2 000, 11,8% positiva.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Citera
2020-11-02, 07:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
16000 i kö för test så några dagars extra fördröjning i testresultaten då misstänker jag.

"Under vecka 43 analyserades 37 540 tester för pågående covid-19. Av dessa var 8,4 procent provsvar positiva, en markant ökning jämfört med veckan före."
Men inte bara fördröjning.

Eftersom det inte kommer gå att boka test på flera dagar så kommer det "fattas" smittade i statistiken. När de väl kan testas så kanske de gett upp eller helt enkelt inte testar positivt längre.
Citera
2020-11-02, 07:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Det pågår en diskussion på en annan tråd om denna trådens varande eller icke varande. Det har framkommit önskemål att denna tråden ska stängas, nischa mer, eller flyttas. Jag tror att en förändring kan ev. komma. Vi har även fått lite riktlinjer som kanske bör läsas.

(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?
Citera
2020-11-02, 07:53
Medlem
Socialstyrelsen: Lager med skyddsutrustning är fyllda
Även om smittan ökar så väntas ingen brist av skyddsutrustning likt den i våras, säger Socialstyrelsens avdelningschef Thomas Lindén till TT. Enligt honom finns betryggande lager handskar, munskydd och visir i både regioner, kommuner och hos Socialstyrelsen.

Däremot kan han inte svara på hur långt lagren räcker.

– Det är många som frågar, men det är omöjligt att svara på. Det beror bland annat på smittspridningen. Men utifrån de simuleringar vi gjort så klarar vi oss under överskådlig tid, säger han.
https://omni.se/socialstyrelsen-lager-med-skyddsutrustning-ar-fyllda/a/oAAeqK

Bra där, vi får verkligen hoppas att det nu stämmer och inte bara är ORD. Och att de sen får användas...
Citera
2020-11-02, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Weibull fördelning enl

The mean incubation period was 5.2 days (95% confidence interval [CI], 4.1 to 7.0), with the 95th percentile of the distribution at 12.5 days.

https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2020.25.5.2000062#figuresntables
För den som inte förstår vad det betyder, så insjuknar hälften inom 5.2 dagar, och nästan alla har hunnit insjukna efter 12.5 dagar.
Citera
2020-11-02, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur i h_lsike tänker de nu, mitt i en pandemi!?

Kritiken mot LTU:s regler – max fem sjukdagar på tio veckor
PUBLICERAD IDAG 06:00
Fem dagar på tio veckor – det är Luleå tekniska universitets gräns för frånvaro för studenter som gör VFU, verksamhetsförlagd utbildning. Det oroar studenterna Mirja Lager och André Häggström som båda är blivande lärare för F-3.

Coronapandemin ställer till det på många fronter – även inom universitetsvärlden. Folkhälsomyndighetens rekommendationer gör att en mindre förkylning eller symptom kan leda till många dagar borta från utbildningen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kritiken-mot-ltu-s-regler-max-fem-sjukdagar-pa-tio-veckor

Det är ett utbildningsmoment - förmodligen utan betyg - bara att genomföra VFU:n.

Det är givetvis tillåtet att vara borta mer än 5 av 50 dagar på detta utbildningsmoment men då får man göra om momentet.
Citera
2020-11-02, 08:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Undantagslagar, skrev jag. För det första mötesförbud (betydligt mer inskränkande än idag, och förbjudet även för deltagarna och inte bara för arrangören), lockdown av ALLA verksamheter som beslutsfattare ser som nödvändiga (även privata företag som t.ex. butiker, restauranger, frisör- och massagesalonger, och inte bara kommunala simhallar, sporthallar, muséer...), utegångsförbud och obligatoriska smittspårningsappar.

Ja du vill leva i en polisstat märker jag. Jag är oerhört glad att jag inte lever i ett land som sysslar med sådant.
Citera
2020-11-02, 08:01
Medlem
Madagascars avatar
Örebro rapporterar idag 151 nya fall sedan rapporten i lördags. Motsvarande förra veckan var 234 nya fall. Eventuellt har därmed Örebro, som är regionen i Sverige med flest nya fall per vecka och capita, peakat i nya fall! Men jag förstår inte varför de skulle gjort det... T ex är inte Örebro en av de 5 regionerna med extra rekommendationer.

Källor: Region Örebro samt Platz
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-02 kl. 08:04.
Citera
2020-11-02, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är bra att ni som var ögonvittnen, går ut och berättar sanningen!

Ja, då är det ju ett ännu värre utgångsläge nu...

Ja, chefer och politiker kommer ju inte att göra det. Deras jobb är att servera en sminkad version, en säljbar version. Vill man lära känna verkligheten ska man alltid fråga de som är på plats, de som arbetar.

Vi inom vården gjorde vad vi kunde, exakt vad man kunde begära, med tanke på krisläget, resurserna osv. Inget konstigt. Däremot blir jag oerhört irriterad när verkligheten förskönas. Vårens kris var och är djupgående - detta är inget som vi "klarat av", som man klarar av en bilbesiktning.

Skadorna som coronakrisen skapat inom vården är högst aktuella och ngt utrymme för liknande scenarion (som i våras) finns helt enkelt inte. Eftersom vårdskulden ökat dramatiskt, kommer vi troligen att få se ökad triagering i spåren efter coronakrisen. Dvs merparten av den inställda vården genomförs aldrig, och de äldre kommer att få betala igen. Deras planerade vård skrotas såklart först.

Det är oerhört komplicerade problem, och helt väntade.

Jag har fö lagt märke till att golvarbetande vårdpersonal inte är populär i denna tråd. Jag har blivit j-igt otrevligt bemött flera gånger och jag förstår varför. Vissa skribenter vill att jag ska hålla käften. Jag förstår varför.

Vissa bemöter mig med öppen misstro när jag beskriver covidvården. De kan inte tro att det är sant, de stackars välfärdsoffren.

Man blir så j-a trött.
Citera
2020-11-02, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är ett utbildningsmoment - förmodligen utan betyg - bara att genomföra VFU:n.

Det är givetvis tillåtet att vara borta mer än 5 av 50 dagar på detta utbildningsmoment men då får man göra om momentet.

Det kommer förmodligen leda till att de flesta kommer gå sjuka dit oavsett.
Citera
2020-11-02, 08:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
För att se trenden så ska man alltid jämföra med samma veckodag veckan innan, då det rapporteras olika för olika veckodagar, och vilka veckodagar som har flest fall varierar lite mellan länder. Gårdagens siffra i Frankrike var för övrigt lägre än förra lördagens.
Det bästa hade förstås varit om det inte fanns ett enda fall, men alla med en viss realism i kroppen har insett sedan i början av mars att det är omöjligt.

Och alla som har förmåga att se en större bild och inte hakar upp sig på några småsiffror hit eller dit, inser också att det tar cirka 10 dagar innan fallen behöver sjukhusvård. Så om Frankrike har haft så många fall/dag de senaste 10 dagarna så kommer det först vara nu vi börjar se att sjukhusen blir belastade. Om inte större delen är väldigt milda fall. Troligtvis avtar fallen/dag tack vare Frankrikes senaste hårdare restriktioner också såklart.
Citera
2020-11-02, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Örebro rapporterar idag 151 nya fall sedan rapporten i lördags. Motsvarande förra veckan var 234 nya fall. Eventuellt har därmed Örebro, som är regionen i Sverige med flest nya fall per vecka och capita, peakat i nya fall! Men jag förstår inte varför de skulle gjort det... T ex är inte Örebro en av de 5 regionerna med extra rekommendationer.

Källor: Region Örebro samt Platz

Tycker också det är märkligt, kan vara eftersläpning i rapporteringen. De extra rekommendationerna har dock ingen betydelse än, det tar minst tio dagar från att de införs till att de påverkar statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in