2020-11-02, 12:30
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja jag kan tänka mig att för de flesta (som blir sjuka) så känns viruset som att bli överkörd av en buss. En liten del hamnar på sjukhus och ett fåtal dör. Ungefär så.

Har haft COVID19.. och den kändes som en mild version av influensan.. 3 dagar sedan var det över.

Ja, jag har testat mig och är visar positivt för antikroppar.
Citera
2020-11-02, 12:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
För det var ett så jävla patetiskt inlägg av dig så det förtjänade inget bättre svar.
Tack för ditt bidrag i tråden

---

Här är några ord i saken om varför man ej infört lokala rekommendationer i Örebro, den region i Sverigem med störst smittspridning:

Folkhälsomyndigheten bedömer att regionen ska ha beredskap för att införa lokala rekommendationer i Örebro län. Men myndigheten avvaktar till nästa vecka med ett eventuellt beslut i frågan. Det visar interna uppgifter inom Regionen, som SVT Nyheter Örebro har tagit del av.

I informationen framgår att skälen till att Folkhälsomyndigheten väntar med att besluta om lokala rekommendationer är flera.

Enligt uppgift behöver man veta vad som driver smittspridningen i länet och vilka åldergrupper som drabbas, och att man för närvarande ser att belastningen inom vården bedöms vara under kontroll.

Regionen ska nu förbereda sig tillsammans med Länsstyrelsen i Örebro län, som kommer att få ett koordineringsansvar om det tas ett beslut om rekommendationer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/uppgifter-da-kan-beslut-tas-om-lokala-restriktioner-i-lanet, onsdags

Man har alltså inte koll i Örebro på vilka åldersgrupper som är smittade!
Citera
2020-11-02, 12:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Idag hade de marginellt färre nya fall än förra söndagen, första gången på mycket länge som de hade färre fall än motsvarande veckodag veckan innan. Blir intressant veckan som kommer, gissningvis blir det ungefär lika många nya fall kommande vecka som föregående, kanske något färre. Sedan kommer deras lockdown ge utslag, och då lär det minska hyfsat snabbt. När de är nere på låga nivåer igen så har de nog inte helt flockimmunitet, en liten tredje våg är nog oundviklig, men den bör inte bli kraftig alls.

Vilken data kollar du på? Tycker läget är lite svårtolkat än så länge. Ser man på kurvorna i Europa så börjat dödskurvan gå upp mycket nu. Belgien är uppe hälften av max i våras. Den här veckan blir nog avgörande. Spanien verkar ha långsammare stigning, där har antal döda per dag planat ut.
Citera
2020-11-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nej, du tänker fel.

För att illustrera ditt misstag, så kan vi be dig att ta ställning till följande påstående:

" Man kan endast jämföra överdödlighet över hela 365-dagarsperioder. Eftersom vi inte vet hur 2020 kommer sluta, så tar jag därför med lite data från ifjol också, så att det blir 365 dagar. Vi bör titta på perioden november 2019 till oktober 2020."

Håller du med om att det påståendet ser galet ut? Hur tycker du att vi bör räkna istället?

För övrigt kan man välja vilja perioder man vill, tolkningen måste göras utifrån det. Tar du "influensasäsong" 1 okt-31 maj" varje år och sätter ett lågt influensaår som referens får du följande:

2015-2016 - 60571 +1617
2016-2017 - 62984 +4030
2017-2018 - 63105 +4151
2018-2019 - 58954 (referens)
2019-2020 - 64966 +6012
Citera
2020-11-02, 12:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dödsfallen är inte väsentliga. FHM tänker inte rapportera dom ändå. Dom har fortfarande 287 rapporterade dödsfall för Skåne trots att regionen själv rapporterat 298.

Med många andra regioner är det samma sak. Kronoberg 120döda, FHM rapporterar 112st. Östergötland 258st, FHM 251. Norbotten 91, FHM 88. Etc. Det är inget gammalt som ligger och släpar utan nya dödsfall, som regionerna rapporterat de två senaste veckorna men FHM undlåtit att ta upp i statistiken. Det ska manipuleras och fördröjas nu, misslyckandet ska döljas så länge det går.

Alla siffror från helgen tyder på att nya fall kommer att fortsätta öka lika snabbt denna vecka som förra.
Det där är konstigt. Dessa dödsfall är ju de som går under benämningen ”gapet ” här på tråden. Det är väl nu 26 dödsfall. Förra gången de blev över 20 så registrerade FoHM hälften av de, alltså 10st. Men det var ganska länge sedan nu. Kanske kommer det några nu denna vecka då ”gapet” igen är över 20. I sommars tog de ju helt av med dessa och bara satt på de medans de blev fler och fler. I våras brukade de ta dessa någon gång varje eller varannan vecka och skylla på att de kollat dödsregistret.
Varför det är så här skulle jag bra gärna villa veta. Om det har någon lättförstådd anledning typ att det saknar uppgifter om dessa och det är därför de väntar kan de ju bara säga det. Jag tycker det verkar dok ofta vara fall som kommit in på helgen som läggs på hög och sparas för framtiden.
Citera
2020-11-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Problemet med det är ju att en del skulle hålla sina barn hemma osv. Jag håller dock med om att det är det vettiga att göra, men man räknar inte med att befolkningen i allmänhet är tillräckligt intelligent för att kunna hantera sanningen.
Jag tror det är dags för svenska folket,..klippa navelsträngen..ha ett eget tänk, och inte utgå ifrån vad alla andra tycker..det sk "följa strömmen". För att man inte vågar annat eller inte alls följer med. Det högsta hönsen säger, är inte alltid hela sanningen.Punkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är verkligen inte de skarpaste knivarna som blir journalister.

Läs denna!
Sammanfattat för de som inte orkar läsa hela.
”Antalet inlagda ökar, trots de nya restriktionerna i VG”

Ja, högst märkligt att de inte gett effekt....efter två dagar.

https://www.expressen.se/gt/antalet-covid-19-patienter-fortsatter-oka-pa-sjukhusen/

Riktigt dålig journalistik. De som blev smittade fem minuter innan rekommendentationerna kommunicerades har ännu inte fått symptom
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En intressant sak som man också bör notera är att underdödligheten var större före den intensiva coronavåren jämfört med efter. Så vi hade redan en markant underdödlighet innan coronan drabbade Sverige. Det ser man snabbt ur diagrammet i Excel-arket, men även i t.ex dessa diagram:

Så utan coronasmittan hade underdödligheten under de senaste månaderna kanske varit ännu större.
Det kan absolut vara så att vi egentligen "borde ha haft" en ännu större underdödlighet nu, om det inte vore för coronan.

Det kommer dock bli svårt att enas om hur man bör beräkna "väntevärdet" för vad en normal dödlighet borde vara. Vi skulle kunna enas om följande faktorer som driver den förväntade normaldödligheten: a) hur stor landets befolkning är b) hur ser fördelningen av olika åldrar ut i befolkningen osv osv.

Men om man räknar lite på dom effekterna så visar det sig att det totalt inte blir en skillnad på mer än några hundra personer - vilket jämfört med 5 500 - 6 000 döda i corona inte är väsentligt.

Det är dock objektivt sett antagligen enklast om vi enas om att vi ska jämföra varje dag med dess genomsnitt de senaste 5 åren.
Citera
2020-11-02, 12:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Har haft COVID19.. och den kändes som en mild version av influensan.. 3 dagar sedan var det över.

Ja, jag har testat mig och är visar positivt för antikroppar.

Då blev du ju inte så sjuk. Jag har haft influensa, det var svårt att ta sig från sängen till toaletten exempelvis. Hur sjuk man blir är ju individuellt. Vet du hur du blev smittad? Man antar ju att ju större initial dos, desto sjukare.
Citera
2020-11-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det där är konstigt. Dessa dödsfall är ju de som går under benämningen ”gapet ” här på tråden. Det är väl nu 26 dödsfall. Förra gången de blev över 20 så registrerade FoHM hälften av de, alltså 10st. Men det var ganska länge sedan nu. Kanske kommer det några nu denna vecka då ”gapet” igen är över 20. I sommars tog de ju helt av med dessa och bara satt på de medans de blev fler och fler. I våras brukade de ta dessa någon gång varje eller varannan vecka och skylla på att de kollat dödsregistret.
Varför det är så här skulle jag bra gärna villa veta. Om det har någon lättförstådd anledning typ att det saknar uppgifter om dessa och det är därför de väntar kan de ju bara säga det. Jag tycker det verkar dok ofta vara fall som kommit in på helgen som läggs på hög och sparas för framtiden.
Tidigare så handlade detta om att de fall som diffade var de som dött utanför sjukhusen. Dessa gick inte rakt in i FHMs databas och därmed så var de tvungna att lägga in dem manuellt separat. Regionerna tar med dessa från början.

Om detta fortfarande är orsaken låter jag vara osagt, men man tycker ju att FHM skulle kunna gå på regionernas siffror istället och slippa denna otydlighet.
Citera
2020-11-02, 12:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
För det var ett så jävla patetiskt inlägg av dig så det förtjänade inget bättre svar.
Vem är du att bestämma vem som förtjänar ett svar eller inte? Du tog dig ju bevisligen tid för att svara just denne användaren? Då måste du ju per difinition tycka att denne förtjänade ett svar på sitt inlägg?
Citera
2020-11-02, 12:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Professor: i Sverige däremot är det de som ska vara experter som har fört oss bakom ljuset

https://www.gp.se/debatt/coronastrategin-måste-bli-faktabaserad-och-sluta-vilseleda-1.36287313

Det är väl precis det här vi som kallas alarmister har påpekat från dag 1? Aja, nu sitter vi alla i samma båt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in