2020-11-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
https://www.flashback.org/sp73447565

Många regioner rapporterar idag.

Västra Götaland, Skåne mfl.
Gå in på varje region så kan du se själv.

Skåne ökar igen tex. 74 inlagda varav 5 iva. Samma antal på infektionsavdelning som i våras när det var som värst men mycket färre på iva. Troligtvis för att fler tas in för mildare sjukdom. Lite syrgas osv.
Dock är vi i Skåne väldigt nära läget från i april. Hoppas att tillräckligt många tar till sig rekommendationerna, men jag tvivlar tyvärr..
Citera
2020-11-02, 11:54
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja det är klart som fan att det finns skolor som är stängda men idioten IMBILDEN kritiserar ju Sverige för att vi inte stänger alla skolorna proaktivt. Inget land I Europa (förutom Makedonien) gör detta men det vägrar IMBILDEN ta in i sin efterblivna hjärna.
I Finland har man stängt skolor proaktivt. Inte nationellt men i regioner som fått större utbrott. Att stänga skolor på ställen där smitta inte förekommer är bortkastat dock.
Citera
2020-11-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det sant det. Finns många länder som har skolor stängda. Inte alla men några. Det är bara att googla skolor stängda efter corona utbrott på olika Europeiska språk. Skulle gissa att alla hårt drabbade länder har minst en skola stängd.
Kan du säga ett land som inte har det och är svårt drabbat?

Störde jag dig i er grupp attack mot en person(modigt gjort av er)?

Fast det har ju faktiskt Sverige också..
Citera
2020-11-02, 11:55
Medlem
Verkar vara lite svårt med svenska språket här.
Kanske några behöver fundera över skillnaden mellan dessa två formuleringar.

Citat:
Säg ett land som stängt skolor.

Citat:
Säg ett land som stängt skolorna.

Nu hade ju den ursprungliga frågan ännu konstigare blandning av plural och singular men den ställdes åtminstone med "skolor" skrivet i obestämd form och som man frågar får man naturligtvis svar.
Citera
2020-11-02, 11:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, särskilt Örebro som jag tjatat om i tråden. Örebro toppar smittspridningen i landet sedan länge men inga lokala rekommendationer än.
Varför är det så?
Kollar man på ecdc så är ju det den mörkaste fläcken i hela Sverige. Så varför gör man inget där, är det inte lite konstigt, har FoHM kommit med en förklaring till detta?
Citera
2020-11-02, 11:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Enstaka skolor ja, dom har hittat ett till två fall bland barn och lärare och väljer att ha skolbyggnaden stängd ett par veckor sedan öppnas den igen.

Vilka länder är det som har stängt skolor på ett nationellt plan? Att många länder väljer att stänga enstaka skolor under kortare perioder betyder fortfarande inte att det är ett bevis att skolor är det som driver smittan.

Jag vet inte varför du är så satans kåt på just skolan? Har skolan gjort något mot dig? Varför vill du att Sveriges ekonomi ska gå åt helvete?

Det är väl i huvudsak av två anledningar.

1) Smittan sprids i Sverige. Folk jobbar hemma. Vi har restriktioner för nöjesparker, teatrar, idrottsevenemang, barer, restauranger. Idrottsföreningar har restriktioner. Äldreboenden har , eller har haft besöksförbud. Detsamma gäller på sjukhus. You name it. Men skolan - en av de absolut största sociala arenorna i Sverige, där gör man i praktiken inte ett skit. Vi har har hundratusentals barn, som många har syskon och framförallt har de vårdnadshavare. Barn kommer i kontakt med varandra och sina lärare. Alla smittar alla. Ingen smittskyddskedja är starkare än den svagaste länk och här har vi en länk som inte bara är svag. Den är så jävla av den kan bli. Det tycker jag är tokigt.

2) FHM har sedan start pendlat mellan att barn inte sprider smittan, till att de inte driver smittan. Samtidigt är det ju så att om en person smittar eller riskerar att smitta en annan person kan man betrakta vederbörande som drivande. För det stannar ju inte där. Nästa person smittar en annan som i sin tur smittar en annan som i sin tur smittar en annan. Det är i praktiken omöjligt att vara smittsam och samtidigt inte drivande. I vart fall om man vistas bland andra, i exempelvis en skola. Detta enorma hyckleri stör mig oerhört. Speciellt i ett läge där barn inte uppmanas träffa farfar/farmor, morfar/mormor osv, då de kan smitta...

Det är möjligt att och nog även troligt att man tycker det kostar för mycket att stänga skolan. Det är (tror jag den egentliga anledningen), till att man inte stänger skolorna. Andra länder slåss givetvis med samma problem. Det är därför många återöppnat skolorna, efter hållit dem stängda under vårterminen. Nu sprids smittan igen som en löpeld genom hela i Europa och jag är inte ett dugg överraskad. Inte minst mot bakgrund av politiken rörande skolorna.

Men okej. Håll skolorna öppna då, men var i alla fall ärliga med hur det förhåller sig. Släpp den där bullshiten med att barn har någon form av kryptonit som gör att de inte smittas eller smittar, för det är ju så uppenbart att det inte stämmer. Folk (i alla fall vissa) har ju på allvar börjat tro på skiten. Detta samtidigt som det sker panikstängningar titt som tätt då smittan eskalerat i vissa skolor.
Folk kan ju också få för sig att det är ofarligt för barn att träffa äldre, för "de driver ju inte smittan"/de smittar inte.
Citera
2020-11-02, 12:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Inte ska vi vänta med vår analys tills nästa år, eftersom SCB löpande släpper data över antal avlidna i landet som helhet.

Ta en titt på:https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Jämför kolumn G och H på flik Tabell 1.

över/underdödligheten sedan covidutbrottet startade i Sverige ser ut enligt följande:
mars 2020: överdödlighet +73
april 2020: överdödlighet +2 879
maj 2020: överdödlighet +1 628
juni 2020: överdödlighet +651
juli 2020: underdödlighet -131
augusti 2020: underdödlighet -53
september 2020: underdödlighet -205

Det finns ju absolut ingenting i datan som tyder på att överdödligheten från mars-juni huvudsakligen bestod av personer som endast hade ett par månader kvar i livet.

Förstår du? Hade det varit fallet så skulle vi see en underdödlighet på kanske -1 000 personer per månad från och med juli och framåt.

En intressant sak som man också bör notera är att underdödligheten var större före den intensiva coronavåren jämfört med efter. Så vi hade redan en markant underdödlighet innan coronan drabbade Sverige. Det ser man snabbt ur diagrammet i Excel-arket, men även i t.ex dessa diagram:

Citat:
Diagram - Antal döda per vecka - 2020 jämfört med genomsnittet 2015-2019:
https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/09/image.png

Artiklar med diagram:
https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Så utan coronasmittan hade underdödligheten under de senaste månaderna kanske varit ännu större.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Av alla hjärndöda alarmistinlägg som man dagligen läser här i tråden sticker din liknelse ovan ut lite extra.

Tja jag kan tänka mig att för de flesta (som blir sjuka) så känns viruset som att bli överkörd av en buss. En liten del hamnar på sjukhus och ett fåtal dör. Ungefär så.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
I Uddevalla stänger man en skola med 100 barn sedan sex personer i personalen testat positivt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Det verkar dock inte som om man tänker testa barnen?

Så man stänger skolan för att sex personer är förkylda?

Jävla clownvärld.
Citera
2020-11-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Inte ska vi vänta med vår analys tills nästa år, eftersom SCB löpande släpper data över antal avlidna i landet som helhet.

Ta en titt på:https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Jämför kolumn G och H på flik Tabell 1.

över/underdödligheten sedan covidutbrottet startade i Sverige ser ut enligt följande:
mars 2020: överdödlighet +73
april 2020: överdödlighet +2 879
maj 2020: överdödlighet +1 628
juni 2020: överdödlighet +651
juli 2020: underdödlighet -131
augusti 2020: underdödlighet -53
september 2020: underdödlighet -205

Det finns ju absolut ingenting i datan som tyder på att överdödligheten från mars-juni huvudsakligen bestod av personer som endast hade ett par månader kvar i livet.
Jag jämförde de två kolumnerna i länken, och summerade överdödligheten fram till 15 oktober (senaste två veckornas siffror är ofullständiga).

Nuvarande överdödlighet är 3,554 personer.

Eftersom nästan sextusen har dött med COVID-19 i Sverige, så innebär det att ungefär 2,500 av de som avlidit med COVID-19 hittills hade mindre än sex månader kvar att leva. Det är en siffra i paritet med antalet som avlidit på SÄBO.

De allra flesta som avlidit utanför SÄBO hade givetvis ett längre liv än så framför sig. En del var rentav unga.
Citera
2020-11-02, 12:04
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
I Finland har man stängt skolor proaktivt. Inte nationellt men i regioner som fått större utbrott. Att stänga skolor på ställen där smitta inte förekommer är bortkastat dock.

Finland sköter allt oklanderligt, snyggt, städat och genomtänkt i alla beslut de fattar. Sånt vinner i långa loppet.
Citera
2020-11-02, 12:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Varför är det så?
Kollar man på ecdc så är ju det den mörkaste fläcken i hela Sverige. Så varför gör man inget där, är det inte lite konstigt, har FoHM kommit med en förklaring till detta?
Jag tycker också det är konstigt. Jag har inte hört något från FHM eller våra slashasar till journalister... (Men jag följer inte mediarapporteringen i Örebro).

Det är ju möjligt att FHM och ansvariga i region Örebro har koll och att regionen särskiljer sig på något gynnsamt vis jämfört med de 5 regioner där man infört lokala rekommendationer. Kanske ålderstrukturen på de smittade är lägre eller sjukvårdsbelastningen är lägre t ex. Jag vet inte, jag har inte kollat upp det. Jag har kollat att Örebro testar signifikant mer än Stockholm per capita men det tror jag typ alla regioner gör.

Jag tvivlar på att FHM och Region Örebro har koll. De har just höjt evenemangsgränsen i Örebro till 300!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in