2020-11-02, 12:16
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja absolut, och den finska statsministern Sanna Marin är lite mer "mänsklig"..det gör nog en hel del bara det. Fattar bra, relativt genomtänkt snabba beslut och hon upplevs inte som en velande person.

Verkligen. De är stora förebilder. Tror inte att den psykiska ohälsan kommer att öka i Finland tack vare deras trygga och metodiska hantering. Inte heller ekonomin. Och inte dödsfallen och långtidsskadorna. De är riktiga hjältar och vinnare.
Citera
2020-11-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du orkade skriva det, men du orkade inte återge svaret?
För det var ett så jävla patetiskt inlägg av dig så det förtjänade inget bättre svar.
Citera
2020-11-02, 12:20
Medlem
Kommer smittan förklaras besegrad i Stockholm nu när man slutat med hemtester pga överbelastning? Jag misstänker att vi får se Tegnell säga på PK imorgon att smittan planar ut eller till och med minskar något i Stockholm (eftersom de dragit ner på testningen).
Citera
2020-11-02, 12:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och detta har FHM ”vetat” hela tiden men valt att låtsas som om det inte är så. Det tycker jag är det värsta!

Exakt. Stör mig egentligen mer på falskspelet kring skolorna, snarare än att de håller öppet i sig. De borde säga som det är istället. Vi skiter i smittspridningen i skolorna och det leder till fler sjuka, skadade och döda. Regeringen bedömer att vi inte har råd att stänga skolorna, så därför gör vi inte det.

Okej. Då är man i alla fall ärlig.
Citera
2020-11-02, 12:22
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kommer smittan förklaras besegrad i Stockholm nu när man slutat med hemtester pga överbelastning? Jag misstänker att vi får se Tegnell säga på PK imorgon att smittan planar ut eller till och med minskar något i Stockholm (eftersom de dragit ner på testningen).

Haha ja förmodligen. De är lite närsynta va’ ser liksom inte hela bilden riktigt.
Citera
2020-11-02, 12:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dödsfallen är inte väsentliga. FHM tänker inte rapportera dom ändå. Dom har fortfarande 287 rapporterade dödsfall för Skåne trots att regionen själv rapporterat 298.

Med många andra regioner är det samma sak. Kronoberg 120döda, FHM rapporterar 112st. Östergötland 258st, FHM 251. Norbotten 91, FHM 88. Etc. Det är inget gammalt som ligger och släpar utan nya dödsfall, som regionerna rapporterat de två senaste veckorna men FHM undlåtit att ta upp i statistiken. Det ska manipuleras och fördröjas nu, misslyckandet ska döljas så länge det går.

Alla siffror från helgen tyder på att nya fall kommer att fortsätta öka lika snabbt denna vecka som förra.
Fast så tycks det ha varit en stund. Är det något nytt menar du?

Om man jämför totalen på platz och totalen på fhm så tycks platz över tid (två månader bak finns på platz) konstant ligga ca 50 högre på totalt antal dödsfall jämf med FHM.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-deaths
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2020-11-02, 12:23
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag jämförde de två kolumnerna i länken, och summerade överdödligheten fram till 15 oktober (senaste två veckornas siffror är ofullständiga).

Nuvarande överdödlighet är 3,554 personer.

Eftersom nästan sextusen har dött med COVID-19 i Sverige, så innebär det att ungefär 2,500 av de som avlidit med COVID-19 hittills hade mindre än sex månader kvar att leva. Det är en siffra i paritet med antalet som avlidit på SÄBO.

De allra flesta som avlidit utanför SÄBO hade givetvis ett längre liv än så framför sig. En del var rentav unga.
Nej, du tänker fel.

För att illustrera ditt misstag, så kan vi be dig att ta ställning till följande påstående:

" Man kan endast jämföra överdödlighet över hela 365-dagarsperioder. Eftersom vi inte vet hur 2020 kommer sluta, så tar jag därför med lite data från ifjol också, så att det blir 365 dagar. Vi bör titta på perioden november 2019 till oktober 2020."

Håller du med om att det påståendet ser galet ut? Hur tycker du att vi bör räkna istället?
Citera
2020-11-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt. Stör mig egentligen mer på falskspelet kring skolorna, snarare än att de håller öppet i sig. De borde säga som det är istället. Vi skiter i smittspridningen i skolorna och det leder till fler sjuka, skadade och döda. Regeringen bedömer att vi inte har råd att stänga skolorna, så därför gör vi inte det.

Okej. Då är man i alla fall ärlig.
Precis, lägga fram korten borden ..säga sanningen även om den svider.
Citera
2020-11-02, 12:26
Medlem
Citat:
4 av dem ligger på intensiven nu.

Det är tydligen i Ljungskile som den stängda förskolan ligger. 1/3 av personalen (sex personer) är redan konstaterat smittade. Flera i personalen är även misstänkt smittade.

Allt annat än att isolera barnen i en vecka vore fel i detta läget.
Citera
2020-11-02, 12:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Nix. Det ökar explosionsartat trots att man inte hemtestar.
Från 1423 positiva förra helgen till 2915 den här helgen vid karolinska. Senaste tisdag rapporterade Stockholm 1678 positiva totalt så jag antar att 1678-1423 = 255st positiva resultat kan ha kommit ifrån hemtester?

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Citera
2020-11-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Precis, lägga fram korten borden ..säga sanningen även om den svider.

Problemet med det är ju att en del skulle hålla sina barn hemma osv. Jag håller dock med om att det är det vettiga att göra, men man räknar inte med att befolkningen i allmänhet är tillräckligt intelligent för att kunna hantera sanningen.
Citera
2020-11-02, 12:29
Bannlyst
Citat:
Det är väl i huvudsak av två anledningar.

1) Smittan sprids i Sverige. Folk jobbar hemma. Vi har restriktioner för nöjesparker, teatrar, idrottsevenemang, barer, restauranger. Idrottsföreningar har restriktioner. Äldreboenden har , eller har haft besöksförbud. Detsamma gäller på sjukhus. You name it. Men skolan - en av de absolut största sociala arenorna i Sverige, där gör man i praktiken inte ett skit. Vi har har hundratusentals barn, som många har syskon och framförallt har de vårdnadshavare. Barn kommer i kontakt med varandra och sina lärare. Alla smittar alla. Ingen smittskyddskedja är starkare än den svagaste länk och här har vi en länk som inte bara är svag. Den är så jävla av den kan bli. Det tycker jag är tokigt.

2) FHM har sedan start pendlat mellan att barn inte sprider smittan, till att de inte driver smittan. Samtidigt är det ju så att om en person smittar eller riskerar att smitta en annan person kan man betrakta vederbörande som drivande. För det stannar ju inte där. Nästa person smittar en annan som i sin tur smittar en annan som i sin tur smittar en annan. Det är i praktiken omöjligt att vara smittsam och samtidigt inte drivande. I vart fall om man vistas bland andra, i exempelvis en skola. Detta enorma hyckleri stör mig oerhört. Speciellt i ett läge där barn inte uppmanas träffa farfar/farmor, morfar/mormor osv, då de kan smitta...

Det är möjligt att och nog även troligt att man tycker det kostar för mycket att stänga skolan. Det är (tror jag den egentliga anledningen), till att man inte stänger skolorna. Andra länder slåss givetvis med samma problem. Det är därför många återöppnat skolorna, efter hållit dem stängda under vårterminen. Nu sprids smittan igen som en löpeld genom hela i Europa och jag är inte ett dugg överraskad. Inte minst mot bakgrund av politiken rörande skolorna.

Men okej. Håll skolorna öppna då, men var i alla fall ärliga med hur det förhåller sig. Släpp den där bullshiten med att barn har någon form av kryptonit som gör att de inte smittas eller smittar, för det är ju så uppenbart att det inte stämmer. Folk (i alla fall vissa) har ju på allvar börjat tro på skiten. Detta samtidigt som det sker panikstängningar titt som tätt då smittan eskalerat i vissa skolor.
Folk kan ju också få för sig att det är ofarligt för barn att träffa äldre, för "de driver ju inte smittan"/de smittar inte.

Citat:
Skolan öppen :

Folk tar inte "The Virus"/"Schärpta rekommendationer" -på allvar.

Citat:
Skolan stängd :

Folk tar "The Virus"/"Schärpta rekommendationer" -på allvar.

Citat:
Samma med :

"Oroande", men IVA "inte fullt än." :

Folk tar inte "The Virus"/"Schärpta rekommendationer" -på allvar.

Citat:
"Oh shit IVA = fullt" (såg det inte komma). =

Folk tar "The Virus"/"Schärpta rekommendationer" -på allvar.

Citat:
Detta fast folk/TV/Myndigheter -räknade IVA platser dagligen/veckovis, äända fram tills 549.

-"Nu är det 549 på IVA men ännu inte som i våras då det var 550"

Citat:
Vissa kommer dock fortsätta räkna tills Militärsjukhus IVA är fullt.

IVA är fullt, men militärsjukhus är ännu inte fullt.

Citat:
Det hela är som en enda lång number count.

Citerar English ur filmen Alcatraz :

-“Sometimes I think that's all this place is. One... long... count. The prisoners count the hours, the bulls count the prisoners and the king bulls count the counts.”

Paul Benjamin - English

Gängse syn på smittspridningen :

"Mest riskgrupper som råkar illa ut".

Uppdrag granskning kan antagligen filma någon som mal ner äldre i en kvarn.

-"Vi ser över äldrehanteringen och kvarnarna."

Uppdrag granskning´s kommande 2h "Corona special"

Kommer UD ta upp :

Hade insatserna/skyddsutrustning/omvårdnad sett annorlunda ut initiellt, hade större försiktighet tagits, om viruset klassats som luftburet.

Vilket det idag defacto -klassas som, då utandning/tals genererade droppar/aerosoler (3-10 um) har en halveringstid i stillastående luft på 30 min - ~+1-2h.

"Dimma" är aerosoler "synliggjorda", dimma består huvudsakligen av aerosoler 2-15 um.

Covid-19 i form av utandning/eleverad utandning(tal/hosta) består av aerosoler 3-20 um.

Brukar dimma falla till marken.

Röster höjdes av bla Michael Söderholm, Britton mfl att SARS-COVID-19 var luftburet redan i Mars.

Hela den Svenska "beredskapsplanen" baserades på "kontaktsmitta".

Löfven :

-"Nu ska vi inte peka finger, detta är något vi får utreda "i efterhand"."
Senast redigerad av snuttis 2020-11-02 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in