2020-11-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja det är klart som fan att det finns skolor som är stängda men idioten IMBILDEN kritiserar ju Sverige för att vi inte stänger alla skolorna proaktivt. Inget land I Europa (förutom Makedonien) gör detta men det vägrar IMBILDEN ta in i sin efterblivna hjärna.

Måske er der en efterbliven hjerne som har overset at Tjekkiet har lukket sine skoler:

https://policywatch.dk/article12507708.ece
Citera
2020-11-02, 12:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att två högstadieskolor i Sverige stängs är inte ett bevis för att Europas skolor hålls stängda för att proaktivt förhindra smittspridning fattar du väl. Eller nej det fattar du inte såklart.

Sverige ligger i Europa och detta är förstås inte de enda skolorna i hela Europa som håller stängt, men det förstår jag att du inte förstår. Framförallt vill du inte förstå.
Citera
2020-11-02, 12:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja jag kan tänka mig att för de flesta (som blir sjuka) så känns viruset som att bli överkörd av en buss. En liten del hamnar på sjukhus och ett fåtal dör. Ungefär så.
Det är verkligen inte intrycket jag har fått, snarare tvärtom verkar den absoluta majoriteten antingen inte känna något alls eller ha symptom som liknar förkylning/influensa. En minoritet blir riktigt dåliga, en minoritet av dom blir så dåliga att dom uppsöker sjukhus och kanske behöver syrgas, en minoritet av dom hamnar på intensivvård, och en minoritet av dom dör.
Citera
2020-11-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker också det är konstigt. Jag har inte hört något från FHM eller våra slashasar till journalister... (Men jag följer inte mediarapporteringen i Örebro).

Det är ju möjligt att FHM och ansvariga i region Örebro har koll och att regionen särskiljer sig på något gynnsamt vis jämfört med de 5 regioner där man infört lokala rekommendationer. Kanske ålderstrukturen på de smittade är lägre eller sjukvårdsbelastningen är lägre t ex. Jag vet inte, jag har inte kollat upp det. Jag har kollat att Örebro testar signifikant mer än Stockholm per capita men det tror jag typ alla regioner gör.

Jag tvivlar på att FHM och Region Örebro har koll. De har just höjt evenemangsgränsen i Örebro till 300!

Frågan har ställts och besvarats under FHMs presskonferans. Så du lyssnar på felställen om du missat det.
Citera
2020-11-02, 12:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Frågan har ställts och besvarats under FHMs presskonferans. Så du lyssnar på felställen om du missat det.
Du orkade skriva det, men du orkade inte återge svaret?
Citera
2020-11-02, 12:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det är verkligen inte intrycket jag har fått, snarare tvärtom verkar den absoluta majoriteten antingen inte känna något alls eller ha symptom som liknar förkylning/influensa. En minoritet blir riktigt dåliga, en minoritet av dom blir så dåliga att dom uppsöker sjukhus och kanske behöver syrgas, en minoritet av dom hamnar på intensivvård, och en minoritet av dom dör.

Då läste du inte vad jag skrev. Har du själv haft influensa någon gång? Det känns som man blivit påkörd av en buss, isch.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Finland sköter allt oklanderligt, snyggt, städat och genomtänkt i alla beslut de fattar. Sånt vinner i långa loppet.
Ja absolut, och den finska statsministern Sanna Marin är lite mer "mänsklig"..det gör nog en hel del bara det. Fattar bra, relativt genomtänkt snabba beslut och hon upplevs inte som en velande person.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag anser att skolorna skall vara öppna, men jag anser också att man måste ta smittspridning i skolan på allvar och hantera den.

Det finns ett antal orsaker till att man vill gömma smittspridning i skolan, många barn i socialt utsatta familjer har skolan som sitt huvudsakliga sociala stöd. Utbildning är extremt viktigt för framtiden och man vill inte riskera den. Man vill inte stänga skolor i onödan då det hindrar föräldrar från att arbeta. Bara för att ge några exempel på varför man inte skall stänga skolor.

Sedan tror jag att man från FHMs sida ser att det är svårt att förhindra smittspridning i skolan, vilket gör att man tvingas acceptera att den sker. Då är det bättre att inte belysa problemet då ett belysande skapar mer oro. I praktiken så säger man ju då:
- "vi kan inte skydda barnen i skolan, men de måste gå dit ändå!"

Precis detta anser jag också.
Citera
2020-11-02, 12:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Så man stänger skolan för att sex personer är förkylda?

Jävla clownvärld.

4 av dem ligger på intensiven nu.
Citera
2020-11-02, 12:13
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Självfallet ska man titta på flera parametrar men antalet döda är kanske den viktigaste att ta hänsyn till och som inte bör relativiseras genom att jämföra med antal döda i hiv, antal döda i kollektivtrafiken etc.

Sant, antal döda i hiv är hittills 35miljoner, antal döda i Covid 1,2milnoner, 8 miljoner döda pga rökning varje år. 1,35miljoner dödas i trafiken varje år. Trafiken dödar lika många i världen som Covid på ett enda år. Tänk då på att det är fullt friska som dödas i trafiken. hälften av de som dödas i trafiken är folk som oskyldigt bli påkörda.

https://www.cdc.gov/injury/features/global-road-safety/index.html
Senast redigerad av raskens 2020-11-02 kl. 12:16.
Citera
2020-11-02, 12:14
Medlem
Det är verkligen inte de skarpaste knivarna som blir journalister.

Läs denna!
Sammanfattat för de som inte orkar läsa hela.
”Antalet inlagda ökar, trots de nya restriktionerna i VG”

Ja, högst märkligt att de inte gett effekt....efter två dagar.

https://www.expressen.se/gt/antalet-covid-19-patienter-fortsatter-oka-pa-sjukhusen/
Citera
2020-11-02, 12:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar din analys till fullo varför man inte kör med generell skolstängning i Sverige. Det är precis så det ligger till och det är den bedömningen man gör.
Och detta har FHM ”vetat” hela tiden men valt att låtsas som om det inte är så. Det tycker jag är det värsta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in