2020-11-02, 11:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag upprepar frågan en tredje gång. Prova att läsa 2 gånger innan du svarar.

Kan du svara på varför du tror att länder har stängda skolor? Det är mig veterligen bara du som tror det.

Jag kommer svara samma sak oavsett hur många gånger du frågar. Det är för att förhindra smittspridning.
Citera
2020-11-02, 11:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför så otrevlig? Står bland annat högst upp i Aftonbladet att ett antal skolor i Sverige valt att stänga skolorna av smittskyddsskäl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKKyP4/covidfall-pa-hogstadieskolor--tvingas-stanga

Jag blir otrevlig mot faktaresistenta människor jo. Igen, vilka länder har stängt sina skolor igen efter vårens stora tabbe? Hur är det möjligt att du inte förstår? Nån enstaka unge smittad per tiotusentals ungar och de smittar inte ens sina föräldrar. Du är en farlig människa med farliga funderingar.
Citera
2020-11-02, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
De är väl så slutkörda att de varken orkar eller har tid.

Att basera sin argumentation på negativa observationer skänker alltid ett löjets skimmer åt debattören...

Tur att det finns några som orkar gnälla då....

Jag har svårt att bestämma mig för om din pik passade bäst till mig eller eremona.
Citera
2020-11-02, 11:04
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKKyP4/covidfall-pa-hogstadieskolor--tvingas-stanga

Även i Sverige stänger man skolor för att förhindra smitta. Uppenbarligen sprids smittan i skolorna. Förstår inte varför du väljer att blunda inför detta faktum. Varför gör du det?

Enstaka skolor stänger men det är inget bevis för att skolorna driver smittan.
Citera
2020-11-02, 11:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Frågan var nog mer varför du tror andra länder har stängda skolor när de inte har det?

Nu vet jag inte om det stämmer men det var så jag tolkade frågan....

Men det finns ju massor av länder som både stängt skolor, öppnat skolor och stängt skolor igen. Nu i morse möttes vi av nyheten att flera skolor i Sverige valt att stänga ned med hänsyn till smittspridningen i skolan.
Citera
2020-11-02, 11:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Äh, det är lätt hänt.

Jag är ingen siffernisse egentligen så jag har säkert fel när det gället statistik. Jag tittar hellre på trender och går då även på indirekta källor d.v.s. det som det talas om i olika medier. Och där talar man om fortsatt stor smittspridning i Örebro (betalvägg tyvärr):

Sjukvården begränsar besök på sjukhus – och inför restriktioner • Beslut efter ökad smittspridning

https://www.na.se/logga-in/sjukvarden-begransar-besok-pa-sjukhus-och-infor-restriktioner-beslut-efter-okad-smittspridning
Jag tittar också ofta på vecko-trender avseende rapporterade fall/dödsfall. Det går fortare att se trender på rapporterade fall (mindre eftersläpning). Såväl ökande som minskande.

Det är bra om Örebro nu fattat att de måste vara på tå avseende sin utveckling av smittade. De har ju mest smittspridning i landet per capita sett på både 7 dagar och 14 dagar. Örebro har mer än en vecka toppat listan. Ändå gäller inte de lokala restriktionerna där - jag hoppas de vet vad de håller på med.

Edt:
Jag tvivlar på att Örebro är på tå. De har höjt evenemangsgränsen till 300:

https://www.orebro.se/kommun--politik/kris--sakerhet/krisberedskap/information-med-anledning-av-coronaviruset.html
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-02 kl. 11:16.
Citera
2020-11-02, 11:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag blir otrevlig mot faktaresistenta människor jo. Igen, vilka länder har stängt sina skolor igen efter vårens stora tabbe? Hur är det möjligt att du inte förstår? Nån enstaka unge smittad per tiotusentals ungar och de smittar inte ens sina föräldrar. Du är en farlig människa med farliga funderingar.

Finns massor av länder som stängt sina skolor i den här pandemin. Obegripligt hur du kan ha missat det.
Citera
2020-11-02, 11:08
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

Bevisar tyvärr enbart att det finns inkompetenta irrationella räddhågsna människor i maktposition. Mycket tragiskt och direkt samhällsfientligt
Citera
2020-11-02, 11:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

Så du tror att sjuka barn bara smittar på vissa skolor, men inte på andra skolor?
Du går verkligen från klarhet till klarhet.
Citera
2020-11-02, 11:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Finns massor av länder som stängt sina skolor i den här pandemin. Obegripligt hur du kan ha missat det.

Men räkna då upp ett jävla land som har stängda skolor idag!? Obegripligt trög är du
Citera
2020-11-02, 11:10
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Så du tror att sjuka barn bara smittar på vissa skolor, men inte på andra skolor?
Du går verkligen från klarhet till klarhet.
Förstår du vad "driver smittan" betyder ?
Citera
2020-11-02, 11:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag upprepar frågan en tredje gång. Prova att läsa 2 gånger innan du svarar.

Kan du svara på varför du tror att länder har stängda skolor? Det är mig veterligen bara du som tror det.
Man stänger väl skolor utomlands för samma anledning som man stänger skolor i Sverige, man har uppdagat smitta på dem och om det är liknande i Utomlands som i Sverige väntar man tills det är ett lite större utbrått innan man stänger skolorna.

Varför frågar du, detta är väl självklart. Man försöker hålla skolorna öppna denna gång i Europa, det går väl inte jätte bra precis.

Vi vet ju att barn över 12 smittar lika mycket som vuxna men man vill undvika stänga skolor och arbetsplatser.

Vad tycker du själv, går det bra för Europa nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in