2020-11-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det bygger på att smittan sprids i skolorna precis på samma sätt som smittan sprids överallt i samhället där det råder många sociala kontakter. I skolan råder många sociala kontakter. Det är därför många länder stängt sina skolor. Här i Sverige stänger vi dem bara när smittan väl har brutit ut. I andra länder har man arbetat mer förebyggande.

Spreds inte smittan i skolorna skulle det inte finnas någon anledning att stänga dem, vare sig i andra länder eller i Sverige.

Så varför har länderna öppet då om smittan drivs från skolor?
Citera
2020-11-02, 10:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Upprepar frågan:
Kan du svara på varför du tror att länder har stängda skolor? Det är mig veterligen bara du som tror det.

Det är väl rätt uppenbart varför man väljer att stänga skolorna. För att förhindra smittspridning. Du kan inte mena allvar som ställer en sådan dum fråga.
Citera
Medlem
Pirr i huden verkar vara ett av symptomen, kanske dags och testa sig eftersom jag känt detta pirr i huden i flera månader nu...väldigt obehagligt kommer till och från.
Citera
Medlem
Citat:
Det är uppenbarligen något med skolorna som är jävligt känsligt. Det är fullständigt solklart att smittan sprids på skolorna, men det är inget man får prata om. Det är tydligt att många gör mycket för att tysta ned det hela. Det hänvisas till integritet i enskilda fall osv, men det håller inte som argument då det faller under smittskyddslagen med anmälningsplikt osv.

Jag bävar för dagen då flaggorna på skolorna kommer hissas på halv stång då elever drabbats av hyperinflammation. Speciellt i ett läge då vårdens resurser är mycket ansträngda, vilket de redan är. Tycker inte det finns utrymme för politiskt käbbel längre. Jag skulle önska mer handling av smittsskyddskaraktär.
Jag anser att skolorna skall vara öppna, men jag anser också att man måste ta smittspridning i skolan på allvar och hantera den.

Det finns ett antal orsaker till att man vill gömma smittspridning i skolan, många barn i socialt utsatta familjer har skolan som sitt huvudsakliga sociala stöd. Utbildning är extremt viktigt för framtiden och man vill inte riskera den. Man vill inte stänga skolor i onödan då det hindrar föräldrar från att arbeta. Bara för att ge några exempel på varför man inte skall stänga skolor.

Sedan tror jag att man från FHMs sida ser att det är svårt att förhindra smittspridning i skolan, vilket gör att man tvingas acceptera att den sker. Då är det bättre att inte belysa problemet då ett belysande skapar mer oro. I praktiken så säger man ju då:
- "vi kan inte skydda barnen i skolan, men de måste gå dit ändå!"
Citera
2020-11-02, 10:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Rejäl uppgång av positiva prover vid labratoriet i karolinska.
Förra veckans fredag, lördag, söndag hade man 1423 positiva prover.
Denna vecka är motsvarande 2915. En ökning på 105%. Andelen positiva prover har också ökat kraftigt och ligger på över 15%. Ser riktigt dåligt ut i Stockholmsregionen.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/

jasså men det stämmer ju inte överens med det Tegnell sagt... hoppsan.
Skulle vi inte minska kurvan förra veckan allihopa? Skäms!
Citera
2020-11-02, 10:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag ber om ursäkt. Jag hade fel. Jag måste har missat uppdateringen som Region Örebro och Platz gjort igår... (eller om de justerat siffrorna i efterhand).

Som det ser ut nu har Örebro idag rapporterarat 151 nya fall sedan igår.

Örebro har totalt rapporterat 5285 nya fall enligt regionens sida. I jämförelse med Platz innebär det 151 nya fall sedan igår.

151 nya rapporterade fall är mer än 109 förra måndagen (Platz). Dvs det finns inget som tyder på att Örebro nu har peakat i nya fall.

https://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Corona/Lagesbilder-och-statistik/1/
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Äh, det är lätt hänt.

Jag är ingen siffernisse egentligen så jag har säkert fel när det gället statistik. Jag tittar hellre på trender och går då även på indirekta källor d.v.s. det som det talas om i olika medier. Och där talar man om fortsatt stor smittspridning i Örebro (betalvägg tyvärr):

Sjukvården begränsar besök på sjukhus – och inför restriktioner • Beslut efter ökad smittspridning

https://www.na.se/logga-in/sjukvarden-begransar-besok-pa-sjukhus-och-infor-restriktioner-beslut-efter-okad-smittspridning
Citera
2020-11-02, 10:57
Medlem
Citat:
Det är väl rätt uppenbart varför man väljer att stänga skolorna. För att förhindra smittspridning. Du kan inte mena allvar som ställer en sådan dum fråga.

Jag upprepar frågan en tredje gång. Prova att läsa 2 gånger innan du svarar.

Kan du svara på varför du tror att länder har stängda skolor? Det är mig veterligen bara du som tror det.
Citera
2020-11-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Sidan fungerar helt okej för mig.

Ja, nu verkar den vara igång igen.
Citera
2020-11-02, 10:59
Medlem
Citat:

Frågan var nog mer varför du tror andra länder har stängda skolor när de inte har det?

Nu vet jag inte om det stämmer men det var så jag tolkade frågan....
Citera
2020-11-02, 11:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag anser att skolorna skall vara öppna, men jag anser också att man måste ta smittspridning i skolan på allvar och hantera den.

Det finns ett antal orsaker till att man vill gömma smittspridning i skolan, många barn i socialt utsatta familjer har skolan som sitt huvudsakliga sociala stöd. Utbildning är extremt viktigt för framtiden och man vill inte riskera den. Man vill inte stänga skolor i onödan då det hindrar föräldrar från att arbeta. Bara för att ge några exempel på varför man inte skall stänga skolor.

Sedan tror jag att man från FHMs sida ser att det är svårt att förhindra smittspridning i skolan, vilket gör att man tvingas acceptera att den sker. Då är det bättre att inte belysa problemet då ett belysande skapar mer oro. I praktiken så säger man ju då:
- "vi kan inte skydda barnen i skolan, men de måste gå dit ändå!"

Delar din analys till fullo varför man inte kör med generell skolstängning i Sverige. Det är precis så det ligger till och det är den bedömningen man gör.
Citera
2020-11-02, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu är det CDC du ska slåss emot så bättre kan du.

Vad? Du menar artikeln som visar att smittan kan spridas i hemmiljö?

Och att om man ska använda munskydd, om de nu fungerar särskilt bra, så skulle det vara bäst att använda i hemmamijö, något som jag påstått otaliga gånger.

Studien innehöll för övrigt 101 hushåll, 191 kontakter varav 14 barn under 18 år.

Vad ska jag slåss mot?
Citera
2020-11-02, 11:03
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vi får nog avvakta tills tidigast i slutet av nästa år innan man kan dra några direkta slutsatser om överdödligheten sett under något års perspektiv.
Inte ska vi vänta med vår analys tills nästa år, eftersom SCB löpande släpper data över antal avlidna i landet som helhet.

Ta en titt på:https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Jämför kolumn G och H på flik Tabell 1.

över/underdödligheten sedan covidutbrottet startade i Sverige ser ut enligt följande:
mars 2020: överdödlighet +73
april 2020: överdödlighet +2 879
maj 2020: överdödlighet +1 628
juni 2020: överdödlighet +651
juli 2020: underdödlighet -131
augusti 2020: underdödlighet -53
september 2020: underdödlighet -205

Det finns ju absolut ingenting i datan som tyder på att överdödligheten från mars-juni huvudsakligen bestod av personer som endast hade ett par månader kvar i livet.

Förstår du? Hade det varit fallet så skulle vi see en underdödlighet på kanske -1 000 personer per månad från och med juli och framåt.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att "dog med covid inte av"-teorin är fel.

Hur skulle man ens kunna förklara datan? "Under april / maj, när liemannen gick i korridorerna på ålderdomshemmen så gick alltså inte in på rummen hos folk som hade 5 månader eller mindre kvar att leva. Dessa förskonades, och därför har vi inte sett någon betydlig underdödlighet under juli,augusti,september" ... ?

Det var alltså enbart patienter som hade >5 månader kvar att leva som liemannen tog, och därför kommer vi nu se sjujävla underdödlighet på tusentals personer under hösten / vintern?

Sen finns vissa skribenter här i tråden, som exempelvis Irish-Guy, trazke, Beaver14 och Hexen666 som går 'full retard' när dom ser felaktigt påståenden på obskyra bloggar om att det skulle varit "historiens lägsta antal döda" i sverige under september

Jag kan förstå att ni var så lättlurade, eftersom man skulle ha förväntat sig att se det om " dog med inte av"-teorin hade stämt. Men dessvärre så visar ju som sagt inte datan detta - men ni gick full retard ändå och skämde ut er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in