2020-11-02, 10:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ganska osannolikt att någon skriver tiotals inlägg och tusentals ord om covidvården, enbart i syfte att fritt fabulera och misskreditera landstingen. Dessutom är det jag skriver inte direkt förvånande. Om man inte räknat ut ungefär hur illa det är, är man gravt välfärdsskadad. Min uppfattning är att de flesta utomstående är otroligt naiva inför vårdsituationen. Det är därför jag tjatar. Något går väl in ...

Jag vet inte hur många ggr jag hört människor tjata om "vad vården klarar av", totalt omedvetna om att vården kraschat för länge sedan. Svensk vård klarar inte av en till coronakris. Fan, vården i S-holm klarar knappt av en vanlig vardag.

Nu ska jag inte bli totalt OT och prata om vilka administrativa, pengabrännande missfoster landstingen är, men det var väldigt väntat att coronakrisen skulle blir för mycket.

Märkligt ändå. Jag vet inte hur många vårdanställda det finns i Sverige men det räknas säkerligen i hundratusentals. Ändå är det så få som hela tiden säger att vården kraschat i Sverige och att energin är slut. Ni är inte bara få, det är samma personer hela tiden också.
Citera
2020-11-02, 10:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, hela världen vet inte om det. Bland annat därför ett antal skolor även i Sverige håller stängt nu. Spreds inte smittan i dessa skolor skulle det inte finnas någon anledning att stänga dem.

Däremot är det vissa som gör bedömningen att det sociala och ekonomiska priset för att hålla skolorna stängt är värre än den smitta de sprider, men det är något helt annat. Du förstår inte skillnaden och kommer sannolikt heller aldrig att förstå skillnaden hur mycket du får det förklarat för dig.

En fråga , varför planerar man att inte vaccinera de under 18 om de skulle vara drivande ? Dvs även långsiktigt
Citera
2020-11-02, 10:45
Medlem
Citat:
Det bygger på att smittan sprids i skolorna precis på samma sätt som smittan sprids överallt i samhället där det råder många sociala kontakter. I skolan råder många sociala kontakter. Det är därför många länder stängt sina skolor. Här i Sverige stänger vi dem bara när smittan väl har brutit ut. I andra länder har man arbetat mer förebyggande.

Spreds inte smittan i skolorna skulle det inte finnas någon anledning att stänga dem, vare sig i andra länder eller i Sverige.

Det stämmer inte. Man har kommit fram till att spridningen i skolorna inte är tillräckligt hög för att stänga skolorna. Därför stänger ingen skolorna.

Kan du svara på varför du tror att länder har stängda skolor? Det är mig veterligen bara du som tror det.
Citera
2020-11-02, 10:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det man inte vet om har man inte ont av. Om man skulle börja monitorera skolan så skulle man också hitta problem med spridning, vilkt i så fall skulle behöva åtgärdas och då får man nya problem med hur man skall förhålla sig till stängningar, munskydd eller vad det nu må vara.

Det är enklare att blunda och hoppas att det inte går illa.

Vi har haft ett flertal utbrott på gymnasieskolor. Det finns ett antal utbrott på högstadieskolor också (även om de flesta av dessa har tystats ned rätt bra). Detta är fakta.

VG-regionens smittskyddsläkare berättade lite väl öppenhjärtligt om detta, men verkar ha fått en tillsägelse då han helt plötsligt inte längre nämner skolorna som en arena för smittspridning.

Det är uppenbarligen något med skolorna som är jävligt känsligt. Det är fullständigt solklart att smittan sprids på skolorna, men det är inget man får prata om. Det är tydligt att många gör mycket för att tysta ned det hela. Det hänvisas till integritet i enskilda fall osv, men det håller inte som argument då det faller under smittskyddslagen med anmälningsplikt osv.

Jag bävar för dagen då flaggorna på skolorna kommer hissas på halv stång då elever drabbats av hyperinflammation. Speciellt i ett läge då vårdens resurser är mycket ansträngda, vilket de redan är. Tycker inte det finns utrymme för politiskt käbbel längre. Jag skulle önska mer handling av smittsskyddskaraktär.
Citera
2020-11-02, 10:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
En fråga , varför planerar man att inte vaccinera de under 18 om de skulle vara drivande ? Dvs även långsiktigt
Vaccinen som testas nu och är på väg att godkännas är inga slutgiltiga vacciner. De har bland annat inte testats på barn eller gravida, därför kan dessa grupper inte vaccineras heller. De vacciner som kommer nu är en alfaversion. När det slutgiltiga veccinet är färdigt kommer man antagligen att vaccinera även barn. men det dröjer nog 1-2 år ännu.
Citera
2020-11-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Folkhälsomyndighetens hemsida ligger nere.
– De håller på att titta på vad det är som har hänt, säger Pernilla Engström, pressekreterare.
Det finns ännu ingen prognos på när hemsidan beräknas var uppe igen.

Skriver AB l 10:24

DNS attack?
Sidan fungerar helt okej för mig.
Citera
2020-11-02, 10:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Exakt vilka EU länder har stängda skolor idag? Alla vet att det var ett stort jävla samhällsfientligt misstag att stänga i våras så därför är de öppna idag. Detta vet vi nu, hur jävla trög är du?

Varför så otrevlig? Står bland annat högst upp i Aftonbladet att ett antal skolor i Sverige valt att stänga skolorna av smittskyddsskäl.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKKyP4/covidfall-pa-hogstadieskolor--tvingas-stanga
Citera
2020-11-02, 10:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Man planerar att vaccinera alla. Däremot kommer man i första hand att prioritera riskgrupper, 70+ och sjukvårdspersonal. Det låter som en riktigt prioritering.
Citera
2020-11-02, 10:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.21.20196428v1
Nu är det CDC du ska slåss emot så bättre kan du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Märkligt ändå. Jag vet inte hur många vårdanställda det finns i Sverige men det räknas säkerligen i hundratusentals. Ändå är det så få som hela tiden säger att vården kraschat i Sverige och att energin är slut. Ni är inte bara få, det är samma personer hela tiden också.

De är väl så slutkörda att de varken orkar eller har tid.

Att basera sin argumentation på negativa observationer skänker alltid ett löjets skimmer åt debattören...

Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det stämmer inte. Man har kommit fram till att spridningen i skolorna inte är tillräckligt hög för att stänga skolorna. Därför stänger ingen skolorna.

Kan du svara på varför du tror att länder har stängda skolor? Det är mig veterligen bara du som tror det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eKKyP4/covidfall-pa-hogstadieskolor--tvingas-stanga

Även i Sverige stänger man skolor för att förhindra smitta. Uppenbarligen sprids smittan i skolorna. Förstår inte varför du väljer att blunda inför detta faktum. Varför gör du det?
Citera
2020-11-02, 10:52
Medlem
Citat:

Även i Sverige stänger man skolor för att förhindra smitta. Uppenbarligen sprids smittan i skolorna. Förstår inte varför du väljer att blunda inför detta faktum. Varför gör du det?

Upprepar frågan:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in