2020-11-02, 10:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag sprider artiklar.

Nej. Du sprider åsikter, eftersom du inte sprider de tusentals artiklar som visar på att smittan sprids i skolorna. Du sprider bara artiklar som visar på motsatsen. Dvs, du präglas av dina åsikter och du är inte objektiv och du är framförallt inte vetenskaplig.
Citera
2020-11-02, 10:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du drar slutsatser utan att läsa de summering som gjorts av vetenskapen. De är åsikter, inte vetenskap.

Det stämmer på dig. Inte mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Du blir förvånad av att mötas av misstro på ett anonymt internetforum? Nu blir jag trött.

Det är ganska osannolikt att någon skriver tiotals inlägg och tusentals ord om covidvården, enbart i syfte att fritt fabulera och misskreditera landstingen. Dessutom är det jag skriver inte direkt förvånande. Om man inte räknat ut ungefär hur illa det är, är man gravt välfärdsskadad. Min uppfattning är att de flesta utomstående är otroligt naiva inför vårdsituationen. Det är därför jag tjatar. Något går väl in ...

Jag vet inte hur många ggr jag hört människor tjata om "vad vården klarar av", totalt omedvetna om att vården kraschat för länge sedan. Svensk vård klarar inte av en till coronakris. Fan, vården i S-holm klarar knappt av en vanlig vardag.

Nu ska jag inte bli totalt OT och prata om vilka administrativa, pengabrännande missfoster landstingen är, men det var väldigt väntat att coronakrisen skulle blir för mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hittade du ingen bättre artikel än den?

Kvalificerat snömos utan signifikans.

Finns många lycksökare inom forskarvärlden som försöker rida på Corona-vågen nu.

Du borde åtminstone försöka att vara lite kritisk till det du hittar på internet.

Knappast. Jag har läst den och de drar rimliga slutsatser och diskuterar svagheterna. Om barn och skola skulle varit väldigt drivande skulle de inte funnit en lägre risk hos de hemmavarande vuxna.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur vet man det?
I Sverige testas inte skolbarn och det görs ingen smittspårning på sjuka.
Finns det forskningsunderlag från andra länder som haft skolorna öppna som visar att det förhåller sig på detta sätt?

Finns hur nycket underlag som helst jo, jag har postat diverse men alarmisterna är fullständigt faktaresistenta. Man predikar för döva öron tyvärr när irrationell rädsla råder.
Citera
2020-11-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer på dig. Inte mig.

Knappast, ditt mantra bygger på att några skolor stänger då och då för att de hittat några fall hos barnen.
Citera
2020-11-02, 10:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Rejäl uppgång av positiva prover vid labratoriet i karolinska.
Förra veckans fredag, lördag, söndag hade man 1423 positiva prover.
Denna vecka är motsvarande 2915. En ökning på 105%. Andelen positiva prover har också ökat kraftigt och ligger på över 15%. Ser riktigt dåligt ut i Stockholmsregionen.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Citera
2020-11-02, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Knappast, ditt mantra bygger på att några skolor stänger då och då för att de hittat några fall hos barnen.

Det bygger på att smittan sprids i skolorna precis på samma sätt som smittan sprids överallt i samhället där det råder många sociala kontakter. I skolan råder många sociala kontakter. Det är därför många länder stängt sina skolor. Här i Sverige stänger vi dem bara när smittan väl har brutit ut. I andra länder har man arbetat mer förebyggande.

Spreds inte smittan i skolorna skulle det inte finnas någon anledning att stänga dem, vare sig i andra länder eller i Sverige.
Citera
2020-11-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Det finns många rapporter som beskriver motsatsen också men är det inte bra att vi nu börjar testa barn och på så sätt kan börja förstå hur och hur mycket de sprider smittan i just våra skolmiljöer?

Det man inte vet om har man inte ont av. Om man skulle börja monitorera skolan så skulle man också hitta problem med spridning, vilkt i så fall skulle behöva åtgärdas och då får man nya problem med hur man skall förhålla sig till stängningar, munskydd eller vad det nu må vara.

Det är enklare att blunda och hoppas att det inte går illa.

Vi har haft ett flertal utbrott på gymnasieskolor. Det finns ett antal utbrott på högstadieskolor också (även om de flesta av dessa har tystats ned rätt bra). Detta är fakta.

VG-regionens smittskyddsläkare berättade lite väl öppenhjärtligt om detta, men verkar ha fått en tillsägelse då han helt plötsligt inte längre nämner skolorna som en arena för smittspridning.
Citera
2020-11-02, 10:41
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det bygger på att smittan sprids i skolorna precis på samma sätt som smittan sprids överallt i samhället där det råder många sociala kontakter. I skolan råder många sociala kontakter. Det är därför många länder stängt sina skolor. Här i Sverige stänger vi dem bara när smittan väl har brutit ut. I andra länder har man arbetat mer förebyggande.

Spreds inte smittan i skolorna skulle det inte finnas någon anledning att stänga dem, vare sig i andra länder eller i Sverige.

Exakt vilka EU länder har stängda skolor idag? Alla vet att det var ett stort jävla samhällsfientligt misstag att stänga i våras så därför är de öppna idag. Detta vet vi nu, hur jävla trög är du?
Citera
2020-11-02, 10:42
Medlem
docentdisciplins avatar
Från region Västra Götaland:

"Den 2 november kl. 10:00 fanns det totalt 96 inneliggande patienter med positiv covid-19, varav 9 på intensivvårdsavdelning (IVA), på sjukhusen i Västra Götalandsregionen."
(det är en ökning från 80 resp 7 vid senaste rapporten den 30.e)

Kronoberg: samma antal som förra rapporten i fredags men 4 nya avlidna i helgen

Örebro: kraftig ökning nu till 30 inlagda varav 4 IVA.

Jönköping: påtaglig ökning till 24 inlagda varav 4 IVA (I fredags 17 resp . 3)

Skåne: fortsatt uppgång, 74 inlagda varav 5 IVA.

Stockholm, anekdotiskt, högt inflöde av patienter äldre med vårdbehov C19+.
Senast redigerad av docentdisciplin 2020-11-02 kl. 11:09.
Citera
2020-11-02, 10:42
Medlem
Folkhälsomyndighetens hemsida ligger nere.
– De håller på att titta på vad det är som har hänt, säger Pernilla Engström, pressekreterare.
Det finns ännu ingen prognos på när hemsidan beräknas var uppe igen.

Skriver AB l 10:24

DNS attack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in