2020-11-02, 03:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej, jag tror inte att alla som får symtom testar sig. Många tror nog att de har en förkylning.

Beror på tiden man har symptom också. Sannolikheten att nån testar sig ökar säkert med längre, svårare symptom. Dessutom om man testat negativt en gång så kanske man inte är lika snabb nästa.
Citera
2020-11-02, 05:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Svårt för folk att testa sig för covid19 i Stockholm. Av nån anledning har antalet som vill testa sig ökat kraftigt...

"Just nu går det inte att beställa hemtest för pågående covid-19 infektion. Antalet personer som beställt hemtest har ökat så kraftigt att det bildats en kö som nu behöver betas av. Beställningen av hemtest beräknas öppna på torsdag igen."
De såg det inte komma...

Detta innebär att mörkertalet i Stockholm ökar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stopp-for-hemtest-for-covid-19-for-lang-vantetid
Citera
2020-11-02, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Nej! ..Förklara du för mig varför samhället skall behöva vara stängt mot ett virus som är en aningens farligare än en vanlig säsongsinfluensa?....
För att sjukvården inte klarar av att hantera många fall samtidigt. Detta skulle utan att de hinner med leda till många fler döda. Jag har två personer som jag känner som bägge är I 50-årsåldern som då troligen skulle ha avlidit. Jag vet även flera äldre som troligen skulle avlidit också.

Och detta är bara bland de jag känner.
Citera
2020-11-02, 06:43
Medlem
upperkatts avatar
Någon som har data på fördelningen av hur lång tid det tar innan man insjuknar? Dom flesta insjuknar efter 5-6 dagar, men det kan ta upp till 14 dagar. Alltså, hur många procent insjuknar efter 1 dag, 2 dagar....
Citera
2020-11-02, 06:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är ju precis det jag säger, att jag är rädd att de inte GÅR att tillämpa annat än vid krig. Därför måste vi införa undantagslagar. Processen kommer att ta så lång tid att coronapandemin är över innan de är på plats, men då är vi alla fall beredda när nästa virus - som kanske har 90 procents smittsamhet och 50 procents dödlighet - kommer. Och vissa fortfarande kommer att tycka, att det är en mänsklig rättighet med kramkalas...

Jag vet inte vad du upplever att fullmaktslagarna innehåller som skulle vara adekvat för att gripa in i den situation som denna tråd diskuterar. Kan du ge några exempel?
Citera
2020-11-02, 06:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De såg det inte komma...

Detta innebär att mörkertalet i Stockholm ökar.

Ja, FHM såg det inte komma...

"Höstens smittspridning är värre än vad Folkhälsomyndigheten räknat med"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stopp-for-hemtest-for-covid-19-for-lang-vantetid

16000 i kö för test så några dagars extra fördröjning i testresultaten då misstänker jag.

"Under vecka 43 analyserades 37 540 tester för pågående covid-19. Av dessa var 8,4 procent provsvar positiva, en markant ökning jämfört med veckan före."
Citera
2020-11-02, 06:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
För att sjukvården inte klarar av att hantera många fall samtidigt. Detta skulle utan att de hinner med leda till många fler döda. Jag har två personer som jag känner som bägge är I 50-årsåldern som då troligen skulle ha avlidit. Jag vet även flera äldre som troligen skulle avlidit också.

Och detta är bara bland de jag känner.
Fast så länge sjukvården klarar av det så är en stängning av samhället idioti. Och var det 500 på IVA i våras mot drygt 60 nu så tror jag vi har en rätt god marginal nu.
Citera
2020-11-02, 06:57
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet inte vad du upplever att fullmaktslagarna innehåller som skulle vara adekvat för att gripa in i den situation som denna tråd diskuterar. Kan du ge några exempel?

Undantagslagar, skrev jag. För det första mötesförbud (betydligt mer inskränkande än idag, och förbjudet även för deltagarna och inte bara för arrangören), lockdown av ALLA verksamheter som beslutsfattare ser som nödvändiga (även privata företag som t.ex. butiker, restauranger, frisör- och massagesalonger, och inte bara kommunala simhallar, sporthallar, muséer...), utegångsförbud och obligatoriska smittspårningsappar.
Citera
2020-11-02, 06:59
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast så länge sjukvården klarar av det så är en stängning av samhället idioti. Och var det 500 på IVA i våras mot drygt 60 nu så tror jag vi har en rätt god marginal nu.

Ja, fast det går fort nu. Och det var nätt och jämt att vårdpersonalen klarade det då. Dessutom finns det nu en stor vårdskuld att ta hand om. Många av dom åtgärderna som ställdes in i våras, kan inte skjutas upp längre.
Citera
2020-11-02, 07:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Någon som har data på fördelningen av hur lång tid det tar innan man insjuknar? Dom flesta insjuknar efter 5-6 dagar, men det kan ta upp till 14 dagar. Alltså, hur många procent insjuknar efter 1 dag, 2 dagar....

Weibull fördelning enl

The mean incubation period was 5.2 days (95% confidence interval [CI], 4.1 to 7.0), with the 95th percentile of the distribution at 12.5 days.

https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2020.25.5.2000062#figuresntables
Citera
2020-11-02, 07:13
Medlem
Magdalena, 10, fick dödliga komplikationen av covid-19
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KK6Ev/magdalena-10-fick-dodliga-komplikationen-av-covid-19
Citera
2020-11-02, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast det går fort nu. Och det var nätt och jämt att vårdpersonalen klarade det då. Dessutom finns det nu en stor vårdskuld att ta hand om. Många av dom åtgärderna som ställdes in i våras, kan inte skjutas upp längre.

Svart på vitt: sjukvården "klarade inte av det" i våras heller. Detta verkar omöjligt för de flesta att fatta. Den krisvård som gavs i våras var gravt bristfällig, på flera sätt, och av naturliga skäl. Vi klarade av en del av utmaningen, med ett nödrop.

Svensk vård klarar absolut inte en till coronakris, en massiv anstormning av akutfall som behöver respar osv. Vi måste ta tag i den normala, välkända vården - nu!

Vi hade krisande vård och vårdköer innan coronakrisen, tex i Stockholm, och det är självklart att coronakrisen har förvärrat läget.

Att coronaviruset skulle slå botten ur den redan misskötta vården, anade jag redan i vintras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in