Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det är bra att ni som var ögonvittnen, går ut och berättar sanningen!
Ja, då är det ju ett ännu värre utgångsläge nu...
Ja, chefer och politiker kommer ju inte att göra det. Deras jobb är att servera en sminkad version, en säljbar version. Vill man lära känna verkligheten ska man alltid fråga de som är på plats, de som arbetar.
Vi inom vården gjorde vad vi kunde, exakt vad man kunde begära, med tanke på krisläget, resurserna osv. Inget konstigt. Däremot blir jag oerhört irriterad när verkligheten förskönas. Vårens kris var och är djupgående - detta är inget som vi "klarat av", som man klarar av en bilbesiktning.
Skadorna som coronakrisen skapat inom vården är högst aktuella och ngt utrymme för liknande scenarion (som i våras) finns helt enkelt inte. Eftersom vårdskulden ökat dramatiskt, kommer vi troligen att få se ökad triagering i spåren efter coronakrisen. Dvs merparten av den inställda vården genomförs aldrig, och de äldre kommer att få betala igen. Deras planerade vård skrotas såklart först.
Det är oerhört komplicerade problem, och helt väntade.
Jag har fö lagt märke till att golvarbetande vårdpersonal inte är populär i denna tråd. Jag har blivit j-igt otrevligt bemött flera gånger och jag förstår varför. Vissa skribenter vill att jag ska hålla käften. Jag förstår varför.
Vissa bemöter mig med öppen misstro när jag beskriver covidvården. De kan inte tro att det är sant, de stackars välfärdsoffren.
Man blir så j-a trött.