Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Jag skulle tro att EAA skulle ha föga betydelse om du redan får i dig 2 g/kg totalt sett. Gäller det återhämtning så är det väl främst kolhydrat du ska lägga fokuset på för glykogenet skull, men annars så tveksamt. Jag hade inte lagt pengar på aminosyror (eaa) om jag redan får 2 g/kg totalt sett under dygnet. Vid kaloriunderskott kommer, tillslut, återhämtningen bli lidande. Det är såklart inte optimala förutsättningar för varken muskeltillväxt eller återhämtning, men ett tillräckligt högt intag av protein så kan man minimera risken att förlora muskelmassa och att man skulle dra ytterligare fördelar av att lägga till EAA till denna ekvation, har jag svårt att se. Möjligtvis vid extrema situationer där kaloriintaget är mycket lågt. Hoppas det gav någorlunda bra svar.
Varför skulle man vilja minska nedbrytningen av musklerna under träning? Träning stimulerar både nedbrytning och uppbyggnad. Minskar du nedbrytningen så minskar du även mängden aminosyror tillgängliga för muskeluppbyggnad.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234781
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7898945&postcount=29
Det är egentligen i stora drag så jag också har resonerat. Därför så har jag hoppat över tillskott helt egentligen då jag hellre lägger pengarna på mat.
Så till dels är jag enig i själva svaret, och du verkar ha mycket bättre koll på artiklar och forskning än vad jag har så tror du vet bättre än mig.
Men kan passa på att fråga om du tänker det samma kring aminosyror i stora drag (eaa eller proteinpulver) när man tex joggar långdistans på fastande mage, om man tar det i samband med passet (före, under eller efter)?
Det frågar jag främst för att jag styrketränar mån-ons-fre och joggar tis-tors-lör. Lördagar blir ofta ett långpass på 10-15km. Är alltid helt mos hela dagen och öm dagen efter, så sist provade jag ta sambons whey, lite pumpakärnor och en banan direkt efter, då ibland tar det lite lång tid innan det blir frukost (behöver ofta göra barnens frukost innan). Jag tyckte att jag klarade av att vara mer återhämtad, då jag orkade vara mer aktiv senare på dagen och dagen efter. Vet ej själv om det var placebo eller om det har så akut skillnad.
Sorry att det blev lite långt och kanske går lite off topic, men kändes vettigt att fråga i samband med detta och av någon som är mer insatt vad forskning tyder på.