2020-11-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad ska vi göra med den informationen då?

Om alla utan risk lever som vanligt kommer de äldre dö som flugor (även fler yngre kommer stryka med eftersom sjukhusen kommer bli fulla).

Vi har alla ett ansvar att bidra till minskad smittspridning, oavsett ålder och vilken personlig risk man själv löper.

Fast gamla o sjuka dör ju i drivor varje år..

Skärp dig nu..
Citera
2020-11-01, 21:18
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är en minskning jämfört med förra söndagen.

Men suck och en ökning från i lördags. Inser du inte att om dagssiffrorna ligger häromkring en tid så är risken stor att sjukhusen och vården blir mycket påverkade.
Citera
2020-11-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag vet inte om jag tycker det. Jag måste nog säga att alla liv är lika mycket värda.
Bara för att det är multisjuka individer som avlidit så kan man ju inte tycka att det inte är något att bry sig om.
Framförallt vore det riktigt illa om tidningarna börjar skriva om det. Då kommer inte en käft bry sig om några restriktioner längre. Då blir det ju fortsatt snacket om att ”covid är helt ofarligt för en ung frisk individ”
Jag tror det skulle förvärra saker och vi skulle aldrig få någon ordning.

Tror inte heller att anledningen till att vården tex i Skåne nu börjar bli ansträngd är pga att det bara är multisjuka som behöver vård. Jag har hört om tillräckligt många unga friska som behövt lite syrgas och liknande.
Blir det fullt på sjukhusen, så finns det ju inte syrgas till folk som kanske bara behövt någon dag på sjukan heller..

Så inga positiva saker ska komma fram utan bara panik o död...

O att gamla o sjuka dör...vilket tydligen en del här på fb tror att dom aldrig tidigare gjort
Citera
2020-11-01, 21:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag vet inte om jag tycker det. Jag måste nog säga att alla liv är lika mycket värda.
Bara för att det är multisjuka individer som avlidit så kan man ju inte tycka att det inte är något att bry sig om.
Framförallt vore det riktigt illa om tidningarna börjar skriva om det. Då kommer inte en käft bry sig om några restriktioner längre. Då blir det ju fortsatt snacket om att ”covid är helt ofarligt för en ung frisk individ”
Jag tror det skulle förvärra saker och vi skulle aldrig få någon ordning.

Tror inte heller att anledningen till att vården tex i Skåne nu börjar bli ansträngd är pga att det bara är multisjuka som behöver vård. Jag har hört om tillräckligt många unga friska som behövt lite syrgas och liknande.
Blir det fullt på sjukhusen, så finns det ju inte syrgas till folk som kanske bara behövt någon dag på sjukan heller..

Nä. Men samtidigt är det så att en avvägning mellan nytta och kostnad måste göras.

Vi kan inte lägga en våt blöt filt över hela samhället för evigt på grund av ett fåtal individer.

Så fort sjukvården inte riskerar överbelastning måste vi börja lyfta på restriktionerna. Det lär inte ske de närmsta året iaf.
Citera
2020-11-01, 21:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast gamla o sjuka dör ju i drivor varje år..

Skärp dig nu..

Nästan alla som dör är sjuka och/eller gamla.

Problemet är att sjukvården skulle bli överbelastad om vi bara släppte allt.
Citera
2020-11-01, 21:27
Medlem
Citat:
Nästan alla som dör är sjuka och/eller gamla.

Problemet är att sjukvården skulle bli överbelastad om vi bara släppte allt.

Fsst vi i Sverige har ju nästan släppt allt o inga munskydd ...

Kanske inte blir så mkt värre än såhär ändå....

Du kan ju åtminstone tänka tanken att det kanske inte har så stor betydelse ...
Citera
2020-11-01, 21:31
Medlem
Citat:
Fast där står inget om hur många som har dött av viruset som varit fullt friska under 50...

Kanske är det så sjukt få att det inte ens lönt att nämna ?
Det är nog väldigt få friska under 50 om avlidit i covid 19. Möjligen är det något fler under 50 med underliggande sjukdomar.
Citera
2020-11-01, 21:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Fsst vi i Sverige har ju nästan släppt allt o inga munskydd ...

Kanske inte blir så mkt värre än såhär ändå....

Du kan ju åtminstone tänka tanken att det kanske inte har så stor betydelse ...

Sverige hade i våras en liknande utveckling som Italien, Frankrike, UK, Spanien och Belgien.

Italiens sjukvård gick in i väggen och det var flera länder i Europa som fick skicka patienter till Tyskland.

Jag har väldigt svårt att se att Sverige skulle klara höst-vinter-vår utan restriktioner.

Jag vill påpeka att jag inte är någon förespråkare av strikta lockdowns, jag tycker FHM gjort det mesta rätt och anser inte att Anders Tegnell är massmördare.
Citera
2020-11-01, 21:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eventuellt har Frankrike peakat i nya smittade :-)

Idag rapporterar de 35 000+ nya fall. Förra lördagen rapporterades 45 000+.
Även idag rapporterar Frankrike färre fall än för 7 dagar sedan.
Citera
2020-11-01, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja och det är väl sällan så att barn över 15 går runt med det där. Märkligt det där med att barn bara tycks smitta på fritiden (speciellt om de ska ha kul, som att gå runt och tigga godis eller ha kalas), men däremot smittar de inte i skolan. Nu fattar ju jag också att det egentligen bara handlar om pengar, men det som stör mig är att man försöker sälja in linjen under smittskyddsskäl. "Barn driver inte smittan i skolan". Barn driver bara smittan på fritiden...,
Sluta ljug om att barn inte smittar i skolan.
Citera
2020-11-01, 21:34
Medlem
Citat:
Så inga positiva saker ska komma fram utan bara panik o död...

O att gamla o sjuka dör...vilket tydligen en del här på fb tror att dom aldrig tidigare gjort

Jag är inte ute efter panik, absolut inte. Bara att vissa idioter behöver lite mer innan de inser alvaret.
Citera
2020-11-01, 21:36
Medlem
Citat:
Nä. Men samtidigt är det så att en avvägning mellan nytta och kostnad måste göras.

Vi kan inte lägga en våt blöt filt över hela samhället för evigt på grund av ett fåtal individer.

Så fort sjukvården inte riskerar överbelastning måste vi börja lyfta på restriktionerna. Det lär inte ske de närmsta året iaf.

Där håller jag med. Vi kommer inte lyckas få bort denna smitta helt. Därför är det sjukvården som skall skyddas i första hand. Att hitta en balans där samhället skadas så lite som möjligt, samtidigt som så få som möjligt smittas är ju målet.

Hade vi skitit i samhället helt, kunde vi ju köra en lockdown tills vi har ett vaccin med 99% effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in