2020-11-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Intressant grafisk presentation av fenomenet superspridarevent och varför det är viktigt att förstå dem särskilt i samband med COVID19:

THE SCIENCE OF SUPERSPREADING

Why preventing hot spots of transmission is key to stopping the COVID-19 pandemic
Superspreading
COVID-19 superspreading events have been reported around the world. They happen in all sorts of places: bars and barbecues, gyms and factories, schools and churches, and on ships.

And even at the White House.

But why do these disease clusters occur—and why are they so important?
https://vis.sciencemag.org/covid-clusters/
Det där är inte unikt för SARS-CoV-2

Citat:
Summary
Early studies that explored host–pathogen interactions assumed that infected individuals within a population have equal chances of transmitting the infection to others. Subsequently, in what became known as the 20/80 rule, a small percentage of individuals within any population was observed to control most transmission events. This empirical rule was shown to govern inter-individual transmission dynamics for many pathogens in several species, and individuals who infect disproportionately more secondary contacts, as compared to most others, became known as super-spreaders. Studies conducted in the wake of the severe acute respiratory syndrome (SARS) pandemic revealed that, in the absence of super-spreading events, most individuals infect few, if any, secondary contacts. The analysis of SARS transmission, and reports from other outbreaks, unveil a complex scenario in which super-spreading events are shaped by multiple factors, including co-infection with another pathogen, immune suppression, changes in airflow dynamics, delayed hospital admission, misdiagnosis, and inter-hospital transfers. Predicting and identifying super-spreaders open significant medical and public health challenges, and represent important facets of infectious disease management and pandemic preparedness plans.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971211000245
Citera
2020-11-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Finns det något som pekar på att vi kan få några hårdare restriktioner i sverige?
Nu när dom stänger ner storbrittanien igen i 4veckor och även andra länder gör liknande?
Det beror nog helt på hur antalet sjukhusvårdade i covid-19, utvecklar sig i landet.
Citera
2020-11-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Min poäng är väl att det egentligen ytterst sällan finns någon konsensus kring saker och ting. Experter tycker sällan lika och vad krävs egentligen för att få kalla sig expert? Under pandemins gång har kritiker försökt beläggas med munkavle med orden "Men är du epidemiolog?". Underförstått att är man inte utbildad inom epidemiologi har man inte rätt att tycka något eller ha någon åsikt. Det intressanta här är ju att personer som ändå är det påfallande ofta inte tycks dela Tegnell och regeringens linje. Sedan tycker jag inställningen är helt fel inom alla områden och inte särskilt demokratisk. Dvs, kan man ingenting om ellära borde man inte få tycka något inom energipolitiken. Har man inte minst magisterexamen i nationalekonomi borde man inte få tycka något om skattepolitiken. Är man inte minst läkare borde man inte få tycka något om sjukvården. Listan kan göras lång. Så vad betyder det där EGENTLIGEN om att man ska lyssna på experterna?

Jag menar - de flesta fattar ju att ju mer isolering och distansering, desto mindre smitta. Ju mer smitta desto fler döda och desto fler kommer få rehab-behov. Ju mer man stänger ned, desto större blir den ekonomiska och kanske även den sociala skadan. Det hela är en balansgång för regeringen. Sedan bör varje politiker lyssna in vad väljarna tycker. Inte minst ur ett demokratiperspektiv. Det finns ingen expertmyndighet som sitter på svaret på alla dessa frågor. Det är möjligt att FHM är bra på hur virus sprids och hur farliga de kan vara. Däremot vet de ju ingenting om statsvetenskap, psykologi eller nationalekonomi. När Tegnell säger att vi inte kan lagstifta om munskydd, för att det blir för dyrt och skapar stora avfallsproblem. Vad har han för grund för det? Jag tycker det låter mest som en högst subjektiv åsikt och inte särskilt mycket som ett expertutlåtande. Jag tror nämligen inte att han är vare sig nationalekonom eller avfallsexpert. Det MÅSTE vara politikerna som fattar det samlade beslutet.
Snarare tvärtom. Det är därför myndigheten bildats, den har en bredare förståelse och kunskap för hur olika åtgärder, insatser och i detta fall smittor påverkar folkhälsan i stort. Nu och på sikt. Och det är en betydligt mer komplext fråga än att X antal människor dör i ett nytt virus under 4-5 hemska veckor i april och maj.

Onkel Kostia brukar hela tiden käbbla om att Smittskyddsinstitutet hade gjort ett bättre jobb och Onkel Kostia har i tid och otid upprepat rullat mantrat kring att Smittskyddsinstitutet under norrmannen Frode Forland hade varit mer framgångsrika än Folkhälsomyndigheten. Det Onkel Kostia då glömmer är att Frode Forland sitter i en norsk myndighet och det vore besynnerligt om han tyckte som Onkel Kostia i den frågan. Det är möjligt att Onkel Kostia har rätt i att färre hade dött i covid under de där 4-5 veckorna i april och maj som Onkel Kostia tjatar om kring återinförandet av ett smittskyddsinstitut, även om den märkligt nog skulle styras av en norrman som Onkel Kostia vill. Onkel Kostias förhoppning om ett återinfört smittskyddsinstitut skulle emellertid inte ändra på det faktum att det Onkel Kostia inte förstår är att det i slutändan behövs en bredare bild än den Onkel Kostia ser.

Som att man t ex inte stänger skolor fast det kanske förlänger smittan något. Det kostar helt enkelt mer i slutändan, något Onkel Kostia inte förstår, precis som att Onkel Kostia - eller du för den delen inte förstår framtida behov och reaktioner på åtgärder vi ser då ni, Onkel Kostia och du inte ser helheten.

Har du förresten förstått skillnaden på en hantverkare och en byggnadsarbetare nu?
Citera
2020-11-01, 20:09
Medlem
Donald Trumps närmaste rådgivare i coronafrågor, Scott Atlas, gick i helgen till hård attack mot de amerikanska smittskyddsmyndigheterna vid ett framträdande i rysk tv.

https://www.rt.com/shows/going-underground/505081-scott-atlas-lockdowns-failure/
Citera
2020-11-01, 20:11
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nu när alla rapporterat veckan färdigt kastar jag in statistik över norden.

Norge har haft ganska kraftig ökning de senaste två veckorna även om man fortsättningsvis ligger på rätt låg nivå. Nu infördes restriktioner där tidigare i veckan liksom i Sverige så vi får se om ökningen börjar bromsa in och vända neråt där inom de närmsta veckorna. Sverige ligger på en högre nivå så det blir intressant att se om det räcker med lindriga åtgärder för att vända kurvan.

Danmark införde strängare restriktioner för knappt två veckor sedan. Där kan man ana att ökningen avtar. Nästa vecka får vi förhoppningsvis se en platå där. Finland ligger fortsättningsvis stabilt på låga nivåer, vi får se hur länge det håller i sig och om det börjar öka där också.

Den
v42 2970
v43 4964 +67%
v44 6943 +40%

Nor
v42 932
v43 1453 +56%
v44 2632 +81%

Swe
v42 4754
v43 7406 +56%
v44 13779 +86%

Fin
v42 1426
v43 1424 -0%
v44 1443 +1%

Finland bäst i klassen som vanligt.
Citera
2020-11-01, 20:12
Avslutad
Bara hälften så många nya fall rapporterade i Tjeckien idag jämfört med förra veckan. Och bara 97 nya dödsfall jämfört med 124 för en vecka sedan. Har Tjeckien peakat nu för stunden iallafall?
Citera
2020-11-01, 20:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Finns det något som pekar på att vi kan få några hårdare restriktioner i sverige?
Nu när dom stänger ner storbrittanien igen i 4veckor och även andra länder gör liknande?

Ja, det är ju redan lockdown - även om det inte kallas för lockdown, och även om det inte är straffbart att bryta mot reglerna - på fem platser i landet. Det hade varit otänkbart i vintras. Men vår regering är begränsad, på grund av att vi inte har några undantagslagar i Sverige, och ska sådana införas krävs det att två riksdagar röstar ja, med ett val emellan. (Tror jag. Rätta mig om jag har fel, men jag tror att detta kräver en grundlagsändring nämligen.)

Som det är idag, kan myndigheterna bara "rekommendera" att vi ska hålla oss i våra bostäder låt oss säga mellan 20 och 06, de kan inte skicka polisen på oss och straffa oss om vi vägrar. Och detta gör tyvärr, att det blir fel personer som kommer att springa ute om nätterna ändå, träffas hemma hos varandra, dricka alkohol, ha sex med främmande och sprida smittan (d.v.s. dom som inte lyssnar på rekommendationer, utan MÅSTE tvingas att göra det rätta).

Jag tror att vi sitter i en rävsax tyvärr, jämfört med andra länder, i och med att vi inte har någon undantagslagstiftning i Sverige. Det är jättedumt.
Citera
2020-11-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är ju redan lockdown - även om det inte kallas för lockdown, och även om det inte är straffbart att bryta mot reglerna - på fem platser i landet. Det hade varit otänkbart i vintras. Men vår regering är begränsad, på grund av att vi inte har några undantagslagar i Sverige, och ska sådana införas krävs det att två riksdagar röstar ja, med ett val emellan. (Tror jag. Rätta mig om jag har fel, men jag tror att detta kräver en grundlagsändring nämligen.)

Som det är idag, kan myndigheterna bara "rekommendera" att vi ska hålla oss i våra bostäder låt oss säga mellan 20 och 06, de kan inte skicka polisen på oss och straffa oss om vi vägrar. Och detta gör tyvärr, att det blir fel personer som kommer att springa ute om nätterna ändå, träffas hemma hos varandra, dricka alkohol, ha sex med främmande och sprida smittan (d.v.s. dom som inte lyssnar på rekommendationer, utan MÅSTE tvingas att göra det rätta).

Jag tror att vi sitter i en rävsax tyvärr, jämfört med andra länder, i och med att vi inte har någon undantagslagstiftning i Sverige. Det är jättedumt.
Tro mig. Det är jättebra.
Citera
2020-11-01, 20:23
Bannlyst
Behöver svar på detta.

Jag kan inte ge exakt datum och exakt siffra. Men i början av pandemin var det 26 döda som var mellan 20-39

Det har Ökat och det har även ökat väldigt mycket i just den åldersgruppen.

Hur kommer det sig att det dör 26 på relativt kort tid och nu dör ingen i den åldern? Har dom slutat uppdatera åldrar eller ljuger dom? eller dör ingen i den åldern helt plötsligt?
Citera
2020-11-01, 20:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tro mig. Det är jättebra.

Just i sådana här lägen är det ju inte det. För rätt som det är händer det en katastrof, och då finns det inte tid att hatta. Folk måste hålla sig inne, punkt. Kan ju även vara något annat, t.ex. en kärnkraftsolycka eller ett gasutsläpp.
Citera
2020-11-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Bara hälften så många nya fall rapporterade i Tjeckien idag jämfört med förra veckan. Och bara 97 nya dödsfall jämfört med 124 för en vecka sedan. Har Tjeckien peakat nu för stunden iallafall?

Tror Tjeckien rapporterar dödsfall två gånger om dagen. Och deras bekräftade fall lägger jag ingen större vikt på, deras mörkertal i procent lär vara större än de allra flesta länder i Europa, i vart fall i västeuropa. Men visst kan fallen ha minskat denna vecka, från en mycket hög invå.
Citera
2020-11-01, 20:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Behöver svar på detta.

Jag kan inte ge exakt datum och exakt siffra. Men i början av pandemin var det 26 döda som var mellan 20-39

Det har Ökat och det har även ökat väldigt mycket i just den åldersgruppen.

Hur kommer det sig att det dör 26 på relativt kort tid och nu dör ingen i den åldern? Har dom slutat uppdatera åldrar eller ljuger dom? eller dör ingen i den åldern helt plötsligt?
Skulle jag gissa så har vi blivit så mycker bättre på att vårda svåra fall vilket ger utslag speciellat bland de lite yngre. Speciellt blodproppslösande som Fragmin och annat tror jag har gjort underverk.

Man ser nu tydligen en förändring band sjukhusfallen som du verkar ha noterat. Fler lite yngre och fler kvinnor:

”Tendens till förändring” bland inlagda patienter

/.../
Statistiken från regionerna spretar och alla rapporterar inte kön, ålder och riskdiagnoser hos covidpatienterna. Det finns också en kraftig eftersläpning i inrapporteringen till SIR, Svenska Intensivvårdsregistret, från vissa regioner.

Region Uppsala är ett av undantagen – där har man detaljerad statistik både från den stora satsningen på provtagning och från covidfallen på Akademiska sjukhusets vårdavdelningar. Under oktober har mer än 1 400 personer konstaterats smittade med covid-19 i regionen. Majoriteten av dessa finns i yngre åldersgrupper och tillhör inte någon riskgrupp. De allra flesta är mellan 20 och 29 år gamla, och det är något fler kvinnor än män som bland de smittade.
https://www.svd.se/tendens-till-forandring-bland-inlagda-patienter

Intressant att få veta att det finns en eftersläpning i inrapporteringen till SIR.

Just nu har vi 64 på IVA enl. SIR:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in