2020-11-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du menar antalet konstaterade nya fall.
Men för att konstatera ett nytt fall, måste man ju ha någon indikation - oftast resultat av ett test.
Så alla som inte blir testade - kan ju vara hemma och sjuka.
Vilket är förhållandet mellan konstaterade testade fall - och totala antalet smittade?

Värst i världen är väl Tjeckien. Där ligger antalet positiva svar på över 33% - dvs en tredjedel av befolkningen är smittade kan man anta, ifall testningen är jämnt fördelad.
Men om både smitta och tester bara sker i en större tätort, vet man ju inte hur det ser ut i landet.

Så min gissning är att smittökningen är mycket större. Flera miljoner om dan?
Ja jag menade konstaterade...så givetvis är det Xggr större.
Citera
2020-11-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kommande generationer ja. Hur illa alla restriktioner blir för dem i framtiden är det ingen som vet, inte vilken grad i helvetet det blir, för att det blir illa står bortom allt tvivel. Domen mot dessa extremt stora restriktioner kommer bli hård. Blir det en ny pandemi de närmaste säg 75 åren, så kommer restriktionerna inte bli i närheten av dessa, i princip hur allvarlig pandemin än är. Tar så lång tid innan kommande generationer glömmer och förlåter vilken skuldsedel makthavarna 2020 skrev ut till dem, för ett virus som i första hand var allvarligt för personer som var gamla och allvarligt sjuka.

Med det säger jag inte att jag önskat att viruset bränt igenom utan restriktioner, det skulle aldrig fungera, men detta är bortom all sans. T.ex. när viruset sjunkit till en nivå det var på i Sverige säg 1 maj, och satsa på att R0 skulle ligga på 1,0 därifrån. Det kunde sjukvården hantera. Inte tillfälligt trycka ner det ytterligare, och dra ut på förloppet med nya vågor etc..

Vården måste orka och klara av all vård som inte är Corona-relaterad. Det blir ju tillslut ett vågspel.
Vad väger tyngst. Vården eller ekonomin. Du kan inte köra ekonomin i botten. Och du kan inte öppna upp hejvilt och krascha vården för då dör läkare och sjuksköterskor. Många arbetsföra över 40 blir sjuka och kan inte arbeta eller konsumera och då kör du ekonomin i botten genom att förlänga pandemin.
Så i någon mån måste du låna upp pengar för att stötta upp företagen så att dom inte konkar och för att finansiera vården med all testning osv osv.
Citera
2020-11-01, 18:35
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nu är det ju Tegnell och FHM som själva menar att smittan i våras var minst tio gånger högre än den vi ser nu men det väljer du att inte tro på?
Tittar vi på antalet inläggningar så verkar det ju stämma iaf. Men som sagt, jag vet inte. Om det var ett mörkertal med faktor tio, eller om vi siktar högt och antar ett ifr på 0,5% så skulle vi ju ha haft någonstans mellan 5-10% smittade i Sverige innan sommaren, mellan tummen och pekfingret. Det räcker nog inte nej
Citera
2020-11-01, 18:37
Avslutad
https://www.dn.se/varlden/medicinskt-rad-i-iran-dodssiffrorna-ar-tre-ganger-sa-hoga/

Kanske redan tagits upp i tråden, men intressant . Dödssiffrorna kan vara egentligen 3 ggr så höga än vad officiellt är sagt i iran.

Får en att tänka på hur det ser ut i andra länder. Hur stort mörkertalet är, vilka länder som mörker mest . Kina ? , uppenbarligen Nordkorea , några andra mellanöstern länder? Sverige ? Andra europeiska länder ?

Just nu är det ju officer 1.2 miljoner som dött , vad tror ni den verkliga siffran är?
Citera
2020-11-01, 18:41
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl inte helt otänkbart att en 55-åring är gift med en som är 80, det förekommer ju faktiskt. Hur ska detta lösas tänker du? En av dem ska flytta?

Det är väldigt stor skillnad mellan vanlig influensa som man kan vaccinera sig mot och covid-19, ett helt nytt virus?

Jag hävdar fortfarande att dessa personer bör tillåtas att vara hemma med ersättning.
Att diskutera outliers vet jag inte hur värdefullt det är, men visst, jag kan tycka att det kan vara rimligt i ditt exempel. Följdfrågan blir ju om det är lämpligt att arbeta som lärare om man är gift med en så skör person som kan dö av influensa eller kräksjuka även om risken är något lägre än för covid. Eller hur skulle du dra linjen, allt lika farligt som covid eller värre är bäst att jobba hemma men andra sjukdomar är en rimlig risk?
Citera
2020-11-01, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Hur många har antikroppar i Stockholm just nu?

Jag känner en, så åtminstone en.
Citera
2020-11-01, 18:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Dagens danske tal:
62000 prøver, 948 smittede, 2 døde.

25/10:
58000 prøver, 945 smittede, 2 døde.

18/10:
31500 prøver, 451 smittede, 1 død.

Det där ser ganska bra ut. Andelen positivta test ligger ganska konstant.
Citera
2020-11-01, 18:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Att diskutera outliers vet jag inte hur värdefullt det är, men visst, jag kan tycka att det kan vara rimligt i ditt exempel. Följdfrågan blir ju om det är lämpligt att arbeta som lärare om man är gift med en så skör person som kan dö av influensa eller kräksjuka även om risken är något lägre än för covid. Eller hur skulle du dra linjen, allt lika farligt som covid eller värre är bäst att jobba hemma men andra sjukdomar är en rimlig risk?
Man måste väl ändå utgå från hur situationen är just nu? Paret i mitt exempel har ju inte gift sig nyligen. Det går alldeles utmärkt att arbeta som lärare under normala förhållanden även om en anhörig är äldre och skör.

Nu släpper jag detta, tack och hej.🙋🏼‍♀️
Citera
2020-11-01, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Vården måste orka och klara av all vård som inte är Corona-relaterad. Det blir ju tillslut ett vågspel.
Vad väger tyngst. Vården eller ekonomin. Du kan inte köra ekonomin i botten. Och du kan inte öppna upp hejvilt och krascha vården för då dör läkare och sjuksköterskor. Många arbetsföra över 40 blir sjuka och kan inte arbeta eller konsumera och då kör du ekonomin i botten genom att förlänga pandemin.
Så i någon mån måste du låna upp pengar för att stötta upp företagen så att dom inte konkar och för att finansiera vården med all testning osv osv.

Vården eller ekonomin? Du svarar själv på frågan, fallen ekonomin så faller vården. Risken för ett nytt Lehman Brothers eller värre kommer vara förhöjd i flera år. Säger inte att det händer, men att risken är och kommer vara förhöjd. Och det beräknas att Lehman Brothers konkurs orsakade hundratusentals extra dödsfall i cancer.
I början sades det att målet var att hålla en stabil kurva. Men även när nivåerna var låga i somras så fortsatte man att försöka trycka ner det. Då hade det varit bättre att öppna upp lite, höja publikgränsen från 50, till några hundra, slopa rekommendationerna att jobba hemma för personer under 30. Minskningen skulle upphöra, kanske skulle öka lite, men det skulle fortfarande vara på nivåer som är stabila, och ökningen skulle främst ske bland unga. När den vändes till en minskning, höj gränsen för hemarbete till 40 år, och publikrestriktionerna lite till osv. Med en sådan strategi skulle pandemin hållas på en jämn nivå, som är mer hanterbart för vård än när det går i vågor, och skulle även begränsa de ekonomimiska konsekvenserna.
Citera
2020-11-01, 18:53
Medlem
arbetets avatar
Intressant grafisk presentation av fenomenet superspridarevent och varför det är viktigt att förstå dem särskilt i samband med COVID19:

THE SCIENCE OF SUPERSPREADING

Why preventing hot spots of transmission is key to stopping the COVID-19 pandemic
Superspreading
COVID-19 superspreading events have been reported around the world. They happen in all sorts of places: bars and barbecues, gyms and factories, schools and churches, and on ships.

And even at the White House.

But why do these disease clusters occur—and why are they so important?
https://vis.sciencemag.org/covid-clusters/
Citera
2020-11-01, 18:54
Medlem
Är det någon som vet hur många fullt friska under 50år som dött av covid19 ?

Är ju lite intressant att veta hur farlig den är för helt friska människor under 50år....
Citera
2020-11-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
https://www.dn.se/varlden/medicinskt-rad-i-iran-dodssiffrorna-ar-tre-ganger-sa-hoga/

Kanske redan tagits upp i tråden, men intressant . Dödssiffrorna kan vara egentligen 3 ggr så höga än vad officiellt är sagt i iran.

Får en att tänka på hur det ser ut i andra länder. Hur stort mörkertalet är, vilka länder som mörker mest . Kina ? , uppenbarligen Nordkorea , några andra mellanöstern länder? Sverige ? Andra europeiska länder ?

Just nu är det ju officer 1.2 miljoner som dött , vad tror ni den verkliga siffran är?

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/07/15/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries

Ger en fingervisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in