2020-11-01, 17:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast nu läser du mig lite som fan läser bibeln. Jag håller med om att det bör kunna ske en individuell bedömning, men jag uppfattade dit tidigare inlägg som att alla som råkar tillhöra en riskgrupp (dvs att du råkar vara överviktig) skulle omfattas av detta. Det anser jag inte är rimligt. Om jag missförstod dig ber jag om ursäkt.

Jag tror att många (ett relativt begrepp i det här fallet) läser larmrapporter, inser att de är överviktiga och även råkar ha högt blodtryck och får ett fruktansvärt stresspåslag och ångesten kommer som ett brev på posten. Ja, du kan bli allvarligt sjuk och i värsta fall dö, men reaktionen står inte i proportion till risken. Det är människor som behöver få hjälp med att hantera sin ångest, inte bli curlade till trygghet. En människa med grav dödsångest ska behandlas för att kunna leva ett normalt och fungerande liv, inte höra att hen aldrig kommer att dö, för det kommer hen. Om något kanske insikten kommer att med en sådani riskgrupp så ligger du även i, och har gjort länge, riskgrupp för allvarliga komplikationer från andra sjukdomar.

Jag pratar absolut inte om övervikt, du missförstod mig eller rättare sagt jag var inte tillräckligt tydlig. Jag pratar om en person med högt blodtryck, hjärtproblem osv. Alla underliggande allvarliga sjukdomar som finns med på Socialstyrelsens framtagna lista för individer i riskgrupp. En anhörig som har flera av de redan nämnda sjukdomarna bör man väl också skydda från att insjukna och dö? Speciellt om personen är 80+.

Nu förstår jag bättre ditt inlägg, du trodde att jag pratade om överviktiga och att de blir mer stressade osv. Det var inte alls det jag gjorde.
Jag anser precis som du att det inte är rimligt att alla tjocka ska få stanna hemma med ersättning.

Jag anser att övervikt är inte ok utan den bör man snarast göra allt för att minska drastiskt. Själv är jag smal och har aldrig haft problem med vikten. Om du nu trodde att jag pratade om mig själv som en stressad, överviktig lärare.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-01 kl. 17:09.
Citera
2020-11-01, 17:05
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
I det långa loppet är ekonomin ointressant. Människan är anpassningsbar och vill överleva. Blir vi inte av med pandemin kommer vi att hitta sätt för att leva vidare.

Det stora problemet nu är pandemin. Människor insjuknar, dör, behöver vård. Samhället står inte stilla, men aktiviteterna stannar av. Detta får omedelbara konsekvenser.
Så prio ett är att mildra pandemins effekter, dvs stoppa smittspridningen.

Sen kommer den stora frågan: Kommer det en 3:e, 4:e etc våg?

Vaccin pratas det om. Men kommer det att funka - och framförallt; räcker det till alla?

Nej, ekonomin är inte ointressant. Ekonomin betalar för forskning och vård av mängder av livshotande sjukdomar. Problemet nu är inte pandemin. Problemet är alltid att vi människor blir sjuka, dör i olyckor och att misär skapar ökat våld och missbruk, vilket i sin tur skapar ytterligare dödsfall. Coronaviruset är ett av flera problem som samhället måste försöka hantera. En god ekonomi skapar förutsättningar för att hantera detta problem och alla andra problem på ett bättre sätt än en raserad sådan.

De som förstår detta, vilket ju är de flesta, förstår att åtgärder mot corona måste var kraftiga, men hållbara över tid och balanserade. De som inte har förmåga att förstå och hantera komplexitet, och/eller har aspbergertendenser, fokuserar allt på en sak, missar helheten och fortsätter att förespråka åtgärder som totalt sett skulle vara väldigt dåliga för liv och hälsa.
Senast redigerad av Richard-III 2020-11-01 kl. 17:39. Anledning: Korr
Citera
2020-11-01, 17:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det här är en farlig pandemi och jag tror att vissa blir frustrerade av att de upplever att andra inte tar den på allvar.

Jag tar den på allvar men jag grips inte av panik utan försöker få så mycket kunskap jag kan innan jag bestämmer mig för hur jag ska förhålla mig.

Jag skulle önska att fler tog in generell kunskap först. Men visst, alla tänker inte som jag men de får då en viss fallhöjd från sina positioner när deras förenklade bild bevisas felaktig vilket gör att de förlorar all trovärdighet.

Jag håller med. Har heller ingen panik men känner obehag när människor inte tar det på allvar. Känns som väldigt många sticker huvudet i sanden och låtsas som det regnar.

Här var ett gäng kändisar som var med i någon klubb för kvinnohälsa som gick på middag;
https://www.expressen.se/nyheter/kandisar-sjuka-efter-en-middag-for-kvinnohalsa/

Citat:
Minst två deltagare vid en middag med flera kända gäster har insjuknat i bekräftad covid-19.

Alexandra Zazzi är en av de som satt med runt borden i källarlokalen på Östermalm i Stockholm, och som nu isolerat sig i väntan på ett coronatest.

– Det är väldigt sorgligt och trist och tråkigt, säger värdinnan Alexandra Charles, som själv väntar på ett coronahemtest.

Jag undrar om dom läst FHM:s rekommendationer eller om de anser sig vara klokare än andra? Covidiots kallar jag dem.
Citera
2020-11-01, 17:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Imbeciller är ni! Vi stängde inte ner världen 1918 (spanskan), 1957(asiaten), eller när HIV dök upp. Men när ett respiratoriskt virus som har samma karaktär som influensa och förkylning med en total dödlighet på mellan 0.1-0.3% (drivet av åldringar) under pandemins första våg(dödligaste), så ska vi offra precis allt? Välstånd ska väck? Välfärd ska väck? Socialt liv ska väck? Små företag ska väck? Allt normalt liv ska väck? Ungas framtid ska väck? Barns utbildning ska väck?

Nej du, de enda fascisterna här är ni! Som låter irrationell rädsla och okunnighet förstöra för alla. Ni står redan på helt fel sida av historien och kommer bli dömda hårt.

Du kan ju inte göra en generell jämförelse med 1918, sjukvården idag är milsvida bättre. Fundera lite på hur många som hade dött om vi inte gjort något och lät sjukvården braka ihop.
Citera
2020-11-01, 17:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Men det du länkade var ju ingen artikel . . . . det var på sin höjd ett paper som byggde på en litteraturöversikt.

För att förekomma Dunning-Kruger; Ja en artikel kan även den bygga på en litteraturöversikt men då ser den inte ut som detta, nu länkade, alster.
Var har jag sagt att det var något annat än lektyr? Ge dig nu.
Citera
2020-11-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Cancer deaths could “dwarf” those from Covid-19 Cancer Society says, as concerns about access to healthcare grows

Sånt här kommer vi få se mycket av framöver. Oerhört tragiskt! Lockdown räddar liv?

Trodde du att det fanns något enkelt svar på hur man hanterar en pandemi eller?

En överbelastad sjukvård får också följder på sikt.

Det finns inga enkla svar.

Citera
2020-11-01, 17:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ja så är det ju, vi pratar inte mänsklighetens försvinnande här. Vi har ju redan börjat anpassa oss efter nya omständigheter. Och det kommer såklart att få effekter på såväl ekonomi som smitta i det långa loppet. Ur ett strikt utilitaristiskt perspektiv så vore kanske det bästa att låta smittan sprids sig och låta de som dör dö. Dock är vi människor för känslostyrda för att kunna fatta ett sådant beslut, och det är nog klokt. Problemet är ju att det är begränsat till den nu levande generationen att genomleva detta, i bästa fall lever mänskligheten i tusentals år till. Då är det här ju bara ett mindre hack i kurvan.

Även om ett vaccin dröjer (och det tror jag
ändå kommer ett bra vaccin förr eller senare) så tror jag ändå att den höga smittspridningen vi har nu kommer att dämpas vid eventuella tredje och fjärde vågor, även om immuniteten skulle sjunka över tid så kommer vi nog ha en ganska hög procent immunitet i Europa i mars. Spekulationer från min sida naturligtvis, men det är vad jag tycker låter rimligast

En kort fråga, varför finns inte den immuniteten i Europa nu som du menar kommer att finnas i mars?
Citera
2020-11-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Var har jag sagt att det var något annat än lektyr? Ge dig nu.
OK ge fan i att länka till ovederhäftig "lektyr" då.
Citera
2020-11-01, 17:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Många läser larmrapporter i form av clickbait från AB et al. ja!

Många av dessa larmrapporters innehåll blir sedan trådsanningar i denna tråd, helt klart.
Om det var mig du syftade på ( eftersom du citerar användarens svar till mig ?) så läser jag sällan AB överhuvudtaget, det är om någon har länkat till något här inne.
Citera
2020-11-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Långtidssjuka.

”Professorn: Ingen bra behandling för långtidssjuka

Jan Nilsson, professor i kardiologi, säger i SVT:s Helgstudion att omkring två procent av alla smittofall har besvär av covid-19 i mer än tre månader.

En potentiellt stor grupp, enligt honom.

- Det kanske inte låter så mycket, men om vi har en miljon smittade så är detta en stor grupp som har mycket besvär och som vi inte har någon bra behandling för, säger Jan Nilsson.”

Det är som några av oss sagt redan en inte ringa grupp.

svt.se
Har du någon vettig länk till det där eller är det bara ditt vanliga snömos?
Citera
2020-11-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag håller med. Har heller ingen panik men känner obehag när människor inte tar det på allvar. Känns som väldigt många sticker huvudet i sanden och låtsas som det regnar.

Här var ett gäng kändisar som var med i någon klubb för kvinnohälsa som gick på middag;
https://www.expressen.se/nyheter/kandisar-sjuka-efter-en-middag-for-kvinnohalsa/

Jag undrar om dom läst FHM:s rekommendationer eller om de anser sig vara klokare än andra? Covidiots kallar jag dem.

"På flera bilder från middagen syns dock gäster med armarna om varandra, och inlägg i sociala medier vittnar om högljudd sång."

Att samlas 18 personer i en vinkällare är väl precis det man INTE ska göra och med +70 i ålder. Idioter.

Ska man gå på restaurang är det mindre sällskap som den egna familjen/hushållet som gäller, med avstånd mellan borden och ingen trängsel.
Citera
2020-11-01, 17:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
OK ge fan i att länka till ovederhäftig "lektyr" då.
Nu har jag inte läst hela alstret som jag länkade till men det lilla jag såg verkade absolut inte totalt ovederhäftigt? Var får du det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in