Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Av det jag hört råder det ingen tvekan att vaccinen fungerar alldeles utmärkt. Nu handlar det mest om formalia, om en månad kommer det köras ut brett vaccineraing till alla 70+. När pandemin ökat några veckor till och vi ser samma dödstal som i våras i UK Belgien m fl länder kommer ingen politiker att våga att inte nödgodkänna vaccin. Det ska verkligen bli spännande se vilket land förutom Ryssland som nödgodkänner vaccinet först. Jag tippar på att UK blir först i Europa, inte för inte AstraZeneca har sitt huvudkontor där.
Det jag tycker är underligt att man inte sett meddelanden om att bolagen fått fullt med frivilliga på sina försök. Det är flaskhalsen och nu finns det stor konkurrens om försökskaniner. Man har också stora krav på försökskaninerna. De ska vara friska, av alla möjliga åldrar och raser och det ena med det andra. Och så kan kaninjävlarna hoppa av.
I början så rusade alla till Kina men Kina fick de ner smittotalen och jag minns att några USA-bolag la ned sina projekt där då de kunde inte få ihop tillräckligt med frivilliga och då det gäller vaccin så hade det varit ganska meningslöst i ett land där viruset inte längre sprids.
Många av bolagen testar nu i Brasilien, USA, Indien, Ryssland och Europa där det inte råder brist på virus. Men man måste förhandla med alla länders berörda myndigheter innan man får sätta igång. Det verkar ha gått snabbt för de största bolagen i alla fall.
Har sett sammanställningar hur stora bolagens försök är tänkta att bli men jag har inte sett några uppgifter om att de fått fullt upp. Konstigt då det vanligtvis i andra sådana här försökssammanhang går ut pressmeddelanden om att nu har vi rekryterat fullt.