2020-11-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror det, sars-cov2 är ju ett virus, varför skulle det vara annorlunda jämfört med andra virus? Alla som har barn vet att ungar smittar som fan, har aldrig varit så sjuk som när barnen var små.

Det beror helt på hur de smittar. Om aerosoler är dominerande för detta viruset så smittar säkerligen små barn mindre än stora barn, till skillnad från vanliga influensor och förkylningar där små barn verkligen driver smittan (pga avsaknad av skydd från tidigare infektioner).
Citera
2020-11-01, 15:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Fast det det vet du ju inte om det gäller för alla virus dom har? Upp till 4 ungefär så är dom ju nästan konstant förkylda.Tycker det märks ganska tydligt att vissa av deras infektioner drabbas man inte alls av eller så blir det mycket mildare för de vuxna.

Även vuxna har varit barn så immunsystemet borde känna igen många eller kanske till och med de flesta patogener som cirkulerar.
Citera
2020-11-01, 15:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det beror helt på hur de smittar. Om aerosoler är dominerande för detta viruset så smittar säkerligen små barn mindre än stora barn, till skillnad från vanliga influensor och förkylningar där små barn verkligen driver smittan (pga avsaknad av skydd från tidigare infektioner).

Ja det är nog rimligt att anta att de små smittar mindre än större barn. Men då faller vi tillbaka på Tegnells ihärdiga initiala påstående att det är en droppsmitta men som numera kan bli aerosoler under mycket specifika förhållande, intubering, körsång mm.
Citera
2020-11-01, 15:14
Medlem
.Dostoj.s avatar
Intressant med Spanska sjukan 1918 som i Manchester genom kraftiga restriktioner bara fick 0,25 % dödlighet jämfört med genomsnittliga 2,5 % globalt.

Här är söndagskvällens filmtips för alla uttråkade eller intresserade:

https://www.filmtipset.se/film/spanska-sjukan
Citera
2020-11-01, 15:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

Med små barn menar du under 3-4 år?
Citera
2020-11-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har rätt, jag ska tänka på det till nästa gång. Ja, det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig under den närmaste tiden. Det bör ju bli relativt tydligt om skolorna står för en stor del av spridningen eller inte.

Nja, smittspårningen har väl brakat ihop i alla regioner som infört tuffare restriktioner igen? Har jag fel blir det väldigt intressant att följa.

Funkar inte smittspårningen är ju smittspridning bara en gissning. Jag vet att folk inte uppför sig som i april, åtminstone inte i Stockholm så spridning utanför skolan är en ”LITEN” felkälla..
Citera
2020-11-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Av det jag hört råder det ingen tvekan att vaccinen fungerar alldeles utmärkt. Nu handlar det mest om formalia, om en månad kommer det köras ut brett vaccineraing till alla 70+. När pandemin ökat några veckor till och vi ser samma dödstal som i våras i UK Belgien m fl länder kommer ingen politiker att våga att inte nödgodkänna vaccin. Det ska verkligen bli spännande se vilket land förutom Ryssland som nödgodkänner vaccinet först. Jag tippar på att UK blir först i Europa, inte för inte AstraZeneca har sitt huvudkontor där.

Det jag tycker är underligt att man inte sett meddelanden om att bolagen fått fullt med frivilliga på sina försök. Det är flaskhalsen och nu finns det stor konkurrens om försökskaniner. Man har också stora krav på försökskaninerna. De ska vara friska, av alla möjliga åldrar och raser och det ena med det andra. Och så kan kaninjävlarna hoppa av.

I början så rusade alla till Kina men Kina fick de ner smittotalen och jag minns att några USA-bolag la ned sina projekt där då de kunde inte få ihop tillräckligt med frivilliga och då det gäller vaccin så hade det varit ganska meningslöst i ett land där viruset inte längre sprids.

Många av bolagen testar nu i Brasilien, USA, Indien, Ryssland och Europa där det inte råder brist på virus. Men man måste förhandla med alla länders berörda myndigheter innan man får sätta igång. Det verkar ha gått snabbt för de största bolagen i alla fall.

Har sett sammanställningar hur stora bolagens försök är tänkta att bli men jag har inte sett några uppgifter om att de fått fullt upp. Konstigt då det vanligtvis i andra sådana här försökssammanhang går ut pressmeddelanden om att nu har vi rekryterat fullt.
Citera
2020-11-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I det fallet är jag skyldig, och inte NurseRatched. Jag ställde frågor om sjuksköterskeyrket och karriärmöjligheterna. NurseRatched svarade mina frågor, och jag är tacksam för svaren.
*klipp*
Du är naturligtvis inte "skyldig". Ssk-utbildning är naturligtvis OnT i den här forumdelen.

Jag är glad över att se en så resonabel debattör i den här tråden, som du, Onkel!
Citera
2020-11-01, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Förvänta dig inte att en förnekare ska läsa en artikel. Men det visar sig snart i de länder som stänger ner men behåller skolorna öppna.
Det länkade är knappast en vetenskaplig artikel. Det ser var och en som är van att läsa vetenskap.
Citera
2020-11-01, 15:50
Medlem
hardusettminapas avatar
Ni lockdownförespråkare måste vara den mest själviska samling människor jag någonsin stött på.

Ni kräver alltså lockdown, vilket i princip ruinerar framtiden för dagens unga generation, tvingar dem att leva sina vuxna liv under ekonomisk depression, skuldsatta, bidragsberoende osv. Allt för att er 92-åriga alzheimersjuka släkting på äldreboendet ska få leva en månad ytterligare (inte för att detta har något samband även om ni i er enfald inbillar er det).

Dagens unga är de som kommer att få betala för vansinnet vi ser ute i världen just nu. Ni som vill se detta vansinne även i Sverige, ni är en skam för mänskligheten, och för Sverige. INGEN, ska behöva begränsa sitt liv för att DU ska känna dig trygg, för att DU ska skyddas från ett virus med skrattretande låg dödlighet. Är du rädd, sitt då hemma och ruttna, jag kommer inte stoppa dig. Men kom inte och kräv att andra ska göra detsamma, ditt egoistiska mähä. Och kom för helvete inte och kräv att dagens unga generation ska få hela sin framtid förstörd (plus hela sin ungdom också eftersom de inte tillåts leva sina liv) bara för att du är rädd.

Patetiska, själviska jävla människor, det är vad ni er.
Citera
2020-11-01, 15:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Det är väl där vi skiljer oss åt, vilken långsiktig skada en eventuell lockdown får, och det är det ju ingen som vet svaret på. I ett worst case scenario för ekonomin så finns ju risken att en lockdown tvingas bli så långvarig att vi snurrar ner i en spiral av ekonomisk depression som inte går att ta sig ur, och att det är ett öde värre än sjukdomen när det kommer till folkhälsa i det långa loppet. Ett icke fungerande samhälle är värre än ett samhälle som balanserar på gränsen. Det sistnämnda går det att återhämta sig ifrån, det första inte alls. Jag säger inte att det nödvändigtvis är som jag säger, det jag menar är ju att det är avvägningen politiker och folkhölsomyndigheter världen över behöver ta ställning till. Inget jag är avundsjuk på direkt... Jag vet inte om Sverige har gjort rätt eller fel, ingen kan veta det, däremot ser jag en trygghet i att det är våra experter som kommer med rekommendationerna och inte politiker som fattar kortsiktiga beslut för att blidka väljarna som inte heller är några experter. Sen kan experter också ha fel, som du påpekar, men deras gissningar är i alla fall kvalificerar sig och sträcker sig över ett perspektiv som är längre än det till nästa val.
I det långa loppet är ekonomin ointressant. Människan är anpassningsbar och vill överleva. Blir vi inte av med pandemin kommer vi att hitta sätt för att leva vidare.

Det stora problemet nu är pandemin. Människor insjuknar, dör, behöver vård. Samhället står inte stilla, men aktiviteterna stannar av. Detta får omedelbara konsekvenser.
Så prio ett är att mildra pandemins effekter, dvs stoppa smittspridningen.

Sen kommer den stora frågan: Kommer det en 3:e, 4:e etc våg?

Vaccin pratas det om. Men kommer det att funka - och framförallt; räcker det till alla?
Citera
2020-11-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Med små barn menar du under 3-4 år?

Under 10 i avtagande grad tänker jag mig (bla beroende på om de gått i förskola eller ej).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in