Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tack! Bra inlägg av dig. Du verkar ha en pragmatisk och lösningsorienterad syn på det hela och det tror jag är bra. Tror som sagt man måste inse att alla elever inte är skapade lika. Alla behöver olika former av stöd och det stödet kan nog variera högst centralt mellan olika ämnen. Sedan tror jag inte man ska utgå från att på-plats-undervisning alltid är det optimala för barn, oavsett om vi har pandemi eller inte. En del behöver maximal studiero och den återfinns nog sällan i skolan. Andra behöver stort stöd av lärarna, men det är inte heller alltid så lätt att få under en 40-minuterslektion där 30 andra elever också behöver stöd och varav 10 stycken ägnar sig åt att kasta sudd på varandra, eftersom de inte får någon hjälp...
Jag tror att många barn tom kan klara sig bättre hemma. Speciellt om de har engagerade föräldrar. Tyvärr låter det som så i debatten att barn far väldigt illa hemma. Att alla har alkoholiserade föräldrar som är arbetslösa och som varvar mellan att knarka och begå sexuella övergrepp och misshandla sina familjemedlemmar. De fallen finns naturligtvis, men att ta detta som argument för att inte erbjuda distansundervisning känns ju bra sjukt måste jag säga.
Om jag förstått fhms argumentation rätt så handlar det ju i första hand inte om de elever som kommer från hem med föräldrar med studievana, vilka nog är överrepresenterade i statistik över studiemotiverade elever, utan om de som kommer från hem med mindre studievana, och att de då riskerar att få mindre hjälp vid distansundervisning när det egentligen är de som behöver den mesta hjälpen. Det är naturligtvis ett grovt generaliserande, men i den frågan ger jag ändå fhm rätt. Det riskerar att sänka de elever som redan har det svårt i skolan, jag tror inte att det i första hand handlar om att föräldrarna skulle spöa på barnen och lägga knark i maten så att de kan begå sexuella övergrepp, om du ursäktar lite raljerande.
Men visst, en mer individanpassad skola skulle nog gynna många elever , pandemi eller ej. Där tror jag dock att det faller på en orimligt ökad arbetsbelastning på lärarna, som är hårt belastade redan som det är. En bra tanke, men en utopi är jag rädd.