2020-11-01, 13:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det var ju inte bara skolorna som var stängda, utan även arbetsplatserna där folk hade semester. Kollegorna Britt-Marie, 64, och Joel, 21, firar normalt inte semester ihop, men när de träffas på jobbet kan de smitta varandra, och föra vidare till varandras umgängeskretsar.
Så du tror att alla har semester samtidigt på sommaren? Den gemensamma nämnaren är just den att skolorna är stängda men inte arbetsplatserna.
Citera
2020-11-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag motsätter mig inte att Britt-Marie och Joel tar semester på obestämd tid. Om dom inte har samhällsviktiga yrken.

Och du betalar deras löner och arbetsgivaravgifter?
Citera
2020-11-01, 13:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så du tror att alla har semester samtidigt på sommaren? Den gemensamma nämnaren är just den att skolorna är stängda men inte arbetsplatserna.

Men för helvete släpp skolorna nu ditt inbilska åbäke! Det är bevisat och överbevisat att skolorna INTE någonstans är drivande i smittspridningen. Sanslöst vilka kretiner ni alarmister är..
Citera
2020-11-01, 13:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu är vi inne i den sega delen av vaccinutvecklingen. Så här långt kunde man damma av gamla modeller från SARS-1 och MERS och anpassa dem till covid. Vaccinfabriker har byggts, produktion är i gång vad jag förstått. Risken tar staterna och man måste kassera.

Men själva försöken går inte att påskynda av naturliga skäl. Det tar sin tid att följa vad som händer med försökskaninerna. Utvecklar de motstånd, får de biverkningar, hur svåra? Hittills verkar det gå bra på så sätt att det inte kommit storlarm som tvingat till nedläggning av något av försöken. Men återstår att se om vaccinen är bättre än saltlösning. Men jag är optimistisk fast vi är i ett tidigt stadium.

Största problemet med vaccinutvecklingen och en stor anledning till att det drar ut på tiden är att för få blivit smittade i testgrupperna. Samhällen stänger ner och spridningen minskar. Det har varit svårt att få fram säkra resultat när spridningen varit för liten. Sverige kunde ställa upp som frivillig försökskanin då man ändå inte tänkt bromsa spridningen.
Citera
2020-11-01, 13:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte på papper möjligtvis, men om Tegnell har båda Löfvéns öron så är det han som styr. Trodde t o m du skulle förstå det.

Va? Om det nu visar sig efterhand att Tegnell var rätt ute så är det inte en sådan ledare någon vill ha? Det skall se ut att vara rätt från början men vara fel när det sammanfattas? Eller vad menar du?

Det är också ett faktum att vi klarat oss bättre än Belgien med samma antal invånare som oss och en mer liknande demografi vad gäller invandrad befolkning.

Klarat oss bättre än Belgien? Vi ligger ju efter dem i utvecklingen och har gjort sedan i våras. Tror du inte att vi kommer att få det värre än vad det är nu?

Jag tycker att det är bra att ha långsiktiga åtgärder för folk, där har FHM rätt. Dock har de haft fel på så många punkter att det är närmast otroligt. Vi borde haft betydligt kraftigare åtgärder i början, som våra grannländer.
Citera
2020-11-01, 13:49
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Visar SVT en minskning av patienter pä IVA? Enligt covidstatistik så har det ökat från 56 i måndags, till 59 nu, vilket fortfarande är en jätteliten ökning om man ser till hur mycket de bekräftade fallen har ökat. Dock en stor ökning förra veckan, så visst statistik-brus lär vara inblandat, men som helhet ändå hyfsat lovande:
https://covidstatistik.se/iva#nuvarande-pa-iva
Nä, svt visar att det är en platå. Precis som du beskriver. Men fortsätter den trenden så kommer det ju minska snart. Statistiken för sverige är så pass stor att det inte borde vara tillfälligheter inblandat, men man vet nu aldrig.

Skollovet borde rimligen ha betydelse så helt ologiskt är det ju inte.
Citera
2020-11-01, 13:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Problemet är ju att folk inte tar ansvar.

Det kommer alltid finnas en liten del av befolkningen som skiter i rekommendationerna men jag tror de flesta tar dessa på allvar.

När de nya riktlinjerna kom i torsdags var det många i min bekantskap som direkt ställde in middagar, fester och kommer jobba mer hemma igen. Kan också lägga till att jag umgås med många som i vanliga fall hatar myndigheter och staten men förstår att dessa tider kräver att man som medborgare visar solidaritet med riskgrupperna.
Citera
2020-11-01, 13:54
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack! Bra inlägg av dig. Du verkar ha en pragmatisk och lösningsorienterad syn på det hela och det tror jag är bra. Tror som sagt man måste inse att alla elever inte är skapade lika. Alla behöver olika former av stöd och det stödet kan nog variera högst centralt mellan olika ämnen. Sedan tror jag inte man ska utgå från att på-plats-undervisning alltid är det optimala för barn, oavsett om vi har pandemi eller inte. En del behöver maximal studiero och den återfinns nog sällan i skolan. Andra behöver stort stöd av lärarna, men det är inte heller alltid så lätt att få under en 40-minuterslektion där 30 andra elever också behöver stöd och varav 10 stycken ägnar sig åt att kasta sudd på varandra, eftersom de inte får någon hjälp...
Jag tror att många barn tom kan klara sig bättre hemma. Speciellt om de har engagerade föräldrar. Tyvärr låter det som så i debatten att barn far väldigt illa hemma. Att alla har alkoholiserade föräldrar som är arbetslösa och som varvar mellan att knarka och begå sexuella övergrepp och misshandla sina familjemedlemmar. De fallen finns naturligtvis, men att ta detta som argument för att inte erbjuda distansundervisning känns ju bra sjukt måste jag säga.
Om jag förstått fhms argumentation rätt så handlar det ju i första hand inte om de elever som kommer från hem med föräldrar med studievana, vilka nog är överrepresenterade i statistik över studiemotiverade elever, utan om de som kommer från hem med mindre studievana, och att de då riskerar att få mindre hjälp vid distansundervisning när det egentligen är de som behöver den mesta hjälpen. Det är naturligtvis ett grovt generaliserande, men i den frågan ger jag ändå fhm rätt. Det riskerar att sänka de elever som redan har det svårt i skolan, jag tror inte att det i första hand handlar om att föräldrarna skulle spöa på barnen och lägga knark i maten så att de kan begå sexuella övergrepp, om du ursäktar lite raljerande.

Men visst, en mer individanpassad skola skulle nog gynna många elever , pandemi eller ej. Där tror jag dock att det faller på en orimligt ökad arbetsbelastning på lärarna, som är hårt belastade redan som det är. En bra tanke, men en utopi är jag rädd.
Citera
2020-11-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Av det jag hört råder det ingen tvekan att vaccinen fungerar alldeles utmärkt. Nu handlar det mest om formalia, om en månad kommer det köras ut brett vaccineraing till alla 70+. När pandemin ökat några veckor till och vi ser samma dödstal som i våras i UK Belgien m fl länder kommer ingen politiker att våga att inte nödgodkänna vaccin. Det ska verkligen bli spännande se vilket land förutom Ryssland som nödgodkänner vaccinet först. Jag tippar på att UK blir först i Europa, inte för inte AstraZeneca har sitt huvudkontor där.

Utan fråga om allt för mycket detaljer, men har du eller känner du någon med verkliga insikiter om att det är som du säger? Hoppas verkligen att du har rätt, men undrar om du verkligen vet, eller om du bara sitter framför datorn och letar efter de mest positiva nyheterna man kan hitta, på liknande sätt som många flashback-experter med ljus och lykta sökt så mycket negativa nyheter som möjligt de senaste nio månaderna?
För från officiellt håll verkar det inte alls lika positivt, Jan Albert sade igår i en aftonbladet-chat att han trodde på bred vaccinering först nästa vinter etc.
Citera
2020-11-01, 13:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Samtidigt riskerar man ju att förvärra ångesten hos dem genom att bekräfta deras oro med specialanpassningar. Jag är kluven. Om nåt positivt ska ses i den här situationen är det väl att många som genom sin livsstil själva orsakat att de ligger i en riskgrupp (även om det såklart finns folk som finns där av andra orsaker) kanske får en ögonöppnare och skärper till sig. Övervikt, högt blodtryck m.m. är ju inte bara en risk för Corona utan också för alla andra ”vanliga” sjukdomar vi utsätts för. Det verkar det ju inte finnas så mycket ångest över. Oro ska tas på allvar, men anpassningarna ska också ligga på en rimlig nivå för att inte vara kontraproduktiva på vare sig individuell nivå som på ett samhällsplan

Naturligtvis ska det vara rimligt, men om du anser det rimligt att en anhörig som är t ex lärare med en multisjuk familjemedlem hemma, ska utestängas från att få ersättning från FSK bara för att denna inte redan är anställd som assistent till sin anhörige, tycker jag att ditt resonemang är orimligt.

Det rör sig inte om väldigt många som är i en sådan situation. Många med sköra anhöriga kan utföra sitt arbete hemifrån och behöver därför ingen hjälp.

Jag tycker att du uttrycker dig märkligt när du säger att man inte ska förvärra ångesten? Hur är det att förvärra ångesten, vilken faktiskt grundar sig på fakta, om man låter dessa människor vara hemma för att skydda sin anhörige?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-01 kl. 14:11. Anledning: Kommatering, ja, jag vet
Citera
2020-11-01, 13:57
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Klarat oss bättre än Belgien? Vi ligger ju efter dem i utvecklingen och har gjort sedan i våras. Tror du inte att vi kommer att få det värre än vad det är nu?

Jag tycker att det är bra att ha långsiktiga åtgärder för folk, där har FHM rätt. Dock har de haft fel på så många punkter att det är närmast otroligt. Vi borde haft betydligt kraftigare åtgärder i början, som våra grannländer.
Sånär som på de senaste månaderna kan du alltså linjera upp våra kurvor med varandra. Vid vilka datum går detta?
Citera
2020-11-01, 13:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Precis!

Hela Europa stänger ner men håller skolorna öppna. Alla rapporter och data pekar på att barn inte driver smittspridningen.

Men du vet så klart bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in