2020-11-01, 12:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är oerhört fascinerande att människor kan ha så diametralt olika uppfattning om något. Du tycker att Tegnell besitter egenskaper som är viktiga för en ledare? En av de absolut viktigaste egenskaperna hos en ledare menar jag är tydlighet samt förmåga att med analys komma fram till rätt saker för att senare implementera dessa.

Tegnell har enligt mig ingetdera, han är otydlig och han har upprepade gånger dragit felaktiga slutsatser.

Många vill ha detaljerade uppgifter om avstånd och staten ska lösa allt. Han är Extremt tydlig att du måste ta ett individuellt ansvar själv. Folk klagar över fulla bussar som om staten ska lösa alla problem. Han är tydlig att DU måste ta ett eget ansvar och undvika den fulla bussen. DU måste offra dig och ta en tugga av bajsmackan.
Citera
2020-11-01, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är absolut ingen dröm. Det är jättebra om dom klarar sig ur detta på ett bra sätt. Du misslyckas dock med att förstå att det finns fler europeiska länder man kan jämföra sig med.

Vi ska jämföra oss med våra grannar som vi levt i symbios i evigheter. Våra grannar har återigen skyddat oss så vi har kunnat låtsas ha strategi. Danmark satte stopp för Italienflyget och räddade säkert Skåne initialt. Norge har sett till att smittan inte sprids längs den gränsen och så Finland från andra sidan även om de exporterade smitta till Umeå om jag inte missminner mig. De smittspridande somalierna har också fått det svårare att besöka klanmedlemmar i övriga Norden tack vare våra grannars åtgärder. Hade Sverige fått råda skulle hela Norden vara lika pestsmittat som Sverige nu.

ECDC-kartor

https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement
Citera
2020-11-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Skolorna sammanlänkar familjekonstellationer, det är jag helt övertygad om. Ahmed och Pernilla umgås inte om skolorna har lov. Barn är olika smittsamma. Över puberteten är dom nästan lika smittsamma som vuxna.
Vårt sommarlov är beviset. Vi låg på 40 döda i juni och sjönk till 3 i augusti.
Ett årslångt sommarlov kan dämpa smittan mer än lockdown och det är dessutom mycket billigare.

Det var ju inte bara skolorna som var stängda, utan även arbetsplatserna där folk hade semester. Kollegorna Britt-Marie, 64, och Joel, 21, firar normalt inte semester ihop, men när de träffas på jobbet kan de smitta varandra, och föra vidare till varandras umgängeskretsar.
Citera
2020-11-01, 12:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nu är det här ju egentligen inte rätt tråd att diskutera munskydd i, men rent instinktivt känns det ju som att de borde skydda något, märkligt nog så går det ju inte att tydligt se något sådant samband när så stora delar av Europa faktiskt har det som tvång. Det är nog nåt som framtiden får utvisa.

Jag håller med om att det teoretiskt skulle kunna gå att centralisera distansstudier, åtminstone på gymnasienivå. Problemet, som jag tror, är att den logistiska börda det skulle innebära inte kan lösas på det halvår som pandemin nu har pågått. Jag har ingen aning om det pratas om en sån lösning på Skolverket eller liknande, men det är ju något som framöver det kanske är bra att ha beredskap för. På högstadiet är jag mer tveksam, jag har även varit lärare för högstadielever, det är många där som definitivt behöver ett mer personligt stöd för att klara av uppgifterna. Det gäller då framförallt ma/no-ämnena som många tycker är svårt. Det är nog inte omöjligt att lösa, och frivillig distansundervisning kanske skulle funka för en del (men av erfarenhet vet jag att det inte handlar om så många i varje klass som skulle kunna hantera det i yngre tonåren).

Sen ska ju de rapporter som presenterats (och som jag har sett riktats direkt till dig bland annat) tas hänsyn till, just att yngre inte verkar fylla en spridande funktion när det kommer till samhällssmitta. Det är väl också något som vi får svar på om ett tag, men om det mesta pekar på att det ligger till så måste det ju tas med i beräkningarna. Sen kan jag hålla med dig om att barn som har föräldrar i dokumenterad riskgrupp bör kunna få tillåtelse till hemmastudier om det är praktiskt genomförbart. Om en familj är genuint oroad så innebär det säkert en stor stress för dem med vetskapen att barn riskerar att ta hem smitta. Om vi tittar på hur den allmänna attityden ser ut numer så verkar det dock inte vara så hemskt många det skulle gälla ändå. Är det något jag tycker man kan kritisera Sverige för så är det svårigheten att ta hänsyn till individuella fall. Nackdelen med ett så administrativt styrt samhälle (som dock har många andra positiva effekter)

Jag håller med dig i det du skriver, det Sverige bl a har misslyckats med är att ta fram adekvat skydd för dem i någon riskgrupp. Jag tänker då speciellt på lärare med underliggande sjukdom samt lärare med anhörig med riskfaktorer. Att som grundskolelärare ur riskgrupp eller med anhörig därur tvingas gå till ett arbete varje dag där det är omöjligt att hålla distans måste framkalla enorm ångest hos ett stort antal individer. Dessa har ingen möjlighet att arbeta hemma och det är omöjligt att få ersättning från FSK om du inte tedan arbetar som assisten till den i familjen som riskerar att bli svårt sjuk eller till och med avlida om denne blir smittad.

Att ha en anhörig som isolerat sig hemma medan du själv tvingas gå till arbetet som lärare varje dag är ju absurt. Dessutom är det åldrarna 10-49 där smittan verkar öka mest just nu och en lärare är omringad av dessa varje dag i form av kollegor och elever.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Varför inte lägga ner skolan helt?
Tänk vad många liv vi hade sparat.. inte ett enda barn kommer ju drunkna under skoltid.. ingen barn bli påkört på väg till eller ifrån skolan. Ingen mobbning i skolan osv osv.
Helt fantastiska resultat kunde vi uppnå.

Skolorna ska man helst inte röra. Finland och Norge försöker hålla smittspridningen på en låg nivå, då kan skolorna hållas öppna utan att de driver smittan. Är samhällspridningen låg så är det främst gruppen 18-29år som driver smittan. Barnfamiljerna är ofta dom som tar restriktionerna mest på allvar och dom som drabbas sent.

Men låter man det dra iväg så drabbas alla grupper i samhället och då blir skolorna drivande också. Då hjälper det inte mera att stänga annat om man låter skolorna vara öppna.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Många vill ha detaljerade uppgifter om avstånd och staten ska lösa allt. Han är Extremt tydlig att du måste ta ett individuellt ansvar själv. Folk klagar över fulla bussar som om staten ska lösa alla problem. Han är tydlig att DU måste ta ett eget ansvar och undvika den fulla bussen. DU måste offra dig och ta en tugga av bajsmackan.

Problemet är ju att folk inte tar ansvar.
Citera
2020-11-01, 12:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Skolorna sammanlänkar familjekonstellationer, det är jag helt övertygad om. Ahmed och Pernilla umgås inte om skolorna har lov. Barn är olika smittsamma. Över puberteten är dom nästan lika smittsamma som vuxna.
Vårt sommarlov är beviset. Vi låg på 40 döda i juni och sjönk till 3 i augusti.
Ett årslångt sommarlov kan dämpa smittan mer än lockdown och det är dessutom mycket billigare.

Delar din övertygelse. Det är precis så det ser ut. Hörde Tegnell säga att det ingen idé att stänga skolorna för barnen träffas ändå. Det är nog bara sant till en mycket liten del. Precis som du säger träffas inte Ahmed och Pernilla ändå. Ahmed träffar möjligen Mohammed, men Pernilla kommer bara träffa Lisa som är hennes bästis. De kan hänga ihop hela sommaren och egentligen inte träffa så många andra. På skolan där de går däremot träffas barn från F-9 och där går 1000 andra barn. Räcker då med Ahmed blir smittad på sitt jobb som lokalvårdare på St Görans sjukhus och att han sedan smittar sin son, som i sin tur träffar Mohammed, Reza och Amir så är snart hela skolan smittad. Inklusive dessa elevers föräldrar som sedan tar med sig smittan till sina arbetsplatser osv osv. Skolan driver inte smittan säger Tegnell. Jag är inte direkt övertygad beträffande hans påstående på den punkten.
Citera
2020-11-01, 12:48
Avstängd
Citat:
Det var det dummaste jag hört! Har du aldrig varit med om att en chef lämnar över mer ansvar till sina anställda?

Om det nu inte är värre i USA än vad det är i europa så gör knappast dom något fel som inte vi gör i europa. Då hjälper det inte heller att Fauci springer runt och gråter som en liten slyna likt Olsen i Sverige.

Det är inte så det fungerar jävla idiot.

Det är inte så att Löfven kan ge över ansvar till Tegnell att styra landet

Det är ingen som påstår att de gör mer fel än europa.
Den enda slynan här är du, Tegnells slyna.
Citera
2020-11-01, 12:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det argumentet åldras dåligt med tanke på hur många länder som haft en högre dödlighet trots mindre frihet. Det blir dessutom bara svagare och svagare för varje vecka som går.
Oavsett om det åldras dåligt är det ett faktum och en sådan ledare vill ingen ha. Det är också ett faktum att våra grannländer klarat sig bättre.
Citera
2020-11-01, 12:51
Medlem
raskenss avatar
Intressant. Det verkar som Vaccinet ger bättre skydd än genomgången sjukdom. Kanske dax köpa AstraZeneca aktier, Vi lever i spännande tider. Det är nog ganska hård press nu på myndigheter att godkänna vaccinet

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-coronavaccinen-ge-battre-skydd-an-om-man-varit-sjuk?utm_source=upday&utm_medium=referral
Senast redigerad av raskens 2020-11-01 kl. 12:53.
Citera
2020-11-01, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är inte så det fungerar jävla idiot.

Det är inte så att Löfven kan ge över ansvar till Tegnell att styra landet

Det är ingen som påstår att de gör mer fel än europa.
Den enda slynan här är du, Tegnells slyna.

Inte på papper möjligtvis, men om Tegnell har båda Löfvéns öron så är det han som styr. Trodde t o m du skulle förstå det.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Oavsett om det åldras dåligt är det ett faktum och en sådan ledare vill ingen ha. Det är också ett faktum att våra grannländer klarat sig bättre.

Va? Om det nu visar sig efterhand att Tegnell var rätt ute så är det inte en sådan ledare någon vill ha? Det skall se ut att vara rätt från början men vara fel när det sammanfattas? Eller vad menar du?

Det är också ett faktum att vi klarat oss bättre än Belgien med samma antal invånare som oss och en mer liknande demografi vad gäller invandrad befolkning.
Citera
2020-11-01, 12:55
Medlem
Citat:
Kostnader på 3 miljarder kronor om dagen i ett år för stängda skolor skulle såklart inte vara möjligt.

Kostnader för staten kan omöjligen uppgå till 3 milj per dag. Netto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in