2020-11-01, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Skolorna sammanlänkar familjekonstellationer, det är jag helt övertygad om. Ahmed och Pernilla umgås inte om skolorna har lov. Barn är olika smittsamma. Över puberteten är dom nästan lika smittsamma som vuxna.
Vårt sommarlov är beviset. Vi låg på 40 döda i juni och sjönk till 3 i augusti.
Ett årslångt sommarlov kan dämpa smittan mer än lockdown och det är dessutom mycket billigare.

Ja, det finns ju inte någon anledning att stressa barnen genom skolan, vi kommer att ha hög arbetslöshet i decennier framöver.
Citera
2020-11-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det argumentet åldras dåligt med tanke på hur många länder som haft en högre dödlighet trots mindre frihet. Det blir dessutom bara svagare och svagare för varje vecka som går.

Så du lever fortfarande på drömmen om att övriga Norden hinner ikapp oss. Dream on.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/
Citera
2020-11-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En del har mycket otur när de tänker:
https://sverigesradio.se/artikel/7589522

Tyvärr handlar det nog inte om otur..
Möjligtvis i lotteriet i genpoolen.
Citera
2020-11-01, 12:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En del har mycket otur när de tänker:
https://sverigesradio.se/artikel/7589522
Ja, man blir mörkrädd.
Citera
2020-11-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Skolorna sammanlänkar familjekonstellationer, det är jag helt övertygad om. Ahmed och Pernilla umgås inte om skolorna har lov. Barn är olika smittsamma. Över puberteten är dom nästan lika smittsamma som vuxna.
Vårt sommarlov är beviset. Vi låg på 40 döda i juni och sjönk till 3 i augusti.
Ett årslångt sommarlov kan dämpa smittan mer än lockdown och det är dessutom mycket billigare.

Varför inte lägga ner skolan helt?
Tänk vad många liv vi hade sparat.. inte ett enda barn kommer ju drunkna under skoltid.. ingen barn bli påkört på väg till eller ifrån skolan. Ingen mobbning i skolan osv osv.
Helt fantastiska resultat kunde vi uppnå.
Citera
2020-11-01, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så du lever fortfarande på drömmen om att övriga Norden hinner ikapp oss. Dream on.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

Det är absolut ingen dröm. Det är jättebra om dom klarar sig ur detta på ett bra sätt. Du misslyckas dock med att förstå att det finns fler europeiska länder man kan jämföra sig med.
Citera
2020-11-01, 12:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Sorry, blev så långt svar att jag tvungen att dela upp det...

Jag tror att den sociala biten är just knäckfrågan när det kommer till Sveriges strategi. Jag tror att om det inte hade varit ett problem hade i princip alla världens samhällen stängt ner under en månad eller två, och då haft ett mycket bättre utgångsläge. Sverige, rätt eller fel, räknade med att kostnaden i pengar och/eller folkhälsa skulle vara ännu större vid en nedstängning än vid ett mer öppet samhälle. Det är sant att vi hade en högre dödlighet i början, men nu brakar det ju loss även i länder som körde på ett mycket mer strikt spår. Tyvärr måste vi nog vänta ytterligare ett år eller två för att få svar på vilken strategi som var minst dålig. Tilläggas bör ju att den svenska lagstiftningen gör det svårt för myndigheter och ministrar att besluta om så stora förändringar självständigt. Kan i det här fallet ses som en svaghet, men i stort så är det ju för att skydda demokratin från ministerstyre m.m.

Jag tror också att vi är långt ifrån att ha sett det värsta och att spridningen kommer att fortsätta öka. Folk i allmänhet är alldeles för slappa, och det gäller inte bara svenskar. Dock ser ja faktiskt värdet i att ha lättare men konstanta restriktioner för att undvika demonstrationer och snudd på upploppsstämning som verkar pyra i andra länder som nu stänger ner igen. Det fungerar långt ifrån perfekt i Sverige, men detsamma kan ju sägas om de flesta länder i Europa. Jag hoppas naturligtvis också på ett fungerande vaccin helst igår, men jag inser också att det kommer att dröja länge innan tillräcklig allmän vaccinering blir en realitet, även om ett vaccin skulle godkännas nästa vecka. Jag ser det inte som rimligt att stänga ner redan nu i väntan på det. Om smittspridningen skulle gå upp kraftigt och vi vet att vaccinet kommer att distribueras inom en månad kanske jag kan tycka att en nedstöngning inte är orimlig, men vi är långt därifrån nu, tyvärr

Intressanta tankar. Jag är nog för nedstängning något mer än vad du tycks vara. Jag tror ju inte att vi behöver gå under för att vi "stänger ned" några månader. Mycket mer hade kunnat göras. Tex det här med distansundervisning. Man hade ju kunnat förbereda det under sommaren. Den här andra vågen hade lätt kunnat förutses, genom att titta på hur alla andra pandemier sett ut.
Studera denna smittkurva rörande spanska sjukan exempelvis. Covid19 uppvisar skrämmande likheter
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan#/media/Fil:1918_spanish_flu_waves.gif

Tyvärr gick ju FHM och Tegnell ut och sa att en andra våg var mycket osannolik. Nu är den andra vågen här. Sen vet vi att vården inte kommer fixa en våg som är flera gånger värre än den första och det är dit vi av allt att döma är på väg mot. Det är bara att titta på hur det ser ut i omvärlden. De åtgärder som vidtas nu i Sverige kommer inte stoppa det här på långa vägar. Vet knappt ens om man kan kalla det för åtgärder. Närmast symbolpolitiska rekommendationer kan man säga. Efterlevnaden är dessutom inte den bästa. Jag tror det behövs betydligt hårdare tag om man ska kunna vända det här. Det hela är en kamp mot klockan. Precis som du säger behöver vi vaccin - helst igår. Jag efterlyser proaktiva åtgärder. Tycker inte vi ska behöva vänta till det spårat ur fullständigt innan vi stänger ned. Ser inget egenvärde i att massvis av människor blir svårt sjuka för att kunna rädda ekonomin några veckor längre. Det priset är på tok för högt för folkhälsan och det kommer gå ut över ekonomin på lång sikt. Rehab-behovet kommer bli gigantiskt för dessa grupper. Till det har vi det sociala lidandet.
Citera
2020-11-01, 12:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tyvärr handlar det nog inte om otur..
Möjligtvis i lotteriet i genpoolen.

Återigen sådana muppar som vill visa upp sina tillkortakommanden i media för hela landet. Varför varför ringer man tidningen om man nu gör på detta viset? Varför!!? Vad vill man uppnå?
Citera
2020-11-01, 12:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som tidigare; en 2x skillnad i smittdos är marginell.

Det fanns ju spekulationer om att ju större dos desto sjukare blir man.
Citera
2020-11-01, 12:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men våran statsminister har uppenbarligen gett Tegnell ett väldigt stort ansvar. Det skulle vara sorgligt om han inte lyckades hålla mer än två tankar i huvudet samtidigt då. Fauci är en enkelspårig individ, Tegnell besitter egenskaper som är viktiga för en ledare.

Jag kan inte se att utvecklingen i USA skulle vara så värst mycket värre än vad den är i dom flesta europeiska länder också?

Det är oerhört fascinerande att människor kan ha så diametralt olika uppfattning om något. Du tycker att Tegnell besitter egenskaper som är viktiga för en ledare? En av de absolut viktigaste egenskaperna hos en ledare menar jag är tydlighet samt förmåga att med analys komma fram till rätt saker för att senare implementera dessa.

Tegnell har enligt mig ingetdera, han är otydlig och han har upprepade gånger dragit felaktiga slutsatser.
Citera
2020-11-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns en undersökning som ni borde läsa:

Faktum är fortfarande att det är ett försvinnande litet antal individer som blivit återinfekterade. Även om antikropparna försvinner så ger sannolikt t-cellerna immunitet. Sannolikt är det också så att de som tidigare haft något av corona-förkylningsvirusen klarar sig undan covid-19, med inga eller mycket lindriga symptom.
Det är inte uteslutet att bli återinfekterad av corona efter ett halvår, det är inte heller uteslutet att ramla och slå i huvudet när man kliver ur sängen på morgonen.
Citera
2020-11-01, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är oerhört fascinerande att människor kan ha så diametralt olika uppfattning om något. Du tycker att Tegnell besitter egenskaper som är viktiga för en ledare? En av de absolut viktigaste egenskaperna hos en ledare menar jag är tydlighet samt förmåga att med analys komma fram till rätt saker för att senare implementera dessa.

Tegnell har enligt mig ingetdera, han är otydlig och han har upprepade gånger dragit felaktiga slutsatser.

Tydlighet tycker jag att han besitter. Däremot är det ett omöjligt uppdrag för honom att lyckas få ”de trögfattades förening” att förstå vad han säger.

Mer och mer tyder på att hans val om en mer öppen strategi var rätt väg att gå. Det finns ju oerhört många exempel på länder med hårdare restriktioner än oss som både varit och är i ett värre läge än oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in