2020-11-01, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det ser ju inte särskilt bra ut i stora delar av Europa heller, så det är inte mycket till förmildrande omständighet. Men USA ser faktiskt väldigt illa ut, just precis nu.

Antalet smittade i USA ökar kraftigt. Nästan en dubblering senaste månaden:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-02..latest&country=~USA&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=tot al_cases&pickerSort=desc

antalet tester har inte alls samma utveckling. Det har i princip varit konstant nivå av testning under hela oktober:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-02..latest&country=~USA&region=World&testsMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=tot al_cases&pickerSort=desc

Det som hänt är att andelen positiva ökat dramatiskt. Det har ökat med 50% på bara två veckor:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-02..latest&country=~USA&region=World&positiveTestR ate=true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetri c=total_cases&pickerSort=desc

Det är en riktig shitstorm. Belgien, men trettio gånger fler människor, och en världsunik överviktsproblematik.

Smittan ökar ju som sagt med samma fart i många europeiska länder också, även andelen positiva ökar i hög fart här.

Att USA är ett land med dumfeta människor kan man knappast skylla på Trump, det är inte direkt så att det är under dom 4 senaste åren folk blivit feta där.

Fauci är en fjant som inte borde försöka påverka valutgången.
Citera
2020-11-01, 12:00
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack!

Jag tror misstaget rörande resonemanget kring den falska tryggheten för munskydden är att man klumpar samman alla typer av munskydd under samma tak. De enkla munskydden skyddar ju främst omgivningen från att smittas, inte bäraren. Detta för att utandningsluften inte når lika långt. Ska man skydda bäraren från att bli smittad krävs ju minst FFP2/N95, men ännu hellre FFP3/N99. När man ser på TV från andra länder är det bara en minoritet som bär dessa lite högre klassade skydd. De flesta springer omkring med kirurgmasker och de ger inte något jättebra skydd mot smitta, men ändå något.

Vad gäller distansundervisning och hur den kan läggas upp förstår jag att det innebär en del merarbete. Frågan är dock om varenda lärare behöver göra detta. En poäng med distansundervisning borde ju vara att den går att rikta till en mängd elever samtidigt.
Material, studieanvisningar, instruktionsfilmer, undervisningsfilmer etc borde gå att ladda upp centralt. Likaså produktionen av det här materialet. Läroplanen i grundskolan är standardiserad. Läser man om svensk medeltidshistoria eller hinduism i religion, eller amerikansk geografi, borde man bara kunna välja undervisningsfilmer med det temat. Sedan kan man läsa om dessa saker i studiematerial. Matematik är samma sak. Instruktionsfilm kring hur man löser problem. Sedan vanliga räknetal som eleverna kan sitta hemma och klura på. Skillnaden mellan hur man arbetar i skolan borde inte behöva vara jättestor. Ser egentligen bara två saker som är lite svårare att lösa. Dels handlar det om prov/tentamen, men kanske går dessa saker att anordna smittsäkert också. Stryper man all på plats undervisning, uppstår väldigt mycket tid i skolan. Klassrummen skulle kunna göras coronasäkrade, där kanske 1/3 eller 1/4 av eleverna samtidigt får vistas i klassrummen enbart för att tentera. Möjligen med klassade munskydd på. Allt för att minska smittrisken.

Sedan har vi förstås det här med det sociala. Det är nog nästan värst skulle jag tro. Å andra sidan kanske det är något man får ta så som läget ser ut nu? Jag hoppas verkligen att vi får tillgång till ett vaccin under första halvåret nästa år.

Fortsätter Sverige som vi har gjort är jag rädd att det här kommer att spåra ur nu under november och december. Att det kommer bli fullt på sjukhusen och att fruktansvärt många kommer att dö, eftersom fruktansvärt många kommer att bli smittade. Väldigt många får ju också svåra symtom, även efter genomgången smitta. Många får troligen men för livet. Så många som 20% får ju dessa symtom. Frågan är hur länge det kommer sitta i. Man tror dessvärre att fruktansvärt många får kroniska skador. Inte så roligt det heller. Själv skulle jag vilja sätta så mycket av samhällslivet på sparlåga eller paus till dess att vi har ett vaccin. Då säger många att vaccin inte är 100% säkert och så är det väl. Jag tror ändå (av det som rapporterats) kring testen att dessa vaccin är väl fungerande. Uppnår vi 80% skydd är det ändå väldigt bra. Väljer 75% att vaccinera sig kommer över 50% att vara immuna mot sjukdomen. Ligger då R-talet under 2, vilket allt pekar på kommer sjukdomen i princip dö ut. Dit kommer vi aldrig utan vaccin. Sedan är det förstås bra om vaccinen är ännu effektivare och ännu fler tar dem. Skyddar vaccin till 95% och 95% väljer vaccination kommer ju 9 av 10 att vara immuna. Då kommer viruset inte ha en chans att sprida sig. Då kan vi verkligen prata om ströfall. Då kommer Corona vara lika vanligt problem som böldpest är nu, dvs obefintligt. För 300 år sedan dog 50% av befolkningen i stockholm i en böldpestpandemi. Vem är rädd för den sjukdomen idag?

Sorry, blev så långt svar att jag tvungen att dela upp det...

Jag tror att den sociala biten är just knäckfrågan när det kommer till Sveriges strategi. Jag tror att om det inte hade varit ett problem hade i princip alla världens samhällen stängt ner under en månad eller två, och då haft ett mycket bättre utgångsläge. Sverige, rätt eller fel, räknade med att kostnaden i pengar och/eller folkhälsa skulle vara ännu större vid en nedstängning än vid ett mer öppet samhälle. Det är sant att vi hade en högre dödlighet i början, men nu brakar det ju loss även i länder som körde på ett mycket mer strikt spår. Tyvärr måste vi nog vänta ytterligare ett år eller två för att få svar på vilken strategi som var minst dålig. Tilläggas bör ju att den svenska lagstiftningen gör det svårt för myndigheter och ministrar att besluta om så stora förändringar självständigt. Kan i det här fallet ses som en svaghet, men i stort så är det ju för att skydda demokratin från ministerstyre m.m.

Jag tror också att vi är långt ifrån att ha sett det värsta och att spridningen kommer att fortsätta öka. Folk i allmänhet är alldeles för slappa, och det gäller inte bara svenskar. Dock ser ja faktiskt värdet i att ha lättare men konstanta restriktioner för att undvika demonstrationer och snudd på upploppsstämning som verkar pyra i andra länder som nu stänger ner igen. Det fungerar långt ifrån perfekt i Sverige, men detsamma kan ju sägas om de flesta länder i Europa. Jag hoppas naturligtvis också på ett fungerande vaccin helst igår, men jag inser också att det kommer att dröja länge innan tillräcklig allmän vaccinering blir en realitet, även om ett vaccin skulle godkännas nästa vecka. Jag ser det inte som rimligt att stänga ner redan nu i väntan på det. Om smittspridningen skulle gå upp kraftigt och vi vet att vaccinet kommer att distribueras inom en månad kanske jag kan tycka att en nedstöngning inte är orimlig, men vi är långt därifrån nu, tyvärr
Citera
2020-11-01, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, lika otydlig som Löfven men mer artikulerad än Löfven vilket gör att då Tegnell pratar utan att svara på frågor låter det vederhäftigt och folk tror att de inte förstår och vågar inte ifrågasätta. Det har funnits sådana ledare och följare i modern historia också. Refaat-el-Sayeed exempelvis. Ingen begrep vad han sa så alla trodde att måste vara ett geni. Årets svensk var han väl också. Det brukar ju vara ett varningstecken. Den svenska flocken lär sig aldrig.

Jag tänkte mer på förmågan att fatta oerhört tuffa beslut som rör människoliv.
Citera
2020-11-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tänkte mer på förmågan att fatta oerhört tuffa beslut som rör människoliv.

Som att kasta 6000 under bussen genom att vänta och se vad andra länder gör och därigenom vara sen på bollen. Imponerande. En sådan ledare vill man ju ha.
Citera
2020-11-01, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Som att kasta 6000 under bussen genom att vänta och se vad andra länder gör och därigenom vara sen på bollen. Imponerande. En sådan ledare vill man ju ha.

Det argumentet åldras dåligt med tanke på hur många länder som haft en högre dödlighet trots mindre frihet. Det blir dessutom bara svagare och svagare för varje vecka som går.
Citera
2020-11-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du menar antalet konstaterade nya fall.
Men för att konstatera ett nytt fall, måste man ju ha någon indikation - oftast resultat av ett test.
Så alla som inte blir testade - kan ju vara hemma och sjuka.
Vilket är förhållandet mellan konstaterade testade fall - och totala antalet smittade?

Värst i världen är väl Tjeckien. Där ligger antalet positiva svar på över 33% - dvs en tredjedel av befolkningen är smittade kan man anta, ifall testningen är jämnt fördelad.
Men om både smitta och tester bara sker i en större tätort, vet man ju inte hur det ser ut i landet.

Så min gissning är att smittökningen är mycket större. Flera miljoner om dan?

Över hela världen lär det smittas ett par miljoner om dagen, minst. Sedan har ju givetvis inte 33% av Tjeckiens befolkning Corona, då de som testas antingen själva har symptom, bor tillsammans med någon som är smittad etc. Iofs finns det väl även de som inte tillhör någon av dessa kategorier, fotbollsspelare etc. Men långt ifrån 33% av befolkningen är smittad, även om mörkertalet fortfarande är mycket stort.
Citera
2020-11-01, 12:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Var finns bevisen för att immunitet inte funkar?
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Nej. Allt tyder på att några enstaka personer av de många miljoner som varit infekterade har blivit infekterade igen såhär 10 månader in i pandemin. Allt talar ju istället för att immunitet är robust och långvarig för 99%+ av alla som blivit infekterade.

Här finns en undersökning som ni borde läsa:

Citat:
Coronavirus: Antibodies fall rapidly after COVID infection, dashing hopes of herd immunity - study

Results of the REACT-2 study showed that 6% of people had antibodies to the virus around the time lockdown was eased in late June and early July. But by the start of the second wave last month, this dropped to just 4.4%.

Professor Helen Ward, one of the researchers, said the new results strongly suggest that herd immunity is unachievable. "It's not something you can use as a strategy for infection control [for COVID-19] in the population."

https://news.sky.com/story/coronavirus-herd-immunity-hopes-dashed-as-study-shows-covid-19-antibodies-fall-rapidly-after-recover y-12115510
Citat:
Ny forskning gör gällande att antikropparna hos de som blivit friska från covid-19 minskade bland britter efter att nedstängningsreglerna lättats under sommaren, skriver Sky News.

I stället för att immuniteten byggts upp hos de personer som hade antikroppar under den tiden, som forskarna hade hoppats på, så sjönk den istället, skriver Sky News.

När Storbritannien lättade på sin nedstängning i slutet av juni och början av juli hade 6 procent i studien antikroppar. När den så kallade andra vågen av viruset inleddes i september sjönk den siffran till 4,4 procent.

Det här tyder på att flockimmunitet inte går att uppnå, enligt en av forskarna som gjort studien.

– Det är inte något du kan använda som strategi för att få kontroll över infektionen i befolkningen, säger professor Helen Ward.

Resultaten från studien kan också innebära att fler kan komma att bli återinfekterade av coronaviruset, skriver Sky News.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-11-01, 12:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nu är det här ju egentligen inte rätt tråd att diskutera munskydd i, men rent instinktivt känns det ju som att de borde skydda något, märkligt nog så går det ju inte att tydligt se något sådant samband när så stora delar av Europa faktiskt har det som tvång. Det är nog nåt som framtiden får utvisa.

Jag håller med om att det teoretiskt skulle kunna gå att centralisera distansstudier, åtminstone på gymnasienivå. Problemet, som jag tror, är att den logistiska börda det skulle innebära inte kan lösas på det halvår som pandemin nu har pågått. Jag har ingen aning om det pratas om en sån lösning på Skolverket eller liknande, men det är ju något som framöver det kanske är bra att ha beredskap för. På högstadiet är jag mer tveksam, jag har även varit lärare för högstadielever, det är många där som definitivt behöver ett mer personligt stöd för att klara av uppgifterna. Det gäller då framförallt ma/no-ämnena som många tycker är svårt. Det är nog inte omöjligt att lösa, och frivillig distansundervisning kanske skulle funka för en del (men av erfarenhet vet jag att det inte handlar om så många i varje klass som skulle kunna hantera det i yngre tonåren).

Sen ska ju de rapporter som presenterats (och som jag har sett riktats direkt till dig bland annat) tas hänsyn till, just att yngre inte verkar fylla en spridande funktion när det kommer till samhällssmitta. Det är väl också något som vi får svar på om ett tag, men om det mesta pekar på att det ligger till så måste det ju tas med i beräkningarna. Sen kan jag hålla med dig om att barn som har föräldrar i dokumenterad riskgrupp bör kunna få tillåtelse till hemmastudier om det är praktiskt genomförbart. Om en familj är genuint oroad så innebär det säkert en stor stress för dem med vetskapen att barn riskerar att ta hem smitta. Om vi tittar på hur den allmänna attityden ser ut numer så verkar det dock inte vara så hemskt många det skulle gälla ändå. Är det något jag tycker man kan kritisera Sverige för så är det svårigheten att ta hänsyn till individuella fall. Nackdelen med ett så administrativt styrt samhälle (som dock har många andra positiva effekter)

Tack! Bra inlägg av dig. Du verkar ha en pragmatisk och lösningsorienterad syn på det hela och det tror jag är bra. Tror som sagt man måste inse att alla elever inte är skapade lika. Alla behöver olika former av stöd och det stödet kan nog variera högst centralt mellan olika ämnen. Sedan tror jag inte man ska utgå från att på-plats-undervisning alltid är det optimala för barn, oavsett om vi har pandemi eller inte. En del behöver maximal studiero och den återfinns nog sällan i skolan. Andra behöver stort stöd av lärarna, men det är inte heller alltid så lätt att få under en 40-minuterslektion där 30 andra elever också behöver stöd och varav 10 stycken ägnar sig åt att kasta sudd på varandra, eftersom de inte får någon hjälp...
Jag tror att många barn tom kan klara sig bättre hemma. Speciellt om de har engagerade föräldrar. Tyvärr låter det som så i debatten att barn far väldigt illa hemma. Att alla har alkoholiserade föräldrar som är arbetslösa och som varvar mellan att knarka och begå sexuella övergrepp och misshandla sina familjemedlemmar. De fallen finns naturligtvis, men att ta detta som argument för att inte erbjuda distansundervisning känns ju bra sjukt måste jag säga.
Citera
2020-11-01, 12:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Va, jag hade fått med mig att han har backat och ändra sitt uttalande men jag hade missat ordet nog. Han är som en trotsig unge som man kräver ska säga förlåt.
Och det där med att ha hunnit ett snäpp till? Säkert, så förvånande har inte senaste veckans utveckling varit. Han har blivit tillrättavisad, helt kart.
Ja, det är sjukt. När han uttalar någonting finns det alltid en osäkerhet kring vad han egentligen menar och de ord han använder gör att budskapen tolkas precis som personen själv vill. Detta t ex som han först sa om bus och godis fungerar ju som så att människor skulle ha gjort nästan som vanligt, anser jag.

– Det går säkert att knacka på på ett säkert sätt, även i år, men då måste man verkligen tänka igenom det ordentligt, sade han.”
Citera
2020-11-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Storbritannien väljer att stänga ned väldigt mycket nu. Jag förstår varför och jag tycker det är rätt nivå på nedstängningen, men en sak gör mig ändå väldigt fundersam. Man stänger inte ned skolan.

Skolan som är så stor arena. Man brukar ju säga att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Genom att hålla skolorna öppna som vanligt länkar man ju samman familj till familj. Frågan är då om de andra åtgärderna gör så pass stor nytta då?

På ett sätt blir ju Storbritannien ett intressant exempel att följa nu. Droppar smittan med 95% nu på 10-14 dagar (vilket den borde göra vid karantän), om man nu håller strikt karantän. Ja, då fungerar det sannolikt att hålla skolorna öppna. Gör den det inte borde det vara ett bevis på att skolorna i stor grad faktiskt bidrar till smittspridningen, då skolorna är det egentliga undantaget från denna nedstängning.

Vid en sådan totalnedstängning borde resultat komma tämligen snabbt. Kanske får vi nu det slutgiltiga svaret på huruvida barn är drivande i detta eller inte?

Skolorna sammanlänkar familjekonstellationer, det är jag helt övertygad om. Ahmed och Pernilla umgås inte om skolorna har lov. Barn är olika smittsamma. Över puberteten är dom nästan lika smittsamma som vuxna.
Vårt sommarlov är beviset. Vi låg på 40 döda i juni och sjönk till 3 i augusti.
Ett årslångt sommarlov kan dämpa smittan mer än lockdown och det är dessutom mycket billigare.
Citera
2020-11-01, 12:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har ju redan beskrivit hur det går till, men gör ett nytt försök.

Företaget som byggnadsarbetarna (det är många olika yrkesgrupper och många olika företag) är anställda i ser till att leverera den utrustning och det material som behövs och lagbasen ansvarar sedan för att beställa förbrukningsmaterial löpande.
Ett bygge pågår ofta i minst ett år så det är ju inte så att man ska till en ny plats dagligen.

Tror du att sjukvårdspersonal bär med sig sjukvårdsutrustning på tunnelbanan?
Tror du att metallarbetaren bär med sig svets och svarv?

Det är många yrkesgrupper som har behov av att transportera sig med gemensamma färdmedel även i coronatider. Oftast finns det inte ens möjlighet för alla att parkera vid sin arbetsplats om alla verkligen skulle ta egen bil.

Nu låter det som att alla byggnadsarbetare bara ägnar sig åt storbyggen. Min erfarenhet är snarare att jag ser alla dess byggjobbilar överallt. Elektriker, rörmokare, plattsättare, målare - you name it. Merparten håller inte på med samma byggen i åratal utan är på en plats en dag och en annan plats en annan dag. Tag alla villabyggen. Hur länge är en elektriker där. Högst ett par dagar. Samma för målare, plattsättare osv. Snickare är där längre, men de har oftast med sig sina verktyg.
Citera
2020-11-01, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Skolorna sammanlänkar familjekonstellationer, det är jag helt övertygad om. Ahmed och Pernilla umgås inte om skolorna har lov. Barn är olika smittsamma. Över puberteten är dom nästan lika smittsamma som vuxna.
Vårt sommarlov är beviset. Vi låg på 40 döda i juni och sjönk till 3 i augusti.
Ett årslångt sommarlov kan dämpa smittan mer än lockdown och det är dessutom mycket billigare.

Kostnader på 3 miljarder kronor om dagen i ett år för stängda skolor skulle såklart inte vara möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in