2020-11-01, 11:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag ser sällan byggjobbare i kollektivtrafiken. De är väldigt sällsynta där.
Ja, ungefär lika sällsynta som att du ser några av de många hundra tusen vårdanställda vårdanställda eller någon av de många hundra tusen metallarbetarna.

Varifrån har du fått din märkliga syn att just byggnadsarbetare inte tvättar sig och byter om innan de lämnar jobbet?
Citera
2020-11-01, 11:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, ungefär lika sällsynta som att du ser några av de många hundra tusen vårdanställda vårdanställda eller någon av de många hundra tusen metallarbetarna.

Varifrån har du fått din märkliga syn att just byggnadsarbetare inte tvättar sig och byter om innan de lämnar jobbet?

Erfarenhet.
Citera
2020-11-01, 11:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det där spänner utanför mitt kompetensområde. Lyssnade bara på det som Matti Sällberg sa i intervjun. Som jag uppfattar det är att man kan se det som själva transportvägen in i cellerna. Blir man immun redan där kommer vaccinet inte att fungera. Astra kör den vägen, men inte Pfizer. Astra är alltså mer av en trestegsraket, där Pfizer bara kör två steg. Första steget kommer bara fungera en gång. Sedan blir man immun. Behöver man då fler doser efter något år, kommer man inte att kunna ta Astras vaccin en gång till. Frågan är om det kan komma att innebära problem i framtiden? Eller så har jag missförstått alltihopa, men ungefär det budskapet uppfattade jag att Sällberg gav.
Jag är lite osäker, men jag har för mig att det händer att man ger två doser av olika typer av vaccin redan idag för vissa sjukdomar.
Citera
2020-11-01, 11:39
Medlem
Citat:
Och hur får de dit allt material och verktyg då? Tar de med dem på tunnelbanan menar du?
Nu är du oseriös. Byggjobbare bär inte runt på sina verktyg. De finns på byggarbetsplatsen. Byggjobbare är inte samma sak som hantverkare.
Citera
2020-11-01, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är precis det Fauci gör tillskillnad från Tegnell och Trump.

Du snackar om att Fauci blandar in sig i politik, tegnell ska inte ta hänsyn till en större bild.
Han jobbar på FHM inte som statsminister.

Men våran statsminister har uppenbarligen gett Tegnell ett väldigt stort ansvar. Det skulle vara sorgligt om han inte lyckades hålla mer än två tankar i huvudet samtidigt då. Fauci är en enkelspårig individ, Tegnell besitter egenskaper som är viktiga för en ledare.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Han har ju rätt i att USA:s läge är fruktansvärt illa. På graferna ser det ut som att man är på väg in i en katastrof. Det måste vara extremt frustrerande för Fauci att bli motarbetad och underminerad av sin chef, samtidigt som man försöker lägga skulden på honom, och landet är på väg i en katastrof.

Jag kan inte se att utvecklingen i USA skulle vara så värst mycket värre än vad den är i dom flesta europeiska länder också?
Senast redigerad av trazke 2020-11-01 kl. 11:45.
Citera
2020-11-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Här de senaste från forskarna som kom i samband med dödsfallet i Brasilien. Har inte hunnit läsa.

https://assets.researchsquare.com/files/rs-94837/v1/bb7a369c-a69d-460e-be49-e0ecc3cd3e93.pdf
Vid en överblick verkar det vara ungefär det man visste. Man ser nåt sorts svar i laboratorium på cellnivå.

Det ska bli väldigt intressant att läsa hur det faller ut statistiskt i populationen.
Citera
2020-11-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är lite osäker, men jag har för mig att det händer att man ger två doser av olika typer av vaccin redan idag för vissa sjukdomar.
För väldigt många sjukdomar. Exempelvis TBE måste uppdateras runt vart tredje år så att inte kroppens immunförsvar tappar minnet. Det beror helt på vilken typ av virus/bakterie det är.

Immunförsvaret kapsal ibland in virus i kroppen (eller om det är virusen som flyr immunförsvaret), ofta i nervceller. Detta gör att man får ett långt skydd mot dessa virus då kroppen har en minnesreserv.

Andra virus utsätts du ofta för och då får man en boost pga att kroppen inser att immuniteten fortfarande behövs (nyproduktion av antikroppar startas upp).

Andra virus muterar så snabbt att kroppen inte tjänar på att komma ihåg dem efter att antikropparna går ur.

Beroende på virus typ så behövs helt enkelt olika typer av vacciner. Detta är en av orsakerna till att man försöker klippa in strängar av ett virus i ett annat, dvs för att få immunförsvaret att agera på ett annat sätt än det normalt sett skulle göra för det viruset man vill skydda sig emot.
Citera
2020-11-01, 11:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det där spänner utanför mitt kompetensområde. Lyssnade bara på det som Matti Sällberg sa i intervjun. Som jag uppfattar det är att man kan se det som själva transportvägen in i cellerna. Blir man immun redan där kommer vaccinet inte att fungera. Astra kör den vägen, men inte Pfizer. Astra är alltså mer av en trestegsraket, där Pfizer bara kör två steg. Första steget kommer bara fungera en gång. Sedan blir man immun. Behöver man då fler doser efter något år, kommer man inte att kunna ta Astras vaccin en gång till. Frågan är om det kan komma att innebära problem i framtiden? Eller så har jag missförstått alltihopa, men ungefär det budskapet uppfattade jag att Sällberg gav.
Problemet med tekniken är att du kan ha antikroppar mot själva adenoviruset sedan tidigare om man använder en mänsklig variant. Det ryska försöker komma runt detta genom att ha två doser med olika adenovirus. Om inte den ena dosen tar så gör förhoppningsvis den andra. Astra-Zeneca kör med ett apvirus där någon immunitet hos människan inte finns. Men för alla adenovirusvacciner gäller det att man utvecklar antikroppar mot själva adenoviruset vilket gör vaccinet mindre mottagligt hos den som redan blivit vaccinerad av samma vaccin tidigare.

Det finns andra vektorvacciner där man har något annat virus som bärare t.ex. Newcastlesjukan som inte finns hos människan.
Citera
2020-11-01, 11:45
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Tack!

Jag tror misstaget rörande resonemanget kring den falska tryggheten för munskydden är att man klumpar samman alla typer av munskydd under samma tak. De enkla munskydden skyddar ju främst omgivningen från att smittas, inte bäraren. Detta för att utandningsluften inte når lika långt. Ska man skydda bäraren från att bli smittad krävs ju minst FFP2/N95, men ännu hellre FFP3/N99. När man ser på TV från andra länder är det bara en minoritet som bär dessa lite högre klassade skydd. De flesta springer omkring med kirurgmasker och de ger inte något jättebra skydd mot smitta, men ändå något.

Vad gäller distansundervisning och hur den kan läggas upp förstår jag att det innebär en del merarbete. Frågan är dock om varenda lärare behöver göra detta. En poäng med distansundervisning borde ju vara att den går att rikta till en mängd elever samtidigt.
Material, studieanvisningar, instruktionsfilmer, undervisningsfilmer etc borde gå att ladda upp centralt. Likaså produktionen av det här materialet. Läroplanen i grundskolan är standardiserad. Läser man om svensk medeltidshistoria eller hinduism i religion, eller amerikansk geografi, borde man bara kunna välja undervisningsfilmer med det temat. Sedan kan man läsa om dessa saker i studiematerial. Matematik är samma sak. Instruktionsfilm kring hur man löser problem. Sedan vanliga räknetal som eleverna kan sitta hemma och klura på. Skillnaden mellan hur man arbetar i skolan borde inte behöva vara jättestor. Ser egentligen bara två saker som är lite svårare att lösa. Dels handlar det om prov/tentamen, men kanske går dessa saker att anordna smittsäkert också. Stryper man all på plats undervisning, uppstår väldigt mycket tid i skolan. Klassrummen skulle kunna göras coronasäkrade, där kanske 1/3 eller 1/4 av eleverna samtidigt får vistas i klassrummen enbart för att tentera. Möjligen med klassade munskydd på. Allt för att minska smittrisken.

Sedan har vi förstås det här med det sociala. Det är nog nästan värst skulle jag tro. Å andra sidan kanske det är något man får ta så som läget ser ut nu? Jag hoppas verkligen att vi får tillgång till ett vaccin under första halvåret nästa år.

Fortsätter Sverige som vi har gjort är jag rädd att det här kommer att spåra ur nu under november och december. Att det kommer bli fullt på sjukhusen och att fruktansvärt många kommer att dö, eftersom fruktansvärt många kommer att bli smittade. Väldigt många får ju också svåra symtom, även efter genomgången smitta. Många får troligen men för livet. Så många som 20% får ju dessa symtom. Frågan är hur länge det kommer sitta i. Man tror dessvärre att fruktansvärt många får kroniska skador. Inte så roligt det heller. Själv skulle jag vilja sätta så mycket av samhällslivet på sparlåga eller paus till dess att vi har ett vaccin. Då säger många att vaccin inte är 100% säkert och så är det väl. Jag tror ändå (av det som rapporterats) kring testen att dessa vaccin är väl fungerande. Uppnår vi 80% skydd är det ändå väldigt bra. Väljer 75% att vaccinera sig kommer över 50% att vara immuna mot sjukdomen. Ligger då R-talet under 2, vilket allt pekar på kommer sjukdomen i princip dö ut. Dit kommer vi aldrig utan vaccin. Sedan är det förstås bra om vaccinen är ännu effektivare och ännu fler tar dem. Skyddar vaccin till 95% och 95% väljer vaccination kommer ju 9 av 10 att vara immuna. Då kommer viruset inte ha en chans att sprida sig. Då kan vi verkligen prata om ströfall. Då kommer Corona vara lika vanligt problem som böldpest är nu, dvs obefintligt. För 300 år sedan dog 50% av befolkningen i stockholm i en böldpestpandemi. Vem är rädd för den sjukdomen idag?

Nu är det här ju egentligen inte rätt tråd att diskutera munskydd i, men rent instinktivt känns det ju som att de borde skydda något, märkligt nog så går det ju inte att tydligt se något sådant samband när så stora delar av Europa faktiskt har det som tvång. Det är nog nåt som framtiden får utvisa.

Jag håller med om att det teoretiskt skulle kunna gå att centralisera distansstudier, åtminstone på gymnasienivå. Problemet, som jag tror, är att den logistiska börda det skulle innebära inte kan lösas på det halvår som pandemin nu har pågått. Jag har ingen aning om det pratas om en sån lösning på Skolverket eller liknande, men det är ju något som framöver det kanske är bra att ha beredskap för. På högstadiet är jag mer tveksam, jag har även varit lärare för högstadielever, det är många där som definitivt behöver ett mer personligt stöd för att klara av uppgifterna. Det gäller då framförallt ma/no-ämnena som många tycker är svårt. Det är nog inte omöjligt att lösa, och frivillig distansundervisning kanske skulle funka för en del (men av erfarenhet vet jag att det inte handlar om så många i varje klass som skulle kunna hantera det i yngre tonåren).

Sen ska ju de rapporter som presenterats (och som jag har sett riktats direkt till dig bland annat) tas hänsyn till, just att yngre inte verkar fylla en spridande funktion när det kommer till samhällssmitta. Det är väl också något som vi får svar på om ett tag, men om det mesta pekar på att det ligger till så måste det ju tas med i beräkningarna. Sen kan jag hålla med dig om att barn som har föräldrar i dokumenterad riskgrupp bör kunna få tillåtelse till hemmastudier om det är praktiskt genomförbart. Om en familj är genuint oroad så innebär det säkert en stor stress för dem med vetskapen att barn riskerar att ta hem smitta. Om vi tittar på hur den allmänna attityden ser ut numer så verkar det dock inte vara så hemskt många det skulle gälla ändå. Är det något jag tycker man kan kritisera Sverige för så är det svårigheten att ta hänsyn till individuella fall. Nackdelen med ett så administrativt styrt samhälle (som dock har många andra positiva effekter)
Citera
2020-11-01, 11:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Och hur får de dit allt material och verktyg då? Tar de med dem på tunnelbanan menar du?
Jag har ju redan beskrivit hur det går till, men gör ett nytt försök.

Företaget som byggnadsarbetarna (det är många olika yrkesgrupper och många olika företag) är anställda i ser till att leverera den utrustning och det material som behövs och lagbasen ansvarar sedan för att beställa förbrukningsmaterial löpande.
Ett bygge pågår ofta i minst ett år så det är ju inte så att man ska till en ny plats dagligen.

Tror du att sjukvårdspersonal bär med sig sjukvårdsutrustning på tunnelbanan?
Tror du att metallarbetaren bär med sig svets och svarv?

Det är många yrkesgrupper som har behov av att transportera sig med gemensamma färdmedel även i coronatider. Oftast finns det inte ens möjlighet för alla att parkera vid sin arbetsplats om alla verkligen skulle ta egen bil.
Citera
2020-11-01, 11:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men våran statsminister har uppenbarligen gett Tegnell ett väldigt stort ansvar. Det skulle vara sorgligt om han inte lyckades hålla mer än två tankar i huvudet samtidigt då. Fauci är en enkelspårig individ, Tegnell besitter egenskaper som är viktiga för en ledare.

Jag kan inte se att utvecklingen i USA skulle vara så värst mycket värre än vad den är i dom flesta europeiska länder också?

Man kan inte "ge mer ansvar", han är en statsepedimolog som har gång på gång haft fel.
Det är ingen som bryr sig om du tycker att Tegnell är en ledare vars kuk du vill suga.
Du påstår att han besitter egenskaper men du nämner inga.

Vad spelar det för roll? Så bara för att det inte är värre än vissa europeiska länder så är det inte allvarligt?

knip käft nu.
Citera
2020-11-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag kan inte se att utvecklingen i USA skulle vara så värst mycket värre än vad den är i dom flesta europeiska länder?
Det ser ju inte särskilt bra ut i stora delar av Europa heller, så det är inte mycket till förmildrande omständighet. Men USA ser faktiskt väldigt illa ut, just precis nu.

Antalet smittade i USA ökar kraftigt. Nästan en dubblering senaste månaden:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-02..latest&country=~USA&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=tot al_cases&pickerSort=desc

antalet tester har inte alls samma utveckling. Det har i princip varit konstant nivå av testning under hela oktober:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-02..latest&country=~USA&region=World&testsMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=tot al_cases&pickerSort=desc

Det som hänt är att andelen positiva ökat dramatiskt. Det har ökat med 50% på bara två veckor:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-02..latest&country=~USA&region=World&positiveTestR ate=true&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetri c=total_cases&pickerSort=desc

Det är en riktig shitstorm. Belgien, men trettio gånger fler människor, och en världsunik överviktsproblematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in