Pratade just i telefon med en familj som bor i Linköping. De hade ingen aning om att det är lockdown där i tre veckor! Jag fick upplysa dem om det! Ingen hade sagt något i barnens skolor heller igår, fastän kommunen stängde ner allting igår och beskedet om hela Östergötlands restriktioner kom i torsdags redan. De (familjen som jag känner) sa, att det hade varit fullt på stan i alla affärer idag, så det verkar som om andra linköpingsbor inte har fått veta det heller..?
Det står på kommunens hemsida, men där kollar väl inte alla varje dag. Jag kollar inte min kommuns sida heller, om jag inte söker information om något särskilt. Kanske skulle man ha sådana där bilar med megafoner, som åker runt och sprider meddelandet på gatorna?
Ja, det verkar ju helt åt fanders om informationen inte når fram eller inte alls kommer ut bland befolkningen!
Det märktes även på gymnasieeleverna i våras, det var många som inte mådde bra av att vara hemma. Både hos mitt barn och bland barnets kompisar.
Men det börjar också bli ett jätteproblem för de äldre som inte har släkten på samma ort (särskilt bland de som bor långt upp i norr och har barnen i storstadsområdena). Det kommer att ta lång tid innan de ens får träffa sina släktingar. Mina föräldrar blir helt ensamma i jul exempelvis, de kan pga risken inte chansa. De har varit ensamma länge nu.
Sen igår lätt halsont, snuvig och nu 37,8 i temp. Bör vara lättare förkylning bara, men är det sjukskrivning som gäller?
Och civid-test vilket verkar vara flera dagars väntetid på.
Känns drygt nu.
Sen igår lätt halsont, snuvig och nu 37,8 i temp. Bör vara lättare förkylning bara, men är det sjukskrivning som gäller?
Och civid-test vilket verkar vara flera dagars väntetid på.
Känns drygt nu.
Jobbar du som visstidare kan du gå till jobbet och smitta ner alla kollegor.
Har du tur så dör nån och du får en fast tjänst.
Vi har väl olika åsikter och förhållningssätt alla. Jag hamstrade alldeles nyss igen. Inte för att jag har panik, men jag bor i skogen och blir jag smittad kan jag inte handla på två veckor och jag har ju barn och gillar att reda mig själv.
Det borde ha byggts upp något system för att hjälpa individer i isolering med nödvändiga ärenden. Det har nu funnits gott om tid att bygga upp ett sådant system. Kommunerna skulle kunna anlita arbetslösa kulturarbetare att hjälpa till med matinköp åt medborgare i isolering. Det är meningslöst att butikerna bara sätter upp lappar med budskapet "Kom inte in i butiken när du är sjuk!". För att det ska fungera, så behöver det finnas alternativ till att gå in i butiken.
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Eller så beställer man hemkörning från ICA... alternativt har man vänner som kan handla åt en om immunförsvaret inte pallar med viruset.
Har alla Ica-butiker hemkörning? Hur långt från butiken kan dom leverera?
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
För stadsmänniskor kan man handla mat på det viset. Men i skogen finns inte hemkörning på det viset. Även om man bara blir lindrigt sjuk ska man väl inte gå till butiken. Jag tänker då verkligen inte bli den som smittar ner gamlingarna i mitt lilla samhälle som jag handlar i, hellre då handla på mig två veckors mat i förväg.
Klokt gjort. Tänk om Folkhälsomyndigheten kunde vara lika förutseende som du.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Just nu är det alldeles för många här som tror att en "romulan " är en sån som tigger utanför ICA.
Nej, det är ju sådana som Asterix slås mot. Folkslaget som tigger efter "Corona" utanför butikerna heter zigenare.
Enligt genetiska kartor och rapporter har Sverige också fått in den genetiska variant som sprids snabbt i Europa: 20A.EU1
Det handlar inte om att de länderna som nu drabbas hårt struntat i restriktioner och dylikt utan snarare att den variant som nu dominerar är mer smittsam. Samma sak vi ser nu i till exempel Belgien kommer inom några veckor att drabba Sverige.
Våra myndigheter borde agera nu, innan vår sjukvård blir för hårt belastad. De "fjutt-restriktioner" som nu införts kommer inte att hjälpa och stoppa spridningen.
Munskydd, partiell lock-down och distansundervisning för gymnasium borde införas asap.
Ännu bättre om vi stänger ner alla dejt-appar, gym och Starbucks.