2020-11-01, 10:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Hur vet du det? Jag tror du blandar ihop byggjobbare med hantverkare igen. Det är inte riktigt samma sak. Byggjobbare byter om på plats, de har en bod där de har sina kläder och skor. Det är ju inte så att byggjobbare åker kommunalt till jobbet i hjälm, stålhättor och hörselkåpor.

I exemplet London så är det än mer påtagligt. Väldigt få om någon arbetare åker bil till jobbet. Det har man inte råd med. Att det sedan snurrar runt någon procent hantverkare, dvs elektriker, VVS-gubbe och målare är en annan sak.

Och hur får de dit allt material och verktyg då? Tar de med dem på tunnelbanan menar du?
Citera
2020-11-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fördomar har jag nog som alla andra, men i det här fallet känner jag också en spanjor som bor i Spanien. Och han har bekräftat att spanjorerna lever som vanligt nu förutom när lagen kräver det. Det verkar finnas nån sorts tyst överenskommelse hos allmänheten, om att använda alla kryphål som lagen tillåter. Typ att man alltid sätter sig och tar en kaffe med den man träffar, eftersom man slipper munskyddet när man äter och dricker. Många går ut med träningskläder och vattenflaska när de ska någonstans, eftersom det finns ett undantag för mask för den som ska träna.

De kindpussas öppet, som vanligt, men med maskerna på. Lagom smart, med tanke på att munskydden gör att man andas åt sidan, och viruset fastnar på kinderna.

Missförstå mig inte, det är klart det finns en komponent av aerosolsmitta. Men människor håller faktiskt inte så mycket distans att det behövs en kraftfull luftburen komponent för att förklara smittspridningen, mer än i vissa dokumenterade undantagsfall. Det här med att man sitter flera meter från varandra, även privat, det är bara något man ger sken av. Bakom stängda dörrar umgås människor nästan som vanligt. Oavsett om du är spansk eller svensk.
Jag känner rätt många spanjorer i Madrid då jag arbetar med dem (numera via Teams och inte via fysiska möten längre) och de har i praktiken varit fast i sina bostäder sedan i våras. De som bor utanför själva staden verkar ha det bättre medan de inne i Madrid verkligen är fast i området mellan bostaden och affärerna.
Citera
2020-11-01, 10:16
Medlem
Tycker det ser ut som vi gör allt för att inte komma över 6000 gränsen..få se om de blir illa tvungna släppa bomben till veckan.
Citera
2020-11-01, 10:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dock så har de flesta med höga löner möjlighet att jobba hemifrån.
Visst men inte om de är lärare eller inom sjukvården.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-01 kl. 10:29.
Citera
2020-11-01, 10:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Lockdowns har visat sig vara väldigt ineffektiva, förmodligen för de görs för halvdant och man stänger inte helt gränserna. Men ändå fortsätter de med sina lockdowns? Obegripligt. Seriöst världen är verkligen styrt av idioter (inte överraskande då världen är styrt av feminister). Detta viruset drabbar inte alla lika, utan drabbar äldre och sjuka klart värst, därför bör åtgärden vara ganska så given. Man isolera då äldre och sjuka. Hur svårt ska det vara?

Sveriges hantering är dock ännu värre. Fortfarande har inte ens vårdpersonalen eller äldreomsorgen på sig ansiktsmask, inte ens då de hantera äldre multisjuka personer. Svenska ledare för åtalas för mord. Det finns gott om pengar då det gäller otacksamma (för uttrycka det milt) invandrare och medelhavsländer och storföretagen, men då de som byggde landet behöver hjälp så finns det inte ens pengar till ansiktsmask, medens i nästan varje u-land så har nästan varje invånare på sig en ansiktsmask, och har haft det i över en halvår.

Väl rutet! Sverige har ekonomiska resurser för striktare restriktioner och nedstängningar. Det är den största lögnen i svensk historia att vi inte skulle ha råd att stänga ner i någon månad och rädda livet på våra gamla och sköra. Tegnells främsta mål har varit att hålla uppe priserna på bostadsrätter och villor i Stockholm istället för att värna om svenska folkets hälsa. Hyckleriet bland politiker, regering inklusive opposition, har aldrig varit större. Precis som du skriver, för vissa utgiftsposter finns det obegränsat med ekonomiska medel medan våra gamla och sköra offras utan att man blinkar.
Citera
2020-11-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja och det är väl sällan så att barn över 15 går runt med det där. Märkligt det där med att barn bara tycks smitta på fritiden (speciellt om de ska ha kul, som att gå runt och tigga godis eller ha kalas), men däremot smittar de inte i skolan. Nu fattar ju jag också att det egentligen bara handlar om pengar, men det som stör mig är att man försöker sälja in linjen under smittskyddsskäl. "Barn driver inte smittan i skolan". Barn driver bara smittan på fritiden...,

Där fick du in en fullträff i argumentationen. Det handlar om pengar, tillgång till arbetskraft och barnens hälsa. Det handlar inte om smittspridning. Hade barnen varit mycket mer spridande än resten av samhället hade de inte kommit undan med detta. Därav Tegnells uttalande om att "barnen inte är smittdrivande".
Citera
2020-11-01, 10:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://english.elpais.com/society/2020-10-28/a-room-a-bar-and-a-class-how-the-coronavirus-is-spread-through-the-air.html?ssm=TW_CC&fbclid=IwAR3JSqJUsmKbwwJaOkBHU3 Zk9_fC_C7JUlV58DHaneD1nOW78VBgjK_WoiA

Här är en mycket bra grafik av, hur smittan sprider sig i ett vanligt hemma-rum, en bar respektive ett klassrum - om en person är smittad. Samt hur mycket den kan minskas, om man vädrar respektive använder munskydd, eller väljer att vistas där kortare tid. Detta visar också, att klassrumssituationen inte alls är så riskfri, som Tegnell vill ha den till...
Tack för intressant länk.
Jag tänker på skolmiljö, det är ju inte alltid läraren står längst fram hela tiden, de kan ju ofta sätta sig på huk nära och bredvid ett barn och visa, samt gå runt. Det borde ju även öka smittspridningen.

I hem miljön, blir jag nästan sur, vad är det för en idiot som sitter sjuk i soffan i den kroppsställningen. Jag vet inte om kroppsspråk och kroppsställningar påverkar smittspridningen dok. Men ok, det verkar vara svårt att helt kunna fira jul utan risk för alla. Även med munskydd och normal hem ventilation. Sedan så rör ju folk på sig och det är svårt att få barn att håla samma försiktiga distans. Sammankomst med familjen i alla fall vid jul vara bra längre en 4 timmar, kanske även övernattningar sker.

Det jag dok blev possessivt överraskad var hur bra munskydd, social distans, tidigare stängning och bra ventilation fungerade i pub miljö.
Kanske bättre att träffas på en öl på puben en normal julfirande i år?
Citera
2020-11-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Visst men inte omnde är lärare eller inom sjukvården.

Därav problemet med att man inte får full lön när man sjuk om man är högavlönad. Jag har nästan alltid varit den som varit hemma med sjuka barn då jag kunnat arbeta hemifrån och samtidigt ta hand om dem. Jag jobbade två av tre veckor med influensan i vintras och jag jobbade en av två veckor då jag var isolerad med Covid. Min frun å andra sidan är lärare och har hand om människor, hon kan aldrig arbeta hemifrån och har en större risk att smitta/bli smittad på jobbet. Det fungerar inte så bra där.

Men även om min fru har bra betalt så får hon inte ut några 30000 per månad. Det är det inte så många som arbetar med människor som gör...
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-01 kl. 10:28.
Citera
2020-11-01, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Där fick du in en fullträff i argumentationen. Det handlar om pengar, tillgång till arbetskraft och barnens hälsa. Det handlar inte om smittspridning. Hade barnen varit mycket mer spridande än resten av samhället hade de inte kommit undan med detta. Därav Tegnells uttalande om att "barnen inte är smittdrivande".

Pengar och tillgång till arbetskraft kan jag köpa. Barnens hälsa däremot är nog sekundärt i sammanhanget. Tyvärr. Just ordet smittdrivande är ju som en hal jävla ål. I min värld är alla som sprider smittan smittdrivande. Sedan kan man vara smittdrivande mer eller mindre. Tegnell verkar mena något annat.
Citera
2020-11-01, 10:25
Medlem
På 10 dar har det skett en ökning med 4,5 miljoner nya smittade fall!(världen)
Senast redigerad av hagelskur 2020-11-01 kl. 10:34.
Citera
2020-11-01, 10:28
Medlem
Citat:
Pengar och tillgång till arbetskraft kan jag köpa. Barnens hälsa däremot är nog sekundärt i sammanhanget. Tyvärr. Just ordet smittdrivande är ju som en hal jävla ål. I min värld är alla som sprider smittan smittdrivande. Sedan kan man vara smittdrivande mer eller mindre. Tegnell verkar mena något annat.
Jag tolkar det som om Tegnell med det menar att utan barnen så skulle viruset få ett R på mindre än ett.

Ja, Tegnell är hal som en ål, det är därför han har jobbet.
Citera
2020-11-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ja och det är väl sällan så att barn över 15 går runt med det där. Märkligt det där med att barn bara tycks smitta på fritiden (speciellt om de ska ha kul, som att gå runt och tigga godis eller ha kalas), men däremot smittar de inte i skolan. Nu fattar ju jag också att det egentligen bara handlar om pengar, men det som stör mig är att man försöker sälja in linjen under smittskyddsskäl. "Barn driver inte smittan i skolan". Barn driver bara smittan på fritiden...,

Du är verkligen imponerande dum i huvudet!

INGEN har hävdat att barn inte KAN smitta.

Den lilla risken som finns bör ju såklart minimeras.
Skolgången är otroligt viktig för alla barn ( framförallt utsatta barn), men bus eller godis, skoldisko osv är det inte.
Det borde även en imbecill förstå.

På samma sätt är en person som arbetar inom livsmedelsindustrin en viktig del.
Denna persons afterwork är däremot inte lika viktig.

Därför skall vi undvika onödiga sociala kontakter. Jag menar att skolan och folks arbeten inte är onödiga, men kringaktiviteterna är det.

Att vi kan ha olika åsikter om vad som är onödigt är en sak, men att inte förstå skillnaden mellan nödvändig och onödig framstår som otroligt märkligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in