2020-11-01, 07:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nja, Norge har testat mer än Sverige, så att testvolym har med smitta att göra stämmer inte riktigt. Låga andelar positiva tester i Taiwan, talar visserligen för låg smitta, men kan förstås ändå finnas ett mörkertal, och gör det säkert också i någon mån, även när det gäller döda.

Så du menar på fullt allvar att Sverige hade testat lika mycket även om vi inte haft ett internt fall på 200 dagar?
Citera
2020-11-01, 07:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att det är beklämmande att din kvinnosyn är så dålig att du klassificerar alla med långtidsproblem som kärringar med ful frisyr och glasögon. Det är oroande och tyvärr alltför vanligt. Synsättet finns enda in i Primärvården och företrädelsevis hos manliga läkare. Det kommer allt mer forskning inom området långtidssymptom och något som visat sig är att kvinnor 50-60 år har 50% större risk att drabbas än t ex män i samma ålder. Dessutom verkar det finnas en koppling mellan antal symptom vid insjuknandet och långtidsbesvär. Jag hoppas att du lever ensam eller är homosexuell, annars tycker jag synd om den kvinna som lever med dig.

”Kvinnor i åldern 50 - 60 år med covid-19 har en tydligt ökad risk att utveckla långdragna besvär, dubbelt så stor jämfört med män i samma ålder. Hög ålder är oavsett allt annat en oberoende riskfaktor för både män och kvinnor. Tjugotvå procent av patienter över 70 år riskerar ett långdraget förlopp men endast 10 procent i åldersspannet 18 – 49 år.

Omräknat till ett brittiskt perspektiv skulle det betyda att 14,5 procent av alla infekterade individer riskerar ha besvär i 4 veckor, 5 procent i 8 veckor och dryga 2 procent i 3 månader eller längre. Beräkningar från Sverige visar att cirka 25 000 covid-19-drabbade har kvarstående besvär i över 2 månader.

SARS-CoV-2-infekterade med långdragna sjukdomsperioder har ofta en av två olika symtombilder. Den ena gruppen uppger luftvägsbesvär med hosta, andningspåverkan, huvudvärk och allmän trötthet. Den andra gruppen har mer diffusa besvär med symtom från både hjärnan, hjärtat och magtarmkanalen”

https://www.lif.se/forskningsoversikt-coronavirus/kronika-johan-brun-2910--20-minskad-dodlighet-i-covid-19-men-fler-langtidssjuka/
Tusen tack för en vetenskaplig krönika över något jag undrat över och själv inte funnit svar på!

Men det var något mer i din länk.
En fråga som många av oss ställde sig efter presskonferensen i torsdags. Vad menades med att fler unga vårdade nu en i våras. Något svar fick vi inte då. Men nu kom det igen.
Samtidigt ska man var medveten om att patienter som vårdas idag tenderar att vara yngre, ha färre underliggande och komplicerande sjukdomar samt vara mindre sköra i sitt allmäntillstånd.
Jag finner detta djupt oroande. Är det någon som vet något mer? Man släpper ju säkert lättare in folk nu i sjukhusen en i våras, då det var svårt att få vård. Men då det inte har nämnts i samma svep börjar jag lut mot att det faktiskt är så. Yngre, friskare blir mer allvarligt sjukare nu en i våras?
Citera
2020-11-01, 07:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Varför ska man testa sig om man blivit sjuk?

Jag tror många struntar i sådant och håller sig hemma tills de känner sig friska.
Dock risk att de går ut för tidigt och kan smitta andra.

Om de testar sig och har positivt svar på covid så ska närstående stanna hemma och får ansöka om smittbärarpeng av försäkringskassan och får pangar någon gång i framtiden.

Jag tror många ljuger om att de har testat sig och på jobbet säger de bara att testet var negativt och att det då bara var en förkylning.

Hur hade ni andra gjort?

Jag hade testat mig om jag blivit sjuk men troligen inte alla.

I UK mätte de upp att 96000 blev smittade varje dag samtidigt som kring 20000 testades positivt. Så bara en femtedel av de smittade testar sig.

Dra bort antalet asymptomatiska så får du antal med symptom som inte testar sig i UK.
Citera
2020-11-01, 07:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Varför utgår du från massa saker om folk du inte känner? Jag lägger mig inte i hur du ser på detta om du gör det samma, jag delade bara siffror på aktuell utveckling. Vad är problemet?

Om andra sjukdomar leder till att dubbelt så många läggs in på sjukhuset för tillfället så skulle jag bry mig i det med och se det som lika relevant att ta upp det... Jag begriper mig inte på dagens Sverige där allt konstant måste utesluta det andra.

Har du inget bättre för dig än att gnälla på att andra inte bry sig baserat på ingenting? Jag skiter annars i om du skiter i om fler blir sjuka här.

Mitt fetade, ja, naturligtvis är det så! Det spelar ingen roll vad sjukdomen heter men det verkar inte vissa dårar här inne begripa? Det som är oroande är just mängden sjuka samtidigt eller under en begränsad, långdragen, period. Sjukvården hinner inte med att behandla alla som kräver vård om vårdbehovet stiger kraftigt. Det är ännu farligare, och dödligare, än viruset covid-19. Det är därför många länder nu måste vidta kraftiga åtgärder.

Detta är faktiskt ett så logiskt och simpelt resonemang att även alla de slynglar som sitter i smutsiga joggingbyxor och skriver det ena idiotiska inlägget efter det andra borde kunna begripa. Av någon outgrundlig anledning förstår de inte detta. Troligtvis har de en mycket begränsad uppfattningsförmåga som i takt med ökad information kraftigt minskar för att till slut vara nere på nästintill noll.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-01 kl. 07:58.
Citera
2020-11-01, 07:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Argumentet som kommuniceras från fhm är ju att just munskydd ger en falsk trygghet och att folk i gemen inte har en jävla susning om hur de ska användas på ett korrekt sätt. Är det ett giltigt argument är jag inte kvalificerad nog att avgöra, men tittar vi på övriga Europa där folk har burit munskydd länge så tycker åtminstone inte jag att det verkar vara receptet på framgång. Just munskydd skulle jag dock vilja kalla en symbolhandling, men det får ju stå för mig.

Vad gäller distansundervisning är det ju rätt komplext. Nu undervisar jag bara studenter på universitetet, men det går inte att sticka under stol med att det kräver en hel del extra tid för att planera distansundervisning, tid som vi inte får betalt för. Även studenterna tycker det är jobbigt. Vänner som undervisat gymnasiestudenter vittnar om att de lider med studenternas situation, och att många tycker att det är jättejobbigt. Deras situation ska heller intebunderskattas anser jag. Släktingar utomlands som faktiskt har haft yngre barn hemma (lågstadieålder) menar att det blir fullkomligt kaos, speciellt då de måste arbeta hemifrån själva. Jag kan nog tycka att det inte är orimligt att stänga exempelvis en gymnasieskola ett tag om det sker ett större utbrott, men det får inte heller växla fram och tillbaka hursomhelst, det blir för mycket osäkerhet och otrygghet menar jag.

Nu vet jag att anekdotiska exempel inte passar sig speciellt när jag efterfrågat en vetenskaplig diskussion, men jag hoppas att du kan tro på vad jag säger. Tack för att vi kan ha en sansad diskussion som två vuxna människor förresten.

Tack!

Jag tror misstaget rörande resonemanget kring den falska tryggheten för munskydden är att man klumpar samman alla typer av munskydd under samma tak. De enkla munskydden skyddar ju främst omgivningen från att smittas, inte bäraren. Detta för att utandningsluften inte når lika långt. Ska man skydda bäraren från att bli smittad krävs ju minst FFP2/N95, men ännu hellre FFP3/N99. När man ser på TV från andra länder är det bara en minoritet som bär dessa lite högre klassade skydd. De flesta springer omkring med kirurgmasker och de ger inte något jättebra skydd mot smitta, men ändå något.

Vad gäller distansundervisning och hur den kan läggas upp förstår jag att det innebär en del merarbete. Frågan är dock om varenda lärare behöver göra detta. En poäng med distansundervisning borde ju vara att den går att rikta till en mängd elever samtidigt.
Material, studieanvisningar, instruktionsfilmer, undervisningsfilmer etc borde gå att ladda upp centralt. Likaså produktionen av det här materialet. Läroplanen i grundskolan är standardiserad. Läser man om svensk medeltidshistoria eller hinduism i religion, eller amerikansk geografi, borde man bara kunna välja undervisningsfilmer med det temat. Sedan kan man läsa om dessa saker i studiematerial. Matematik är samma sak. Instruktionsfilm kring hur man löser problem. Sedan vanliga räknetal som eleverna kan sitta hemma och klura på. Skillnaden mellan hur man arbetar i skolan borde inte behöva vara jättestor. Ser egentligen bara två saker som är lite svårare att lösa. Dels handlar det om prov/tentamen, men kanske går dessa saker att anordna smittsäkert också. Stryper man all på plats undervisning, uppstår väldigt mycket tid i skolan. Klassrummen skulle kunna göras coronasäkrade, där kanske 1/3 eller 1/4 av eleverna samtidigt får vistas i klassrummen enbart för att tentera. Möjligen med klassade munskydd på. Allt för att minska smittrisken.

Sedan har vi förstås det här med det sociala. Det är nog nästan värst skulle jag tro. Å andra sidan kanske det är något man får ta så som läget ser ut nu? Jag hoppas verkligen att vi får tillgång till ett vaccin under första halvåret nästa år.

Fortsätter Sverige som vi har gjort är jag rädd att det här kommer att spåra ur nu under november och december. Att det kommer bli fullt på sjukhusen och att fruktansvärt många kommer att dö, eftersom fruktansvärt många kommer att bli smittade. Väldigt många får ju också svåra symtom, även efter genomgången smitta. Många får troligen men för livet. Så många som 20% får ju dessa symtom. Frågan är hur länge det kommer sitta i. Man tror dessvärre att fruktansvärt många får kroniska skador. Inte så roligt det heller. Själv skulle jag vilja sätta så mycket av samhällslivet på sparlåga eller paus till dess att vi har ett vaccin. Då säger många att vaccin inte är 100% säkert och så är det väl. Jag tror ändå (av det som rapporterats) kring testen att dessa vaccin är väl fungerande. Uppnår vi 80% skydd är det ändå väldigt bra. Väljer 75% att vaccinera sig kommer över 50% att vara immuna mot sjukdomen. Ligger då R-talet under 2, vilket allt pekar på kommer sjukdomen i princip dö ut. Dit kommer vi aldrig utan vaccin. Sedan är det förstås bra om vaccinen är ännu effektivare och ännu fler tar dem. Skyddar vaccin till 95% och 95% väljer vaccination kommer ju 9 av 10 att vara immuna. Då kommer viruset inte ha en chans att sprida sig. Då kan vi verkligen prata om ströfall. Då kommer Corona vara lika vanligt problem som böldpest är nu, dvs obefintligt. För 300 år sedan dog 50% av befolkningen i stockholm i en böldpestpandemi. Vem är rädd för den sjukdomen idag?
Citera
2020-11-01, 07:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Storbritannien väljer att stänga ned väldigt mycket nu. Jag förstår varför och jag tycker det är rätt nivå på nedstängningen, men en sak gör mig ändå väldigt fundersam. Man stänger inte ned skolan.

Skolan som är så stor arena. Man brukar ju säga att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Genom att hålla skolorna öppna som vanligt länkar man ju samman familj till familj. Frågan är då om de andra åtgärderna gör så pass stor nytta då?

På ett sätt blir ju Storbritannien ett intressant exempel att följa nu. Droppar smittan med 95% nu på 10-14 dagar (vilket den borde göra vid karantän), om man nu håller strikt karantän. Ja, då fungerar det sannolikt att hålla skolorna öppna. Gör den det inte borde det vara ett bevis på att skolorna i stor grad faktiskt bidrar till smittspridningen, då skolorna är det egentliga undantaget från denna nedstängning.

Vid en sådan totalnedstängning borde resultat komma tämligen snabbt. Kanske får vi nu det slutgiltiga svaret på huruvida barn är drivande i detta eller inte?
Citera
2020-11-01, 07:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eftersom vi alltid refererar till stenhårda fakta o statistik...

Hur vet vi att alla länder räknar likadant som dödsfall i covid 19..

Eftersom 90% av dödsfallen är gamla o sjuka o räknar man inte in dom på exakt samma sätt i alla länder är det ju helt meningslöst med fakta o statistik !
Det går ju att se trender utan att man för den skull fixerar sig vid exakt antal döda om länder nu inte räknar på exakt samma sätt. Det rör sig om så pass höga tal att det ändå går att få en rimlig bild av läget. Förutom i de länder som vi vet medvetet forvanskar och ljuger.
Citera
2020-11-01, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, det brukar jag inte ha. Jag kan komma ihåg någon gång när jag varit dundersjuk för drygt 20 år sedan (värsta influensan jag någonsin haft), men det är allt. Frugan har haft det några gånger när hon varit kraftigt förkyld (vilket iofs inte är så ofta då hon är lärare), men det har alltid kommit tillbaka så fort det har lättat i näsan/bihålorna för henne.
Ok, tack!
Citera
2020-11-01, 07:40
Medlem
Madagascars avatar
Jag har tittat på antal dödsfall globalt och jämfört med i våras.

Enligt worldometers ligger vi nu på 6400 dödsfall per dag (7-dagars genomsnitt) i rapporterade dödsfall. Detta genomsnitt ökar kontinuerligt sedan drygt två veckor tillbaka och vi närmar oss toppen i april som låg på lite drygt 7000 per dag.

Men jag antar att idag fångar vi betydligt större andel jämfört med i våras, eftersom vi testar mycket mer idag. I våras var troligen mörkertalet av dödsfall i/med Covid betydligt större, eller hur? Dvs vi torde nu, globalt sett, fortfarande ligga långt ifrån hur illa det var i våras.

https://www.worldometers.info/coronavirus/worldwide-graphs/
Citera
2020-11-01, 07:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har jag missat något, men trodde inte att restauranger var öppna i Frankrike? Han som sköt en präst ska ha gripits på en kebabrestaurang:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyyb5E/frankrike-fruktar-fler-terrordad-efter-kyrkoskjutning
Take-away är väl tillåtet?
Citera
2020-11-01, 07:47
Medlem
Lockdowns har visat sig vara väldigt ineffektiva, förmodligen för de görs för halvdant och man stänger inte helt gränserna. Men ändå fortsätter de med sina lockdowns? Obegripligt. Seriöst världen är verkligen styrt av idioter (inte överraskande då världen är styrt av feminister). Detta viruset drabbar inte alla lika, utan drabbar äldre och sjuka klart värst, därför bör åtgärden vara ganska så given. Man isolera då äldre och sjuka. Hur svårt ska det vara?

Sveriges hantering är dock ännu värre. Fortfarande har inte ens vårdpersonalen eller äldreomsorgen på sig ansiktsmask, inte ens då de hantera äldre multisjuka personer. Svenska ledare för åtalas för mord. Det finns gott om pengar då det gäller otacksamma (för uttrycka det milt) invandrare och medelhavsländer och storföretagen, men då de som byggde landet behöver hjälp så finns det inte ens pengar till ansiktsmask, medens i nästan varje u-land så har nästan varje invånare på sig en ansiktsmask, och har haft det i över en halvår.
Citera
2020-11-01, 07:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Varför ska man testa sig om man blivit sjuk?

Jag tror många struntar i sådant och håller sig hemma tills de känner sig friska.
Dock risk att de går ut för tidigt och kan smitta andra.

Om de testar sig och har positivt svar på covid så ska närstående stanna hemma och får ansöka om smittbärarpeng av försäkringskassan och får pangar någon gång i framtiden.

Jag tror många ljuger om att de har testat sig och på jobbet säger de bara att testet var negativt och att det då bara var en förkylning.

Hur hade ni andra gjort?

Jag hade testat mig om jag blivit sjuk men troligen inte alla.
Jag hade så klart testat mig. Tror du att folk verkligen vågar ljuga om att de har testat negativt fast de inte har testat sig alls? Jag tänker att om det uppstår ett kluster av smittade på deras arbetsplats och de upptäcker att personen ljugit om sitt test kan det ju få allvarliga konsekvenser rent rättsligt?

Helt klar finns det säker dem som inte testar sig utan stannar hemma en vecka eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in