2020-11-01, 09:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det finns studier på att cirka 40% blir smittade som bor under samma tak. Varför vet man inte ännu. Jag har personligen tre vänner som upplevt det , dvs att den ena testas positivt men partnern varken får symtom eller testresultat.
Ja, just det är ju väldigt märklkgt?
Citera
2020-11-01, 09:51
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker tvärtom det är extremt missvisande.

De skriver "31% av smittan i Spanien sprids på det här sättet, i familjeträffar.

Men den där grafiken föreställer inte en spansk familjeträff. Det ser ut som ett finskt tandläkarväntrum. Alla har spridit ut sig maximalt över rummet.

En spansk familjeträff är människor som kramar och kindpussar varandra, och högljudda diskussioner ansikte mot ansikte. Det är hud-mot-hud, andedräkt mot andedräkt. Även i coronatider.

Den där grafiken visar hur mässlingen och vattkoppor sprids. Om corona spreds på det där sättet, så hade nästan alla jordens invånare haft corona redan i Q1.

EDIT: Den förklarande texten är något bättre. Där förtydligar man att människorna befinner sig i ett litet oventilerat rum och skriker i flera timmar.

Det kan inte vara så, att din bild av spanjorer är en fördom? Att det har hänt saker i umgängessättet i Spanien också? Och i synnerhet när pandemi råder?`

Men vi kan ju strunta i att grafiken är publicerad i en spansk tidning, och tänka oss att det är svenskar på bilderna i stället. DÅ tror jag i alla fall att den stämmer. Tyvärr...
Citera
2020-11-01, 09:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Stämmer ju att bägge vaccinen bär på ny teknik, men skillnaden mellan Astras och Pfizers vaccin är ju att det senare inte använder en förkylningsvector som värd (så dubbel ny teknik). Pfizers vaccin måste tydligen förvaras vid -80 grader. Astras vaccin kan frystorkas och fraktas närmast hur som helst. Nackdelen med Astras är tydligen att det bara kan ges som one-shoot, för sedan blir man immun mot vectorn och kommer heller inte att utveckla antikroppar. Vad gäller Pfizers vaccin kan man ta det hur många gånger som helst. Vet inte om det kan innebära problem, men låter som att det ev skulle kunna gör det.
OT:

Jag tror han sa fel om "vektorn". Det är väl biten av RNA:t man klippt ut från viruset och infogat i adenoviruset, eller? Det är själva adenoviruset man blir immun mot skulle jag tro vilket gör att det inte funkar som en bärare sedan. Det gör att man kan från början vara oemottaglig för vaccinet om man använder vanligt förekommande human-adenovirus. Astra-Zeneca går runt det genom att använda ett adenovirus som smittar apor normalt och inte människor. Så ingen immunitet finns där från början. Dock utvecklar man antikroppar mot det också när det tillföres människor.

Rätta mig om jag har fel här.
Citera
2020-11-01, 09:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, viruset drabbar fler områden, som du skriver. I Europa har t ex Tjeckien och Polen, som var relativt odrabbade i våras, har tyvärr drabbats hårt nu under hösten med många dödsfall som resultat.

Men I europa hittar jag inget land som hade en kraftig 1a våg och som nu ligger på samma nivå. Närmast är väl Belgien. Idag rapporterade de 173 nya dödsfall. Som mest i våras en enskild dag var det 321.

Internationellt ser jag att det nu dör fler per dag i Iran än vad det gjorde i våras (om man nu ska fästa någon vikt vid den statistisk som den teokratiska regimen publicerar). Men Iran kan ju vara just ett sådant land som sedan i våras blivit bättre på att diagnosticera sina coviddödsfall (se mitt förra inlägg).
Du tänker lite immunitet nu va? Ja det kan ju spela roll. Dok tror jag inte att tillräckligt många var smittade. Om immuniteten varar länge så tror jag inte att den kommer att hjälpa oss nämnvärt fören våg/säsong 3, Men det kräver ju att de flesta av oss är immuna i mer en ett år då.

Kurvorna av avlidna går ju inte så brant upp som de gjorde i våras. Men vi blev ju kanske lite tagna på sängen då, nu försöker väl de flesta att begränsa det. Så utvecklingen är långsammare denna gång.

Det blir lite intressant (hur nu död och elände kan vara intressant) att följa länderna kommande veckor. Belgien skulle ju kunna nå sin topp om ca 10 dagar. Jag skulle nog ände gissa på längre tid en så dok, lite måste de ju ha lärt sig sedan i våras allt annat skulle vara totalt underkänt.

Ryssland har ju också en ny topp och den är likaså som den i Iran nu dödligast. Men deras rapportering är ju inte helt trovärdiga.
Hur det är vid jul, och januari, februari, vet de gudarna men aldrig någonsin kommer väl sommaren vara så efterlängtad.
Citera
2020-11-01, 09:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och det baserar du på vad? Vi såg den första antydan till en exponentiell ökning av fall under veckan. Det tar minst fjorton dagar eller mer innan folk dyker upp på IVA efter smittotillfället.
Jo men det går nog några dar mellan smittotillfället och positivt test också. Kurvan över smittspridningen visar väl när folk testats, inte vilken dag de smittats eftersom det kan vara omöjligt att veta.

Det går i Sverige i snitt 10,6 dar mellan insjuknande och IVA. De flesta som blir sjuka testar sig nog först när de fått symptom. Det verkliga smittotillfället bör alltså ligga i snitt minst 5 dar före bekräftad smitta.

Kurvorna över smittspridning visar väl i allmänhet datum för rapporterad smitta. Det kan säkert ligga en vecka efter smittotillfället eller mer.
Citera
2020-11-01, 09:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
OT:

Jag tror han sa fel om "vektorn". Det är väl biten av RNA:t man klippt ut från viruset och infogat i adenoviruset, eller? Det är själva adenoviruset man blir immun mot skulle jag tro vilket gör att det inte funkar som en bärare sedan. Det gör att man kan från början vara oemottaglig för vaccinet om man använder vanligt förekommande human-adenovirus. Astra-Zeneca går runt det genom att använda ett adenovirus som smittar apor normalt och inte människor. Så ingen immunitet finns där från början. Dock utvecklar man antikroppar mot det också när det tillföres människor.

Rätta mig om jag har fel här.

Det där spänner utanför mitt kompetensområde. Lyssnade bara på det som Matti Sällberg sa i intervjun. Som jag uppfattar det är att man kan se det som själva transportvägen in i cellerna. Blir man immun redan där kommer vaccinet inte att fungera. Astra kör den vägen, men inte Pfizer. Astra är alltså mer av en trestegsraket, där Pfizer bara kör två steg. Första steget kommer bara fungera en gång. Sedan blir man immun. Behöver man då fler doser efter något år, kommer man inte att kunna ta Astras vaccin en gång till. Frågan är om det kan komma att innebära problem i framtiden? Eller så har jag missförstått alltihopa, men ungefär det budskapet uppfattade jag att Sällberg gav.
Citera
2020-11-01, 10:04
Medlem
Citat:
Japp. Det handlar ju om att bryta smittkedjor. Har fått besked om att idrottsklubbar ställer in tävlingar och träningar för barn födda före 2005. Frågan är om inte den gränsen borde höjas till barn födda före 2011? Rent biologiskt. Sedan måste jag erkänna att jag har lite svårt med att se nyttan med inställda träningar för barn i gymnasieåldern om de ändå träffas i skolan och på idrotten. De smittar ju sannolikt lika mycket där som i ridhuset, på hockeyträningen eller omklädningsrummet för basket, som de smittar i omklädningsrummet på idrotten i skolan. Återigen. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Stänger man inte ned skolorna, eller smittskyddar dem,, ser jag jag ingen större poäng med att göra det andra heller. Antingen gör man inget, eller så gör man både och. Vet inte om det är den svenska mellanmjölkspolitiken som spökar här igen?
Att man dragit gränsen vid 2005 beror på att gymnasieelever ofta elitsatsar och har ännu längre till träningarna. Dvs det ger ytterligare spridningsvektorer.

I min kommun har all idrott för de över 15 år nu lagts ned, eller rättare sagt borde ha lagts ned. Elitsatsande ungdomar över 15 år inom vissa idrotter följer inte reglerna. Kommunen ger dem fortfarande tillgång till ishall, simbanor, idrottshallar mm.

Vissa idrotter sköter sig bättre än andra. Exempelvis innebandyn stängde ned all verksamhet för de över 15 år trots att de har elitlag som inte ingår i beslutet från smittskyddet!
Citera
2020-11-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan inte vara så, att din bild av spanjorer är en fördom? Att det har hänt saker i umgängessättet i Spanien också? Och i synnerhet när pandemi råder?`

Men vi kan ju strunta i att grafiken är publicerad i en spansk tidning, och tänka oss att det är svenskar på bilderna i stället. DÅ tror jag i alla fall att den stämmer. Tyvärr...
Fördomar har jag nog som alla andra, men i det här fallet känner jag också en spanjor som bor i Spanien. Och han har bekräftat att spanjorerna lever som vanligt nu förutom när lagen kräver det. Det verkar finnas nån sorts tyst överenskommelse hos allmänheten, om att använda alla kryphål som lagen tillåter. Typ att man alltid sätter sig och tar en kaffe med den man träffar, eftersom man slipper munskyddet när man äter och dricker. Många går ut med träningskläder och vattenflaska när de ska någonstans, eftersom det finns ett undantag för mask för den som ska träna.

De kindpussas öppet, som vanligt, men med maskerna på. Lagom smart, med tanke på att munskydden gör att man andas åt sidan, och viruset fastnar på kinderna.

Missförstå mig inte, det är klart det finns en komponent av aerosolsmitta. Men människor håller faktiskt inte så mycket distans att det behövs en kraftfull luftburen komponent för att förklara smittspridningen, mer än i vissa dokumenterade undantagsfall. Det här med att man sitter flera meter från varandra, även privat, det är bara något man ger sken av. Bakom stängda dörrar umgås människor nästan som vanligt. Oavsett om du är spansk eller svensk.
Citera
2020-11-01, 10:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Speciellt hade det varit bra om man hade låtit högstadiet och uppåt haft distansundervisning i början av höstterminen. Smittan spreds mycket då av unga. Tänker att nu sprids den överallt. Kanske hade man kunnat fördröja utvecklingen ganska länge om man låtit skolorna ha distansundervisning direkt efter sommaren. Vintern är lång, desto längre tid det hade tagit att hamna där vi är nu desto bättre.
Kanske hade vi klarat hela vintern bara med den enkla restriktionen samtatt FoHM erkänt direkt att vi hade en ökad smitta och uppmärksammat oss på den istället för att förringa den och prata bort den.

Om gymnasiet och högskolan/universitetet fortsatt med didtansundervisning firekt efter sommaren hafe vi haft ett helt annat läge nu. Dom du säger så hade vi högst troligen klarat oss bra med de råd vi redan har från FHM om de uttalat sig på ett adekvat sätt, och inte förringat allvaret som de hela tiden har gjort.

Till och med när Tegnell uttalade sig om att små spöken ska stanna hemma ( efter sitt första uttalande om att de kan gå runt på ett säker sätt ) var han tvungen att lägga till ett ”nog”.

”– Jag tycker att vi nu har kommit ett snäpp till. Nu är det nog så att halloween och ”trick and treat” får man ägna sig åt i familjekretsen det här året.”

https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegnells-vändning-stanna-hemma-på-halloween-1.36315440
Citera
2020-11-01, 10:11
Medlem
Citat:
Jag ser sällan byggjobbare i kollektivtrafiken. De är väldigt sällsynta där.

Ja, kör man lockdown med fåtal undantag (skolorna),borde ju antalet fall minska drastiskt såvida inte denna lockdown läcker något fruktansvärt och då får man titta på läckorna, vilka tänkbara som återstår och de borde inte vara många till antalet. Håller då "allt" stängt med undantag av just skolor skulle nog jag se dem som klart misstänkta. Men vi får väl se vad som händer med smittan nu. Droppar den med 90% inom 14 dagar är även jag beredd att ompröva min teori om att skolorna i allra högsta grad är inblandade i spridningen av viruset. Fortsätter däremot spridningen är det ju något uppenbart fel.
Hur vet du det? Jag tror du blandar ihop byggjobbare med hantverkare igen. Det är inte riktigt samma sak. Byggjobbare byter om på plats, de har en bod där de har sina kläder och skor. Det är ju inte så att byggjobbare åker kommunalt till jobbet i hjälm, stålhättor och hörselkåpor.

I exemplet London så är det än mer påtagligt. Väldigt få om någon arbetare åker bil till jobbet. Det har man inte råd med. Att det sedan snurrar runt någon procent hantverkare, dvs elektriker, VVS-gubbe och målare är en annan sak.
Citera
2020-11-01, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Större bild? Jahaja, jo för trump är en sådan framgångsrik affärsman att han ser en "större bild".
Samma person som sa att det skulle vara borta på ett par dagar har utvecklat sig till århundradets största ekonomiska kris... käft nu och stick.

Ledare måste ta hänsyn till en större bild. Trump t ex har inte lyxen av att kunna snöa in på en liten del. Tegnell är ett annat bra exempel på ledare till skillnad från Fauci.
Citera
2020-11-01, 10:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om gymnasiet och högskolan/universitetet fortsatt med didtansundervisning firekt efter sommaren hafe vi haft ett helt annat läge nu. Dom du säger så hade vi högst troligen klarat oss bra med de råd vi redan har från FHM om de uttalat sig på ett adekvat sätt, och inte förringat allvaret som de hela tiden har gjort.

Till och med när Tegnell uttalade sig om att små spöken ska stanna hemma ( efter sitt första uttalande om att de kan gå runt på ett säker sätt ) var han tvungen att lägga till ett ”nog”.

”– Jag tycker att vi nu har kommit ett snäpp till. Nu är det nog så att halloween och ”trick and treat” får man ägna sig åt i familjekretsen det här året.”

https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegnells-vändning-stanna-hemma-på-halloween-1.36315440

Ja och det är väl sällan så att barn över 15 går runt med det där. Märkligt det där med att barn bara tycks smitta på fritiden (speciellt om de ska ha kul, som att gå runt och tigga godis eller ha kalas), men däremot smittar de inte i skolan. Nu fattar ju jag också att det egentligen bara handlar om pengar, men det som stör mig är att man försöker sälja in linjen under smittskyddsskäl. "Barn driver inte smittan i skolan". Barn driver bara smittan på fritiden...,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in