Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det kan inte vara så, att din bild av spanjorer är en fördom? Att det har hänt saker i umgängessättet i Spanien också? Och i synnerhet när pandemi råder?`
Men vi kan ju strunta i att grafiken är publicerad i en spansk tidning, och tänka oss att det är svenskar på bilderna i stället. DÅ tror jag i alla fall att den stämmer. Tyvärr...
Fördomar har jag nog som alla andra, men i det här fallet känner jag också en spanjor som bor i Spanien. Och han har bekräftat att spanjorerna lever som vanligt nu
förutom när lagen kräver det. Det verkar finnas nån sorts tyst överenskommelse hos allmänheten, om att använda alla kryphål som lagen tillåter. Typ att man alltid sätter sig och tar en kaffe med den man träffar, eftersom man slipper munskyddet när man äter och dricker. Många går ut med träningskläder och vattenflaska när de ska någonstans, eftersom det finns ett undantag för mask för den som ska träna.
De kindpussas öppet, som vanligt, men
med maskerna på. Lagom smart, med tanke på att munskydden gör att man andas åt sidan, och viruset fastnar på kinderna.
Missförstå mig inte, det är klart det finns en komponent av aerosolsmitta. Men människor håller faktiskt inte så mycket distans att det behövs en kraftfull luftburen komponent för att förklara smittspridningen, mer än i vissa dokumenterade undantagsfall. Det här med att man sitter flera meter från varandra, även privat, det är bara något man ger sken av. Bakom stängda dörrar umgås människor nästan som vanligt. Oavsett om du är spansk eller svensk.