Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Mina tankar om det du skriver.
Det är ju betydligt fler länder som är drabbade nu och mer regioner i dessa. I våras var det bara några länder och bara några regioner i dessa länder som var drabbat. Samtidigt så dör ju färre av Covid nu en tidigare.
Jag skulle säga att situationen är mer oroande nu en i våras då viruset nu är mera spritt men på lokal nivå är det inte lika illa ännu. Kanske med undantag Tjeckien, Armenien och säkert några till.
Det går kanske inte riktigt att jämföra. I våras var vi i slutet av säsongen och nu är vi i början. Men länderna är mer vana. Vi ser nu att länder stänger ner i Europa, men arbeten och skolor, är öppna. Vi gör det för att det inte finns några alternativ sa Boris.
Så nej, jag tycker inte vi är där ännu. Men lyckas vi inte kväva denna vågen så vi hamnar i samma situation som i våras så blir den bra mycket värre en då. Främst för att viruset är så spritt denna gång, det finns överallt och säsongen nu hel.
Ja, viruset drabbar fler områden, som du skriver. I Europa har t ex Tjeckien och Polen, som var relativt odrabbade i våras, har tyvärr drabbats hårt nu under hösten med många dödsfall som resultat.
Men I europa hittar jag inget land som hade en kraftig 1a våg och som nu ligger på samma nivå. Närmast är väl Belgien. Idag rapporterade de 173 nya dödsfall. Som mest i våras en enskild dag var det 321.
Internationellt ser jag att det nu dör fler per dag i Iran än vad det gjorde i våras (om man nu ska fästa någon vikt vid den statistisk som den teokratiska regimen publicerar). Men Iran kan ju vara just ett sådant land som sedan i våras blivit bättre på att diagnosticera sina coviddödsfall (se mitt förra inlägg).