2020-11-01, 09:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja finns nog andra/fler förklaringar. Vore intressant att få svar på varför yngre barn inte smittar lika mycket samt varför inte alla i en familj blir sjuka. Kanske hänger det ihop.
Immunförsvaret går ju i cykler också, ibland har man starkt immunförsvar och ibland nedsatt immunförsvar. Någon som hade starkt i våras kanske åker på viruset i vinter när denne har nedsatt. Och så där håller det på. En annan farhåga är ju vad viruset gör med vårt immunförsvar och om det blir försvagat lång tid efter.

Många bra frågor och farhågor. Hur klarar exempelvis en person med svår långtidscovid en rejäl influensa, bakteriell lunginflammation, borrelia eller cancer? Ingen vågad gissning är ju att prognosen blir sämre...
Citera
2020-11-01, 09:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag delar (som vanligt) dina tankar och åsikter. Tycker du ger en i 100% träffande beskrivning av hur det ligger till. Barn under 10 tycks smitta något mindre, men absolut inte obefintligt. De blir ju uppenbarligen sjuka de med, men i betydligt lägre omfattning. Barn från 10 och uppåt smittar som vuxna. Jag skulle vilja säga att det är ungefär det forskingskonsensus som finns nu, efter att ha läst flera olika studier i ämnet. Det går väl inte riktigt i takt med myndigheternas åtgärder. Tex, var det ju gymnasiet och uppåt som körde distans i våras. Helt enkelt för att man bedömer att äldre elever kan ta ett större självständigt ansvar. Inte så mycket smittskyddsöverväganden, utan mer ekonomiska.

Jag tror också det hade klingat av snabbt om man stängt skolan. Vi såg ju om inte annat vad som händer under sommaren i Sverige. Smittan närmast försvann. Nu någon månad in på höstterminen däremot har smittan tagit ordentlig fart igen och jag tror inte att det är någon slump. Det är ju närmast det mest glasklara samband man kan se.

Vad gäller dina farhågor i övrigt delar jag även dem. Det kommer bli en mycket tuff höst och vinter. Jag tror för övrigt att Sverige inte kommer vidta så värst mycket mer åtgärder. Vi kommer inte få samma tuffare åtgärder som i Frankrike eller Storbritannien. Därför tror jag också att det kommer bli mycket jobbigt framöver. Jag är så rädd för att sjuka människor kommer förvägras vård i Sverige, för att det helt enkelt inte kommer finnas någon kapacitet.
Speciellt hade det varit bra om man hade låtit högstadiet och uppåt haft distansundervisning i början av höstterminen. Smittan spreds mycket då av unga. Tänker att nu sprids den överallt. Kanske hade man kunnat fördröja utvecklingen ganska länge om man låtit skolorna ha distansundervisning direkt efter sommaren. Vintern är lång, desto längre tid det hade tagit att hamna där vi är nu desto bättre.
Kanske hade vi klarat hela vintern bara med den enkla restriktionen samtatt FoHM erkänt direkt att vi hade en ökad smitta och uppmärksammat oss på den istället för att förringa den och prata bort den.
Citera
2020-11-01, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad tror ni om kommande vaccin?

Tycker det låter lovande så här långt.

https://www.svt.se/nyheter/da-kommer-vi-fa-ett-fardigt-vaccin-till-sverige

Tror ni Pfizer eller Astras vaccin är bäst? Spontant låter ju Pfizers vaccin som något mer konventionellt. De här vector-vaccinen tycker jag låter lite läskigt, då man bara får en chans...
Är man rökt då om det inte fungerar? Man vill ju inte bli immun mot själva vaccinet. Finns det risker?
Citera
2020-11-01, 09:25
Medlem
Merwinnas avatar
https://english.elpais.com/society/2020-10-28/a-room-a-bar-and-a-class-how-the-coronavirus-is-spread-through-the-air.html?ssm=TW_CC&fbclid=IwAR3JSqJUsmKbwwJaOkBHU3 Zk9_fC_C7JUlV58DHaneD1nOW78VBgjK_WoiA

Här är en mycket bra grafik av, hur smittan sprider sig i ett vanligt hemma-rum, en bar respektive ett klassrum - om en person är smittad. Samt hur mycket den kan minskas, om man vädrar respektive använder munskydd, eller väljer att vistas där kortare tid. Detta visar också, att klassrumssituationen inte alls är så riskfri, som Tegnell vill ha den till...
Citera
2020-11-01, 09:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Mina tankar om det du skriver.
Det är ju betydligt fler länder som är drabbade nu och mer regioner i dessa. I våras var det bara några länder och bara några regioner i dessa länder som var drabbat. Samtidigt så dör ju färre av Covid nu en tidigare.
Jag skulle säga att situationen är mer oroande nu en i våras då viruset nu är mera spritt men på lokal nivå är det inte lika illa ännu. Kanske med undantag Tjeckien, Armenien och säkert några till.
Det går kanske inte riktigt att jämföra. I våras var vi i slutet av säsongen och nu är vi i början. Men länderna är mer vana. Vi ser nu att länder stänger ner i Europa, men arbeten och skolor, är öppna. Vi gör det för att det inte finns några alternativ sa Boris.

Så nej, jag tycker inte vi är där ännu. Men lyckas vi inte kväva denna vågen så vi hamnar i samma situation som i våras så blir den bra mycket värre en då. Främst för att viruset är så spritt denna gång, det finns överallt och säsongen nu hel.
Ja, viruset drabbar fler områden, som du skriver. I Europa har t ex Tjeckien och Polen, som var relativt odrabbade i våras, har tyvärr drabbats hårt nu under hösten med många dödsfall som resultat.

Men I europa hittar jag inget land som hade en kraftig 1a våg och som nu ligger på samma nivå. Närmast är väl Belgien. Idag rapporterade de 173 nya dödsfall. Som mest i våras en enskild dag var det 321.

Internationellt ser jag att det nu dör fler per dag i Iran än vad det gjorde i våras (om man nu ska fästa någon vikt vid den statistisk som den teokratiska regimen publicerar). Men Iran kan ju vara just ett sådant land som sedan i våras blivit bättre på att diagnosticera sina coviddödsfall (se mitt förra inlägg).
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-01 kl. 09:34.
Citera
2020-11-01, 09:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Inte en byggnadsarbete som åker bil! Så de tar med sig målarburkar, penslar, rör, virke, hammare, spik, bultpistoler, kompressorer och slangar på bussar och tunnelbanor menar du?

Jag tror inte heller de kommer lyckas så värst bra, men halva samhället kommer ju inte hålla öppet. Det är lögn. Den enda svaga punkten jag kan identifiera är just skolorna, men eftersom de av somliga inte är "drivande" borde de ju inte utgöra något problem. Nu är det upp till bevis så får vi se hur det ligger till. Jag förväntar mig 90% nedgång inom 14 dagar, för annars är det något som är fel.
Den övervägande mängden av 300 000 byggnadsarbetare i Sverige är inte hantverkare som kör omkring i en servicebil. Verktyg mm. flyttas till det bygge laget ska arbeta på och ofta är läget kvar på samma bygge i ett år.

Hur tänker du nu?
Ska antalet nya fall minska med 90 % på två veckor för att "något" inte ska vara fel?
Varför borde det bli så menar du?
Citera
2020-11-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
61 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Väldigt långsam ökning. Troligtvis är toppen på IVA redan nådd.
Citera
2020-11-01, 09:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Speciellt hade det varit bra om man hade låtit högstadiet och uppåt haft distansundervisning i början av höstterminen. Smittan spreds mycket då av unga. Tänker att nu sprids den överallt. Kanske hade man kunnat fördröja utvecklingen ganska länge om man låtit skolorna ha distansundervisning direkt efter sommaren. Vintern är lång, desto längre tid det hade tagit att hamna där vi är nu desto bättre.
Kanske hade vi klarat hela vintern bara med den enkla restriktionen samtatt FoHM erkänt direkt att vi hade en ökad smitta och uppmärksammat oss på den istället för att förringa den och prata bort den.

Kanske är jag elak, men jag får känslan av att det varit FHM taktik hela tiden. Att närmast tona ned riskerna istället för att varna. Vet inte hur många gånger jag hört Tegnell säga att de allra flesta får bara en mild förkylning, för även om det stämmer måste man ju tänka på signalvärdet. Går de allra flesta runt och tänker att de bara ska få en mild förkylning kommer de ju ifrågasätta social distansering, samt vikten av att skydda sig själva och därigenom även andra.
Har hört mången 70+ uttrycka att de minsann är i så bra form att de inte är ett dugg oroliga för smittan. De allra flesta blir ju bara lindrigt sjuka, har de hört den där experten på TV stå och säga. Hur klokt är det?
Citera
2020-11-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag var bara nyfiken. Min fru brukar tappa smak/luft när hon blir snuvig, men aldrig jag.

Jag tänkte om det fanns något samband mellan vilka som får det symptomet även vid covid.

Det hade varit intressant om någon analysarede det. Det verkar ju vara kopplat till hur nervbanorna går i näsan. Covid verkar ju ta sig in och sprida sig i celler runt detta område hos många.

Min fru hade tre dygn med hög feber då hon i princip sov hela tiden, lätt hosta den tredje dagen samt smak/luktsinnet var i princip det enda hon märkte av. Jag hade nästan hela symtomlistan och jag var sjuk i tio dar med kulmen efter sju.

Här hittar man i alla fall inget uppenbart samband. Jag undrar dock om det har att göra med hur viruset får fäste? För de som får en infektion i näsan/bihålorna så är kanske risken för lukt/smakstörningar större? Mitt äldsta barn fick bara ont i halsen. Ett syskon till mig fick bara dålig mage. Det finns många sätt föör detta virus att ta sig in.
Citera
2020-11-01, 09:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det finns studier på att cirka 40% blir smittade som bor under samma tak. Varför vet man inte ännu. Jag har personligen tre vänner som upplevt det , dvs att den ena testas positivt men partnern varken får symtom eller testresultat.
Samma här.
Dottern (22 år) smittad och familjen levde som vanligt hemma, men mamma, pappa och son blev inte smittade.
Citera
2020-11-01, 09:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vad tror ni om kommande vaccin?

Tycker det låter lovande så här långt.

https://www.svt.se/nyheter/da-kommer-vi-fa-ett-fardigt-vaccin-till-sverige

Tror ni Pfizer eller Astras vaccin är bäst? Spontant låter ju Pfizers vaccin som något mer konventionellt. De här vector-vaccinen tycker jag låter lite läskigt, då man bara får en chans...
Är man rökt då om det inte fungerar? Man vill ju inte bli immun mot själva vaccinet. Finns det risker?
Kontroversiellt menar du. Pfizer är ett RNA-vaccin och är det som är mest "konstgjort". Även Astra-Zenecas är en ny teknik. Det enda i pipe-line som är traditionellt är väl Sinovac's CoronaVac

https://en.wikipedia.org/wiki/CoronaVac

Min uppfattning är dock att säkerheten kanske inte är det största problemet utan effektiviteten.
Citera
2020-11-01, 09:37
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Äsch, bara veka kärringar som sjukskriver sig för lite feber och lätt förkylning. Du är väl tuffare än så? Ut och jobba med dig. Men om du ändå ska fega ur och testa dig, be om covid-test.

Okej. Vaknade utan feber idag, men halsen fortsatt slemmig och ond plus nu öronen också. Brukar inte bli sjuk, och definitivt inte sjukskriva mig för det här lilla.
Men okej. Andra tider nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in