2020-11-01, 00:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Håller inte med. Hon anger en tydlig tidpunkt (på en timma när) då smaken försvann. Dessutom behöver ju det ena inte utesluta det andra. Känner man ingen smak/arom (förutom grundsmakerna sött surt och salt som registreras via tungan, beskt nämns dock inte i artikeln) så känner man ingen smak. Hur svårt är det att förstå? Om det sen är covid eller något annat som ligger bakom kan man förstås spekulera i, men förlorat luktsinne är ett så känt symptom vid covid att det ligger nära till hands att misstänka att det är orsaken.
Nu var det inte den förlorade smaken jag reagerar på utan den förlorade aptiten.
Citera
2020-11-01, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ganska tydligt lägre siffra smittade i Frankrike idag jämfört med förra lördagen. Om det inte är minskad rapportering p.g.a alla helgeona, så tyder det på att våg 2 där är på väg att kulminera, eller kanske redan har gjort det.
Med lockdown så lär det minska stadigt där fram till jul. Sedan kommer våg 3 i början av 2021, om det inte sker ett under med vaccineringen.
Hade du gjort samma koll på gårdagens siffror så blir det istället en ökning!
Citera
2020-11-01, 01:04
Medlem
Eftersom vi alltid refererar till stenhårda fakta o statistik...

Hur vet vi att alla länder räknar likadant som dödsfall i covid 19..

Eftersom 90% av dödsfallen är gamla o sjuka o räknar man inte in dom på exakt samma sätt i alla länder är det ju helt meningslöst med fakta o statistik !
Citera
2020-11-01, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hade du gjort samma koll på gårdagens siffror så blir det istället en ökning!

Jag vet, idag är första dagen på mycket länge som Frankrikes 7-dagars glidande medelvärde över bekräftade fall sjunker. Men ändå indikation på att de är nära kulmen, även om det säkert kan svänga lite, med ökning vissa dagar och minskning vissa dagar, tills det till slut blir en konstant minskning, fram till att de börjar öppna upp igen.
Citera
2020-11-01, 01:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Patienter på IVA har dock ökat häpnadsväckande lite denna vecka. Dock kraftig ökning förra veckan, så antagligen brus i statistiken, men ändä värt att nämna.
Kollade på region Uppsala och där gick det upp kraftigt för två veckor sen men sedan har det inte ökat mer. Patienter på IVA alltså. Det har dock inte sjunkit heller men att det slutat gå upp är ju ett bra tecken.

Ser man kurvan för hela sverige så verkar ju ökningen helt avtagit. Ska bli intressant att se om det kommer börja sjunka redan. Det vore ju helt fantastiskt om så blir fallet.
Citera
2020-11-01, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kollade på region Uppsala och där gick det upp kraftigt för två veckor sen men sedan har det inte ökat mer. Patienter på IVA alltså. Det har dock inte sjunkit heller men att det slutat gå upp är ju ett bra tecken.

Ser man kurvan för hela sverige så verkar ju ökningen helt avtagit. Ska bli intressant att se om det kommer börja sjunka redan. Det vore ju helt fantastiskt om så blir fallet.

Det vore verkligen fantastiskt, men även jag, som tror/hoppas på ett muterat virus, mer smittsamt men mindre dödligt, är totalt övertygad om att IVA kommer fortsätta öka, allt annat vore alldeles för bra för att vara sant. Hoppas dock att ökningen blir signifikant långsammare än ökningen av bekräftade fall. Denna veckas extremt låga ökning än så länge, får dock nog till stora delar tillskrivas statistik-brus.
Citera
2020-11-01, 01:18
Medlem
Citat:
Jag vet, idag är första dagen på mycket länge som Frankrikes 7-dagars glidande medelvärde över bekräftade fall sjunker. Men ändå indikation på att de är nära kulmen, även om det säkert kan svänga lite, med ökning vissa dagar och minskning vissa dagar, tills det till slut blir en konstant minskning, fram till att de börjar öppna upp igen.
En lockdown bidrar säkert till att folk testar sig mindre, så inte förvånande att siffrorna dippar lite nu, om det nu skulle vara en dipp vill säga.
Citera
2020-11-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
En lockdown bidrar säkert till att folk testar sig mindre, så inte förvånande att siffrorna dippar lite nu, om det nu skulle vara en dipp vill säga.

Så är det förstås också, finns mängder av aspekter som påverkar alla siffror.

EDIT: Dock är rimligen fortfarande alla som registrerades positiva idag, tester som är beställda innan lockdownen införes.
Citera
2020-11-01, 01:25
Medlem
Markera-allts avatar
Hur går ekonomin ihop i dom länder som stänger ner helt?

Folk sitter hemma isolerade. Går staten då in med pengar till företagen som i sin tur betalar ut lönerna som vanligt till sina anställda?

Det måste ju vara förödande för ekonomin och inte vara hållbart i längden?
Citera
2020-11-01, 01:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Och när Boris Johnson fick intensivvård pga coronaviruset tidigare i år. Var allt en teater bara? Fake? Eller vart han drogad?
En premiärminister vårdas på helt andra grunder än folk i allmänhet. Du kan inte dra några slutsatser om hur sjuk han var utifrån vilka åtgärder som vidtogs. Han kanske hellre hade stannat hemma med en kopp te i sängen än att ligga på sjukhus.
Citera
2020-11-01, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nationalromantiker..?
Svenskar skiljer sig inte från andra folk. När du har växt upp och skaffat dig livserfarenhet så förstår också du det.
Hur kommer det sig annars att vi sen sekler tillbaka haft lagstiftning och att straff utmätts för brott mot den?

Ja, fjanta på med ditt ”anarkistkors i pannan” och idka ”civil olydnad”. Även bland vandaler - som älskar att förstöra för andra - finns det de som ser sitt handlande som ”civil olydnad”.
Blir det dock lockdown här kommer du garanterat att sitta på ditt pojkrum och darra ...

Samhällen med hög- eller låg andel förtroende både mellan främlingar och gentemot institutioner är ett väletablerat koncept. Även den svagbegåvade fattar ju att detta inte innebär att man kan avveckla polis och rättsväsende även om man har hög nivå av förtroende och tillit i ett samhälle.

Vad vandalerna gör får stå för dem. Jag förstår inte varför du menar att jag skulle sitta och trycka inomhus? Vad baserar du det på?
Citera
2020-11-01, 01:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Alla räknar inte lika ändå...

Så den rapporten kan du köra upp

Fake news typ? Men nu är de officiella siffrorna i princip det enda man har att gå efter och våra grannländer jämförde man med i förra pandemin, dessutom har exempelvis Tegnell med flera jämfört med andra länder många gånger om...

Exempelvis har det jämförts med länder med ännu högre dödstal. Även siffror från Norge har delats... Fast det gäller ju att man väljer när det passar! Då duger statistiken och rapporterna alldeles utmärkt.

Till och med Italien och andra länder duger då, som inte alls ses som lika ”duktiga som Sverige” på statistik.

Och det är precis så som flera sidor drar fram sina ”fake news”-kort och selektivt väljer och vrakar sina sanningar. Eller bara pajar all möjlighet till att kunna diskutera sansat vad som händer på ett vettigare sätt än det här tramset... Som jag tyvärr fastnar i, men du påminde mig om varför jag tog en paus från det här.

Och den här typen av trams är antagligen skälet till varför de som vill diskutera återgärder och annat mer seriöst flyr, och syns allt mindre i debatterna... Min paus var inte för att jag var upptagen av porr, utan pga dårar från båda sidor som pajar alla möjligheter till att ha en saklig diskussion.

Men för all del, kör vidare på er pajkastningstävling för snart är det bara ni kvar ändå. Hojta till vem som vinner! Inte lär det då (som vanligt) bli de som lider i alla fall...

De har nog viktigare saker att tänka på. Eller så låtsas de bara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in