2020-10-31, 20:40
Medlem
Hej, jag har under senaste månaderna haft lite problem med min mage, sen jag började jobba natt kan man säga. Känns som en bidragande orsak men då jag trivs med att jobba natt hoppas jag få bukt på detta. 22 år, sover bra och somnar ganska lätt. 07-15 sover jag till varje dag så jag får mina 8 timmar.

Det jag upplever är:
  • Varierande mellan lös och hård mellan varje dag. Ibland så får jag springa och skita direkt efter måltid och ibland kan det gå 2-3 dagar innan jag kan gå på toa.
  • Väldigt ofta illamående, oftast efter måltid, känslan att spyan sitter i halsgropen precis. Brukar komma och gå under nätterna.
  • Krämpor lite här och där i magen.
  • Uppblåst i magen
  • Hungerkänsla väldigt ofta
  • Ibland lite mörk och illaluktande avföring(surt typ)

Har försökt att äta lite varierad kost, mycket grönt men ingen skillnad. Har prövat att äta probimage men det hjälpte inte nånting alls.

Det som jag märkt kan lugna symptomen är att dricka en tesked bikarbonat när det är som värst.

När jag jobbar natt äter jag inget, äter min sista måltid vid runt 17-18 tiden. Får jag hungerkänslan på jobbet kan jag ta en drickyoghurt ibland men väldigt sällan. Dricker inget kaffe efter kl 23, lite varm blåbärssoppa ibland om nätterna.

Vet att jag egentligen borde ha kontaktat VC men under dessa omständigheter känns det som dom har viktigare saker för sig, och att smittan sprider sig på våra vårdcentraler just nu.
Citera
2020-10-31, 20:46
Medlem
Jag tror inte att dina problem har med dina arbetstider att göra. Förändring i avföringsvanor samt magproblem bör alltid utredas. Det KAN vara något mycket allvarligt. Men det kan också vara en divertikulit, en inflammerad tarmficka. Inte så vanligt hos någon så ung som du, men boka tid för utredning. Du har beskrivit det bra i ditt inlägg, så det är det du bör berätta.
Citera
2020-10-31, 20:54
Medlem
Samma svar här, kontakta vårdcentralen. Kollat något om gluten-intolerans? Glöm inte: vårdcentralen!
Citera
2020-10-31, 21:08
Medlem
Du har ingen divertikulit, inflammerad tarmficka. Det är nämligen en akut åkomma, inte ngt som pågår i månader.

Viktigt är om du noterar blod i avföringen el går ner i vikt, det talar för allvarlig sjukdom.

Mot allvarlig sjukdom talar även det faktum att du sover hela dagen, är kistan kass så stör den din sömn.

Är iaf bra att kolla upp det. IBS är en möjlig diagnos. Låter väldigt jobbigt, god bättring!
Citera
2020-10-31, 21:27
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Du har ingen divertikulit, inflammerad tarmficka. Det är nämligen en akut åkomma, inte ngt som pågår i månader.

Viktigt är om du noterar blod i avföringen el går ner i vikt, det talar för allvarlig sjukdom.

Mot allvarlig sjukdom talar även det faktum att du sover hela dagen, är kistan kass så stör den din sömn.

Är iaf bra att kolla upp det. IBS är en möjlig diagnos. Låter väldigt jobbigt, god bättring!

Äter han inget på kvällen så kan han mycket väl tömt tarmen tills på morgonen, speciellt om han är lös i magen. Behöver inte alls betyda att det inte är något allvarligt.

Säger som alla andra, gå till doktorn. Kan va flera grejer som kan va fel, flera riktigt allvarliga.
Citera
2020-10-31, 21:32
Medlem
Får ringa till VC på måndag.

Har inte problem hela tiden utan ibland kan man vara bra i några dagar eller någon vecka, för att sen bli dålig i magen igen. Trodde först att det var magkatarr eftersom det försvinner med illamåendet om man dricker samarin/bikarbonat. Har även prövat att bara dricka té med honung istället för kaffe och det funkar lite bättre med magen.

Byter inte dygnsrytm om helgerna heller utan jag är vaken till 6 varje morgon och sover till 15, känner mig inte särskilt utvilad dock. Ställer jag inte larm så kan jag vakna vid 17-18 tiden. Motion är jag väldigt dålig med på fritiden, men har ett väldigt aktivt jobb och kan gå ungefär 10 000 steg om nätterna så det borde väl räknas lite som motion?

Vikt har jag varken gått upp eller ner utan har en stabil vikt på 70 kg ca, 175 cm lång.

Kost innehåller oftast grönsaker, kött och potatis. Mycket svensk husmanskost. Glömde nämna att jag även är väldig gasig och bubblig i magen. Väldigt ofta man hör den tala lite.
Senast redigerad av Artoxy 2020-10-31 kl. 21:43.
Citera
2020-10-31, 21:47
Moderator
Maviels avatar
Jag har arbetat natt de senaste 15 åren och visst påverkar nattarbete. På så sätt att man blir mer gasig/bubblig i magen. Ofta när man är inne i nattpassen samlar kroppen vätska oxå. Men känner inte riktigt igen det du skriver du bör nog kolla upp det. För mig hjälper det att äta så lite som möjligt under natten och definitivt inte lagad mat.
Citera
2020-10-31, 21:50
Medlem
Du kan börja att skriva ned vad du äter... det kan ju göra det lättare för dig att förstå om det är något med kosten. Sen kan stress ha en del i hur magen fungerar, en sådan sak som börja jobba natt tänker jag...
Citera
2020-10-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har arbetat natt de senaste.....

Får försöka ringa på måndag.

Försöker som sagt att inte äta alls på nätterna, även om man kan vara hungrig. Dom få gångerna jag väl äter blir det oftast något lätt, drickyoghurt och nåt äpple. Eller bara en simpel yoghurt ask. Är nog inne på min 3e? månad av nattjobb nu. Symptomen började komma efter 2 veckor

Citat:
Ursprungligen postat av Oriktighet
Du kan börja att skriva....

Stress tror jag inte att jag lider av. Känner mig inte stressad iallafall.

Vet inte om jag är ute och cyklar men illamåendet känns psykologiskt. Blir jag upptagen med något som kräver min fulla koncentration så känner jag inte av det. Tills jag börjar tänka på det igen
Senast redigerad av Artoxy 2020-10-31 kl. 21:58.
Citera
2020-10-31, 22:06
Medlem
patriss avatar
Detta händer mig när jag dygnar. exakt samma symptom. Hur är ditt vätskeintag? hur mycket vatten dricker du?
Senast redigerad av patris 2020-10-31 kl. 22:11.
Citera
2020-10-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Detta händer mig när jag dygnar. exakt samma symptom. Hur är ditt vätskeintag? hur mycket vatten dricker du?

Ska jag vara helt ärlig så dricker jag väldigt sällan vatten. Väldigt dålig på det. Kollar man på urinen så är det alltid mörk gult
Citera
2020-10-31, 22:11
Medlem
patriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Ska jag vara helt ärlig så dricker jag väldigt sällan vatten. Väldigt dålig på det. Kollar man på urinen så är det alltid mörk gult

Prova inleda dagen med att dricka 1-2 glas vatten, har fått tips om att det sätter igång organen. Men det kan vara lite broscience i det dock
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in