2020-10-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Prova inleda dagen med att dricka 1-2 glas vatten, har fått tips om att det sätter igång organen. Men det kan vara lite broscience i det dock

Ska pröva det, tack

Just nu inleder man dagen med 1-2 koppar kaffe vilket är dumt egentligen
Citera
2020-10-31, 22:50
Medlem
Men hur äter du då?

Om du käkar middag vid fem-sex och när äter du nästa gången?
En måltid innan du går och sover?

För av det som jag läser ut äter du mat strax efter du har gått upp (2-3 timmar tills 17-18) om du jobbar natten efter.

Jag börjar undra om det inte är så att du trycker i sig en stor mängd mat på väldigt kort tid. Det kan orsaka problem med magen och att mycket av det du känner efter är sviter av det.

Vet att man i periodisk fasta har många timmar utan mat men tycker det låter lite väl lite.

Har du inte möjlighet att äta din middag vid 8-9 på kvällen? Och att du äter en ordentlig brunch när du vaknar, alternativt någon lättare middag då?

Och att du är hunrig/bajsar oregelbundet är inte så konstigt sett till vad du verkar äta/tidpunkter.
Citera
2020-10-31, 23:11
Medlem
Stress ger inte alltid mentala problem, utan det kan ge huvudvärk, hjärtklappning, andfåddhet, magproblem.

Jag säger inte att du har IBS, men det är troligt. Givetvis ska du läkarbedömas först för IBS är en uteslutningsdiagnos.

Följande står på 1177 om IBS o mkt stämmer in på dig:

"IBS – känslig tarm
IBS innebär att det är en störning i hur tarmen arbetar och dess känsel. Vid IBS har du ont i magen och diarré eller förstoppning. Symtomen kan ibland vara väldigt besvärliga, men ofta går det att minska dem genom att undvika viss mat eller genom att använda receptfria läkemedel.

IBS är en förkortning av engelskans irritable bowel syndrome, och betyder ungefär lättretbar eller överkänslig tarm. Det kallas också för kolon irritabile och funktionella tarmbesvär.

Symtom
För att få diagnosen IBS ska du ha ont i magen och samtidigt besväras av något av följande symtom:

Att smärtan förändras när du bajsar, den kan antingen förvärras eller lindras.
Att du har förstoppning eller diarré, eller att det växlar mellan dessa två.
Att du bajsar oregelbundet.
För att få diagnosen IBS ska du ha haft besvär i mer än tre månader.

Ont i magen
Du kan ha ont i magen på olika ställen och på olika sätt. Du kan till exempel få kraftigt magknip under revbensbågarna, eller en mer diffus och molande värk i hela mag-tarmkanalen. Ofta får du mer ont efter att du har ätit.

Du kan få mycket ont av att det spänner i tarmen av gaser. Läs mer om gaser i magen här.

Förstoppning och diarré
Konsistensen på bajset växlar ofta mellan att vara hård och lös vid IBS.

Ibland kan det vara en hård klump som kommer först när du bajsar, och sedan kommer diarréliknande bajs. Du kan också ha bara diarré eller bara förstoppning. Bajset kan också vara slemmigt.

Läs mer om förstoppning här.

Bajsa oftare eller mer sällan
Ett symtom vid IBS är att bajsa oregelbundet. Du kanske måste bajsa flera gånger om dagen, men det kan också gå ett par dagar utan att du behöver bajsa.

Det kan också kännas som att du behöver bajsa igen, trots att du precis varit på toaletten. Ibland kan du få sådan diarré att du har bråttom att hinna i tid till toaletten."
Citera
2020-10-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men hur äter du då?

Ja jag äter ungefär 2-3 timmar efter jag gått upp, har en sambo som jobbar dagtid så det blir liksom så. Låter väldigt logiskt det du säger, äter jag sent på kvällen mår jag bättre. Äter inget när jag kommer hem, kanske lite vaniljyoghurt med några fiber flingor om man känner sig väldigt hungrig. Men då har jag inte ätit något sen måltiden. (Äter bara en gång om dagen) och det blir ganska stora portioner då

Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Stress ger inte alltid mentala problem, utan det kan ge huvudvärk, hjärtklappning, andfåddhet, magproblem.

IBS har jag också tänkt att det kan vara faktiskt. Prickar in mest
Senast redigerad av Artoxy 2020-10-31 kl. 23:14.
Citera
2020-10-31, 23:15
Medlem
undercover-racists avatar
Fasta i några dagar. Det brukar resetta mage och tarmarna.

Det är sunnah att fasta måndagar och torsdagar.
Citera
2020-10-31, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2

Jag säger inte att du har IBS, men det är troligt. Givetvis ska du läkarbedömas först för IBS är en uteslutningsdiagnos.

Följande står på 1177 om IBS o mkt stämmer in på dig:

"IBS – känslig tarm
IBS innebär att det är en störning i hur tarmen arbetar och dess känsel. Vid IBS har du ont i magen och diarré eller förstoppning. Symtomen kan ibland vara väldigt besvärliga, men ofta går det att minska dem genom att undvika viss mat eller genom att använda receptfria läkemedel.

IBS är en förkortning av engelskans irritable bowel syndrome, och betyder ungefär lättretbar eller överkänslig tarm. Det kallas också för kolon irritabile och funktionella tarmbesvär.

Symtom
För att få diagnosen IBS ska du ha ont i magen och samtidigt besväras av något av följande symtom:

Att smärtan förändras när du bajsar, den kan antingen förvärras eller lindras.
Att du har förstoppning eller diarré, eller att det växlar mellan dessa två.
Att du bajsar oregelbundet.
För att få diagnosen IBS ska du ha haft besvär i mer än tre månader.

Ont i magen
Du kan ha ont i magen på olika ställen och på olika sätt. Du kan till exempel få kraftigt magknip under revbensbågarna, eller en mer diffus och molande värk i hela mag-tarmkanalen. Ofta får du mer ont efter att du har ätit.

Du kan få mycket ont av att det spänner i tarmen av gaser. Läs mer om gaser i magen här.

Förstoppning och diarré
Konsistensen på bajset växlar ofta mellan att vara hård och lös vid IBS.

Ibland kan det vara en hård klump som kommer först när du bajsar, och sedan kommer diarréliknande bajs. Du kan också ha bara diarré eller bara förstoppning. Bajset kan också vara slemmigt.

Läs mer om förstoppning här.

Bajsa oftare eller mer sällan
Ett symtom vid IBS är att bajsa oregelbundet. Du kanske måste bajsa flera gånger om dagen, men det kan också gå ett par dagar utan att du behöver bajsa.

Det kan också kännas som att du behöver bajsa igen, trots att du precis varit på toaletten. Ibland kan du få sådan diarré att du har bråttom att hinna i tid till toaletten."

Sluta leta massa sjukdomsbilder innan man kollat på dom enklare sakerna.

Karln äter en gång per dag. En måltid. Han är vaken skeva tider (för kroppen) och sover ovanliga tider (för kroppen).

Att man kommer få problem med magen då är inte konstigt alls. Och det behöver inte bero på några tillstånd i kroppen.

Man får inte stirra sig blind på symptomen och inte titta på omständigheterna.
Citera
2020-10-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Ja jag äter ungefär 2-3 timmar efter jag gått upp, har en sambo som jobbar dagtid så det blir liksom så. Låter väldigt logiskt det du säger, äter jag sent på kvällen mår jag bättre. Äter inget när jag kommer hem, kanske lite vaniljyoghurt med några fiber flingor om man känner sig väldigt hungrig. Men då har jag inte ätit något sen måltiden. (Äter bara en gång om dagen) och det blir ganska stora portioner då

IBS har jag också tänkt att det kan vara faktiskt. Prickar in mest

Jag skulle råda dig att börja laborera lite med dina ättider.
Dela upp din måltid istället.
Ät en något lättare måltid när du vaknar (antingen lagad mat eller en brunchvariant).
Försök att senarelägga middagen lite (sikta på runt 20).
Men käka inte för sent heller.

Och gör det ett pat veckor och se om det ändrar på sig.

Jag tror det är här du kommer hitta lösningen på ditt problem. Inte hos VC eller i någon diagnos.
Citera
2020-10-31, 23:21
Medlem
Citat:
Sluta leta massa sjukdomsbilder innan man kollat på dom enklare sakerna.

Jag har jobbat skift förut, fm, em, ledig , natt sen ledig, then repeat och då klarade jag natt väldigt bra. Inga magproblem som jag minns.

Första gången jag jobbar ständig natt

Citat:
Jag skulle råda dig att börja laborera lite med dina ättider.

Jag ska pröva det ett par veckor, tack för tipset
Senast redigerad av Artoxy 2020-10-31 kl. 23:25.
Citera
2020-10-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Jag har jobbat skift förut, fm, em, ledig , natt sen ledig, then repeat och då klarade jag natt väldigt bra. Inga magproblem som jag minns.

Första gången jag jobbar ständig natt

Skift är inte samma sak som ren natt.

Framförallt inte när du får så pass skeva tider som du får iom sömnen som tar upp en stor del av din dagtid.

Nattjobb ställer till med massa problem i kroppen om man inte är noga med kost och vätska har jag märkt.

Jag jobbar delade dygn där man ibland får sova en hel natt utan larm och ibland är uppe hela natten och sliter hund.

Men även där så har man större möjlighet att hålla sina rutiner även om man är uppe hela natten då man inte jobbar direkt natten efter.
Så ofta brukar jag vara vaken dan efter en vaken natt för att inte sabba dyngsrytmen för mycket.
Men det går ju inte när man ska va uppe en hel natt till direkt efter.
Så rena nattjobb är svårare på det sättet.
Senast redigerad av Stegbil 2020-10-31 kl. 23:26.
Citera
2020-10-31, 23:26
Medlem
Citat:
Skift är inte samma sak som ren natt.

Framförallt inte när du får så pass skeva tider som du får iom sömnen som tar upp en stor del av din dagtid.

Nattjobb ställer till med massa problem i kroppen om man inte är noga med kost och vätska har jag märkt.

Ja det har varit nära att jag velat byta tillbaka till 2 skift igen pga magen för att testa. Men trivs så bra med natten överlag så det skulle kännas trist

Och jag är verkligen skitdålig på när det gäller kost, utan äter det jag känner mig sugen på

Vad skulle vara en bra och lätt frukost för en nattarbetare?
Senast redigerad av Artoxy 2020-10-31 kl. 23:35.
Citera
2020-11-01, 00:46
Medlem
indianhejs avatar
Här börjar folk antyda cancer. Jo tjena!! Flashback är full av idioter.

Glöm det Ts, det är enormt osannolikt. Det låter inte som ngn IBD sjukdom heller. Inte laktosintolerans, troligen inte gluten men svårare att avgöra. Tsrmfickor brukar i västvärlden vara lokaliserad med smärta i vä buk.

Nä, visst IBS eller ingenting alls. Väldigt vanliga problem som ofta är övergående inom några månader. Du kan ju lämna fhb och kallor...är dessa prover invändningsfria i hop med celiaki så släpper dom det helt. Du måste ha mycket mer påtagliga symtom för att utredas med koloskooi
Citera
2020-11-01, 03:35
Medlem
Har du några andra problem t ex små blåsor/kräftsår inuti munnen eller hudknottror på armarna dvs keratosis pilaris? Hur ligger det till med dina naglar och hår? Har du någonsin migrän? Hur är det med dina leder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in